پنجشنبه 11 آبان 1385-0:0

س مثل سينما

شهرستان قائم شهر با دارا بودن ‪ ۳۰۰‬هزار نفر جمعيت و ‪ ۴۵۸/۵‬كيلومترمربع وسعت، از داشتن سينما محروم است.


 

اين شهرستان با دو شهر، دو بخش و ‪ ۱۵۹‬آبادي كه نزديك به دو درصد وسعت استان مازندران را تشكيل مي‌دهد و تراكم جمعيتي بالا نيازمند امكانات و فضاهاي فرهنگي و هنري ازجمله سينما است.

سينما فجر قائم شهر كه ده ها سال ها قبل جزو اولين سينماهاي استان فعاليت خود را آغاز كرد و در زمان فعاليتش اهالي مناطق همجوار همچون سوادكوه و جويبار نيز از امكانات و فضاي اين سينما بهره‌مند مي‌شدند، از سال ها پيش تعطيل و سالن آن نيز تخريب شده است.

جمعي از شهروندان قائم شهر با تاكيد بر اينكه سينما نقش بسزايي در گذراندن صحيح اوقات فراغت و سرگرمي مناسب براي افراد بخصوص قشرجوان دارد، خواستار توجه مسوولان به اين موضوع و تلاش به منظور ايجاد سينمايي جديد در اين شهر شدند.

"مهدي اميري" يكي از اين جوانان گفت: هرچند ويديوكلوپها فيلم هاي روز را به مشتريان خود عرضه مي‌كنند ولي ديدن فيلم به صورت جمعي و دوستانه در محيط سينما بسيار جالبتر است و در ضمن همه از امكانات نمايش ويدوئويي و يا رايانه‌اي در منازلشان برخوردار نيستند.

وي ادامه داد: بسياري از دوستان من علاقه دارند كه فيلم ها را در محيط سينما تماشا كنند تا اينكه اين فيلم را به تنهايي در منزل ببينند.

به گفته وي اين تفريح سالم و مناسب در سالهاي اخير از جوانان سلب و باعث شده تا اين قشر تفريحات ديگر را كه شايد نادرست هم باشد، جايگزين سينما رفتن كنند.

"زينب احمدي" خانم خانه دار قائم شهري نيز گفت: سينماها فضايي مناسب هستند كه خانواده‌ها مي‌توانند لحظاتي را در كنار يكديگر از يك تفريح سالم لذت ببرند.

وي ادامه داد :اگر محيط سينماها آماده و مناسب باشد در اين فضاي باز و با فراغ تمامي اعضاي خانواده‌ها مي‌توانند فرصتهاي خوشي داشته باشند.

به گفته وي با توجه به نظارت نهادهاي مسوول در خصوص فعاليت سينما اين محيط امن باعث مي‌شود كه خانواده‌ها راحت‌تر قبول كنند تا فرزندانشان به سينما بروند.

احمدي افزود: اين نظارتها مي‌تواند به والدين اثبات كند كه سينما جايگاهي مناسب براي گذراندن اوقات فراغت فرزندان است.

وي خاطرنشان كرد: ولي متاسفانه با تعطيلي تنها سينما قائمشهر اين فضا از جوانان و فرزندان ما گرفته شده و دغدغه‌اي بر ديگر دغدغه‌هاي ما افزوده شده است.

اين مادر از مسوولان دستگاه هاي ذيربط خواست تا با همكاري يكديگر بار ديگر سينما "فجر" را حيات ببخشند كه با اين كار، جوانان جاني دوباره خواهند گرفت.

يكي از مربيان تربيتي قائم شهر نيز با اشاره به نقش فرهنگي و تربيتي سينما گفت: وجود يك سينما در شهر مي‌تواند در بحث دانش‌آموزي و امور تربيتي بسيار راهگشا باشد.

"شهربانو محمدي" ادامه داد: در بخش فعاليت تربيتي مدارس و با هماهنگي آموزش و پرورش مي‌توان اقدام به نمايش فيلمهاي تربيتي در سينماها كرد تا نقش اين فضا در اين زمينه بارزتر شود.

وي افزود: با وجود اين فضا دانش‌آموزان بيشتري مي‌توانند از فيلمهاي تربيتي به طور همزمان و در يك زمان محدود بهره‌مند شوند.

به گفته وي متاسفانه نبود چنين فضايي در قائمشهر باعث شده تا اين معضل و كمبود را با دستگاههاي ويدئو و به صورت تعداد دانش‌آموزان محدودي انجام دهيم و نتوانيم تمام دانش‌آموزان را به دليل كمبود امكانات سمعي و بصري پوشش دهيم.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي قائم شهر با اشاره به اين كه طي نشستي با حضور استاندار و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران وضعيت فضاي فرهنگي و هنري اين شهرستان بررسي شده است گفت: در اين نشست تاثيرات نبود اين فضا بر جامعه نيز مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

"محمدرضا اسكندري" افزود: طي نامه‌اي به رييس جمهوري مسايل كمبود فضاي فرهنگي و هنري از جمله سينما بيان شد و خواستار رفع و حمايت از اين شهرستان در اين خصوص شديم.

وي ادامه داد: سينما "فجر" قائم شهر تنها سينماي شهر به بهانه نداشتن سود، تعطيل و صاحبان آن زمين مربوطه را به شهرداري فروختند.

به گفته وي هم اكنون اين زمين تبديل به پاركينگ خودروهاي شهري شده و در آينده نيز قرار است با تامين اعتبار به مجتمع فرهنگي هنري شهرداري تبديل شود.

اسكندري تصريح كرد: متاسفانه همچنان مردم قائمشهر از داشتن يك مكان فرهنگي محروم هستند و هنرمندان اين شهر نيز فضايي براي عرضه فعاليتهاي هنري خود نمي‌يابند.

رئيس اداره ارشاد قائم‌شهر گفت: تنها سينماي شهر مي‌تواند با كمك بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري عمومي شكوفا شود.

وي ضمن استقبال از فعاليت بخش خصوصي در اين زمينه گفت: سرمايه‌گذاران بخش خصوصي مي‌توانند به عنوان يك موسسه فرهنگي هنري مبادرت به راه‌انداري سينما كنند.

وي همچنين تسهيل و كمك در اعطاي وام به موسسات علاقه‌مند به اين فعاليت را خاطرنشان كرد و يادآور شد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند بخش خصوصي را در دريافت بودجه فرهنگي ياري دهد.

رييس اداره ارشاد قائم شهر با تاكيد بر نقش مثبت سينما در گذراندن اوقات فراغت افراد، خواستار توجه بيشتر مسوولان ذيربط در خصوص حل اين مشكل شد.(irna)