دوشنبه 5 مرداد 1394-21:14

شعر و داستان در آواز قو

دبیر جشنواره آواز قو: نخستین جشنواره شعر و داستان آواز قو مهرماه امسال برگزار می‌شود/در این جشنواره بهره‌گیری شاعران از فضای مجازی را در نظر داریم/ شب شعر در فضای مجازی از الگوهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: حسین نادعلی‌زاده در نشست خبری نخستین جشنواره آواز قو اظهار کرد: از ویژگی‌های جشنواره آواز قو، مستقل بودن این جشنواره است و همه موضوعاتی که مرتبط با شعر و داستان است در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نخستین جشنواره آواز قو هشتم و نهم مهرماه برگزار می‌شود، افزود: بیستم مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره است.

دبیر نخستین جشنواره آواز قو با اشاره به اینکه به همه طیف‌ها و گروه‌های سنی در این جشنواره توجه کردیم، گفت: یکی از آسیب‌هایی که به جشنواره‌ها وارد است این است که جشنواره‌ها در دوره‌های بعدی دچار معضل می‌شوند و نیاز بود در این مسیر هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم جشنواره آواز قو را به عنوان قوت فرهنگی در مازندران مطرح کنیم چراکه مازندران از ظرفیت ویژه در حوزه شعر برخوردار است، تصریح کرد: مازندران در حوزه شعر در کشور حرف برای گفتن دارد و شاعران مازندرانی بخش مهمی از ادبیات کشور را تامین می‌کنند اما در حوزه داستان این اتفاق نیفتاده است.

نادعلی‌زاده با اشاره به اینکه در این جشنواره بنا داریم این فرآیند را به وجود آوریم که نسبت به داستان حداقل یک ارزیابی اتفاق بیفتد و بتوانیم داستان نویس‌هایی را به جامعه ادبی ارائه کنیم، ادامه داد: مدعی نیستیم آنچه درباره شعر در این جشنواره اتفاق می‌افتد درباره داستان هم پیش بیاید اما فضای ارزیابی به وجود می‌آید و می‌توانیم آسیب‌شناسی کنیم که چرا در حوزه داستان مازندران اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها به صورت معمول، گسترده ندارند و موضوعات در آن محدود است اما در این جشنواره کتاب شعر و داستان به صورت مجزا تولید می‌شود و برنامه‌ای را هم انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در استان طراحی کردیم که فراخوان آن هم اعلام شده است.

این هنرمند با بیان اینکه در جشنواره بهره‌گیری شاعران از فضای مجازی را در نظر داریم، افزود: برگزای شب شعر در فضای مجازی از الگوهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است این جشنواره در بخش‌های شعر در همه قالب‌ها، داستان کوتاه و کتاب برتر سال و در موضوعات دفاع مقدس، عاشورا، مقاومت ملل و بیداری اسلامی برگزار می‌شود و انتخاب کتاب برتر هم در زمینه شعر و داستان است.