سه شنبه 8 فروردين 1385-0:0

گنجينه اي که ديدن دارد

كارشناسان و دست اندركاران گردشگري، گردشگران نوروزي را به ديدار از گنجينه بابل، تنها موزه مردم شناسي مازندران كه در منطقه مركزي اين استان دعوت مي‌كنند.


irna گزارش داد:موزه مردم شناسي مازندران داراي انواع اثار عتيقه از جمله ظروف و لباس هاي دوران مختلف تاريخي و ميراث‌هاي فرهنگ محلي مازندراني است.

گنجينه بابل در خيابان مدرس و در مركز اين شهر واقع است.

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران ضمن دعوت گردشگران به ديدار ازاين موزه اعلام كرد كه درايام تعطيلات نوروزي گردشگران استقبال مناسبي از اثار به نمايش درامده در گنجينه بابل به عنوان موزه مردم شناسي به عمل اورده‌اند.

مامطير،بارفروش ده، بارفروش، كه معروف به شهر بهار نارنج است از اسامي قديمي شهرستان بابل است .

اين شهرستان به دو منطقه كوهستاني و جلگه‌اي تقسيم مي‌شود كه داراي آثار تاريخي زيادي از جمله مسجد جامع از دوران صفويه ، كاخ شاپور ،پل محمد حسن خان، بقعه درويش فخرالدين ، مسجد كاظم‌بيك، امامزاده قاسم ، سقانفارهاي " كيجا تكيه" و " شياده" است.

شهرستان بابل از شهرهاي بزرگ مازندران بوده و داراي حدود نيم ميليون نفر جمعيت است.

از اول تا هفتم فروردين بيش از يك ميليون ‪ ۷۰۰‬هزار گردشگر به مازندران سفر كردند.

chn هم نوشت:بابلي ها ميزبان «گنجينه بابل»، تنها موزه مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران هستند.
بناي موزه بابل در خيابان مدرس، در سال 1307 هجري شمسي به عنوان بلديه ساخته شده بود. اين ساختمان دو طبقه است كه هر طبقه از چند سالن و اتاقهاي متعدد تشكيل شده و در حال حاضر، اشياي مردم‌شناسي در آن به نمايش درمي‌آيد.
بايل، شهر بهارنارنج، يكي از شهرستان هاي مهم مركزي استان مازندران است كه سابقه تاريخي سكونت و تمدن دارد. نام قديمش «مامطير» بود و به علت رونق اقتصادي «بارفروش‌ده» ناميده شد. در دوره زنديه بارفروش، براي نخستين بار مركز ولايت مازندان شد و در دوران پهلوي اول، همراه با گسترش آن در سال 1310 شمسي به بابل تغيير نام داد.
در منابع اسلامي، مامطير يكي از چهارده شهر طبرستان ذكر شده كه مسجد و منبر داشت. از جمله مساجد اين شهر مي‌توان به مسجد جامع بابل واقع در محله مسجد جامع، متعلق به 160 هجري قمري، امامزاده قاسم(ع) در محله آستانه، مقبره سلطان حمد طاهر در سه كيلومتري شرق بابل، مسجد كاظم‌بيك مربوط به سال 1092 هجري قمري در محله سرحمام و سقانفار ئ تكيه كبرياكلا در 23 كيلومتري جنوب شرقي بابل اشاره كرد.