چهارشنبه 7 مرداد 1394-0:44

استاندار شانزدهم جایگزین استاندار بیست و یکم؟

سرنوشت استاندار دوران تحریم چه می شود؟

اگر فلاح بخواهد بماند، حتما" باید برخی از معاون ها و فرماندارانش را تغییر دهد/استاندار مازندران در شرایطی فضای سخت سیاسی را پیش روی خود می بیند که در ماه های گذشته با دوراندیشی می توانست حجم هجمه های سیاسی علیه خود را کاهش دهد، اما برخی سستی ها، اهمال و مشاوره های نادرست حلقه ناپخته اطراف او، پیمودن ادامه مسیر را برای او دشوار کرده است.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: دولت دکتر روحانی پس از موفقیت در عرصه سیاست خارجی که بخش زیادی از انرژی دولت بر روی آن متمرکز شده بود، حال باید به تنظیم و تثبیت عرصه سیاست داخلی بپردازد؛ سیاستی که در همان آغاز با روند مصالحه و عقب نشینی در برابر مجلس، اوضاع خوبی ندارد.

 دولت یازدهم نیازمند جراحی سیاسی در عرصه سیاست داخلی است، چرا که با مدیران بدون اعتقاد به اعتدال، دستیابی به شعار دولت میسر نخواهد بود و تنها عده ای که در همان دولت های قبل نیز در پست و مسند بوده اند، به ریش رای دهندگان به اعتدال خواهند خندید.

اشتباه استراتژیک دولت در انتصاب وزیرکشور، عرصه سکانداری سیاست های دولت را به وزارت مجلسی ها بدل کرد، به گونه ای که در این دو سال در کوچکترین اتفاقات داخلی نیز دخالت های مداوم نمایندگان تاثیر گذار بود و دولت به دلیل درگیری سیاسی در عرصه دیپلماتیک، ترجیح خود را بر حل مشکلات سیاست خارجی می دانست و در برابر اعتراض های گاهی توهین آمیز قوه ای که نباید مداخله در امر نهاد اجرایی کند، کوتاه می آمد.

رویکرد دولت تدبیر و امید پس ازتوافق هسته ای در زمینه پرداختن به مسایل سیاست داخلی تاکنون تنها به تغییر استاندار فارس و تعیین استاندار قم محدود شده است. جایی که این بار فشار سیاسی نمایندگان فارس در خصوص تهدید به استعفا کارگر نیفتاد و دولت با قدرت در این زمینه ورود کرد.

*ماه همیشه پشت ابر نمی ماند

این روزها از گوشه و کنار سخن جابه جایی مدیریت ارشد استان مازندران شنیده می شود. منتقدان ربیع فلاح جلودار -استاندار با اخلاق مازندران- بر این باورند در دو سالی که او به عنوان نماینده سیاست های دولت در مازندران منصوب شد، نتوانست از همه ظرفیت های سیاسی استان به شکل درست بهره ببرد.

این موضوع زمانی شدت می یابد که نماینده عالی دولت حتی توسط شهردار مرکز استان و عناصر محلی شورایی مورد هجمه قرار می گیرد و استاندار، اقتدار خود را در سکوت در برابر این عناصر می داند، در حالی که اعتلای جایگاه استانداری و نماینده دولت بودن به اقتدار اوست و نباید همواره اعتقاد به اندیشه و خرد سیاسی و امانت حق الناس بودن رای مردم را با دستاویزی به نام سکوت اخلاقی مذبوح ساخت.

فلاح جلودار از روز نخست انتصاب مورد هجمه منتقدان بود، ضعف هایی هم داشت و دارد، اما هر بار این فرصت این را نیز یافت که ضعف های مدیریتی خود را جبران کند، لیکن به نظر می رسد این بار داستان کمی متفاوت است.

استاندار مازندران در حوزه سیاسی اشکالات بسیاری دارد که در مواقع مختلف بروز و ظهور یافت، از جمله در سخنرانی رئیس جمهوری سابق که عده ای با توهم بازگشت احمدی نژاد، خوش خدمتی یا هر دلیل دیگری، زمینه قربانی شدن فرماندار بابل را فراهم ساختند.

 انتصاب های نادرست، دفاع نکردن مناسب از دولت و رویکرد تدبیر و امید و نبود برنامه سیاسی درست در سیستم سیاسی استان در جایی خود را نشان می دهد که حتی برخوردهای سیاسی با عناصر تاثیرگذار این حوزه نیز در حال اجراست و در زمان های مختلف به شکل بسیار پیچیده ای اقدام هایی شده است که در نهایت متضرران اصلی ماجرا مدیران پایین دستی بودند، در حالی که ماه همیشه پشت ابر نمی ماند!

* به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید

فلاح جلودار در قزاقستان بود که خطر لرزان شدن پایه های ریاست خود را احساس و برای اولین بار در فرودگاه نشست خبری برگزار کرد و از دستاوردهای سفر گفت، در حالی که برخی رسانه های مدعی حمایت از او، همان زمان که در سفر بود، مدیریتش را به چالش کشیدند.

استاندار پس از بازگشت به مازندران به بهانه گزارش خسارات سیل و پیگیرهای لازم در این زمینه به تهران رفت. گفته می شود او در این چند روزه رایزنی های سیاسی هم با برخی بزرگان مازندرانی ساکن پایتخت، در سطح رییس سازمان و معاونان وزیر داشت.

شنیده شده حضور مکرر نیروهای سیاسی حامی اعتدال و اصلاح طلبان مازندران به تهران و ساختمان فاطمی و پاستور، معاون اول رئیس جمهوری را به شدت حساس کرده است. به همین دلیل گفته می شود اسحاق جهانگیری این روزها با احساس خطر از دست رفتن رای دکتر روحانی در مازندران، موضوع تغییر استاندار را جدی تر پی گیری می کند.

او اخیراً در اجلاس هیات های عمومی نظام مهندسی ساختمان در اردبیل در پاسخ به سوال چند تن از مهندسان مازندرانی در مورد رویکرد دولت در روند مدیریتی استان مازندران گفته بود به زودی خبرهای خوبی را خواهید شنید.

اطلاعات رسیده از رایزنی های افراد مختلف برای جایگزینی ربیع فلاح حکایت می کند و نام تنانی چون عبوری شهردار ساری، اکبری نماینده اسبق قائمشهر، صفایی مدرس دانشگاه و... برده می شود، اما گفته می شود معاون اول رییس جمهوری با محمدعلی پنجه فولادگران به عنوان گزینه اصلی دولت در خصوص استانداری مازندران به صورت جدی وارد مذاکره شده است.

پنجه فولادگران اخیرا" در جایی نقل کرده تمایلی برای این پست ندارد، اما جهانگیری در این زمینه با او به شکل جدی مذاکره کرده است.

پنجه فولادگران سال 1378 استاندار سمنان بود و پاییز سال 1382 به عنوان شانزدهمین استاندار مازندران به ساری آمد و بیش از 20 ماه هم استاندار ماند؛ سپس جای خود را به  محمدرضا صالحی داد.

روز گذشته نیز جمعی از سیاسیون استان با حسین مرعشی –سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی- و حسام الدین آشنا -مشاور رسانه ای رییس جمهوری- دیدار کردند که وعده هایی در همین زمینه داده، اظهاراتی  رد و بدل شد.

*استاندار دوران تحریم

ربیع فلاح جلودار با روی خوش و سعه صدر و تواضع بسیار توانست تا اندازه ای اختلافات جریان های سیاسی را در استان کاهش دهد و کارها را بسامان کند، لیکن ادامه این روند بدون لحاظ کردن شرایط سیاسی جامعه، او را به استاندار دوران تحریم تبدیل کرده است.

دولت در مازندران به مدیرانی همسو با شعار تدبیر و امید و اعتدال نیاز دارد، نه فرد/افرادی هماهنگ با منتقدان و مخالفان دوللت.

در هر صورت اگر فلاح بخواهد بماند، حتما" باید برخی از معاون ها و فرماندارانش را تغییر دهد، به ویژه فرماندارهای ساری، نوشهر، بهشهر و آمل؛ نیز میزان سفارش پذیری اش را از افراد و نهادهای مختلف باید کاهش دهد تا رضایت نسبی موافقان دولت و اصلاح طلبان و اعتدال گراها تامین شود.

استاندار بیست و یکم مازندران در شرایطی فضای سخت سیاسی را پیش روی خود می بیند که در ماه های گذشته با دوراندیشی می توانست حجم هجمه های سیاسی علیه خود را کاهش دهد، اما برخی سستی ها، اهمال و مشاوره های نادرست حلقه ناپخته اطراف او، پیمودن ادامه مسیر را برای او دشوار کرده است.

*مطلب مرتبط:

آیا استاندار مازندران تغییر می کند؟

توفیقات بین المللی، کاستی های استانی