سه شنبه 2 آبان 1385-0:0

امروز در تاريخ:نخستين سالگشت درگذشت مكرمه

يادداشتي به مناسبت اولين سالروز كوچ مكرمه قنبري.


 

 

مكرمه قنبري بانوي نقاش مازندان صبح روز دوشنبه دوم آبان‌ماه سال گذشته بدرود حيات گفت.

 او در سال ‌١٣٠٧ در روستاي دريكنده در شمال ايران (مازندران) به دنيا آمده و از گفته‌هاي او چنين بر مي‌آمد كه از كودكي به نقش و نگار علاقه داشته و براي اين كار از گل و گچ استفاده مي‌كرد.

اين هنرمند، نقاشي بر روي كاغذ به صورت امروزي را در سال‌هاي پايان زندگي‌اش، در سن ‌٦٤ سالگي آغاز كرده بود.

قنبري، روايتگر رنگ‌ها و نقش‌آفرين قصه‌هاي فولكلور سرزمين عاشقانه‌هاي سبز، انساني كه بيش از شش دهه حجم عظيمي از احساس جور زمانه را در جان خويش داشت، با رنگ‌ها در آميخت و چنان نقشي بر پرده خلق كرد كه خود همه عصيان بود و شكستن بغض‌هاي فروخورده مردم بي‌فرياد.

او كه از خواندن و نوشتن بي‌بهره بود، ‌نقاشي را خود آموخته بود تا جايي كه تمام ديوارها و حتا در و پنجره‌هاي خانه‌ي خود را هم نقاشي مي‌كرد.

نقاشي‌هاي هنرمند كهن سالي ايراني را كه خود با صراحت گفته بود كه خواسته بنويسد، اما سواد نداشته، بنابراين نقاشي كشيده است، را در سوئد، با نقاشي‌هاي مارك شاگال، نقاش بلندآوازه‌ي قرن بيستم، قياس كرده‌اند.

تابلويي كه او از شمايل امام رضا (ع) نقاشي كرده است، به خانه‌ي اكثر اهالي دريكنده راه پيدا كرده است و هم‌چنين تابلوي بزرگي كه از بارگاه امام رضا (ع) در ابعاد ‌١ × ‌١/٥ به تصوير كشيده نيز در حسينيه‌ي محل نصب شده و مورد توجه و احترام روستاييان قرار گرفته است. سه سال پيش نخستين حضور مكرمه قنبري، بانوي ‌٧٥ ساله‌اي كه از توانايي خواندن و نوشتن بي‌بهره و هيچ آموزشي به صورت آكادميك نديده، اما معرف جهانيان است، در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان عرضه شد.

نخستين نمايشگاه مكرمه قنبري در سال ‌١٣٧٤ در گالري سيحون برگزار شد و در پي آن در سال‌هاي ‌٧٥، ‌٧٦ و ‌٧٧ و ‌٨٤ نيز نمايشگاه‌هاي انفرادي و بيش از ده نمايشگاه جمعي ديگر از آثار او در همان گالري برپا شد. او توانست جايزه‌ي ويژه‌ي هيات داوران جشنواره‌ي فيلم رشد و نيز تنديس جشنواره‌ي هنري - ادبي روستا را دريافت كند.

ابراهيم مختاري ـ مستندساز ـ نيز فيلمي از زندگي و آثار مكرمه با عنوان "خاطرات و رؤياها" ساخته كه در چند جشنواره‌ي جهاني به نمايش درآمده‌است.

بيوگرافي و آثار اين بانوي هنرمند فقيد  در بيش از ‌١٧٠ سايت گوناگون معرفي شده است.

او در سال ‌٢٠٠١ به عنوان زن برگزيده‌ي سال از طرف انجمن پژوهش‌هاي زنان سوئد انتخاب شد.

مكرمه قنبري كه در يك ماه آخر عمرش بر اثر عوارض ناشي از سكته‌ي مغزي سال 1383مدام تحت درمان و به‌دليل دو سكته‌ي ديگر به حالت كما رفته بود، سرانجام ساعت ‌٥/٣ بامداد روز دوشنبه دوم آبان‌ماه 1385 در بيمارستان يحيي‌نژاد بابل درگذشت. پيكر او در منزل شخصي و مسكوني‌اش به خاك سپرده شد.