سه شنبه 7 مهر 1394-15:9

تلاش سونات برای رشد موسیقی مازندران

وحید تاج: مردم مازندران حامیان خوبی برای موسیقی هستند

ارکستر بزرگ فیلارمونیک سونات پنج شنبه و جمعه این هفته در 2 بخش به اجرای برنامه می‌پردازد که بخش نخست به اجرای آثار استاد «حسین دهلوی» مانند «سبکبال»، «فروغ عشق» و «فانتزی برای تار و ارکستر» اختصاص دارد. «بهادر رحمانی‌جو» خواننده اهل بابل نیز در این بخش به عنوان خواننده ارکستر حضور خواهد داشت. در پارت دوم برنامه قرار است 8 تصنیف اجرا شود که خواننده همه قطعات «وحید تاج» است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: ارکستر بزرگ فیلارمونیک سونات قرار است پنج شنبه و جمعه این هفته به رهبری «محسن بافنده» و خوانندگی «وحید تاج» در ساری به اجرای برنامه بپردازد. این ارکستر بزرگ که عمده نوازندگان آن مازندرانی هستند، دومین بار است که در مازندران برنامه اجرا می کند.

 «سونات» که از سال 88 در قائمشهر کار خود را آغاز کرد، طی چند سال فعالیت توانست جایگاه مطلوبی در موسیقی کشور به دست آورد. این گروه در جشنواره بیست‌و‌نهم موسیقی فجر جایزه اول بخش آواز گروهی را به خود اختصاص داد.

 اجرای این هفته «سونات» که با همکاری آموزشگاه موسیقی «هارمونی» برگزار می‌شود، با حضور 30 تن از اعضای گروه کر و 42 نوازنده برگزار می‌شود.

طهماسبیان -مدیر اجرایی این ارکستر- گفت: سولیست سنتور این ارکستر «مجید رییسیان» و سولیست تار نیز «مهران معمارنژاد» است. «بهنام فضلی» نیز کنسرت مایستر ارکستر است.

 با توجه به این‌که اغلب اعضای گروه اهل استان خودمان هستند، این اجرا نوعی اعتبار برای هنر موسیقی مازندران محسوب می‌شود.

خوشبختانه مانند اجرای پیشین استقبال خوبی از این کنسرت شد. این استقبال نشان می‌دهد که مردم مازندران تشنه موسیقی خوب و تماشای کارهای فاخر و به روز در موسیقی هستند.

«سونات» امسال برنامه‌ای متفاوت از برنامه اجرا شده 2 سال پیش در ساری را آماده کرده است. این ارکستر در اجرای 2 سال پیش خود، یک قسمت از کنسرت را به اجرای قطعات موسیقی کلاسیک غربی اختصاص داد و یک بخش دیگر مربوط به قطعات اصیل ایرانی بود.

قطعات و سازبندی ارکستر

  مؤسس و سرپرست گروه موسیقی «سونات» با بیان این‌که امسال برنامه جدیدی برای علاقه‌ندان اجرا خواهد شد، گفت: ارکستر در 2 بخش به اجرای برنامه می‌پردازد که بخش نخست به اجرای آثار استاد «حسین دهلوی» مانند «سبکبال»، «فروغ عشق» و «فانتزی برای تار و ارکستر» اختصاص دارد. «بهادر رحمانی‌جو» خواننده اهل بابل نیز در این بخش به عنوان خواننده ارکستر حضور خواهد داشت.

 «محسن بافنده» افزود: در پارت دوم برنامه قرار است 8 تصنیف شامل قطعاتی از «شهرام توکلی» با تنظیم «علی اکبر قربانی» عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران و یک قطعه از «فردین خلعتبری» و قطعه‌ای دیگر از «محمد میرزمانی» اجرا شود. این بخش فقط به اجرای تصانیف اختصاص دارد و خواننده همه قطعات هم «وحید تاج» است.

  وی اظهار کرد: تفاوت این اجرا با اجراهای پیشین ما استفاده از سازهای ایرانی در ارکستر است. سازبندی ما شامل ویولن‌های اول و دوم، ویولا، ویولنسل ، کنترباس، آبوا، فلوت، کلارینت، فاگوت، سازهای کوبه‌ای، سنتور، تار، عود، تنبک و پیانو است. دلیل حضور ساز ایرانی در این اجرا هم این است که خواستیم از نظر رنگ‌آمیزی صوتی فضایی ایرانی را در سالن برای مخاطب ایجاد کنیم. ضمن این‌که در قطعاتی که ما انتخاب کردیم، آهنگساز برای اجرا ساز ایرانی را هم نوشته است و نخواستیم تغییری در این تنظیم داشته باشیم. هرچند تنظیم‌های بدون ساز ایرانی هم از این قطعات وجود دارد. با این حال ما خواست آهنگساز را اجرا کردیم.

حضور هنرمندان نوجوان مازندرانی در ارکستر

 این مدرس موسیقی درباره اعضای گروه خاطرنشان کرد: غالب اعضای اجرای جدید همان اعضای اجرای قبلی هستند، اما در این 2 سال نوازند‌ه‌‌های جوان‌تری هم با کسب آمادگی و تمرین‌های مستمر به ما ملحق شدند. «سونات» در اجرای پایان هفته خود نوازنده 15 ساله هم خواهد داشت. این نوجوانان همان افرادی هستند که از چند سال پیش استعدادیابی و آموزش آن‌ها در نواختن سازهای گوناگون را آغاز کردیم. هنرجویانی از بابل، ساری و قائمشهر که امروز توان اجرا در ارکستر را دارند. هدف ما هم همین بود. این‌که کشف کنیم، آموزش دهیم و بهره بگیریم. در این اجرا 6 نوازنده جدید از مازندران به گروه افزوده شدند. مثلاً در اجرای قبل نوازنده کلارینت را از تهران آوردیم. اما این بار نوازنده کلارینت از استان خودمان است.

لزوم خودکفایی در نوازنده

 سرپرست گروه موسیقی «سونات» با بیان این‌که برای رشد هنر موسیقی چاره‌ای جز پرورش نیروهای حرفه‌ای نداریم، گفت: دعوت و به کار گرفتن نوازنده از استان‌های دیگر بسیار پرهزینه است. باید به این سمت و سو برویم که از حضور نوازندگان غیربومی بی‌نیاز شویم و به خودکفایی در نوازندگان از نظر تعداد و نوع سازها برسیم. این موضوعی بود که از چند سال پیش در دستور کار خود قرار دادم. آموزشگاهی در به نام ارکستر خودمان در ساری تأسیس کردم و با محوریت این آموزشگاه مربیان سازهایی که نوازنده آن در استان وجود ندارد را دعوت می‌کنیم تا استعدادهای کشف شده و هنرجویان علاقه‌مند را پرورش دهند.

  بافنده اظهار کرد: هنوز برای نوازنده برخی سازها در استان با کمبود مواجهیم. برای این اجرا 12 نوازنده از تهران به گروه ملحق می‌شوند. برای نوازندگان سازهایی مانند فاگوت، آبوا، ویولنسل، کنرتباس و ویولن آلتو در مازندران هنوز با مشکل مواجهیم و به تعداد بیشتری نوازنده حرفه‌ای نیاز داریم.

  وی افزود: برای این اجرا حدود 5 ماه تمرین داشتیم. برای نوازندگان تهران هم قطعات را فرستادیم. بیشتر این نوازندگان قطعات ارکستر را اجرا کرده‌اند و با آن آشنا هستند. برای همین یک نوبت تمرین روز پیش از اجرا با گروه خواهند داشت. برای انتخاب قطعات هم به صورت شورایی عمل کردیم. پس از مطرح کردن قطعات، توان نوازندگان و سلیقه مخاطب و خود قطعه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت کار انتخاب می‌شود.

اجرای ارکستر موسیقی مازندرانی در سال آینده

 این موزیسین مازندرانی خاطرنشان کرد: در نظر داریم از این پس هر سال دست‌کم 2 اجرا داشته باشیم که یکی به موسیقی کلاسیک غربی و دیگری به موسیقی ایرانی اختصاص داشته باشد تا مخاطب هم در انتخاب آزاد باشد. ضمن این‌که از 2 سال پیش تاکنون کارهایی روی برخی قطعات موسیقی مازندران برای اجرای ارکسترال انجام شد. قطعه‌هایی انتخاب شد و در حال تنظیم برای ارکستر هستیم. به احتمال زیاد تا بهار سال آینده یک اجرای ارکسترال از موسیقی مازندرانی خواهیم داشت. موسیقی مازندران پتانسیل بالایی برای اجرای ارکسترال دارد. البته در نوع موسیقی انتخاب شده باید دقت کرد. ضمن این‌که باید خیلی دقت داشت تا در تنظیم و اجرا به اصل موسیقی و حال و هوای آن خدشه وارد نشود. فکر می‌کنم اجرای ارکسترال موسیقی مازندرانی توسط «سونات» فضای جدیدی از موسیقی مازندرانی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

رهبر ارکستر فیلارمونیک «سونات» گفت: امیدوارم هنردوستان مازندرانی از این برنامه استقبال کنند. آماده کردن ارکستری با این حجم و تعداد زمان زیادی می‌برد. شاید در استان ما خیلی اتفاق نیفتد که چنین برنامه‌ای را شاهد باشیم. ما هم تلاش می‌کنیم اجرای بسیار خوبی داشته باشیم.



حمایت همیشگی مازندرانی‌ها از موسیقی

 خواننده دزفولی موسیقی ایران نیز با بیان این‌که تجربه خوبی از اجرا با ارکستر سونات دارم، گفت: من و آقای بافنده دوره کارشناسی ارشد را با هم گذراندیم و آشنایی کاملی با وسواس و دقت او در کار دارم. این ارکستر بسیار دقیق و حساب شده و خوش سونوریته می‌نوازد که حاصل تلاش خود هنرمندان و وسواس بالای سرپرست گروه است.شک ندارم که این دوشب کنسرت خوبی را برگزار می‌کنیم. ضمن این‌که تنوع قطعات هم بیشتر شد و قرار است تصانیفی را بازخوانی کنم که پیش از این اجرای رسمی از آن‌ها نداشتم.

«وحید تاج» اظهار کرد: باید از «محسن بافنده» به خاطر تلاشی که در پرورش نسل جوان و نوجوان موسیقی دارد قدردانی کرد. این نوجوان‌ها و جوان‌ها در آینده جا پای بزرگان موسیقی کشور خواهند گذاشت. خوشحالم که می‌توانم با حضورم در مازندران در حد توانم به ایجاد انگیزه در هنرمندان نوجوان موسیقی این استان هم کمک کنم. همان‌طور که ما نیاز به حمایت از بزرگان موسیقی کشور داریم، نسل جدید موسیقی و هنر هم به حمایت ما نیاز دارند. باید صحنه اجرا ببینند تا تجربه بیشتری کسب کنند.

 وی با بیان این‌که مردم مازندران همواره حامیان خوبی برای موسیقی هستند، افزود: معمولاً کنسرت‌هایی که در مازندران برگزار می‌شود جزو کنسرت‌های با کیفیت در سطح استان‌هاست. این مسئولیت هنرمندان را بیشتر می‌کند. در چند تجربه‌ای که از اجرا در ساری، قائمشهر و بهشهر داشتم، دیدم که مازندرانی‌ها چقدر به موسیقی خوب اهمیت می‌دهند. امیدوارم در این دو شب اجرای خوبی برای مردم مازندران داشته باشیم و آن‌ها نیز از این اجرا استقبال کنند.

* این گزارش در شماره امروز روزنامه همشهری مازندران منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

*مطلب مرتبط:

ارکستر بزرگ فیلارمونیک در ساری روی صحنه می‌رود