يکشنبه 1 مرداد 1385-0:0

تلار مي ميرد

رودخانه تلار به خاطر برداشت غيرمجاز شن و ماسه و ورود پساب‌هاي شيميايي كارخانه‌هاي حريم اين رودخانه در حال نابودي است‌.


اين رودخانه قبلاً به رود كولايي معروف بوده و نامش از كوه سوات واقع در جنوب‌ شرقي روستاي چرات، گرفته شده است. اين رودخانه شاهرگ و منبع تأمين آب شرب و به خصوص آب زمين‌هاي كشاورزي منطقه سواد‌كوه است.
رودخانه تلار در گذشته محل زندگي و پرورش آبزيان مختلف بود ولي در حال حاضر نه تنها اثري از آبزيان در آن نيست، بلكه برداشت غير مجاز شن و ماسه از سواحل و بستر اين رودخانه و همچنين ورود پساب‌هاي صنعتي، خانگي و فاضلاب‌هاي شهري از آن "گندابي"‌ بيش باقي نگذاشته است.رودخانه‌اي كه قبلاً مناظري زيبا را در اين منطقه خلق كرده بود، هم‌اكنون به جوي آبي براي دفع زباله تبديل شده است.


به گفته برخي مسئولان برداشت بي‌رويه شن و ماسه در سواحل اين رودخانه علاوه بر افتادگي بستر و تخريب حريم رودخانه سبب تخريب سردهنه‌هاي كشاورزي شده و احتمال بروز سيلاب را افزايش ‌داده است.
بسياري از كشاورزان اين منطقه نيز برداشت بي‌رويه شن و ماسه را توسط بعضي افراد و حتي برخي دستگاه‌هاي دولتي تأييد و از اين موضوع اظهار نگراني كردند و خواستار پيگيري و برخورد مسئولان با متخلفان در اين‌باره شدند.


م- د يكي از كشاورزان اين منطقه با ابراز نگراني از روند تخريب بستر رودخانه توسط برخي از افراد و حتي ارگان‌هاي دولتي به خبرنگار ما مي: در چند سال اخير به دليل برداشت بي‌رويه شن و ماسه از حريم اين رودخانه، بيشتر زمين‌هاي كشاورزي كه در حريم اين رود است در حال تخريب و نابودي است.


اين كشاورز مي‌گويد: روزانه شاهد آن هستيم كه وسايل نقليه‌اي مانند تراكتور و كاميون چندين بار از اين رودخانه شن و ماسه حمل مي‌كنند‌.
وي همچنين با انتقاد از بي‌توجهي مسئولان به تخريب و نابودي اين رودخانه بزرگ و حياتي گفت: چندين بار اين موضوع را به برخي از مسئولان شهري تذكر داديم، ولي هيچ عكس‌العملي از جانب مسئولان نديده‌ايم‌.
يكي از كشاورزان ديگر اين منطقه نيز گفت: ادامه داشتن اين روند كه به كم شدن آب رودخانه منجر مي‌شود، مهم‌ترين عامل اقتصادي منطقه يعني كشاورزي را به خطر مي‌اندازد.


رئيس اداره محيط زيست سواد‌كوه با ابراز نگراني از افزايش روند برداشت بي‌رويه شن و ماسه از سواحل رودخانه تالار مهم‌ترين عامل آلودگي اين رودخانه را برداشت بيش از ظرفيت شن و ‌ماسه توسط شهرداري‌ها‌ي زيرآب و پل‌سفيد و سنگ‌شكن‌ عنوان كرد.
جليل صالحي برداشت بي‌رويه شن و ماسه را موجب تخريب و نابودي سواحل اين رودخانه و همچنين به مخاطره افتادن حياط آبزيان اين رودخانه اعلام كرد و افزود‌: برخي شركت‌هاي راهسازي به دليل محدوديت فضا مجبور به سد بندي در مسير اين رودخانه مي‌شوند كه اين خود يكي از عوامل تخريب سواحل و آلودگي‌ها است‌.


وي همچنين از اخطار‌هاي متعدد به برخي ادارات دولتي و كارخانه‌ها خبر داد كه در پي اين اخطار برخي ادارات و كارخانه‌ها اين عمل خود را اصلاح كردند، ولي برخي از ادارات و كارخانه‌ها همچنان به اين روند ادامه مي‌دهند.

خبر ديگر حاکيست که رئيس اداره محيط زيست شهرستان سواد كوه گفت: شوكا و مرال به عنوان مهم‌ترين گونه‌هاي جانواري به علت شكار غير مجاز توسط افراد سود جو در حال انقراض هستند.

جليل صالحي گفت: در مناطق حفاظت شده مناطق سواد كوه گونه‌هاي شوكا، پلنگ، خرس، قرقاول، كبك و روباه نگهداري مي‌شود كه جاده سازي و بهره برداري جنگل‌ تعداد اين گونه‌ها را با مشكل كاهش روبه‌رو كرده است.
وي اظهار داشت: گونه‌‌هاي با ارزش جانوري در 4 منطقه حفاظت شده به ميزان 180 هكتار محافظت مي‌شود.
صالحي خاطر نشان كرد: اداره محيط زيست سوادكوه علاوه بر نگهداري گونه‌هاي جانوري ارزشمند در مناطق حفاظت شده، از 18 هزار هكتار اراضي جنگلي اين شهرستان محافظت مي‌كند.(farsnews)