پنجشنبه 22 مرداد 1394-6:58

رونمایی از دو کتاب در فرهنگخانه مازندران

کتاب دوران غربت خود را طی می کند

در مراسم رونمایی از دو کتاب کتاب «ساری کهن‌شهر مازندران» و «سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه مازندران از چشم‌اندازی دیگر»بیان شد: حسن کیاییان: آن چه باعث شده که کشور در مواقع حساس حفظ شود، فرهنگ است/ جهانگیر نصری اشرفی: درباره آثار مازندران‌شناسی، نقد و بررسی جدی وجود ندارد /فریده یوسفی: کتاب دوران غربت خود را طی می کند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: کتاب «ساری کهن‌شهر مازندران» اثر گروه مولفان بهرام انوری، اسدالله عمادی، حسین اعتمادزاده، سیده شکوفه جمالی، احمد محسن‌پور، میرعبدالله سیار کاوردی، علیرضا طالبی، علی ماهفروزی، احمد معصومی، علی کاردگر و فریده یوسفی توسط نشر چشمه، منتشر شد.

همچنین کتاب دیگری با عنوان «سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه مازندران از چشم‌اندازی دیگر» به قلم اسدالله عمادی توسط انتشارات شلفین به چاپ رسید و مراسم رونمایی از این دو کتاب در فرهنگخانه ساری با حضور اهالی فرهنگ و هنر، برگزار شد.

مدیر مسئول انتشارات چشمه در این مراسم اظهار کرد: نشر چشمه در نظر دارد کتاب‌هایی درباره مازندران‌شناسی منتشر کند و تاکنون کتاب‌های بابل شهر بهار نارنج، منتشر شده است و کتاب قائمشهر و سوادکوه هم مراحل نهایی چاپ را طی کرده که امیدواریم در چند ماه آینده منتشر شود.

کیائیان با بیان اینکه ممکن است مخاطبان نسبت به بعضی از مسائل منتشر شده در این کتاب‌ها، نکته‌سنجی داشته باشند و این موضوعی طبیعی است، افزود: کتاب‌هایی که در آینده منتشر می‌شود می‌تواند نواقص کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از داشته‌هایمان به قدر کافی استفاده نمی‌کنیم، گفت: بعضی وقت‌ها اطراف خود را نمی‌بینیم و چشم به دورترها داریم. فکر نمی‌کنم آن‌گونه که باید از اهالی فرهنگ و ادب حاضر در این مراسم، قددرانی شده باشد.

مدیرمسئول نشر چشمه با بیان اینکه کسانی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند به دلیل بزرگی روح، نیاز به دریافت مزد معنوی داشته باشند چون به جوشش درونی خود پاسخ می‌دهند، تصریح کرد: خدمتگزاران بی‌جیره و مواجب فرهنگی در اطراف ما وجود دارد و به اندازه‌ای که باید از این افراد، قدردانی نمی‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های نشر شلفین و همچنین کارگاه نقد هم‌نگر و دیگر فعالان فرهنگی، ادامه داد: کاری که دوستان ما در شهرستان‌ها انجام می‌دهند بسیار باارزش است.

کیائیان با بیان اینکه فرهنگ، زندگی، کار و تاریخ ما است، خاطرنشان کرد: آن چه باعث شده که کشور در مواقع حساس حفظ شود، فرهنگ است.

*درباره آثار مازندران‌شناسی، نقد و بررسی جدی وجود ندارد،

در ادامه این نشست مسئول پژوهشگاه مازندران‌شناسی فرهنگخانه با اشاره به اینکه دوره حاضر را باید عصر دانشنامه نویسی دانست، اظهار کرد: کتاب «سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه مازندران از چشم‌اندازی دیگر» را می‌توان در ردیف کتاب‌های سفرنامه‌نوسی برشمرد.

جهانگیر نصری اشرفی با بیان اینکه کتاب «سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه مازندران از چشم‌اندازی دیگر» به جغرافیای مناطق پرداخته، گفت: درباره برخی از مسائل تاریخی و اجتماعی روایت شفاف ارائه کرده و وضعیت روستاها را در این پهنه جغرافیایی مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب «سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه مازندران از چشم‌اندازی دیگر» تلفیقی از تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای است، ادامه داد: توجه به معنای واژه‌ها، شخصیت‌ها، هنرمندان منطقه، ویژگی‌های تاریخی و ... از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درباره آثار مازندران‌شناسی، نقد و بررسی جدی وجود ندارد، تصریح کرد: نویسندگان حرفه‌ای و آماتور، آثار مختلفی را در حوزه مازندران‌شناسی منتشر کرده‌اند و هیچ عزم جدی برای نقد این کتاب‌ها وجود ندارد.

نصری با اشاره به اینکه همواره وقتی بحث نقد کتاب پیش می‌آید انگار می‌خواهیم به کتاب حمله کرده و یا نویسنده را مورد بی‌مهری قرار دهیم، گفت: نقد، بررسی محتوایی یک اثر است و هر اثری که منتشر می‌شود در کنار ویژگی‌های برتر ممکن است کاستی‌هایی هم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگخانه مازندران برا

*کتاب، دوران غربت خود را طی می‌کند

در پایان این مراسم مدیرمسئول انتشارات شلفین با بیان اینکه کتاب، دوران غربت خود را طی می‌کند، اظهار کرد: بی‌مهری متولیان این حوزه را با نویسندگان و ناشران شاهد هستیم.

فریده یوسفی با اشاره به اینکه کتابخوانی، بخشی از مطالعه ما را شامل می‌شود و دیدن یک فیلم و یا گفت‌وگو در فضای مجازی هم قسمت دیگری از مطالعه را شامل می‌شود، گفت: هیچ یک از این فضاها، عظر کاغذ را به مشام نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که امروز در حوزه کتاب وجود دارد منجر به فلج شدن ناشران کشور می‌شود، تصریح کرد: انتشارات شلفین در طول 15 سال فعالیت بیش از 200 کتاب در حوزه مازندران‌شناسی به جامعه فرهنگی تقدیم کرده است.

یوسفی تاکید کرد: انتشار این کتاب‌ها را در فضای 10 متری انجام دادیم و پاسخ مناسبی از جامعه فرهنگی دریافت نکردیم.