دوشنبه 26 مرداد 1394-23:14

ای کاش هیات دولت به مازندران سفر نکند

معاون اول گفت قرار نیست در هر جلسه‌ای که مسئولان از مرکز می‌آیند مسئولان استانی شروع کنند یکی پس از دیگری مشکلات و کمبودها را بیان کنند. اگرچه که مشکلات باید در جای خود بیان شوند اما نه آن گونه که ما فکر کنیم خدای نکرده چه مدیر بی‌عرضه‌ای مشغول به کار است که نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند و فکری برای این مدیران کنیم تا ببینیم مدیر بعدی می‌تواند مشکل را حل کند یا نه/ نمی‌دانیم طبق کدام قانون در یک جلسه می‌توان لب تاپ و موبایل که ابزار اصلی کار ماست، در اختیار داشت و در جلسه دیگر نمی‌توان از این امکانات بهره برد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: اسحاق جهانگیری -معاون اول رییس جمهوری- به همراه سه وزیر به مازندران سفر کرد و در جلسه شورای اداری استان هم حضور یافت. امام جمعه موقت ساری، جهانگیری را نیروی ارزشی و پرتلاش دانست که خودش به تنهایی یک کابینه است.

حجت‌الاسلام محمد قاسمی با بیان اینکه جهانگیری برای ما رئیس جمهور ثانی و قول او برای ما قول نظام است، گفت: تقاضای مردم مازندران از دولت تدبیر و امید، زیاد است چون مازندران در بین دیگر استان‌ها بیشترین رای را به روحانی داد.

وی با بیان اینکه مردم ما انتظار داشتند سفر به مازندران در اوایل سفرهای کاری رئیس‌جمهوری باشد، افزود: این خواسته بحق مازندرانی‌ها است. سلام مردم مازندران را به رئیس‌جهوری برسانید و تقاضای این مردم را هم ابلاغ کنید.

نماینده بابل هم مازندران را متعلق به کل کشور دانست و نیازمند توجه ویژه. حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری گفت: به خاطر وضعیت راه‌های مازندران از طرف همکاران دیگر استان‌ها تحت فشار هستیم.

ناصری از کمربندی، راه‌های مواصلاتی، بیکاری و ... هم سخن به میان آورد.

بعد نوبت نماینده بهشهر بود. احمد مقیمی هم به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: 36 سال از انقلاب می‌گذرد و هنوز برخی از فرزندان شهدا در مازندران بیکار هستند.

وی به تسریع در پرداخت یارانه شیر، تسریع در حوزه اتمام سد گلورد، مالکیت میانکاله و آشوراده و ...هم پرداخت.

سپس نوبت به نماینده قائمشهر رسید. هادی حسینی تقاضا کرد سراسر مازندران منطقه آزاد تجاری محسوب شود.

توجه به حوزه گردشگری، تقویت تجارت در مازندران، نداشتن خط پروازی از مازندران به آسیای میانه، تجارت دریایی، وضعیت جنگل، خام‌فروشی چوب در مازندران، مشکلاتی که محیط زیست بر سر راه توسعه صنعت دارد، کمبود آب در استان پرباران، تعطیلی کارخانه‌ها و ... بخش دیگری از صحبت‌های حسینی بود.

نماینده مردم ساری و میاندورود دیگر سخنران این نشست بود. محمد دامادی با بیان اینکه شرق و غرب نداریم و مازندران یکپارچه است، گفت: همان گونه که برای ارتقای وضعیت باند فرودگاه ساری تلاش می‌کنم توجه به فرودگاه نوشهر هم مورد نظر ما است.

وی از آمار غیررسمی 300 هزار بیکار در مازندران خبر داد و  توجه دولت به چشمه سورت و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران را خواستار شد.

در بخش دیگری از این نشست نماینده مردم چالوس و نوشهر از دامادی برای توجه به باند فرودگاه نوشهر تشکر کرد.

قاسم احمدی لاشکی گفت: از دولت تقاضا داریم نوشهر را به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام کند.

دیگر نماینده غرب مازندران که با همتای خود به علت حضور در مراسم ختم نماینده اسبق مازندران در مجلس، با تاخیر در این نشست حضور یافته بود، مازندران را مستعدترین و عقب نگه داشته شده ترین استان کشور قلمداد کرد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد به کم آبی مازندران با وجود بارندگی‌های زیاد، خشک شدن چاه‌های کشاورزی در اثر حفر چاه آب آشامیدنی، نبودن مدیریت بر رودخانه‌ها و بروز سیل و خسارات ناشی از سیل و ... اشاره کرد.
وی با بیان اینکه از ارادتمندان دولت هستم اما نباید کارهای افراط و تفریطی انجام دهیم، اظهار کرد: در مدیریت جنگل های شمال، شاهد کارهای افراط و تفریطی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست به تشریح وضعیت اقتصادی مازندران و فعالیت‌ حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی در استان پرداخت.

عبدالله مهاجر با اشاره به اجرایی نشدن فرامین مقام معظم رهبری و مصوبات دولت و مجلس در این حوزه، تصریح کرد: بخش خصوصی چیزی جز اجرایی شدن این موارد نمی‌خواهد و می‌دانیم که مشکلات اقتصادی در دولت نهم و دهم شکل گرفته اما دولت تدبیر به مردم امید داده و این بخش باید ساماندهی شود.

وی یادآور شد: مازندران 3500 واحد صنعتی دارد که 55 درصد این واحدها فعال و نیمه فعال و 45 درصد تعطیل هستند.

استاندار مازندران هم در سخنانی گفت: شرمنده هستیم به مردم بگوییم که مازندران در میزان برخورداری، از سیستان و بلوچستان هم پایین‌تر است.
ربیع فلاح در سخنان خود به مشارکت مردم مازندران در رقم خوردن حماسه سیاسی سال 92، هدر رفت آب‌های سطحی، زهکشی اراضی، میزان بهره‌وری از زمین، بی‌نصیب ماندن طرح‌های گردشگری مازندران از تسهیلات صندوق توسعه، وضعیت راه‌های مازندران، وضعیت صنعت در استان، تسهیلات اختصاصی به استان، وضعیت کمربندی، پسماند، زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، اشتغال و ... پرداخت.

وزیر کشاورزی در صحبت‌های خود میزان هدررفت آب‌های سطحی در مازندران و گیلان اشاره کرد و گفت: در این دو استان 10 میلیارد مترمکعب آب سطحی به دریا می‌ریزد.

محمود حجتی توجه به منابع آب در مازندران در برنامه ششم را ضروری دانست و اظهار کرد: تسطیح اراضی استان باعث افزایش ارزش افزوده خواهد بود.

وی با بیان اینکه مازندران به واردات برنج و مرکبات حساس است چراکه نخستین استان تولیدکننده این محصولات است، تصریح کرد: 10 ماه است که ثبت سفارش جدید برای واردات برنج انجام نمی‌شود.

در پایان این مراسم، نوبت به معاون اول رئیس‌جمهوری رسید.

اسحاق جهانگیری در ابتدای سخنان خود گفت: قرار نیست در هر جلسه‌ای که مسئولان از مرکز می‌آیند مسئولان استانی شروع کنند یکی پس از دیگری مشکلات و کمبودها را بیان کنند. اگرچه که مشکلات باید در جای خود بیان شوند اما نه آن گونه که ما فکر کنیم خدای نکرده چه مدیر بی‌عرضه‌ای مشغول به کار است که نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند و فکری برای این مدیران کنیم تا ببینیم مدیر بعدی می‌تواند مشکل را حل کند یا نه.

جهانگیری هم مانند دیگر اعضای کابینه که پیش از این به مازندران سفر کرده‌اند از حق بزرگ مازندرانی‌ها بر گردن دولت در انتخاب روحانی سخن به میان آورد و از قول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آقای روحانی مکرر به من گفته است وقتی وارد مازندران شدم متوجه شدم که فضای انتخابات تغییر کرده و نمود تصمیم مردم ایران در مازندران بود.

وی در سخنرانی که حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر طول کشید به مرزی بودن استان مازندران و لزوم باور مازندرانی‌ها به این مسئله، توافق هسته‌ای، ناراحت بودن نتانیاهو از توافق هسته‌ای، شرایط پس از تحریم، ورود موج سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی به کشور و ... اشاره کرد.
جهانگیری با بیان اینکه دولت اگر هیچ کاری انجام نداده باشد به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای برای این دولت کافی است، تصریح کرد: تیم ایرانی، سخت‌ترین مذاکره تاریخ دیپلماسی را با عزت به سرانجام رساند و تربیت این تیم مذاکره کننده از افتخارات جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره به بخش خصوصی، ادامه داد: ارزیابی دولت از عملکرد مدیران به میزان موفقیت در واگذاری این پروژه‌ها بستگی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید با دولت الکترونیک با فساد مبارزه کنیم، گفت: حرکت مبارزه با فساد را متوقف نمی‌کنیم. با شعار دادن، نمی‌توان از فساد اقتصادی رها شد. مازندران باید در جلوگیری از زمین‌خواری حساس باشد. امروز از بندر امیرآباد بازدید کردم و انتظار تحرک بیشتری در این بندر را داشتم.



* ای کاش هیات دولت به مازندران سفر نکند

در برنامه سفر معاون اول رییس جمهوری و سه وزیر به مرکز استان، تعداد معدودی خبرنگار برای پوشش مراسم دعوت شده بودند. ابتدا از نحوه ورود به استانداری بگوییم. در دولت گذشته همواره گلایه می‌کردیم با وجود سفرهای مکرر احمدی‌نژاد به مازندران اما تیم حفاظت هنوز نمی‌داند مازندران خبرنگار زن هم دارد و نیاز است برای بازدید بدنی بانوان خبرنگار، از قبل، چاره‌ای اندیشیده شود تا خبرنگاران برای ورود به جلسات با مشکل معطلی مواجه نباشند. امروز  که در نیمه دولت روحانی قرار داریم هنوز این مشکل پابرجاست.

خبرنگاران از به همراه داشتن موبایل و لب تاپ منع شدند و با وجود اینکه برخی خبرنگاران، کاغذ را از سیستم کاری خود حذف کرده، به صورت آنلاین خبررسانی می‌کنند، در جلسه شورای اداری استان مجبور به استفاده از کاغذ شدند.

10 سخنران که سخنان آنها بر روی 30 صفحه کاغذ نوشته شد و بیش از سه هزار کلمه اخبار بر روی خروجی قرار گرفت.

جهانگیری در شرایطی از دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد سخن به میان آورد که تنها وسیله الکترونیکی همراه خبرنگاران، کارت‌های عابربانک بود. خبرنگاران از کمترین وسایل اطلاع‌رسانی در این نشست برخوردار نبودند و این مسئله باعث شد پس از جلسه حدود سه ساعته شورای اداری، حدود چهار ساعت هم پای کامپیوتر وقت صرف کنند تا اخبار ارسال شود.

اما پیش از این جلسه، جلسه دیگری در چوب و کاغذ مازندران تشکیل شد که خبرنگاران هم موبایل و هم لب تاپ به همراه داشتند و روابط عمومی چوب و کاغذ هم برای تسهیل در امر خبررسانی، اینترنت بی‌سیم در اختیار خبرنگاران قرار داد.



در هر دوی این جلسات معاون اول رئیس‌جمهوری، وزرا، نمایندگان مردم در مجلس، مسئولان ارشد استانی و ... حضور داشتند اما نمی‌دانیم طبق کدام قانون در یک جلسه می‌توان لب تاپ و موبایل که ابزار اصلی کار ماست، در اختیار داشت و در جلسه دیگر نمی‌توان از این امکانات بهره برد!

در حالی خبرنگاران از داشتن موبایل و لب تاپ در جلسه شورای اداری محروم بودند که دیگرانی که نیازی به این وسایل نداشتند، آن ها را در همین جلسه را در اختیار داشتند.

خیلی سخت نبود اگر از شب قبل به خبرنگاران اعلام می‌کردند تا لب تاپ‌ها را به حلقه محافظان جهت چک کردن، تحویل دهند و باز در همان جلسه، آن را تحویل بگیرند.

اگرچه دولت تدبیر، امید را به میان مردم آورده و در عرصه دیپلماسی بسیار موفق عمل کرده اما در حوزه فرهنگ  و رسانه، تا حدود در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد و حتی وضعیت بدتر شده است. از سیستم بسته دولت در اطلاع‌رسانی که به استان‌ها هم تسری یافته بارها عنوان و گلایه کردیم که این رسمش نیست که به جای گشایش در حوزه فرهنگ و رسانه، این عرصه هر روز تنگ‌تر از گذشته شود.

وضعیت نامناسب اقتصادی فعالان رسانه‌ای باعث شده تا خبرنگاران به جای فعالیت در یک رسانه، در چند رسانه مشغول شوند تا سطح درآمدی خود را تازه به خط فقر برسانند. هدر دادن وقت خبرنگاران به این شکل، اندک وقت استراحت را هم از این قشر می‌گیرد و خستگی مفرط بر ذهن و جسم خبرنگار باقی می‌ماند.

فقط می‌توانیم امیدوار باشیم دولت از راه دور، قددران آرای مردم مازندران باشد و دعا کنیم ای کاش دولت به مازندران سفر نکند و ما اهالی رسانه با قانون‌های من‌درآوردی و جدید از سوی دست‌اندرکاران سفر دولت، مواجه نشویم.