جمعه 24 مهر 1394-15:3

جنگ شهرها به جای پیشرفت

دامادی: با شجاعی اختلافی ندارم

گزارش+عکس از بازدید نماینده ساری و میاندورود و چند مسئول استانی و شهرستانی از بخش رودپی/ مردم و باغداران بدهکاری زیادی دارند و تمام چشم و امید آن‌ها به محصول باغی سال جاری آن‌ها بود که در اثر طوفان از بین رفت/15 راس دام سنگین، 250 راس دام سبک و 100 هزار قطعه مرغ بومی و سنتی در طوفان تلف شدند/ پس از هر بارندگی آب‌های سطحی ساری که از سوی شهرداری به روستاهای رودپی هدایت شد، موجب آب‌گرفتگی شدید زمین‌های باغی و کشاورزی منطقه می‌شود که مسئولان باید جلوی این تخلف شهرداری را بگیرند/ به جای اینکه در استان به‌فکر پیشرفت و توسعه باشیم هنوز چهاردانگه و دودانگه، بهشهر و نکا و بابل و ساری می‌کنیم و در حال اختلاف با یکدیگر هستیم/ رئیس جمهوری هرکجای کشور رفت یک منطقه آزاد اعلام کرد اما در استان مازندران به نتیجه نهایی نرسید.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، صاحب نجفی: از صبح و عصر پنج شنبه بازدید میدانی محمد دامادی از چند روستای بخش رودپی شهرستان ساری انجام شد.

وی با حضور در روستای صلاح‌الدین محله، فیروزکنده، گل‌نشین بخش رودپی و مجتمع ششصد دستگاه (شهید بهشتی) ساری به بررسی و احصاء مشکلات مناطق مورد نظر پرداخت و ضمن هماهنگی با دستگاه های مربوط،  پیگیری های لازم را جهت برطرف کردن هرچه زودتر نواقص انجام داد.

در این بازدیدها مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران، رئیس آبفای شهرستان ساری، رئیس شورای اسلامی و بخشدار بخش رودپی جنوبی، رئیس اداره برق شمال ساری، رئیس آبفای روستایی ساری و جمعی دیگر از مسئولان این نماینده را همراهی می‌کردند.

*طوفان، امید مردم را بر باد داد

در بخشی از این بازدید باغات آسیب‌دیده از طوفان هفته گذشته مورد بازدید دامادی و حیدرپور قرار گرفت و در نشستی مشکلات روستا خسارت طوفان، هدایت آب‌های سطحی شهرستان ساری به کانال‌های آب منتهی به روستای دینک، هدایت آب پسماند برخی از کارواش‌های شهرستان ساری به کانال آب منتهی به زمین‌های کشاورزی و باغی بخش رودپی و... بررسی شد.

مرتضی شعبانی -رئیس شورای اسلامی بخش رودپی جنوبی ساری- در مسجد روستای صلح‌الدین محله با بیان اینکه امیدواریم این جلسات و نشست‌ها اثربخش باشد، اظهار کرد: در هر زمانی ما از آقای دامادی برای برطرف کردن مشکلات بخش رودپی درخواست کمک کردیم، ایشان پذیرفتند و همیشه مایه خیر و برکت برای منطقه بودند.

وی با اشاره به جمعیت 30 هزار نفری بخش رودپی جنوبی ساری، گفت: شرایط جوی و طوفان اخیر به کشاورزان و باغداران منطقه خسارات زیادی وارد کرد که نیازمند کمک مسئولان و دولت هستیم.

رئیس شورای اسلامی بخش رودپی جنوبی ساری از خسارت 100 درصدی برخی از باغات بخش رودپی در اثر طوفان اخیر خبر داد و افزود: مردم و باغداران بدهکاری زیادی دارند و تمام چشم و امید آن‌ها به محصول باغی سال جاری آن‌ها بود که در اثر طوفان از بین رفت.

شعبانی با بیان اینکه اگر دولت به مشکلات کشاورزان خسارت دیده رسیدگی نکند ما شاهد تغییر کاربری اراضی در منطقه خواهیم بود، ادامه داد: بسیاری از کشاورزان در قالب تسهیلات به بانک‌ها بدهکار هستند و به خاطر خسارت طوفان، پولی برای پرداخت معوقات خود ندارند.

* حدود 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغی خسارت دید

همچنین در این جلسه مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران با قدردانی از محمد دامادی در راستای پیگیری به‌طرف کردن مشکلات کشاورزان، گفت: طوفان هفته گذشته خسارت سنگینی به باغات مرکبات و زمین‌های کشاورزی وارد کرد.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه کشاورزان و باغداران شهرهای ساری، بابلسر، جویبار و میاندورود بیشترین خسارت را از طوفان اخیر دیدند، تصریح کرد: حدود 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغی استان مازندران از 30 تا 100 درصد خسارت دید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه 15 راس دام سنگین، 250 راس دام سبک و 100 هزار قطعه مرغ بومی و سنتی در طوفان تلف شدند، اظهار داشت: 250 کیلومتر کانال و 100 کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی در استان مازندران خسارت دیدند.



این مسئول با بیان اینکه رئیس جمهوری دستور تعیین کامل خسارت وارد شده به کشاورزان مازندرانی و بررسی در هیئت دولت را صادر کرد، بیان داشت: پرداخت پول بلاعوض، پرداخت وام با بهره کم و پرداخت وام با آغاز بازپرداخت از سه سال بعد دریافت را به هیئت دولت پیشنهاد دادیم که در حال بررسی است.

*جلوی تخلف شهرداری را بگیرید

در ادامه یکی از روستانشینان بخش رودپی با انتقاد از هدایت آب‌های سطحی شهرستان ساری به کانال آب منتهی به روستای دینک و صلاح‌الدین محله، گفت: پس از هر بارندگی آب‌های سطحی شهر ساری که از سوی شهرداری به روستاهای رودپی هدایت شد، موجب آب‌گرفتگی شدید زمین‌های باغی و کشاورزی منطقه می‌شود که مسئولان باید جلوی این تخلف شهرداری را بگیرند یا چاره‌اندیشی کنند.

* برای جلسات انتخاباتی نیامدم

محمد دامادی پس از بررسی مشکلات و تماس با مسئولان مربوط در جمع مردم منطقه اظهار کرد: بنده برای جلسات انتخاباتی به این منطقه نیامدم و تنها هدف من بررسی و برطرف کردن مشکلات مردم و روستا‌نشینان است.

وی با بیان اینکه ما یک وامی از مردم گرفتیم و در حال حاضر در حال پس‌دادن قسط وام‌ها هستیم، ادامه داد: اختلاف سلیقه در برخی از موارد طبیعی است، اما ذره‌ای اختلاف بین بنده و آقای شجاعی در ساری وجود ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچه آسیب دیدیم از همین نگاه‌های سیاسی و جناحی است، افزود: برخی از استان‌ها 25 سال در حال رشد کردن هستند اما ما در استان مازندران به دنبال برطرف کردن اختلافات در شرق، مرکز و غرب استان هستیم.

این مسئول اظهار داشت: به جای اینکه در استان به‌فکر پیشرفت و توسعه باشیم هنوز چهاردانگه و دودانگه، بهشهر و نکا و بابل و ساری می‌کنیم و در حال اختلاف با یکدیگر هستیم.

دامادی با اشاره به اینکه بنده سه سال قبل طرح منطقه آزاد فرح‌آباد ساری را مطرح کردم اما الان برسر این منطقه آزاد در بهشهر، فریدونکنار، بابلسر و نوشهر کشمکش وجود دارد، افزود: رئیس جمهوری هرکجای کشور رفت یک منطقه آزاد اعلام کرد اما در استان مازندران به نتیجه نهایی نرسید.

وی با بیان اینکه اگر بندر امیرآباد و بندر بابلسر منطقه آزاد اعلام شود شهرستان ساری هم در راستای قانون در حوزه منطقه آزاد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: درصورتی که بندر نوشهر به‌عنوان منطقه آزاد معرفی شود در راستای قانون شهرستان ساری در حوزه مناطق آزاد قرار نمی‌گیرد.



نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تیم صنعت ساری به همه‌جای ایران بدهکار است، افزود: تیم صنعت ساری در بلاتکلیفی قرار داشت و بنده دو سال قبل حدود 370 میلیون تومان به این تیم کمک کردم و امروز هم کل تیم را بر عهده گرفتم تا ساری یک تیم فوتبال منسجم داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی و باغی خسارت‌دیده بیمه نیستند و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود، ادامه داد: بنده در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات کشاورزان مازندرانی هستم و حتما وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس دعوت می‌کنیم و درخواست باغداران را به او ارائه می‌دهیم.

دامادی با بیان اینکه خود بنده از طوفان اخیر خسارت دیدم و خسارت‌دیدگان را درک می‌کنم، اضافه کرد: رئیس جمهور در سفر خود به استان مازندران قول برطرف کردن مشکل کشاورزان را داد و بنده در مجلس آن را پیگیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه چهار سال پیش هیچ دوربرگردانی در جاده فرح‌آباد ساری وجود نداشت، افزود: امروز با پیگیری‌های بنده دوربرگردان‌های جاده فرح‌آباد و پل فرح‌آباد به پنبه‌چوله در حال احداث است.

دامادی با تاکید بر اینکه آب‌های سطحی در ساری نباید تا یک مقطع هدایت و از آن به‌بعد در نقطه‌ای دگر رها شود، بیان داشت: هدایت آب‌های سطحی باید طرح جامع داشته باشد و بنده این مسئله را هم پیگیری می‌کنم.

*دادن مجوز ساخت دانشگاه در جاده توریستی فرح‌آباد اشکال دارد

روستای فیروزکنده مقصد دومین بازدید محمد دامادی بود. یکی از اهالی محل با بیان اینکه وجود دانشگاه‌های متعدد و نبود پارکینگ از سوی آن‌ها برای مردم منطقه مشکل‌ساز شده است، افزود: مردم بخش رودپی پیگیری مهندس دامادی در زمینه احداث دوربرگردان را هیچگاه فراموش نمی‌کنند.

به‌سرقت رفتن سیم برق روستا، خسارات وارده طوفان به باغات، لایروبی آب‌بندان‌ها، افزایش قیمت آب‌های کشاورزی و آب شرب ناسالم از عمده مشکلات روستای فیروزکنده بخش رودپی ساری بود که با حضور نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی پیگیری شد.

دامادی این جلسه با بیان اینکه دادن مجوز ساخت دانشگاه در جاده توریستی فرح‌آباد یک اشکال است، ادامه داد: تولید مدرک بدون درک هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مثل قارچ در کشور سبز می‌شوند، تصریح کرد: کارها باید مبنای علمی و کارشناسی شده داشته باشد و بنده با کار غیرعلمی مخالف هستم.



نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وجود دانشگاه‌های متعدد، نبود پارکینگ برای دانشگاه‌ها، وجود اماکن تجاری، تالارها و رفت‌وآمد توریست از جاده فرح‌آباد مشکلات مردم منطقه را دوچندان کرده است.

این مسئول از جذب 900 میلیون تومان اعتبار برای پل جاده فرح‌آباد به پنبه‌چوله خبر داد و گفت: با رایزنی‌ها و پیگیری‌های بنده این مقدار اعتبار برای ازسرگیری ساخت پل فرح‌آباد به پنبه‌چوله اختصاص داده شد.

دامادی با تاکید بر اینکه جاده توریستی فرح‌آباد جای عبور و مرور ماشین‌های حمل زباله نیست، تصریح کرد: بنده همانند گذشته روی حرف خود ایستاده هستم و بازهم می‌گویم ساخت کارخانه زباله‌سوز در جاده فرح‌آباد اشتباه است.

وی با بیان اینکه تمامی صحبت‌های من را از قبل انتخابات تاکنون ضبط کنید چون بنده وعده خالی به مردم نمی‌دهم، اضافه کرد: وزارت نیرو نباید همه‌ساله آب‌بهای زمین‌های کشاورزی را افزایش دهد چون این مسئله به کشاورز و تولید برنج ضرر می‌زند.

دامادی با بیان اینکه به خاطر گرفتن آب‌بها از کشاورزان از وزیر نیرو در مجلس طرح سوال کردم، افزود: بنده به‌عنوان نماینده مجلس باید مدافع حق و حقوق کشاورزان باشم و مطمئن باشید در برابر حق شما کوتاهی نمی‌کنم.

این نماینده مجلس طی تماس تلفنی با جانباز  مدیرعامل آب‌وفاضلاب کشور پیگیر مشکل آب آشامیدنی روستاهای بخش رودپی شد و قول مساعدت را از وزارت‌خانه مربوط گرفت.

* برخی از مسئولان ما بیات شده اند

روستای گل‌نشین مقصد بعدی بازدید محمد دامادی بود. او در این روستا هم پای صحبت مردم منطقه نشست و به بررسی مشکلات کشاورزان در زمینه  به کار نگرفتن نیروهای جوان منطقه در کارخانه‌ها و شرکت‌ها، خطر محیط زیست به خاطر ساخت کارخانه زیاله‌سوز و نبود آب برای کشاورزان پرداخت.

یکی از اهالی روستای گل‌نشین در این جلسه با بیان اینکه دامادی از دل مردم به مجلس راه‌پیدا کرد و تاکنون در خدمت‌رسانی به مردم سربلند بود، اظهار کرد: تنها نماینده‌ای که سیاسی و جناحی عمل نکرد مهندس دامادی بوده است.

وی از موضع‌گیری‌های این نماینده در زمینه‌های استانی و کشوری را قابل قدردانی دانست و بیان داشت: عملکرد مثبت دامادی در استان و شهرستان ما را وادر به بیان تشکر و قدردانی می‌ کند.

او با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم نسل جوان به مجلس راه‌پیدا کند و جوانان جامعه را درک کنند، ادامه داد: برخی از مسئولان ما بیات شده اند و کارایی لازم را ندارند.

* باید تکانی به خود بدهیم

در ادامه شهرام مهدوی -بخشدار رودپی- گفت: روستای گل‌نشین با مشکل آب کشاورزی روبه رو است و امیدواریم با پیگیری‌های  دامادی این مشکل برطرف شود.

وی اظهار داشت: دو پیچ خطرناک به نام‌های «عباسعلی‌کش» و «گالشکلا» در بخش رودپی وجود دارد که هر ساله چند نفر جان خود را در این پیچ‌های خطرناک از دست می‌دهند.



دامادی برای برطرف کردن مشکل دو پیچ خطرناک جاده‌ای تماس تلفنی با مدیرکل راه‌وشهرسازی استان و مسئولان مربوط برقرار و تاکید کرد تا در روزهای آینده ایمن‌سازی‌ آن‌ها تعیین و تکلیف شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی و احصاء مشکلات روستای گل‌نشین با تاکید بر اینکه باید نگاه مدیران ملی به استان مازندران تغییر کند، افزود: مسئولان ملی استان مازندران را به خاطر داشتن دریا، ساحل و جنگل استانی برخوردار از امکانات می‌دانند اما در واقع چنین‌چیزی وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ساری و میاندورود با مشکلات بسیاری روبرو هستند، اظهار داشت: دریا و جنگل به‌تنهایی برای ما توسعه نمی‌آورد. ما باید در کنار این نعمت‌های خدادادی زیرساخت‌های مناسب و جاده‌های ایمن داشته باشیم.

دامادی بیان کرد: ما همه ساله از واردات بی‌رویه برنج می‌گوییم اما چرا کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد؟ چرا استاندار و فرماندار ناله می‌کنند؟ تا چه زمانی قرار است ما در این وضعیت باشیم؟ باید تکانی به خود دهیم و برای پیشرفت استان تلاش کنیم.



وی با بیان اینکه ما انقلاب کردیم تا با شجاعت حرف بزنیم و تعارف‌ها را کنار بگذاریم، اضافه کرد: بنده قبل از انتخابات نسبت به ساخت نیروگاه زباله‌سوز در جاده فرح‌آباد اعلام مخالفت کردم و الان بعضی‌ها بر علیه بنده جوسازی می‌کنند که به خاطر انتخابات در حال موضع‌گیری هستم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده برای مخالفت با ساخت نیروگاه زباله‌سوز در جاده فرح‌آباد به‌صورت کارشناسی حرف می‌زنم، ادامه داد: تعریف ما از جاده فرح‌آباد باید مشخص شود چون این جاده با تردد بالا، توریستی بودن و وجود دانشگاه‌های متعدد جای تردد ماشین‌های زباله نیست.

این مسئول با تاکید بر اینکه ما حق نداریم برای برطرف کردن مشکل یک منطقه، منطقه دیگری را با مشکل روبرو کنیم، بیان داشت: سطح آب زیرزمینی به خاطر مجاورت با دریا بالا است و اگر این کارخانه راه‌اندازی شود ما باید شاهد مشکلات زیست‌محیطی در منطقه باشیم.

در پایان جلسه این نماینده از منزل یک خانواده بی‌بضاعت در روستای گل‌نشین بازدید کرد و طی تماس تلفنی با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران بر کمک به این خانواده و مساعدت مالی تاکید کرد.

*90 درصد پیگیری‌های دامادی مثبت و اثربخش بوده است

پیگیری حل مشکلات افت ولتاژ برق و آب‌وفاضلاب مجتمع ششصد دستگاه (شهید بهشتی) ساری از دیگر مکان‌های مورد بازدید دامادی بود که مسئولان استانی و شهرستانی در این بازدید او را همراهی می‌کردند.



یک شهروند ساروی با بیان اینکه وجود درختان در هنگام طوفان موجب قطع برق و آسیب به منازل مسکونی می‌شود، ادامه داد: چندین‌بار با شهرداری ساری مکاتبه کردیم، ولی مجوز قطع درختان را صادر نمی‌کنند و هیچگونه اقدامی در این مسئله انجام نمی‌دهند.

رحیم سلمانی فرح‌آبادی -مدیر مجتمع ششصد دستگاه- با بیان اینکه بیشترین مشکل این مجتمع در زمینه فاضلاب است، افزود: تمامی آب و فاضلاب مجتمع ششصد دستگاه برای مجتمع بوده اما اداره آب و فاضلاب مدیریت آن را از مجتمع گرفته و ادعای دریافت حق انشعاب می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب از 2 هزار متر زمین تجاری مجتمع که متری 10 میلیون تومان قیمت دارد برای انشعاب‌کشی و لوله‌کشی استفاده کرده، ادامه داد: پس از انشعاب‌کشی از ما 300 میلیون درخواست پول کردند در صورتی که ارزش زمین ما یک میلیارد تومان ارزش دارد.

مدیرعامل مجتمع ششصد دستگاه با بیان اینکه مهندس دامادی مدیران استانی و شهرستانی را جمع کرده و تا الان 90 درصد پیگیری‌های او مثبت و اثربخش بوده است، گفت: بعد از 40 سال یک نماینده جوان به مشکل مردم، اول گوش داد و بعد رسیدگی کرد.



خاطرنشان می کنیم دامادی پیش از این بازدیدها در یادواره سرداران و 225 شهید میاندورود در روستای زید این شهرستان شرکت کرد.