سه شنبه 16 آبان 1385-0:0

خاتمي:ما در اداره كشور ناتوان هستيم

گزارشي از نشست اعضا حزب مشاركت مازندران در ساري


عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در نشست اعضاي اين حزب در ساري گفت : با وجود انسداد سياسي در جامعه استراتژي حضور احزاب معني ندارد .

yjc نوشت:محمدرضا خاتمي در اين نشست كه اعضاي حزب مشاركت مازندران و گروهي از اطلاح‌طلبان حضور داشتند افزود : سياستها همه را درگير كرده ولي مردم كشورمان ياد گرفته‌اند كه نگاه به جلو داشته باشند.

 دبير سابق جبهه مشاركت ايران اسلامي خاطر نشان كرد انتخابات يك فرايند رو بنايي است و اين روند تحول تدريجي كه در جامعه حاكم است در آينده منجر به نتايج جديدي خواهد شد وي افزود : مشكل ديگر جامعه ما اينست كه هنوز نتوانستيم جايگاه خود را در جهان مشخص كنيم و در شرايط فعلي امكان بهبود وضع كشور وجود ندارد و با تفكر كه در جامعه وجود دارد امكان كارآفريني و اشتغال از جامعه سلب خواهد شد.

 
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در پاسخ به سوال عدم هم‌سويي با حزب اعتماد ملي گفت : در اين دوره از انتخابات با حزب اعتماد ملي همكاري خواهيم كرد و اگر به اجماع نرسيم حداقل يك ليست تهيه و از آن حمايت مي‌كنيم .
در اين نشست اسدي(فرماندار ســـــــابق ساري و تنكابن) به عنوان رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي اصلاح‌طلب مازندران و احمدي فولادي(رئيس سابق سازمان آموزش و پرورش استان) به عنوان قائم مقام وي انتخاب شدند.

bashirnews هم از قول دبير كل سابق جبهه مشاركت ايران اسلامي نوشت: احساس ما اين است كه روند يك سال گذشته روند مطلوبي نيست و بازگشت به گذشته است. دكتر سيد محمدرضا خاتمي با بيان اين مطلب در جلسه جبهه مشاركت منطقه مازندران افزود: عموم مردم به اين اصل باور دارند كه مشكلات جامعه ايراني عميق تر از مسايل سياسي است كه به دست يك يا دو نفر و يا چند گروه و حزب سياسي حل شود. وي گفت: انتخابات لزوما باعث تغيير و تحول در كشور نمي شود بايد به عواملي غير از انتخابات مثل احزاب، مطبوعات و نهادهاي مدني و اركان قدرت در نظر داشت.

سيدمحمدرضا خاتمي از پديده فقر بعنوان مشكل اصلي كشور ياد كرد و گفت: آنچه كه در طول اين مدت 27 سال نشان داده شده است اين بود كه ما در اداره كشور ناتوان هستيم و عوامل بروز فقر و توسعه نيافتگي به تدابير حاكمان مربوط مي شود. وي تصريح كرد: مشكل اصلي كه نتوانستيم بر آن غلبه كنيم اين است كه راه عقلانيت را در اداره كشور محدود كرده ايم. به گفته وي جريان اصلاح طلبي معتقد است بايد در اداره امور جامعه با عقل، علم و تجربه و خرد جمعي تصميم گرفت.

 وي افزود: ما براي حل مشكلات كشور خودمان را بي نياز از نظرات كارشناسي و ديدگاههاي عمومي مي دانيم و به جاي آنكه بر اساس مصالح و منافع همه ايرانيان تصميم بگيريم بر اساس ديدگاه خاص ايدئولوژيك و سياسي عمل مي كنيم.

نايب رييس مجلس ششم تأكيد كرد: براي رسيدن به اهداف راه هاي مختلفي لازم است و بهترين راه سياست ورزي است و البته سياست ورزي به معني شركت در انتخابات نيست اگر چه نمي توان و نبايد انتخابات را ترك كرد اما نمي توان دل به انتخابات بست و از مسايل ديگر غافل شد. سيد محمدرضا خاتمي برانگيختگي اجتماعي و تعمق انديشه و ساماندهي تشكل هاي مدني و سياسي را براي حل مشكلات جامعه ضروري دانست و تأكيد كرد: نيروهاي اصلاح طلب قوي ترين و منسجم ترين نيرويي اند كه در كشور وجود دارند و به دنبال منافع شخصي، مادي و منزلتي برخلاف نيروهاي رقيب حركت نمي كنند.

 وي خاطرنشان كرد: اگر روزي به هر دليل در راه بمانيم اين راه بي راهرو نخواهد بود و هم اكنون شاهد رويش جديدي از نيروهايي هستيم كه ادامه دهنده راه هستند. دبير كل سابق حزب مشاركت در ادامه گفت: اگر ما خواهان دمكراسي هستيم بايد به دين توجه كافي و لازم داشته باشيم و اگر نظام به دين توجه نكند به خود كامگي دچار مي شود.

وي با بيان اينكه عده اي مي گويند حدوث نظام با رأي مردم است اما بقاي آن با رأي مردم نيست تصريح كرد: ما معتقديم كه حدوث و بقاء نظام هر دو تنها با رأي مردم امكان پذير است. دكتر خاتمي در پاسخ به پرسشي درباره رد صلاحيت ها در نظام جمهوري اسلامي و اين كه اين روند تا چه زماني ادامه خواهد داشت افزود: رد صلاحيت ها تا زماني كه نظام بر مبناي ايدئولوژيك حركت كند و هر كسي خود را حق و عين دين بداند ادامه دارد و زماني كه تحولات اجتماعي خود را نشان دهد اين روند هم متوقف خواهد شد.

 البته برخي اوقات از سر ترس، فشار و يا به خاطر منافع رد صلاحيت ها كم و زياد مي شود اما رد صلاحيت ها در نظام ما عموما عقيدتي است و ادامه دارد. وي در خصوص ائتلاف با حزب اعتماد ملي گفت: ما از تشكيل اين حزب نوپاي مدني اصلاح طلب استقبال مي كنيم و بناي ما بر اين است كه با اين حزب همكاري كنيم اگر چه ممكن است در ليست شوارها به ليست واحدي نرسيم اما مشتركات ما با اين حزب زياد است و از طرفي از سوي مجموعه اصلاح طلب هيچ مشكلي براي ائتلاف با حزب اعتماد ملي وجود ندارد. دكتر خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و خبرگان با جريان راست سنتي و جريان قاليباف تاكتيك است يا استراتژي افزود: ائتلاف امروز ما جنبه استراتژيك دارد نه تاكتيكي و تا وقتي كه راهبندان سياسي وجود داشته باشد اين شرايط برقرار است اما اگر انتخابات آزاد باشد شرايط فرق خواهد كرد.

 وي ادامه داد: در انتخابات شوراها ستاد ائتلاف به محوريت آقاي خاتمي حركت خودش را آغاز كرده است و روند مثبت و اميدوار كننده است اما بايد منتظر رفتار طرف مقابل باشيم كه آيا به ما اجازه حضور در انتخابات را مي دهند يا نه؟

دكتر علي اصغر غلامي رييس جبهه مشاركت منطقه مازندران در آغاز اين نشست با ابراز تأسف از ايجاد فضاي يأس و نگراني براي نخبگان كشور و حضور كمرنگ آنان در انتخابات شوراها و خبرگان افزود: با اين حال مجموعه گروههاي اصلاح طلب اميدوارند كه با برقراري شرايط حداقلي رقابت در انتخابات بتوان ليست مشتركي را تهيه كرد. وي افزود: رقيبان ما در جاده يك طرفه حركت مي كنند اما اصلاح طلبان سياست ورزي و خرد جمعي را در پيش گرفته اند.