يکشنبه 19 مهر 1394-9:35

علی محمد شاعری:

رئیس جمهوری صدای 120 هزار بیکار را می شنود

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(62)/استاندار سابق گلستان: رئیس جمهوری حتما صدای 120 هزار نفر بیکار در استان را خواهد شنید/ برای احیای اراضی شور در مازندران نیز باید اعتبار مناسبی لحاظ شود/ برای توسعه صنایع تبدیلی نیز نیازمند اعتبارات ویژه هستیم، چرا که بیش از 80 درصد محصولات کشاورزی و زراعی در مازندران خام فروشی می شود.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: علی محمدشاعری- استاندار سابق گلستان و مشاور شهردار تهران- در گفتگو با ما اظهار داشت: استان مازندران با آب و هوایی متعادل، جنگل های سرسبز و ساحل زیبا و پهنه خزری است که با دریای مازندران آذین شده است و این روزها منتظر سفر ریاست جمهوری است.

وی گفت: بیش از 470 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی این استان، استعدادهای فراوانی دارد که اگر سرمایه گذاری مناسبی صورت گیرد، قطعا نقش مهمی در اشتغالزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در مازندران بیش از 980 هزارهکتار جنگل وجود دارد، اظهار داشت: علاوه بر منابع طبیعی، مازندران دارای منابع عظیم انسانی و با تخصص های فراوان است که بزرگترین سرمایه هر جامعه ای محسوب می شود.

مشاور شهردار تهران با اشاره به محرومیت های مازندران که هیچ تناسبی با ظرفیت های این استان ندارد، ابراز داشت: اگر هر یک از استان های توسعه یافته مانند سمنان، یزد، اصفهان، خراسان و... امکانات خدادادی مازندران را داشتند، می توانستند نقشی بی بدیل در توسعه کشور داشته باشند.

شاعری به بی مهری ها و کم لطفی ها نسبت به این استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مازندران عقب ماندگی تاریخی و توسعه نیافتگی تاریخی دارد.

وی با اشاره به مصوبه ی مجلس شورای اسلامی در دهه 60 به بهانه ایجاد تعادل بین محیط زیست و صنعت در مازندران گفت: از آن زمان به بعد مازندران نه صنعتی شد و نه در کشاورزی رشد کرد و اکنون اوضاع محیط زیست ما هم خوب نیست.

* کشاورزی در مازندران صرفه اقتصادی ندارد

این فعال سیاسی با بیان اینکه بیش از 120 هزار بیکار در استان داریم که اکثر آنها تحصیل کرده دانشگاه هستند افزود: متاسفانه نیروهای انسانی مازندرانی برای پیداکردن شغل مناسب به استان های تهران و خراسان و آذربایجان و ... مهاجرت می کنند، در حالی که در گذشته افراد برای یافتن شغل به مازندران می آمدند.

وی گفت: در سطح کشور متاسفانه نگاه درستی نسبت به مازندران وجود ندارد و فکر می کنند مازندران به دلیل سرسبزی، استان ثروتمند و برخورداری است؛ به همین دلیل جایگاه مناسبی در تخصیص منابع و اعتبارات ملی ندارد.

شاعری با استناد به آمار رسمی ارائه شده در کشور ابراز داشت: متاسفانه در بخش صنعت رتبه 17، در بخش معدن رتبه 20 و در خصوص سهم اشتغال نیز رتبه مناسبی نداریم و بیکاری آن از متوسط بیکاری کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه کشاورزی در مازندران صرفه اقتصادی ندارد و عمده کشاورزان نیز به کشت گندم و برنج مشغول اند، افزود: کمتر از ده درصد آب در استان مهار می شود ودر زمینه تامین آب نیز مشکل جدی داریم.

*گردشگری در استان فقط مخصوص ایام عید و تابستان است

شاعری به وضعیت گردشگری در استان نیز اشاره کرد و گفت: گردشگری در استان فقط مخصوص ایام عید و تابستان است، به این دلیل که زیرساخت های مناسب برای این امر فراهم نیست و اقامت ها نیز در این مدت کوتاه است.

وی همچنین از نبود صنایع بالادستی مانند پتروشیمی، فولاد و خودروسازی در مازندران خبر داد و گفت: علی رغم مجوزهایی که در این زمینه واگذار شد، طرح ها به دلیل همان مصوبه سال 60 عملیاتی نشد.

وی به مشکلات استان در حوزه راه نیز اشاره کرد و گفت: جاده تهران-شمال به دلیل گذشت بیش از 20 سال از آغاز و تمام نشدن آن تبدیل به طنز تلخ در کشور شده است.

استاندار سابق گلستان با بیان اینکه امیدواریم با تدبیر رئیس جمهوری مشکلات راهبردی استان مرتفع شود، افزود: اولویت با اتمام طرح های نیمه تمام در خصوص تامین آب مانند سدهای گیلورد، هراز و کسلیان است که باید در تکمیل آن تسریع صورت پذیرد.

وی همچنین گفت: اگر برای توسعه زیرساخت های گردشگری اعتبار مناسبی هزینه شود، بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد، بنابر این نیاز است تا با ارائه تسهیلات ویژه و کم بهره برای ساخت هتل و یا ایجاد مناطق ویژه گردشگری، موانع توسعه زیرساخت حل شود.

شاعری اختصاص بودجه برای توسعه روستاهای گردشگری و حل مشکلات دسترسی به این روستاها را نیز جز اولویت های گردشگری عنوان کرد و ابراز داشت: برای توسعه صنایع تبدیلی نیز نیازمند اعتبارات ویژه هستیم، چرا که بیش از 80 درصد محصولات کشاورزی و زراعی در مازندران خام فروشی می شود و اگر این مهم تحقق یابد زندگی بخور و نمیر کشاورزان بهبود خواهد یافت.

* اراضی شور احیا شود

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید برای احیای اراضی شور در مازندران نیز باید اعتبار مناسبی لحاظ شود، افزود: هزاران هکتار اراضی شور در مازندران وجود دارد که با احیای آن و همچنین اجرای طرح زهکشی می توان سطح زیر کشت را بیشتر کرد.

وی گفت: در بنادر نوشهر، بابلسر، فریدونکنار و امیرآباد نیز ظرفیت های خوبی برای توسعه صادرات و تجارت وجود دارد که باید مشکلات موجود در این سفر مرتفع شود.

* رئیس جمهوری حتما صدای 120 هزار نفر بیکار در استان را خواهد شنید

شاعری همچنین به احیای جنگل های مخروبه در مازندران اشاره کرد و گفت: با احیای این اراضی جلوی سیلاب های خانمان برانداز گرفته خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه مازندران دیگر مانند استان های معمولی نیست و هجوم سیلاب ها خسارات زیادی را به مردم و زیرساخت ها وارد کرده است، افزود: راه اندازی مرکز مدیریت بحران مدرن و پایش لحظه ای برای پیش بینی اتفاقات می تواند یکی از راه حل های پیشنهادی در این سفر باشد.

وی گفت: انتظار دیگر این است که دولت موضوع کارآفرینی در استان را جدی بگیرد و با ورود سازمان های کارآفرین، مشارکت بیشتر بخش خصوصی و توسعه تعاونی ها اقدامات اساسی در این زمینه صورت پذیرد.

شاعری با بیان اینکه رئیس جمهوری حتما صدای 120 هزار نفر بیکار در استان را خواهد شنید، افزود: بیش از 70 درصد این بیکارها، فارغ التحصیلان دانشگاه هستند که انتظار می رود با توجه ویژه دولت در این زمینه بخشی از دردهای مردم در این سفر التیام یابد.

*زباله باعث آلودگی بصری و زیست محیطی می شود

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات مازندران بحث زباله و فاضلاب شهری است، افزود: زباله به جای بازیافت باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی استان و زشتی منظر شهری و فضاهای جنگلی استان می شود.

شاعری تاکید کرد: متاسفانه زباله باعث آلودگی بصری و زیست محیطی می شود که در نهایت باعث دفع گردشگر خواهد شد.

مشاور شهردار تهران حجم زباله استان مازندران را بیش از سه هزار تن دانست و گفت: می توان با راه اندازی نیروگاه های زباله سوز، ایجاد سلول های دفع بهداشتی و ایستگاه های دفع کمپوست زباله را بازیافت کرد که اینکار موجب اشتغالزایی خوبی در این بخش نیز خواهد شد.

شاعری همچنین با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای مازندران فاضلاب ها باعث آلودگی آب های زیرزمینی وسطحی می شود، گفت:محیط زیست در مازندران شکننده است در حالی که با تصفیه این آب ها می توان بخش اعظمی از آب های زراعی و غیرنوشیدنی استان را تامین کند.

وی ادامه داد: از دکتر روحانی درخواست داریم که به این بخش از مشکلات مردم استان توجه جدی داشته باشند.