دوشنبه 13 مهر 1394-8:36

نایب‌ رئیس اول کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران:

سرمایه گذاری خارجی باید در راس امور اقتصادی مازندران باشد

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(35)/مجید فانی: تولیدات صنعتی ایران متکی به شرکت های بزرگ است و بخش خصوصی به دلیل رانت هایی که دولتی ها دارند، از رقابت با آن ها عاجز مانده است/ بخش خصوصی می تواند در همه زمینه ها اطلاعات قابل اعتنا و مستند به برنامه ریزان ارشد ارائه دهد/مازندران از نظر کشاورزی و گردشگری ازاستان های تراز اول کشور است، یادآور شد: گردشگری، کشاورزی، منابع سبک و منابع هایتک از اولویت های سرمایه گذاری خارجی در مازندران است


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، خبر ارسالی کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری: فروش و صادرات نفت ایران در بدترین شرایط در دو دهه اخیر قرار دارد و این معضل، درآمد ارزی ایران را درتنگنای سختی قرار داده است.

کاهش درآمد ارزی، بودجه عمرانی و حتی بودجه جاری و عمومی دولت را بافشار شدیدی مواجه کرده است. در این شرایط ایران برای جذب سرمایه خارجی به ویژه پس از برطرف شدن تحریم ها، عزم جدی دارد.

 مازندران به شدت دچار ضعف سرمایه گذاری تخصصی و بازاریابی اصولی است و متاسفانه در رده آخر سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته است.

  انتخاب دکتر مجید فانی به عنوان نایب‌ رئیس اول کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران -یکی از مهمترین کمیسیون های اتاق ایران- فرصتی طلایی برای اقتصاد مازندران است.

در آستانه سفر دکتر حسن روحانی به مازندران، کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری گفتگویی را با مجید فانی -عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن بازاریابی و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران- انجام داده که از نظرتان می گذرد.

استفاده از سرمایه های خارجی منحصر بر مسائل مالی نیست.

 این استاد دانشگاه استفاده از سرمایه های خارجی را تنها منحصر بر مسائل مالی ندانست و گفت: سرمایه های خارجی راهی برای ورود تکنولوژی، دانش فنی، تربیت متخصصان ورزیده و بازارهای جدید می تواند باشد .

وی افزود: کشورهایی مثل چین، ترکیه، کره جنوبی، هنگ کنگ و بسیاری از کشورهای دیگر رشد و توسعه امروز خود را مدیون استفاده از سرمایه های خارجی می دانند و در این باره تردیدی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه در شرایط کنونی ایران با دو خوش شانسی مواجه است، خاطر نشان کرد: موقعیت پس از مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها و موقعیت دوم رکود حاکم بر اروپا است که سرمایه گذاران آنها را به سمت ایران سوق داده است. پیمودن مسیر موفقیت این راه استفاده از انگیزه، تجربه، توانایی ها و مهارت بخش خصوصی است.

نایب‌ رئیس اول کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران، بازار سرمایه را آماده ترین و مستعدترین محل برای جذب سرمایه های خارجی در شرایط حاضر اعلام کرد و اظهار داشت: به اعتقاد من حضور سرمایه های خارجی در گام اول می تواند ازمسیر بازار سرمایه و خرید سهام شرکت های ایرانی باشد که این اتفاق خواهد افتد.

* مشارکت سرمایه گذاران خارجی با شرکت های دولتی به خصوصی سازی کمک می کند .

فانی افزود: سرمایه گذاران خارجی عادت به راستی آزمایی دارند، خرید سهام آسان است؛ وقتی سود دریافت کردند و توانستند سود خود را به خارج ببرند، می توان امیدوار بود که سرمایه گذاری مستقیم خارجی را نیز شاهد باشیم. دولت هم رویکرد خوبی در این زمینه دارد، ولی گویا شتاب کافی ندارد.

عضو هیئت اتاق بازرگانی مازندران موفقیت جذب سرمایه ای خارجی توسط شرکت های دولتی را بیشتر از بخش خصوصی عنوان کرد و ابراز داشت: من نگران نیستم که سرمایه گذاران خارجی به سمت مشارکت با شرکت های دولتی بروند. باورم این است که این یک اتفاق خوبی است و می تواند دریک دوره زمانی، به خصوصی سازی واقعی شرکت های دولتی که تا امروز در این رابطه کامیابی نداشته ایم، منجر شود.

عضو انجمن بازاریابی و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران با طرح این پرسش ها که مگر نمی گوییم که انحصار دولتی مانع کسب و کار است و مگر ما اصرار نداریم که انحصار دولتی ها باید حذف شود؟ استدلال کرد: به نظر می رسد حضور سرمایه گذاران خارجی و خرید سهام این شرکت ها توسط آنها، می تواند همان فلسفه خصوصی سازی را عینیت ببخشد.

 وی افزود: برخلاف برخی تحلیل ها نگاه من چندان بدبینانه نیست و از این زاویه که ورود آنها به خصوصی سازی واقعی منجر می شود، به مسئله نگاه می کنم. تولیدات صنعتی ایران متکی به شرکت های بزرگ است و بخش خصوصی به دلیل رانت هایی که دولتی ها دارند، از رقابت با آن ها عاجز مانده است.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: بعضی از شرکت های خارجی ضمن این که با بخش خصوصی مذاکره می کنند، خواستار خرید شرکت های دولتی هم هستند که به نظر می رسد باید در مسیر خصوصی سازی، از این حرکت استقبال کرد.

فانی با ابراز رضایت از حضور ابتدایی شرکت های دولتی در مرحله اولیه سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد: معتقدم که بدون استفاده از انگیزه ها، مهارت ها و تخصص بخش خصوصی، نمی توان امیدوار بود که در زمینه ی استفاده ازسرمایه خارجی، بهره وری قابل توجهی داشته باشیم.

نایب‌ رئیس اول کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران با اعلام تفاوت بنیادین رویکرد دولت یازدهم به بخش خصوصی با رویکرد دولت های قبلی ابراز داشت: دولت در تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، از مدت ها پیش تشکل های گوناگون بخش خصوصی را برای مشارکت واقعی دعوت کرده است و این کار در شرایط حاضر می تواند شتاب و حجم بیشتری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل ادامه داد: بخش خصوصی می تواند در همه زمینه ها اطلاعات قابل اعتنا و مستند به برنامه ریزان ارشد ارائه دهد تا در تعیین مسیرها راه را اشتباه نروند.

* برداشتن موانع قانونی و بخشنامه های بازدارنده در سرمایه گذاری خارجی

 فانی برای جذب سرمایه خارجی در برنامه ششم توسعه راه حل هایی را ارائه داد، از جمله اینکه در مسیر جذب سرمایه خارجی، ضرورت آن برای مدیران جامعه آشکار شود و در مرحله بعدی باید توجه داشته باشیم که فرآیند جذب سرمایه خارجی در بازاری با رقابت بالا صورت می گیرد و همه جوامع، حتی کشورهای پیشرفته اقتصادی نیز در این رقابت حضور دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مرحله سوم را برداشتن موانع قانونی و بخشنامه های بازدارنده با اتخاذ تدابیری چون: بازبینی و اصلاح قوانین سرمایه گذاری، تثبیت و رونق امنیت سرمایه گذاری، تسهیل ثبت شرکت های خارجی در ایران، به روز رسانی اطلاعات اقتصادی و آماده سازی برای سرمایه گذاران خارجی، تدوین زیرساخت های نظام بانکی برای انجام مبادلات، ورود و خروج سرمایه خارجی، تدوین طرح های تشویقی سرمایه گذاری و مالیاتی به تناسب میزان مبلغ و مدت سرمایه گذاری، گزینش برندهای معتبر شرکای خارجی برای انجام سرمایه گذاری در زیر ساخت های اقتصادی کشور با کمک موسسات اعتبارسنجی و رتبه بندی مهم دنیا، اصلاح ساختار قیمت گذاری محصولات در قالب بازار رقابتی و به دور از نرخ های دستوری دولت- تشکیل کانون سرمایه گذاری خارجی به منظور حمایت از حقوق مالی طرفین و رفع دعاوی در اولین فرصت ممکن- اجرای همایش های سرمایه گذاری خارجی در کنسولگری ها و سفارتخانه های ایران باهدف شناساندن پتانسیل و فرصت های سرمایه گذاری در ایران اعلام کرد.

 فانی تاکید کرد: راه رانت خواری احتمالی در جذب سرمایه گذاری خارجی باید مسدود شود و این امر مستلزم شفافیت بالایی است که باید داشته باشیم.

*ارائه الگوهای مناسب موتور محرکه سرمایه گذاری هاست

نائب رییس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق کشور در ادامه گفتگو در راستای هدف پذیرش سرمایه گذاری خارجی در استان ابراز داشت: دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، هدفی ست که همه برنامه ریزان اقتصادی جهان بر آن تاکید دارند و از سویی نظریه ها و الگوهای رشد سرمایه به عنوان موتور محرکه و عامل نیرومند رشد و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است. بر این اساس مازندران می تواند با تاکید بر توانمندی ها، پتانسیل ها و ارائه بستر مناسب و تسهیل فرایند صدور مجوز، سرمایه گذاران خارجی بیشتری را جذب کنند .

 فانی در وابستگی تحول اقتصادی به سرمایه گذاری خارجی در استان مازندران با بیان اینکه تحقق یافتن اهداف کلان اقتصادی در گرو فراهم نمودن سرمایه کافی به منظور تامین مالی و زیر بنایی است، تصریح کرد: بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی به عنوان مکمل منابع داخلی، گریزناپذیر و ضروری به نظر می رسد .

عضو انجمن بازاریابی و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، بخش های مجاز اقتصادی مازندران را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایجاد تحول و توسعه پایدار،  قابل اجرا اعلام و خاطر نشان کرد: الگوهایی موفق از جذب سرمایه گذار در جهان وجود دارد که می تواند در فرایند سرمایه خارجی در استان مورد استفاده قرار گیرد .

* مازندران از نظر کشاورزی و گردشگری ازاستان های تراز اول کشور است

فانی با تاکید بر اینکه بیشتر بخش های اقتصادی مزیت برای سرمایه گذاری خارجی دارد، ابراز داشت : باید زمینه صادرات و تولیدات با استفاده از انتقال تکنولوژی ناشی از سرمایه گذاری خارجی فراهم شود .

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان مازندران با اعلام اینکه مازندران از نظر کشاورزی و گردشگری ازاستان های تراز اول کشور است، یادآور شد: گردشگری، کشاورزی، منابع سبک و صنایع هایتک از اولویت های سرمایه گذاری خارجی در مازندران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم وسیع از سرمایه گذاری خارجی در دنیا در حوزه گردشگری انجام می شود و صنعت گردشگری بعد ازصنعت نفت و خودرو، سومین صنعت در دنیا به لحاظ جذب درآمد و منابع مالی است.

فانی گفت: محصولات کشاورزی و تولیدات پروتئینی و استقرار منابع تکمیلی و تبدیلی فراورده های کشاورزی و دامی به دلیل تولید گسترده محصولات خام، هم چنین توسعه گلخانه ها و فناوری گیاهان داروهای ازمزیت های بخش کشاورزی در مازندران در سرمایه گذاری خارجی است. .

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل هم چنین افزود: وجود معادن غنی در استان و امکان فراوری مواد معدنی در بخش صنعت، نزدیک بودن به پایتخت، برخورداری از شبکه های حمل و نقل جامع شامل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی و دارابودن نیروی توانمند کار در استان از استعدادهای ما برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در توسعه صنعت به شمار می رود .

*سرمایه گذاری خارجی در راس امور اقتصادی استان

این استاد دانشگاه در ادامه به نگاه ویژه استاندار مازندران به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نگاه استاندار نگاه بخش دولتی صرف نیست و به همه ظرفیت ها و تواتمندی ها و هم چنین سرمایه گذاری در استان اشراف دارد .

فانی افزود: جهت گیری های اقتصادی استاندار به سرمایه گذاری خصوصا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در راس امور اقتصادی استان قرار گرفته است.

وی هم چنین گفت: تسهیل و تسریع در امر صدور مجوز ها، ترویج فعالیت های محیط کسب و کار و اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری از اقدامات نمایندگان دولت در استان است .

*ارتقای 32 رتبه در محیط کسب کار

عضو اتاق بازرگانی مازندران در بررسی رویکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: استفاده از سرمایه های خارجی و در اختیار گرفتن سهم بزرگتری از سرمایه های سیال جهانی از اولویت های مهم اقتصادی دولت یازدهم است و دولت روحانی که فعالیتش را با مشکلات فراوان اقتصادی همچون افزایش فشارهای خارجی، کاهش اعتماد، کاهش قیمت نفت، تورم بالا، نوسانات شدید نرخ ارز آغاز کرد، با موفقیت روبرو بوده است .

عضو هیئت علمی دانشگاه بابل با بیان اینکه دولت با تلاش بی وقفه، تدبیر و امید توانست آرامش سیاسی و ثبات نسبی در کشور حاکم کند، تصریح کرد: دولت با چیدن تیم مذاکرات هسته ای از بهترین و کارآمدترین دیپلمات ها آینده ای روشن را در بخش اقتصادی رقم زد و با تلاش بی وقفه و البته موثر برای شکستن تحریم های ظالمانه، چشم انداز روشنی را فراروی فعالان اقتصادی بین المللی در عرصه سرمایه گذاری خارجی ترسیم کرد .

وی همچنین به افزایش چشمگیری حضور هیئت های تجاری از کشورهای مختلف اشاره کرد و بیان داشت: دستاورد اقتصادی دولت یازدهم در طی دوسال اخیر، ارتقای 32 رتبه محیط کسب و کار از 162 در بین 180 کشور جهان به رتبه 130 بوده است؛ هرچند جایگاه مناسبی نیست و می توان به فرصت ها وجایگاه ها بهتر دست یافت .

*گفت و گو از:زهرا بشیری