پنجشنبه 8 مرداد 1394-22:47

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور:

8 سال رفتیم و برگشتیم، اتفاقی نیفتاد

مهردادی: یک قلاده پلنگ در منطقه محافظت شده به یک گاو حمله کرد و ما وظیفه داریم ضرر و زیان افراد را پرداخت کنیم/ابتکار: مدیریت پسماند بر عهده شهرداری ها و شورای شهرها است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضا شریعتی: از ساعت 11 صبح روز پنج شنبه، بازدید معصومه ابتکار -معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور- از طرح های منطقه های دودانگه و چهاردانگه ساری آغاز شد.

در این بازدید میدانی ناصر مهردادی -رییس سازمان محیط زیست استان مازندران- و علی نبیان -معاون عمرانی استاندار- و جمع دیگری از مسئولان حضور داشتند.

  رییس سازمان محیط زیست ابتدا به محمد آباد دودانگه رفت و پاسگاه حفاظت محیط زیست این منطقه را افتتاح کرد.

ابتکار سپس به جنگل های بولا رفت و از جشنواره طبیعت که با شرکت 100هنرمند ملی در حال اجراست، دیدن کرد.

وی هنرهای نو را در حفظ محیط زیست موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این جشنواره ها توجه به طبیعت بیش از پیش افزایش یابد.

معاون رییس جمهوری سپس به منطقه محافظت شده چهاردانگه و دودانگه رفت و از تخریب جنگل توسط عده ای سود جو باخبر شد.

ابتکار در آخرین قسمت از برنامه های تنظیم شده از ساعت 17 تا 18:30 نشستی را با حضور اصحاب رسانه در منطقه کیاسر برگزار کرد تا ضمن بیان دغدغه های زیست محیطی، به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

* در برخورد با خاطیان مصمم هستیم

در نشست خبری ناصر مهردادی -مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران- با بیان اینکه 16000 هکتار منطقه محافظت شده در دودانگه و چهاردانگه ساری وجود دارد، گفت: به دنبال آن هستیم تا 8000 هکتار را در منطقه هولار ساری به عنوان پارک ملی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان پل سفید از مناطق سیل زده بازدید شد، اظهار کرد: در منطقه شیرگاه در جنگل ها با قریب به دویست تا 300 «ngo»  مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه سد کسلیان از قابلیت های این منطقه واز ضرورت ها با توجه به مشکلات آب منطقه است، افزود: پس از بازدیدها از قائمشهر وشیرگاه به فریم صحرا رفتیم.

  مهردادی با اشاره به اینکه محیط بانی محمدآباد با حضور خانم ابتکار افتتاح شد، گفت: با توجه به نیاز منطقه، تعداد محیط بان از 2 به 8 نفر افزایش یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به برگزاری جشنواره طبیعت اظهار کرد: 100 هنرمند با نمادهای ویژه در هنر نگرانی های خود را مطرح کردند و نگاه هنری به بخش جنگل داشتند.

وی با بیان حضور خانم ابتکار در جنگل های همسایه پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه گفت: شوکا، مرال، خرس قهوه ای و برخی گونه های نادر دیگر در این منطقه زندگی می کنند.

مهردادی با بیان اینکه عده ای بهره برداری از جنگل ها را در دستور کار خود قرار دادند، افزود: طبق مصوبه هیئت دولت تنها می توان از درختان مریض یا افتاده بهره برداری کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه در برخورد با خاطیان مصمم هستیم، اظهار کرد: نباید بگذاریم جنگل ها نابود شود و در این راستا چنانچه خلافی صورت بگیرد برخورد و چنانچه حقش باشد از او دفاع می کنیم.

وی با بیان اینکه یک قلاده پلنگ در منطقه محافظت شده به یک گاو حمله کرد، تصریح کرد: طبق فیلم برداری که از لاشه کردیم مشخص شد دوباره برای مصرف گوشت گاو به منطقه برگشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران افزود: ما وظیفه داریم ضرر و زیان افراد را پرداخت کنیم و در این موارد هم با پشتوانه مالی که داریم این کار را در چارچوب قانون انجام خواهیم داد.

*مدیریت پسماند بر عهده شهرداری ها و شورای شهرها است

 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور در این نشست با بیان اینکه روز 8 مرداد، روز ملی حفاظت از جنگل ها نامگذاری شده است، گفت: با حضور فعال خبرنگاران و جریان سازی آنان مسئولیت پذیری بیشتری از حفاظت از جنگل ها وجنگل های هیرکانی شمال کشور شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط، کاهش مستمر کیفیت وکمیت جنگل ها را داریم، اظهار کرد: از اولین مصوبات دولت در سال 92 پایش ماده 6 بهره برداری درختان فقط بیمار وافتاده بوده است.

 رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به برگزاری کارگروه فنی با همکاری مراتع افزود: در حال حاضر لایحه همکاری دستگاه های مختلف کشور تغییر کرده است.

ابتکار با بیان اینکه جنگل ها علاوه برچوب و فراورده های آن ریه جهان محسوب می شوند، گفت: بحث گردشگری نگاه توام با حمایت در خدمات جنگل دارد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه اراضی جنگل بازدهی خوبی در بخش کشاورزی ندارند، افزود: در اثر از بین رفتن جنگل ها پدیده فرسایش خاک و سیل در کشور روی می دهد.

وی مهم ترین اثر جنگل را بر روح و روان افراد دانست واظهار کرد: پزشکان اخیرا با تحقیقات علمی دریافتند برای کاهش فشار خون یک ساعت پیاده روی در جنگل جایگزین مناسبی به جای قرص ها است.

ابتکار با بیان اینکه تنوع زیستی و گونه های جانوری از موارد مهم وحائز اهمیت است، اظهار کرد: در ایران با کاهش مساحت جنگل ها مواجه هستیم .

  رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به سخنان رهبری در تاریخ 17 اسفند که به جنگل خواری و مقابله با آن اشاره صریح داشتند، گفت: سازمان محیط زیست، اراضی تحت نفوذ زیادی را آزاد کرد.

وی با اشاره به برگزاری مانور مقابله با آتش سوزی در جنگل در 13 استان اظهار کرد: ستاد واکنش سریع به اطفای حریق شکل گرفته است و هفته آینده در استان کهگیلویه و بویر احمد این مانور برگزار می شود.

ابتکار با اشاره به ضرورت پشتیبانی هوایی در حریق گفت: در این راستا همکاری و پشتبانی بسیار خوبی شکل گرفته است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه سازمان محیط زیست یک مصوبه خوب در زمینه تسهیل و حمایت از مدیریت پسماند داشت، اظهار کرد: مدیریت پسماند بر عهده شهرداری ها و شورای شهرها است.

وی با بیان اینکه در روستای محمدآباد زباله ها توسط روستاییان از مبدا تفکیک می شود، خاطر نشان کرد: یکی از راه های مقابله با زباله تفکیک از مبدا است.

ابتکار با بیان اینکه در سیل اخیر مشخص است در برخی موارد خلاف مقررات عمل شد، گفت: طبیعت با سیل حق خود را بازستانده و خانه ها را جابجا کرده است.

  رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه برنامه ها منطبق با برنامه دولت باشد، افزود: مسیر رودخانه ها اشغال نشود. در برخی موارد برداشت بی رویه شن و ماسه از شهرها و روستاها و آسفالت کف رودخانه و تغییر ساختار آن مشاهده می شود که خشم طبیعت را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در مقابله با آلودگی ها محیط زیست وارد عمل می شود، اظهار کرد: اختیارات قانونی ما کم نیست و در جای خود با متخلفان برخورد می شود.

ابتکار با بیان اینکه در دوره رییس دولت اصلاحات طرحی برای زباله نوشته شده بود، افزود: بعد از اینکه ما رفتیم و حالا برگشتیم دیدیم اتفاقی نیفتاده است و ناچار شدیم از اول در دولت جدید طرح را برنامه ریزی و پایه ریزی کنیم.

رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور استاندار مازندران و معاونانش در تهران گفت: کانون های  گرد وغبار توسط خود استان شناسایی می شود که خوشبختانه در مازندران موردی شناسایی نشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح فاضلاب از اولویت های مهم محیط زیست است، اظهار کرد: تخلیه پساب ها در برخی موارد خلاف قانون انجام می شود.

ابتکار با بیان اینکه استان مازندران از موهبت دریا بهره می برد، گفت: با توجه به پتانسیل دریای مازندران، مدیریت در دریا و فاضلاب ها صورت گیرد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان قائم مقام حفاظت از محیط زیست شناخته شد، افزود: گردشگران به سمت گردشگری توام با حفاظت از محیط زیست حرکت کنند.

*حاشیه ها

یکی از حاشیه های این بازدید، نبود هماهنگی و مشکلاتی بود که برای برخی خبرنگارانی که از پایتخت آمده بودند و نیز خبرنگارهای استانی ایجاد شد. ماشین خبرنگاران مدعو به جشنواره طبیعت به دلیل تصادف، باعث تاخیر چند ساعته شد.

فراهم کردن   اتوبوسی کهنه و بدون امکانات اولیه برای خبرنگاران مازندرانی که برای نشست خبری آمده بودند و نقص فنی و تعویض ماشین خبرنگاران مدعو جشنواره طبیعت دردسرساز شد.

در جنگل های فیلمات نزدیک به منطقه محافظت شده چهاردانگه و دو دانگه، خبرنگاری که از تهران همراه خانم ابتکار آمده بود، هنگام پیاده شدن از ماشین گوشی خود را فراموش می کرده، از ماشین هم جا ماند.

همسفران او نیز متوجه غیبتش نمی شوند. چند ساعت بعد با تماسی مواجه می شوند که از سوی مادر این خبرنگار است.

او ناچار شده بود مسیر چند کیلومتری منطقه محافظت شده را تا پایگاه حفاظت محیط زیست پیاده طی کند و از آنجا با تنها شماره ای که در ذهن داشت، تماس گرفت و بالاخره سالم پیدا شد.