شنبه 10 مرداد 1394-9:19

نفی فراروایت ها در انتخابات آینده ساری

ابراهیمی: آمدنم قطعی نیست/ تکلیف گرا هستم

هادی ابراهیمی: سیاست پدرسوختگی نیست/جایگاه نیروی انسانی و کادر نخبه مرکز استان در مناسبات مدیریتی استان و کشور کجاست؟/در همه دوره ها خصوصاً در این دوره بیشتر به نیروی ماهر، انقلابی و دلسوز مرکز استان بی توجهی شد/چه در انتخابات حضور پیدا کنم یا نکنم روشنگری های جدی توام با مدارک و با استنادات خواهم داشت.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: هادی ابراهیمی -محقق سیاسی و مدرس دانشگاه- نسبت به حضور خود در انتخابات آینده ی مجلس شورای اسلامی گفت: از یک سال قبل تاکنون خیلی از نیروهای تأثیر گذار شهرستان ساری از همه طبقات اجتماعی، از علما گرفته تا استادان دانشگاه  و جمعی از شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، رسانه ها و خصوصاً  شمار زیادی از مردم سعی کردند با ملاقات حضوری و ارسال پیام ، بنده را متقاعد به حضور در صحنه ی انتخابات کنند.

وی افزود: این عزیزان ضمن این که هر کدام شان ارزیابی هایی از وضعیت فعلی حوزه ی انتخابیه داشتند، همچنان پیگیر مسئله هستند و بنده ضمن آن که قدردان این نگرش ها و محبت ها هستم، اما هنوز آمدنم قطعی نیست و خودم و تیمی از کارشناسان مجرب در حال بررسی فضای انتخاباتی مرکز استان هستیم.

  ابراهیمی با ذکر این نکته که همیشه در فضای سیاسی و فرهنگی انقلاب سرباز نظام بوده و نگاهی تکلیف محور به مأموریت ها داشته ایم، خاطر نشان کرد: در صورت حضور نیافتن در عرصه انتخابات بنا به تکلیف و بدون وابستگی به نامزدی خاص، به روشنگری خواهم پرداخت، ضمن این که بنده همیشه گرایش به تکلیف را به عنوان معیاری اساسی در زندگی خود پذیرفته ام و لذا ارزش عمل را نه به فایده -آن چنان که فایده گرایان می گویند- و نه به نتیجه فایده -آن گونه که عناصر پراگماتیست می گویند- بلکه به تکلیف می دانم .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه همیشه در فعالیت های سیاسی حضور فعال دارم، خاطرنشان کرد: بر خلاف نظر بعضی ها سیاست را بخشی از حکمت عملی می دانم که در عرصه نظر هدف آن کسب معرفت نسبت به مصالح عمومی جامعه و در عرصه عمل با اخلاق و ارزش های انسانی آمیخته شده باشد.

این فعال سیاسی با تقسیم بندی سیاست به شیطانی، حیوانی و سیاست الهی افزود: سیاست شیطانی مبتنی بر التوا و افتراست و مظاهر آن دروغگویی، نبود صداقت در گفتار و رفتار و فریب افکار عمومی است که منفعت طلبی پایه و اساس آن است و عده ای با تعریف غلط از سیاست آن را پدر سوختگی می نامند، در حالی که سیاست راستین مبتنی بر سیاست الهی یا سیاست اسلامی است و سیاست پدرسوختگی نیست بلکه اساس آن بر مبنای عدالت و عقل است و از دایره فطرت انسانی هم نباید خارج شود.

 ابراهیمی با اشاره به هویت تاریخی و فرهنگی مرکز استان، قابلیت های گردشگری، صنعتی، اقتصادی و انسانی آن تنوع نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را به فال نیک گرفت و افزود: عناصر متدین، مردمی، و انقلابی از همه سلایق و گرایش های فکری در این دوره از انتخابات اعلام حضور کرده اند که باید آن را  به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

وی با بیان اینکه این تنوع از حضور داوطلبان نمایندگی مجلس در مرکز استان که تاکنون بی سابقه بوده است دلایل زیادی دارد، خاطرنشان کرد: طبیعتاً همه افراد دارای حقوق طبیعی و شهروندی در این زمینه هستند و ما در استان و شهرستان ساری شهروند درجه یک و درجه دو نداریم، هر کسی با هر عقیده و با هر تفکر سیاسی که در دایره نظام اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه باشد می تواند به عرصه بیاید و این نشان دهنده آن است که نظام اسلامی کاملاً دمکراتیک است و برای همه این آزادی و اختیار فراهم است.

این مدرس دانشگاه دومین دلیل تنوع حضور داوطلبان نمایندگی مجلس در مرکز استان را خوانش انتقادی نسبت به وضعیت موجود خواند و افزود: بر این باورم که در این زمانه و در نظام اندیشگی مسلط جامعه امروز ساری، حال و هوای دیگری ایجاد شده است، بسیاری از صداهای بی پژواک و تقاضاهای معرفتی به حرکت در آمده اند، خردها به طُرب، شعورها به شور و حتی واژگان  صامت به سخن آمدند تا حقیقتی را در مرکز استان فریاد بزنند و آن جایگاه ایفای نمایندگی یک نماینده مرکز استان در مناسبات استانی و ملی است. مناسباتی که باید در طراز با مجلس انقلاب اسلامی باشد و نکته دوم طرازی که باید دوشادوش و شانه به شانه  نمایندگان پایتخت، مشهد، تبریز ، شیراز و اصفهان و غیره باشد.

وی افزود: البته نمایندگان فعلی هم تلاش های خوبی از خودشان برجای گذاردند، بنده نافی ویژگی های مثبت نمایندگان فعلی نیستم و خدای نکرده بنا بر تضعیف آنها را هیچ وقت نداشته و ندارم، اما آنچه که امروز در این هم آوردی انتخاباتی قابل مشاهده و تحلیل گفتمان است، هویت های سیاسی متمایز، بازی های زبانی گوناگون، خرده گفتمان های حاشیه نشین و تنوع سلایقی است که با نفی  فرا روایت ها این مهم را فریاد می زنند و مطالبه می کنند.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه مردم دیگر فریب مظلوم نمایی، ادعای حقیقت نمایی، و تبلیغات دروغین و اغواکننده را نخواهد خورد، افزود: با توجه به کنش عقلانی، ارزشی در بین بسیاری از کنش گران انتخاباتی در مرکز استان اعم از اصلاح طلب و اصول گرا و مستقل، عرصه انتخابات در این مقطع به کردارهای گفتمانی زبانی مبدل خواهد شد و گفتمان غیر زبانی جایگاهی نخواهد داشت و این برای عده ای از وابستگان به جریان قدرت و ثروت سخت خواهد شد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: قطعاً گفتمانی که باید برخاسته از هویت تاریخی و فرهنگی و نگاه همه جانبه به چالش ها و مشکلات استان و مرکز استان با در نظر گرفتن سند چشم انداز پیشرفت ایرانی اسلامی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، عمرانی، گردشگری و  بهداشتی باشد و بتواند فضا را برای قابلیت های انسانی به درستی در مناسبات منطقه ای و ملی تعریف کند، با چشم حقیقت بین در پی حل مشکلات از قبیل اشتغال و تولید برآید و سند اقتصاد مقاومتی استان را بعنوان یک منشور دنبال نماید می تواند در این عرصه حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

این فعال سیاسی اظهار کرد: بنده نسبت به ساری و میاندرود همیشه احساس مسئولیت کردم، البته دوستان زیادی هم در این هم آوایی با بنده اشتراک نظر داشته اند. نمی خواهم دفاع تعصبی از مرکز استان کنم بلکه این وظیفه شناسی را در قبال همه  مازندران دارم و همه استان را سرای خود می دانم . و اعتقاد دارم بین ساری و مجموعه مازندران هیچ تفاوتی نیست و یک دور کاملاً هرمنوتیکی برقرار است. یعنی فهم هیچ جزئی بدون توجه به کل نیست. و یا فهم کل از شناخت اجزاء حاصل می شود اما این سوال را به عنوان یک مطالبه اصلی در بین سوالات متعددی که می تواند وجود داشته باشد مطرح می کنم که جایگاه نیروی انسانی و کادر نخبه مرکز استان در مناصب مدیریتی استان و کشور کجاست؟

وی تصریح کرد: فکر می کنم در همه دوره ها خصوصاً در این دوره بیشتر به نیروی ماهر، انقلابی و دلسوز مرکز استان بی توجهی شد. متاسفانه صدایی هم در مرکز استان از طرف تاثیرگذاران آن شنیده نشد و حتی بعضاً خبرهایی داشتم که دوستان ما به جای اینکه دستان یکدیگر را بگیرند، پای همدیگر را می گرفتند، و با شگردهای خاص مشغول زیرآب زنی بودند، فکر نمی کردند اگر دست کسی را می گرفتند فرصت را برای رشد او فراهم می کردند، نمی دانم آیا هیچ وقت از خودشان سوال کرده اند اگر دست کسی را گرفتند و او رشد کرد و به جایگاهی رسید بیشتر خوشحال می شدند یا زمانی که او را در اوج مشکلات و ناتوانی می دیدند؟

این مدرس دانشگاه استدلال کرد: بسیاری از نخبگان و افراد اعتقاد دارند که امروز گروکشی ها، دعواهای شخصی و باندی، عدم همگرایی در پیگیری مطالبات منطقه ای، اختلاف افکنی های ژورنالیستی،وعده های توخالی و کاذب و پای یکدیگر را گرفتن باعث هدر رفت انرژی ها و فرصت ها شده است.

وی با بیان اینکه به هر دو تفکر اصلاح طلبی و اصول گرایی که در چارچوب نظام اسلامی ، قانون اساسی و ولایت فقیه باشد احترام می گذارد، خاطر نشان کرد: قبلاً هم گفته ام نقطه مقابل اصول گرا، اصلاح طلب نیست و نقطه مقابل اصلاح طلب، هم اصول گرا نیست؛ اینها بازی های سیاسی است به نظرم نقطه مقابل هر دوی این تفکر مبارزه با فساد است.

این فعال سیاسی ضمن مهم دانستن سلایق سیاسی  خاطر نشان کرد: میزان و سهم این عوامل در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ساری و نقاط دیگر استان به عنوان عوامل مسلط زیاد صحیح به نظر نمی رسد، چرا که عوامل دیگری چون چند پارگی های  قومی و منطقه ای، خوشنامی، سوابق انقلابی و مدیریتی، کارآمدی، پاکدستی و مردمداری به عنوان مولفه های تعیین کننده هستند که می توانند تاثیرگذاری داشته باشند یعنی می توانم بگویم که یک نسبیت متدولوژیک بین آنها برقرار است.

 ابراهیمی استدلال کرد: تزلزل گفتمانی در شرایط فعلی باعث ظهور و بروز سلایق سیاسی در انتخابات مرکز استان شده است، به گونه ای که نتوانسته به عاملان اجتماعی خود هویت عطا کند و این کار باعث سوژه سیاسی و مفصل بندی های جدیدی شده است و حتی پیش بینی می شود در آینده هم افراد دیگری بخواهند در این میدان حضور پیدا کنند.

وی در خاتمه یادآور شد: چه در این عرصه حضور پیدا کند و یا به دلایلی از حضور امتناع نماید روشنگری های جدی توام با مدارک و با استنادات خواهم داشت.