يکشنبه 25 مرداد 1394-16:47

روزی که مسئولان کتاب خواندند

آدم یا کتابخوان است یا مدیر!

گزارش+عکس از اولین نشست کتابخوان های استان مازندران/ روزی که علیرضا یونسی رستمی، احد جاودانی، عبدالله حسن زاده آملی و... کتاب خواندند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: از ساعت 10:30 دقیقه صبح 25 مرداد 94 بیست و دومین نشست کتابخوان های کشور و اولین نشست کتابخوان های استان مازندران، همزمان با سراسر کشور با کتابخوانی کتابخوانان و مسئولان در سالن همایش های سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری برگزار شد.

در این مراسم محمد جوهرچی مدیر کل پژوهش ونوآوری کتابخانه های کشور، مرتضی عمرانی مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، علیرضا یونسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران، عبدالله حسن زاده آملی استاد حوزه و فرزند علامه آملی، احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کیوس گوران شاعر، حسین اسلامی ساروی مورخ و علاقه مندان حوزه کتابخوانی حضور داشتند.

*30 نشست کتابخوانان در مازندران برگزار می شود

مرتضی عمرانی مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با بیان اینکه در نشست کتابخوانان مازندران 120 نفر اعلام آمادگی کردند، گفت: در این نشست 12 نفر در مدت هفت دقیقه به معرفی کتاب هایی که خواندند، می پردازند تا دیگران از تجربیات آنها استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های نهاد کتابخانه های عمومی کشور 400 نشست کتابخوانان در کشور برگزار می شود و سهم مازندران 30 نشست است، اظهار کرد: اجرای نشست کتاب خوان ها با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب است.

وی با بیان اینکه از دیگر اهداف این مراسم اقبال بیش از پیش مردم به مطالعه مفید در جامعه است، افزود: ترویج عادت مطالعه در سراسر کشور می تواند زمینه توسعه رفتار مدنی رشد یافته را فراهم آورد.

کتاب راه زندگی:الفبای سعادت خانواده

علیرضا نتاج -کتابدار- با بیان اینکه کتاب «راه زندگی:الفبای سعادت خانواده» از کتاب های برگزیده کتابخوانان بوده است، گفت: نویسنده این کتاب جواد محدثی دارای تحصیلات در زمینه فقه، اصول و سیره و از شاگردان بزرگانی نظیر حسن زاده آملی، مفتح و مشکینی است.

این کتابدار با بیان اینکه نویسنده کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه است، اظهار کرد: آقای محدثی با بهره گیری از قرآن و احادیث معصومان، در 18 فصل این کتاب موارد مختصر و مفیدی نظیر سلامت، الفت، خوش رویی موازنه دخل وخرج، صله رحم و.. را در 134 صفحه آموزش می دهد.

نتاج می افزاید: نویسنده در جایی از کتاب می نویسد: "سخن می تواند دوست آفرین یا دشمن آفرین، تفرقه افکن یا صلح افکن باشد."

وی با بیان اینکه ساختار کتاب مناسب و از لحاظ نگارشی هم در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: یکی از علل نخواندن کتاب قیمت آن بیان می شود. این در حالی است که مردم ژاپن که هفتاد سال پیش کشورشان با خاک یکسان شد در همان زمان هم کتاب می خواندند و اکنون کتاب هایی با یک میلیون تیراژ هم در آن کشور فروش مناسب و خوبی دارد.

*کتاب پلوخورش

در ادامه سکینه خاتون مهدوی -کتابدار- به روی سن رفت. او با بیان اینکه «پلو خورش» کتابی است که قصد معرفی آن را دارم، گفت: این کتاب در حوزه نوجوانان نوشته شده و نویسنده آن هوشنگ مرادی کرمانی است.

مهدوی با بیان اینکه پرورش یافته کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هستم، اظهار کرد: آثار کرمانی درون مایه طنز از مسائل جامعه دارد که به زبان های اسپانیایی، آلمانی، انگلیسی وعربی ترجمه شده است و از روی داستان های این نویسنده فیلم سینمایی هم ساخته شده است.

این کتابدار با بیان اینکه مرادی کرمانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسون را کسب کرده است، افزود: این جایزه و کتاب هایی نظیر ماه شب 14، تنور، شما که غریبه نیستید و مهمان مامان نشان می دهد که نویسنده توانمند در حوزه داستان نویسی است.

مهدوی با بیان اینکه کتاب پلو خورش دارای 17 داستان و4 قصه با درون مایه طنز است، اظهار کرد: برخی داستان های این کتاب برای نخستین بار در مکان هایی خوانده شده است که جای تامل دارد، برای مثال: داستان هنرمند این کتاب در همایش چهره های ماندگار سال 84، آواز همسایگان در حادثه تلخ زلزله بم و نی لبک در سالن بین المللی سوئد خوانده شد.

وی با بیان اینکه در کتاب پلو خورش به فناپذیری برای ماندگاری اشاره شده است، گفت: در این کتاب مادر آذین، نقاشی که از سوی سلطان به اعدام محکوم شد، به وی می گوید:" آمدند همه چیز را دیدند وهمه چیز درست شد. روستای ما با هنر تو شناخته شد. تو نمی میری و ماندگار خواهی شد."

مهدوی با بیان اینکه خواندن کتاب برای بزرگسالان هم خالی از لطف نیست، اظهار کرد: داستان های کتاب قابل لمس است و تنها ایراد مجموعه این است که به جزییات کمتر پرداخته شده است.

* کتاب انسان250 ساله

 معاون سیاسی و امنیتی استاندار سخنران بعدی بود که به مدت هفت دقیقه برای معرفی کتاب انسان 250 ساله نوشته رهبر معظم انقلاب پشت تریبون رفت.

علیرضا یونسی با بیان اینکه انسانی که از نادانی رها شود و به سمت کتاب خوانی پیش برود آگاه تر خواهد شد، گفت: هرچه جامعه به سوی عالم غیب وصل شود معنویت در آن جامعه گسترش می یابد.

وی با بیان اینکه انسان 250 ساله مجموعه بیانات و مکتوبات رهبر معظم انقلاب در خصوص عصاره ی معرفت و زندگی ائمه معصومان است، اظهار کرد: اولین بار این کتاب در سال 90 و آخرین بار در اردیبهشت 93 برای سی و ششمین مرتبه تجدید چاپ شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران گفت: هدف این کتاب تعیین مسیر، راهنمایی درست ومجاهدانه با مطالعه و نگرش در زندگی ائمه معصومان از سال 10 تا 260 هجری قمری است.

یونسی با بیان اینکه در قسمتی از کتاب ذکر شده است پیامبر اکرم(ص) هرگز در زندگی خود با مسلمانان دو پهلو حرف نزد، افزود: ایشان در برخورد با دشمنان سیاست ورزی خاصی به خرج می دادند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان اینکه در فصل آخر کتاب به زندگی بعد از عصر ظهور اشاره می شود، گفت: جامعه مهدوی در این کتاب جامعه ای دیده شده است که در آن اولیای خدا عزیز و دشمنان ذلیل می شوند و عدالت محور است.

* کتاب اسرار آل محمد(ص)

در بخش بعدی برنامه حجت الاسلام حمید عبدالله نژاد اسماعیلی - کتابدار و دانش آموخته حوزه علمیه- در خصوص کتاب اسرار آل محمد(ص) سلیم بن قیس هلالی توضیح داد و اظهار کرد: نویسنده در زمان رحلت پیامبر 12 سال سن داشت و در زمانی کتاب را نوشت که تدوین معارف اهل بیت کار دشواری بود.

وی افزود: نویسنده با سلمان، ابوذر و برخی از صحابه نزدیک پیامبر ارتباط نزدیکی داشت و در دوره ای از عمر خود به ایران مهاجرت کرد.

 عبدالله نژاد اسماعیلی در پایان گفت: این کتاب توسط 160 راوی و22 سند تایید شده است.

*کتاب روی ماه خدا را ببوس

 ام البنین عبدالهی - کارشناس کتابخانه - برای معرفی کتاب روی ماه خدا را ببوس از مصطفی مستور پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: مستور از نویسندگان پر کار حوزه کتاب است که در زمینه ادبیات داستانی و ترجمه قعالیت دارد.

وی با بیان اینکه روی ماه خدا را ببوس از کتاب های موفق مستور است، افزود: در این کتاب دغدغه های اجتماعی و آنچه انسان مدرن به آن نیاز دارد بیان شده است.

این کارشناس کتابخانه با بیان اینکه کتاب روی ماه خدا را ببوس برای نخستین بار در سال 79 به چاپ رسیده است، اظهار کرد: این کتاب در سال79-80 برنده جایزه قلم زرین و تاکنون چهل بار تجدید چاپ شد.

عبدالهی با بیان اینکه مستور در این کتاب به روانکاوی عنصر اخلاق در زندگی افرادی که این مهم را فراموش کردند می پردازد، گفت: حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه، عشق روی پیاده‌رو، من گنجشک نیستم و مبانی داستان کوتاه از کتاب های دیگر مستور است.

*کتاب نامه ها و برنامه ها

در ادامه مراسم فرزند ارشد علامه حسن زاده آملی و استاد حوزه دعوت شد تا کتابی را در هفت دقیقه معرفی کند. وی در این بخش کتاب نامه ها وبرنامه های پدر خود را معرفی کرد و گفت: در این کتاب برخی از نامه ها به علامه و جواب ایشان به نامه ها همین طور نامه ایشان به برخی مراجع دیگر و جواب آنها آورده شده است.

عبدالله حسن زاده آملی با بیان اینکه هزار و یک کلمه و هزار و یک نکته از دیگر کتاب های علامه است که می توان برای خواندن و تدوین برنامه زندگی از آنها استفاده کرد، اظهار کرد: کتاب های ایشان برای قشر خاصی نوشته نشده است، همان طور که شاید حضرت امام (ره) نامه هایی را به همسر و یا حاج احمد آقا نوشتند که همه می توانند از آن کتاب ها و رهنمود ایشان استفاده کنند.

فرزند ارشد علامه حسن زاده آملی در خصوص تاریخ تولد پدرش گفت: در برخی کتب به اشتباه تاریخ تولد را در مرداد ماه سال 1307 یا آخرین ماه سال 1307 نوشتند که اشتباه است و ایشان متولد اول فروردین1307 هستند.

*کتالب آه با شین

ابراهیم باقری حمید آبادی -نویسنده وفعال حوزه کتاب- دیگر فردی بود که دعوت شد تا کتاب آه با شین را که نویسنده آن محمد کاظم مزینانی است، معرفی کند.

وی با بیان اینکه کتاب آه با شین از زندگی تنها بازمانده قاجار که تا دهه 90 می زیسته، روایت شده است، گفت: جامعه ای که داستان ندارد توسعه و خلاقیت ندارد.

  باقری حمید آبادی با بیان اینکه قرآن کریم مفاهیم را با 214 داستان حکایت کرده است، اظهار کرد: هر حکایتی که برای پیشرفت بشر لازم بود در قالب داستان در این کتاب آسمانی معرفی شده است.

این نویسنده با بیان اینکه پند تحکم وار باعث فرار انسان می شود، اظهار کرد: داستان قالب ادبی نابی است که موارد معرفتی را در لایه های خود به ما آموزش می دهد.

وی با بیان اینکه داشتن نویسندگان و شاعران بزرگی نظیر فردوسی، سعدی، مولوی و... نشان می دهد ما جامعه پویایی بودیم، افزود: ما در خوانش داستان دچار عقب ماندگی شدیم.

 باقری حمید آبادی با بیان اینکه کتاب آه با شین جایزه جلال را دریافت کرد، اظهار داشت: خواندن این کتاب را به علاقه مندان به کتابخوانی توصیه می کنم.

*کتاب من زنده ام

مرضیه فلاح کردابادی –کتابدار- برای معرفی کتاب خاطرات دوران اسارت معصومه آباد با عنوان من زنده ام پشت تریبون رفت.

وی با بیان اینکه کتاب در 5 ماه نوشته شده است، گفت: به گفته معصومه آباد بیشترین صفحات کتاب در پانزده روزحضور در مکه مکرمه و بعد از طواف نوشته شد.

فلاح کردابادی با اشاره به اینکه این کتاب در 8 فصل نوشته شده است، افزود: اگرچه این کتاب توسط نویسنده مطرحی نوشته نشد، یک خود نوشت روان و صادق از زندگی یک اسیر است.

این کتابدار با بیان اینکه نام کتاب از رمزی که برای اعلام زنده ماندن معصومه آباد از اعضای هلال احمر که توسط وی و برادرش کشف شده بود، یعنی نوشتن من زنده ام بر روی کاغذ و قرار دادن روی تاقچه خانه- برداشته شده است، اظهار کرد: نویسنده در این کتاب می نویسد دشمن بعثی با دیدن کاغذ من زنده ام در جیب وی فکر کرد که رمزی را کشف کرده است و آباد وسایر اسرای زن را بنت خمینی و ژنرال خطاب می کرد که باعث افتخار اسرا و زنده شدن حس غرور در آنان بود.

*کتاب جنگ و صلح

در بخش بعد مصطفی میردار-نویسنده و فعال حوزه کتاب- برای معرفی کتاب جنگ و صلح تولستوی به روی سن رفت.

وی با بیان اینکه برخی کتاب ها با وجود فراگیر بودن اسم آنان کم تر خوانده می شوند، اظهار کرد: کتاب جنگ و صلح جز این دسته از کتاب ها قرار دارد.

میردار می افزاید: این کتاب حاصل حضور نویسنده در جنگ قفقاز که از خانواده های سرمایه دار با مادری شاهزاده بود و تاثیر تحولات روحی آن است.

این نویسنده و فعال حوزه کتاب با بیان اینکه تولستوی انسانی اخلاق گرا بوده است، اظهار کرد: این کتاب هم ادبی، هم تاریخی وهم فلسفی است.

*کتاب کارنامه اسلام

 احد جاودانی -مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- نفر بعدی بود که پشت تریبون رفت تا کتاب کارنامه اسلام عبدالحسین زرین کوب را معرفی کند.

وی با بیان اینکه از دیدن جمعیت علاقه مند به حوزه کتاب به وجد آمدم، اظهار کرد: انسان باید یا کتاب خوان باشد یا مدیر، از این رو کتاب کارنامه اسلام به زمانی بر می گردد که من کتابخوان بودم.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه زرین کوب از جمله نخبگان زمان خود بود، افزود: در کارنامه این نویسنده کتاب های دیگری نظیر دو قرن سکوت که در خصوص تاریخ اسلام و ایران است، به چشم می خورد.

جاودانی با بیان اینکه به نظر من دو قرن سکوت حاصل تفکر ناسیونالیستی نویسنده است، گفت: این برداشت شخصی من از دیدگاه زرین کوب در دو قرن سکوت است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقل است بعد از این کتاب صحبت هایی میان شهید مطهری و زرین کوب در خصوص نگاه دقیق تر به نوشته ها و تاریخ اسلام صورت گرفت، اظهار کرد: در کتاب کارنامه اسلام نگاه زرین کوب پخته تر شد و نویسنده با بینش دقیق تری به تاریخ سیاسی اسلام اشاره کرد.

*کتاب در زندگی سخت نگیرید

در بخش بعد زهرا هادی پور- کتابدار- به عنوان آخرین معرف کتاب به روی تریبون رفت. وی با بیان اینکه کتاب در زندگی سخت نگیرید ریچارد کارلسون ترجمه نوشین ری شهری در سال 85 برای نخستین بار چاپ شد، گفت: این کتاب کمک می کند تا از منفی گرایی فاصله بگیرید و به سوی مثبت اندیشی پیش بروید.

این کتابدار با بیان اینکه این کتاب در دسته پر فروش ترین کتاب ها قرار دارد، اظهار کرد: نویسنده به متخصص موفق خوشبختی مشهور است و در این کتاب توصیه می کند تا" مهربان و صبور باشید و صبوری تمرین کنید، کمک کنید و بی منت کمک کنید."

هادی پور با بیان اینکه پیام کتاب این است زندگی درماندگی نیست، اظهار کرد: در این کتاب می آموزید نگران چیزهای کوچک نباشید، چرا که بزرگترین کشف بشر این است که با تغییر رفتار، زندگی تغییر خواهد کرد.

*غافلگیر شدم

بعد از معرفی کتاب نوبت به کیوس گوران -شاعر برجسته مازندرانی- رسید تا به قول خود" از اتا دهیل شعری که همراهش بود" یکی را انتخاب کند و بخواند.

  بعد از شعر خوانی گوران، محمد جوهرچی -مدیر کل پژوهش و نوآوری کتابخانه های کشور- پشت تریبون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به سبب ازدواجی که بیست سال پیش در مازندران کردم، ارادت خاصی به مردم این دیار دارم، اظهار کرد: در طول این سالها حضور پر شور امروز جمعیت در اینجا غافلگیرم کرد.

مدیر کل پژوهش ونوآوری کتابخانه های کشور با اشاره به اینکه امروز بهترین معرفی کتاب در دوران فسردگی فرهنگ صورت گرفت، اظهار کرد: از اهداف اداره کل پژوهش ونوآوری نهاد کتابخانه های کشور این است تا مشکلات نهاد کتابخانه ها را محققانه پیگیری و حل وفصل کند.

وی افزود: به زودی از 15 تا 25 شهرویور در شهر مقدس مشهد مدرسه تابستانه خواندن برگزار می شود تا کار مروجان فرهنگ به نحو احسن شکل بگیرد.

پس از سخنان جوهرچی زمانی که حضار به تشویق او پرداختند، استاد حسین اسلامی ساروی به زبان شیرین مازنی گفت: وه امه خش مرده اتا چکه دیگه بزنین.

در بخش پایانی این مراسم نیز از کتابخوانان و فعالان حوزه کتاب تجلیل شد.