دوشنبه 22 تير 1394-20:4

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ساری:

رای پایتخت به اصلاح طلبان است/قیف تنگ شورای نگهبان را می شناسیم

حسین مرعشی: فضای عمومی تهران در اختیار اصلاح طلبان است و حتی در ایام انتخابات 88 نیز که مناقشات زیادی وجود داشت در تهران رای با اصلاح طلبان بود/ هر کسی که شرایط را داشته باشد باید صلاحیتش تایید و احراز شود/آقای خاتمی ممنوع التصویر هستند اما ممنوع النفوذ نیستند/فتنه را آقای احمدی نژاد شروع و کشور را درگیر کرد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: سید حسین مرعشی پس از سخنرانی در همایش حزب کارگزاران مازندران، به سوالات خبرنگارن پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال های خبرنگار مازندنومه در خصوص علت فعال شدن احزاب در آستانه انتخابات و عدم فعالیت آن ها در طول سال و بعد از ایام انتخابات و همچنین تعداد استان هایی که حزب کارگزاران در آن فعال شده اند، اظهار داشت: در سیستم های غیرکمونیستی نه فقط احزاب مخصوص فصول انتخابات هستند، بلکه احزاب، فصول انتخاباتی اند، بنابر این در این زمینه اشکالی وارد نیست.

مرعشی با بیان اینکه در نظام های کمونیستی نیز احزاب در طول دوران دولت، ماموریت های خاص دارند افزود: هدف اصلی احزاب تشویق به حضور مردم در انتخابات و پیشبرد اهداف و آرمان ها در راستای حرکت کلی دولت است.

وی گفت: تاکنون در 28 استان کشور شورای 17نفره را تشکیل دادیم و سه استان نیز باقی مانده است که طی هفته آینده انجام می شود.

مرعشی اظهار داشت: گردهمایی بزرگ حزب کارگزاران را در 14 مرداد ماه و همزمان با روز مشروطیت در تهران برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مازندنومه در خصوص نحوه تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس و اساس کار شورای نگهبان در رد صلاحیت ها، اظهار داشت: توصیه ما این است که بر اساس قانون عمل شود.

وی با بیان اینکه توصیه هایی که در قانون شده است باید همان را ملاک عمل قرار دارد، افزود: باید فقط افرادی که محکومیت دارند و یا اتهامی به آنها وارد است احراز صلاحیت نشوند.

مرعشی گفت: متاسفانه شورای نگهبان اصل را بر این گذاشته است که طرف صلاحیت ندارد و با این رویکرد به دنبال احراز صلاحیت هستند، ما می گوییم هر کسی که شرایط را داشته باشد باید صلاحیتش تایید و احراز شود.

وی همچنین درباره موفقیت کامل اصلاح طلبان از حوزه انتخابیه تهران در مجلس آینده ابراز داشت: بنده قیف تنگ شورای نگهبان را خوب می شناسم، اما صلاحیت اصلاح طلبان را نیز به خوبی می شناسم اما باید پذیرفت که در تهران همواره تنها یک لیست فائق می آید.

این مسئول ادامه داد: فضای عمومی تهران در اختیار اصلاح طلبان است حتی در ایام انتخابات 88 نیز که مناقشات زیادی وجود داشت در تهران رای با اصلاح طلبان بود.

وی گفت: اصولگراها باید این واقعیت را بپذیرند و تلاش کنند تا حداکثر رای را در تهران کسب کنند.

*آقای خاتمی ممنوع التصویر هستند اما ممنوع النفوذ نیستند.

مرعشی در ادامه به سوالات خبرنگاران دیگر نیز پاسخ داد که برخی پاسخ ها به این قرار است:

*دنبال اعداد خاص برای حزب خودمان در مجلس نیستیم. در واقع ما به عنوان کارگزاران علاقه مند به این نیستیم که مجلس یکطرفه را به خود اختصاص دهیم، ما مدافع وحدت اصلاح طلبان و اصولگرایان خردمند هستیم.

* به دنبال وحدت و حفظ منافع مردم هستیم و همین که مردم قدرت انتخاب داشته باشند ما به اهداف خود نزدیک می شویم.

* با استانی شدن انتخابات موافق بودیم اما شورای نگهبان آن را رد کرد. با این شرایط موضوع منتفی است اما در مجموع ما و حزب موافق این امر بودیم چرا که به وحدت احزاب منجر می شد و سطح مجلس ارتقا می یافت.

*در موضوع وحدت اصلاح طلبان از رقابت های درون جناحی استقبال می کنیم. برای اینکه نمی خواهیم با یک فضای بسته دستوری روبرو شویم، حتی نمی خواهیم فضا را برای رقیب ببندیم.

*مردم از درگیری های جناحی و یا درون جناحی خسته شدند و به دنبال وحدت هستند.

*آقای خاتمی ممنوع التصویر هستند اما ممنوع النفوذ نیستند. در هر صورت ما همواره با این محدودیت ها روبرو بودیم و با آن عادت کردیم البته اجازه هم ندادیم کشور به دره های بدی سقوط کند.

*اصولا سیاست پدیده ای پویا است ومتناسب با زمان و شرایط ائتلاف ها ایجاد شده، یا به هم می خورد، در ایران نوعی مطلق گرایی بعد از انقلاب ایجاد شده است به صورتی که حتی روشنفکران ما را تحت تاثیر قرار داده است.

*کسانی که وجهه اقتصادی دارند اگر ترغیب شوند که وارد مجلس شوند و در رقابت ها شرکت کنند، خود یک سیاست است، اما مجلس هم سیاستمدارهم اقتصاد دان و هم جامعه شناس نیاز دارد.

*در مورد انتخابات خبرگان هنوز بحث خاصی در حزب مطرح نشده است، چرا که صلاحیت این کار بر عهده روحانیون مبارز است.

*در حزب به این نتیجه رسیدیم که باید بین پست های سیاسی و فنی تفاوت قائل شد اما باید به تدریج به این سمت حرکت کنیم.

*حذف افراد به دلیل حضور در ستادهای انتخاباتی افراد خاص درست نیست، ما تحلیل مان این است که نظام های فنی و اداری باید تابع اصول فنی خاص باشد، هیچ فردی را نباید با ضوابط سیاسی در بخش های سیاسی یا فنی گذاشت و یا برداشت.

*حق افراد است که در کمپین های مختلف انتخاباتی حضور داشته باشند اما اینکه احمدی نژاد مدیران فله ای و بدون تخصص را وارد سیستم کرده است حرف درستی است.

*راهی جز تکامل فکری و عقلی نداریم که هر کسی در جای خود محترم باشد و تغییر سیاستمداران، شورای شهر و ریاست جمهوری باید فقط محدود به پست های سیاسی شود.

*در خصوص موضوع تغییرات داخلی و توفیق نداشتن دولت در این زمینه بنده نیز همدرد بسیاری از افراد جامعه و منتقدان هستم که این از ضعف های اجرایی ما است.

*حمایت مان از دولت حمایت جناحی نیست بلکه حمایت ملی است، ما این کار را یک کار تاریخی و این دولت را نیز دولت خودمان می دانیم که سرگرم انجام کارهای ماندگار تاریخی است که کشور سرپا بماند.

*به دولت حق می دهیم که اولویتش حل مشکلات سیاسی هسته ای باشد، چرا که حیات کشور را تهدید می کرد. آن قدر واقع بین هستیم که این دولت اگر هیچ کار دیگری نکند بگوییم به وظیفه خود به درستی عمل کرده است.

*دولت روحانی با مخالفانی روبرو است که تجربه هواکردن چند دولت و مجلس را داشتند، این مخالفان کارآزموده نیز شدند واز روز اول شمشیرها را از رو کشیدند، البته ما به این مخالفان توصیه می کنیم که بگذارند دولت کارش را بکند.

*اصلاح طلبان در یک زمین محدود سیاسی یک کار بزرگی در انتخابات 92 کردند و حتما این نقطه قوت در بین اصلاح طلبان وجود دارد که با تشکیل یک مجلس قوی به کمک دولت بیایند.

*بنده به طور قاطع موافق این هستم که هر کسی که در فتنه 88 بوده باید محاکمه و رد صلاحیت شود اما شما یادتان باشد که فتنه را آقای احمدی نژاد شروع و کشور را درگیر کرد، بنابر این همه باید محاکمه شود، بدون محاکمه با هیچ برخوردی موافق نیستیم.

*بدون حل مشکل تحریم ها امکان اداره کشور وجود ندارد و حل و فصل مسایل اقتصادی بدون حل مشکل تحریم ها امکان پذیر نیست.

*همین که دولت، تدبیر کرده است و بدون چاپ پول تورم را از 43 درصد به 15 درصد رسانده است، موفقیت بزرگی است اما رونق دادن به فضای اقتصادی نیازمند پیش نیازهایی است و دولت در موضوع مذاکرات در راستای حل این مشکل به خوبی گام برداشته است.