سه شنبه 26 خرداد 1394-6:32

مازندران، مظلوم در همه دولت ها

آیت الله صدوقی مازندرانی: هیچ دولتی به مازندران نرسید

آیت الله صدوقی مازندرانی در دیدار با تحریریه مازندنومه: بر همین منوال که گفتید بمانید و آنچه را که حق و درست است به مردم اطلاع دهید/رسانه نباید دروغ بنویسد و وابستگی فردی و گروهی داشته باشد/مجلس روال قانون گذاری ندارد/سطح مجلس خبرگان تنزل یافته است/همه شعار می دهند که از رهبری اطاعت می کنند، اما در عمل این گونه نیست/ رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت کردند اما در مجلس می بینید که مشکلاتی پیش می آید/خدمات خاص اقتصادی را در مازندران شاهد نبودیم/ از همه دولت ها گله داریم/نمازخوان کم شده اند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: در آستانه 24 خرداد، سردبیر و جمعی از خبرنگاران مازندنومه با آیت الله صدوقی مازندرانی -عالم برجسته و شهیر مازندرانی- دیدار کردند.

علی صادقی- سردبیر مازندنومه- در این دیدار با اشاره به فعالیت این رسانه از سال 81 ابراز داشت: در آن زمان فضای مجازی خیلی شناخته شده و دسترسی به اینترنت هم به شکل فعلی آسان نبود.

وی با بیان اینکه کار خود را به عنوان اولین و پیش رو ترین پایگاه خبری-تحلیلی مجازی استان در زمینه اطلاع رسانی آغاز کردیم، افزود:در بیش از یک دهه گذشته به لطف خداوند و با همت دوستان و همکاران صدیق مان، توفیقاتی خوبی در زمینه اطلاع رسانی و جریان سازی رسانه ای در استان و کشور داشتیم.

این روزنامه نگار همچنین به استقلال رسانه و عدم وابستگی به حزب و گروه ها و اشخاص سیاسی اشاره کرد و گفت: ما در راستای اطلاع رسانی دقیق به مردم، وامدار فرد یا جریانی نیستیم و تعصب های فردی و گروهی را هم دخیل در کارمان نکردیم.

وی با بیان اینکه حتی در برخی موارد مدیرکل یا نماینده مجلسی از ما شماره حساب برای واریز وجوهی می خواست، نپذیرفتیم، افزود: ما حتی روند این گونه کارها و پول گرفتن از مدیران و افراد خاص را نیز نمی دانیم و تاکنون استقلال رسانه را بدون وابستگی به گروه های ثروت و قدرت حفظ کرده ایم.

صادقی از همکاری بسیاری از کارشناسان، فرهیختگان، خبرنگاران و استادان دانشگاه استان با رسانه مازندنومه خبر داد و گفت: این دوستان هم همواره بدون هیچ چشم داشتی با ما همکاری می کنند.

وی به جریان سازی به عنوان قدرت رسانه های نوین  اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد حساس، مازندنومه با تحلیل شرایط و اوضاع جامعه، روندی را در استان و کشور رقم زد که منجر به جریان سازی رسانه ای شد.

سردبیر مازندنومه در پایان ضمن قدردانی از حضرت آیت الله صدوقی مازندرانی تاکید کرد: امیدواریم با دعای حضرتعالی و دوستان بتوانیم در این عرصه پایدار بمانیم.

صادقی بهره گیری از نصایح علما و مراجع دین را یکی از موارد ضروری در راستای فعالیت درست رسانه ای عنوان کرد و گفت: از این که با شما دیدار کرده ایم، خرسندیم و خاطره این ملاقات در خردادماه پرخاطره را از یاد نخواهیم برد.

* باید دقت کرد که مطلبی به دروغ گفته و پخش نشود

آیت الله شیخ مرتضی صدوقی مازندرانی در دیدار با تحریریه مازندنومه، ضمن قدردانی از فعالیت های این رسانه در عرصه اطلاع رسانی اظهار داشت: نوشته های شما را می آوردند و بنده می دیدم و خبر رسانی و خبرنگاری در طول تاریخ بوده است.

وی با بیان اینکه این کار تحت عنوان تاریخ نویسی و امثال آن در اسلام سوابقی دارد، ابراز داشت: در زمان پیامبر، ائمه و تاریخ اسلام نیز این موارد پیش می آمد که از نگارنده آن به تاریخ نگار یاد می کردند.

آیت الله صدوقی با بیان اینکه قبل و بعد از واقعه کربلا و در ماجرای جنگ های امیرالمومنین (ع) نیز عده ای به عنوان وقایع نگار بودند، افزود: اکنون نیز این امر به خبرنگاری تغییر نام داده است.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاری امری حساس است، گفت: در اسلام راست گفتن واجب نیست اما دروغ گفتن حرام است، چرا که لازم نیست انسان حتما راست بگوید، بلکه می تواند سکوت کند اما اگر قرار است مطلبی بگوید و خلاف هم باشد حرام می شود.

آیت الله صدوقی ابراز داشت: دروغ هم درجاتی دارد، گاهی شما یک دروغ را به یک فرد می گویید، یک گناه محسوب می شود اما گاهی دروغ به دو نفر و گاهی هم به یک ملت گفته می شود که به تعداد افرادی که این دروغ را می شنوند برای انسان گناه و معصیت نوشته می شود.

وی به سنگینی مسئولیت با لحاظ شرایط صداقت اشاره کرد و گفت: باید دقت کرد که مطلبی به دروغ گفته و پخش نشود چرا که دروغ اطمینان ها را سلب می کند.

این عالم شهیر مازندرانی گفت: اکنون هستند افرادی در جامعه که به اخباری که از رسانه ای پخش می شود اعتماد و اطمینان ندارند، چرا که چند بار به آن گوش دادند و دیدند که دروغ می گوید و حالا اگر راست هم بگوید به آن اطمینان ندارند.

وی ابراز داشت: با حفظ رای اعتماد به مردم، رسانه می تواند در رشد فکری دادن به مردم تاثیرگذار باشد و در نظام اسلامی رشد دادن اجتماع از نظر فکری و بالاتر رفتن اطلاعات مردم در زمره عبادات محسوب می شود.

*وابستگی به گروه ها و افراد تعصب آور است

آیت الله صدوقی مازندرانی با بیان اینکه رسانه نباید وابستگی فردی و گروهی داشته باشد، چرا که وابستگی ملاحظاتی را به وجود خواهد آورد، اظهار داشت: در اسلام فقط 14 معصوم بری از گناه هستند اما بقیه انسان ها ممکن است دچار گناه و اشتباه شوند.

وی با بیان اینکه هر حزبی را حساب کنید ضعف و نواقصی دارد، افزود: وابستگی به گروه ها و افراد تعصب آور است و نتیجه آن نیز صحه گذاشتن بر تمامی اعمال آن جناح و حزب است، آنهایی که وابسته شدند مجبورند توجیه کنند و توجیه کارهای نادرست نیز اشتباه و دروغ است.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: قانون اگر چه ممکن است مشکلاتی داشته باشد اما قانون ناقص و دارای اشکال، بهتر از بی قانی است، چرا که ایجاد نظم از هرج و مرج بهتر است.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی آنچه که در حد قانون است عقلا" ملزم به رعایت آن هستیم، افزود:رسانه ها نیز نباید به فرد و گروه وابسته باشند، چرا که وابستگی حریت و آزادی انسان را سلب می کند.

آیت الله صدوقی با اشاره به اصل دفع افسد به فاسد اظهار داشت: انسان باید در حد قانون خودش باشد و مجاب به رعایت آن شود، مخصوصا در عرصه خبر و اطلاع رسانی باید مستقل بود.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع قانون وجود دارد اما قانون نیز دچار مشکل است که در هر حالت باید به همان قانون عمل کرد.

رئیس مدرسه علمیه امامیه ابراز داشت: بر همین منوال که گفتید بمانید و آنچه را که حق و درست است به مردم اطلاع دهید تا بتوانید به اهداف خود برسید.

*مجلس روال قانون گذاری ندارد

وی در ادامه به تعدادی از سوالات ما در زمینه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، نوع تعریف انحراف از بیان و دیدگاه رهبری و مصادره کردن عده ای به نفع خود و شیوه عملکرد دولت تدبیر و امید در کشور و استان مازندران پاسخ داد.

آیت الله صدوقی با بیان اینکه مجلس روال قانون گذاری ندارد، افزود: نه افرادی که در مجلس حاضرند و نه رای دهندگان التزام به قانون ندارند، برای این امر بالا، باید ملزم به قانون بود هر چند قانون دارای نقص باشد.

وی با بیان اینکه مثلا در بحث خبرگان رهبری چه کسی فقیه شناس است، افزود: مجلس خبرگان رهبری را باید حوزه های علمیه و نهایتش دانشگاه ها انخاب کنند که فقیه را بشناسند و بفهمند.

وی ادامه داد: شما بچه این منطقه هستید، اگر روستا بروید چند درصد مردم می دانند که فقیه به چه کسانی می گویند، متوجه نمی شوند، حساب کنید اینها رای بدهند، این رای التزام آور  هم است، در حالی که مهم ترین مجلس هم خبرگان است.

آیت الله صدوقی به انتخابات دور اول و دوم خبرگان اشاره کرد و گفت: در این دوره ها ناز آقایانی مثل آیت الله جوادی آملی را می کشیدند که نامزد شوند، حتی آقایان حاضر به مصاحبه تلویزیونی نبودند، اما الان سطحش نزول یافت و از سطح خیلی از مراجع مطرح شده که اعلم هستند، سطح نازله شده است.

وی ادامه داد: امتحان هم به عنوان محک زدن است نه برای فقیه بودن، کسانی که خود را نامزد می کنند از تقدس بیرون می آیند، چرا که این مباحث با فقه و فقاهت جور نیست، این آدم دیدن ها و خرج کردن ها درست نیست.

* انتخابات بر اساس ارتباطات است

این عالم برجسته مازندرانی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی هم انتخابات بر اساس ارتباطات است افزود: از صد نفر هم سوال کنید که چرا به فلان آقا رای دادید، نمی گوید چون به درد مملکت می خورد و یا خیر و شر مملکت را تشخیص می داد، بلکه پاسخ آنها این است که چون رفیق، آشنا و دوست و فامیل بود، رای دادیم.

آیت الله صدوقی با بیان اینکه مجلس باید مقدرات کشور را رقم بزند، ابراز داشت: متاسفانه به آنچه که قسم هم می خورند عمل نمی کنند، به بعضی از این آقایانی که رای می آورند، بنده گفتم که شما لااقل قانون اساسی را مطالعه کنید، بعضی از اصولش مشکل است، نمی فهمند، بنابراین مجلس از روال اولیه اش خارج است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار داشت: عاقل آن نیست که وقتی خیر و شر مقابل هم قرار گرفت خیر را انتخاب کند، بلکه گاه در تقابل دو شر، یکی شرش 10 درجه و یکی دیگر 5 درجه می باشد، باید دفع افسد به فاسد باشد.

رئیس مرکز علمیه امامیه مازندران گفت: مجلس این روال را ندارد که چه چیزی خیر مملکت را دارد، بلکه روند به این شکل است که فقط حرف هایی را می زنند و پافشاری بر حرف اولیه خود می کنند.

وی گفت: البته شاید قانون ایراد داشته باشد اما وقتی قانون این است باز هم عمل به قانون از بی قانونی بهتر است و ما هم بر اساس همین منوال باید انتخاب کنیم و امیدواریم که آنچه خیر مملکت است اتفاق بیفتد.

*در کار دولت مانع ایجاد می کنند

آیت الله صدوقی در خصوص توفیق دولت و دکتر روحانی در عرصه خدمت به مردم نیز ابراز داشت: همه مسئولان دل شان می خواهد که خدمت کنند و این گونه نیست که کسی از مسئولان رده بالای کشور دل شان نخواهند که خدمت کنند، منتها یکی از اموری که تاسف بار است این است که مملکت ما به اختیار یک نفر نیست و همه هم شعار می دهند که از رهبری اطاعت می کنند، اما در عمل این گونه نیست.

وی با بیان اینکه آقای روحانی نیز مانند 14 معصوم نیست که اشتباهی نداشته باشد، افزود: ممکن است اشکالاتی در هیات دولت وجود داشته باشد که با شرایط امروز کشور مشکلات بسیار زیاد و سخت است.

این عالم مازندرانی تصریح کرد: رهبری هم از شخص و هم از گروه دولت حمایت کردند، در بحث حمایت شخصی، رهبری از آقای ظریف و در بحث گروهی نیز از تیم مذاکره کننده حمایت کرد اما در مجلس می بینید که مشکلاتی پیش می آید.

وی ادامه داد: این تیم در حال مذاکره است، اجازه دهید صحبت شان را بکنند، اگر خلاف کرد بگویید. با این اوضاع و احوال کار کردن بسیار سخت است.

آیت الله صدوقی با اشاره به مصاحبه ریاست جمهوری مبنی بر اینکه در این زمینه با اختیار کامل ورود کرده اند، افزود: این اختیار را از من و شما که نگرفته اند، با این وجود در کارشان موانع ایجاد می کنند.

وی گفت: امیدواریم و دعا می کنیم که در بحث مذاکرات هسته ای به سامانی برسیم و سختی ها و مشکلات حل شود.

این عالم دینی با اشاره به جریان تکفیری و داعش برای تضعیف اسلام و شیعیان اظهار داشت: همه دشمنان نظام برای نابودی شیعه قد علم کرده اند و در آستانه ماه مبارک رمضان و در این ماه باید بسیار دعا کرد چرا که ماه استجابت نیز هست و باید دعا کرد که مشکلات از شیعه رفع شود و عزت شیعه محفوظ باشد.

*سخنان امام را نباید تکه برداری کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه متاسفانه در دولت جدید تمام سخنان رهبری توسط عده ای مصادره به مطلوب شده و هجمه و گوشه و کنایه ها متوجه عده خاصی می شود، در حالی که عده ای در هشت سال دولت قبل از دین مردم برای رسیدن به مطالبات سیاسی بهره بردند و انحراف از افکار امام را رقم زدند، اظهار داشت: البته بنده حضرت امام(ره) را خیلی درک نکردم، در زمان ایشان در قم بودم اما بعد از مدتی ایشان را به نجف تبعید کردند.

آیت الله صدوقی با بیان اینکه بنده بیشتر در مشهد و در محضر آیت الله میلانی تلمذ می کردم، گفت: وقتی هم به قم مراجعت کردیم از خدمات مراجع بزرگوار استفاده می کردیم.

وی گفت: حضرت امام هم بعد از پیروزی انقلاب مدت کمی در قم بودند و کار ما به درس و بحث با ایشان نرسید.

این عالم برجسته مازندرانی ابراز داشت: البته چند بار توسط مقام معظم رهبری، ملاقاتی در محضر امام داشتیم.

وی با بیان اینکه به هر حال با پیروزی انقلاب بنیان گذار نظام اسلامی را امام می دانند، افزود: شناخت است این است که در اکثر موارد خود حضرت امام تصمیم می گرفتند و نفوذ دیگران را نمی پذیرفتند. البته این مصادره به مطلوب کردن از زمان قبل هم وجود داشته است.

آیت الله صدوقی گفت: فرمایش های پیامبر و ائمه را هم هر کسی به نفع خودش توجیه می کرد، اختلافات فرق اسلامی هم همین گونه است، در بین اشاعره و معتزله، هر دو گروه با قران استدلال می کنند و منطق خود را بر حق می دانند.

وی ادامه داد: الان هم از فرمایش های امام هر گروهی به نفع خود استفاده می کند. قران و فرمایش معصومین شاید برای همه قابل فهم نباشد، اما سخنان امام این گونه نیست که کسی حرف ایشان را نفهمد چرا که امام در حد مردم عادی صحبت می کرد.

رئیس حوزه علمیه امامیه با بیان اینکه در روند اموری که در مملکت پیش می رود فرمایش های امام قابل درک است، افزود: نکته بسیار مهم این است که هر سخنرانی و نوشته ای که از ایشان هست، اول تا آخر آن را باید مطالعه کرد نه اینکه تنها تکه ای از آن را بردارند، تکه وسط را گرفتن باعث استفاده نادرست می شود.

وی ادامه داد: خود امام نیز به این نکته اشاره کردند که هر چه به من نسبت می دهند اگر امضای من نباشد، قبول نکنید بنا بر این بسیاری از برداشت هایی که در مورد سخنان ایشان می شود، رد خواهد شد.

* از همه دولت ها گله داریم

آیت الله صدوقی در خصوص عملکرد تیم تدبیر و امید در مازندران نیز ابراز داشت: مازندرن همیشه مظلوم بوده است.

وی با بیان اینکه مازندران در دولت های گذشته هم مظلوم بوده و حالا هم مظلوم است، افزود: مازندران از استان های اولیه ای بود که به انقلاب پیوست و حال آنکه شاه سابق خود مازندرانی بود.

عالم برجسته مازندرانی افزود: رژیم گذشته ترویج بی دینی می کرد اما از نظر خدمات با شرایط زمانی که آنها داشتند و یا به دلیلی تعصبی که نسبت به مازندران داشتند، قبل و بعد از آنها انجام نشد.

وی با بیان اینکه مازندران در جبهه و جنگ هم خدمات بسیاری به کشور ارائه کرده است، گفت:مع ذلک نرسیدند به مازندران، نه در دولت قبل و نه در این دولت.

آیت الله صدوقی با اشاره به حضور سیدمحمد خاتمی در بیت ایشان در زمان ریاست جمهوری شان اظهار داشت: به ایشان عرض کردم شما کارخانه هایی را که رژیم گذشته آورد، تعطیل نکنید.

وی گفت: بنده اصالتا اهل قائمشهر و روستای آهنگر کلا هستم، آن زمان مردم کشاورزی می کردند، گاهی زمین زارعی کم بود، به اطراف می رفتند و شالیزاری می کردند، اما با کارخانه هایی که احداث شد از نظر اقتصادی مردم بالا آمدند. بعد از پیروزی انقلاب اما آن رشدی که شروع شده بود، ادامه نیافت.

این استاد حوزه ادامه داد: خدمات خاص اقتصادی را در مازندران شاهد نبودیم، مگر اینکه کارخانه ها را تعطیل کردند، البته راست و دروغش با خودشان، بسیاری از شاخص های اقتصادی در این منطقه نزول یافت.

وی گفت: گله از همه دولت های گذشته و از این دولت نیز داریم که آن جور که حق مردم مازندران بوده است، به آن نرسیده اند و آینده هم نمی رسند به این دلیل که می دانند مردم مازندران تابع هستند و همیشه چشم می گویند.

آیت الله صدوقی افزود: از نظر امور دینی و شرعی هم که برای همه مملکت گله داریم که نتوانستیم دورنمایی که برای مملکت داشتیم را برآورده کنیم.

*نمازخوان کم شده اند

وی گفت: در مقطعی بعضی از آقایان که امروز اعلم و جزو مراجع هستند می گفتند اگر ما چند شبکه را در اختیار داشته باشیم همه دنیا را شیعه می کنیم، در صورتی که امروز بیش از 36 سال است که چندین شبکه تلویزیونی دارند اما نتوانستند همه دنیا را شیعه کنند.

این عالم مازندرانی گفت: ما برای نماز بسیار زحمت می کشیم، ستاد اقامه نماز تشکیل می دهیم، سمینار می گذاریم با چه خرج هایی، اما جمعیت مسجد جامع 15 سال قبل با الان بسیار تفاوت دارد و به یک ربع آن جمعیت رسیده است.

وی ابراز داشت: برای عزاداری امام حسین(ع) تبلیغاتی نمی شود و بعضا هم می گویند این گونه عزاداری نکنید که استکبار و دشمن فلان حرف را می زند و این گونه باید عزاداری کرد و بالاخره موانعی ایجاد می شود، اما شما می بینید که هر سال مردم با شور و حرارت بیشتر عزاداری می کنند و این جای دقت است که چرا آن جمعیتی که برایش ستاد تشکیل می شود و هزینه می شود در مساجد کم شده است. اینجا که امور به مردم واگذار شده است هر سال پررنگ تر می شود.