پنجشنبه 24 فروردين 1385-0:0

عجب آب و هوايي دارنه لاويج

گزارش کوتاهي از:شيوا تفضل


روستاى «رييس كلا» در منطقه «لاويج» از زيباترين و دل انگيزترين مناطق استان مازندران است كه در پانزده كيلومترى شهر چمستان از توابع شهرستان نور قرار دارد.
اين روستاى كم نظير و جنگلى داراى مناظر و چشم اندازهاى دل فريبى است كه هر مسافر و گردشگرى را به خود جلب مى كند. براى رسيدن به اين روستا بايد به جاده كنارگذر جنگلى كه پايين شهرستان هاى نور و آمل است وارد شد سپس از پيچ ها و دره هايى كه سرسبزى آنها انسان را شيفته خود مى كند عبور كرد. در بالاى آخرين تپه اى كه به اين روستا مشرف مى شود، مه غليظى نشسته است كه گذشت از آن ضمن جالب بودن براى مسافران نويد رسيدن به روستا را نيز مى دهد.

قبل از رسيدن به روستاى «رييس كلا» روستاهاى كورچى، بهبنك، خطيب كلا، كياكلا، ملاكلا و سادات محله كه در دامنه و دشت هاى منطقه لاويج آرام گرفته اند، در مقابل ديدگان مسافران قرار مى گيرند. جنگل و چشمه «كشپل» از تفرجگاه هاى منطقه لاويج است كه در نوع خود بى همتا هستند به طورى كه چشمه و درخت هاى به هم گره خورده جنگل تابلويى زيبا از طبيعت را در چشم بينندگان آن ترسيم مى كنند.

اهالى خوب لاويج كه در كنار كشاورزى و دامدارى و كار در معدن ذغال سنگ به زنبوردارى نيز اشتغال دارند، هميشه مهماندوست هستند و با ديدن مسافران به گرمى از آنان استقبال مى كنند.
عسل و لبنيات لاويج كه در نوع خود شناخته شده است از جمله سوغات اين منطقه به شمار مى رود كه طرفداران بسيارى دارد. همچنين آب گرم منطقه لاويج از پرطرفدارترين جاذبه هاى گردشگرى اين منطقه است كه هر سال مسافران زيادى از آن استفاده مى كنند.(iran-newspaper)