شنبه 25 مهر 1394-23:59

استاندار زنجان در دوره اصلاحات:

شورای سیاستگذاری انتخابات اصلاح ­طلبان سازماندهی می شود/پیگیری مطالبات محلی کمترین وظیفه نماینده است

در گفت و گو با جعفر رحمان زاده مطرح شد: مجلس انسان­های مومن، شجاع، خردورز، با تجربه و برخوردار از سلامت و کرامت اخلاقی، توانا در فهم منافع ملی و حقوق مردم را طلب می کند/‌‌‌‌ خوشبختانه در این دوره از انتخابات دوستان زیادی با گرایش‌های مختلف سیاسی حضور و تحرک انتخاباتی دارند/ پیگیری مطالبات محلی کمترین وظیفه نمایندگان است که متاسفانه در جریان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی برجسته می شود.


  مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضاشریعتی: جعفر رحمان زاده -استاندار زنجان در دوران اصلاحات- اکنون مقاله هایش با عنوان فعال سیاسی و پژوهشگر در برخی روزنامه های کشور از جمله شرق و اعتماد منتشر می شود. با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، در همین زمینه با او گفت و گو کردیم.

 * مجلس آینده از دیدگاه سیاست داخلی چه اهمیت و مختصاتی دارد؟

 -به طور عمومی مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی دارای جایگاه ممتاز در ساختار نظام جمهوری است. علاوه بر نقش اصلی و استراتژیک تفنینی، از طریق رای اعتماد به وزرا و نیز برخورداری از حق سئوال و استیضاح از ریاست جمهور و هیئت وزیران و دارا بودن حق تحقیق و تفحض در تمام امور کشور و نیز رسیدگی به شکایت از طرز کار قوای سه­ گانه کشور در مقام نظارت اهمیت مضاعفی پیدا می­ کند.

 مردم ما در حماسه 24 خرداد 92، با ساز وکارهای دموکراتیک و از طریق صندوق رای اراده خود را مبنی بر تغییر وضع قبلی به منصه ظهور رساندند و به شعارها و برنامه­ های رئیس جمهوری اقبال نشان دادند که حل معضلات و چالش­های سیاست خارجی و تعامل سازنده با نظام بین­ الملل، بازآفرینی امید و نشاط، وفاق و همدلی، تعامل احزاب و گروه ها، احیا و تقویت اخلاق، تضارب اندیشه ­ها و آرا، پرهیز از خشونت و افراط، تاکید بر اعتدال­گرایی را با هدف تقویت بیش از پیش مردم و حاکمیت اسلامیت و جمهوریت را مبانی و اصول حاکم بر خط­ مشی و برنامه­ های دولت خود معرفی کرده بود.

طبیعی است که مجلس آینده با حفظ هویت خود و با توجه به نقشی که در پیشبرد اهداف و  برنامه­های دولت دارد می­تواند با اراده عمومی ملت همسویی داشته باشد. به ویژه اینکه یکی از پیچیده­ ترین معضل سیاست خارجی پس از انقلاب، یعنی مسائل هسته­ ای در راستای وعده ­های انتخاباتی ریاست جمهوری در یک ماراتن بسیار دشوار با هدایت مقام معظم رهبری و همراهی ارکان نظام در مرحله اجرائی خودش قرار گرفته است اگر مجلس آینده مصالح و منافع ملی را در ملاحظات خود نداشته باشد و این دست­آورد ملی را به مناسبات و معادلات جناحی یا گروهی پیوند برند قطعاً چالش ما با نظام بین­ الملل همچنان بلکه با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد که قطعاً با منافع ملی ما در تغایر خواهد بود.

 * برنامه ریزی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در استان ها و استان مازندران چگونه است؟

 - خوشبختانه اصلاح طلبان با تجربه تلخی که از انتخابات جمهوری سال 1384 نشان داشتند و حوادثی که از آن سال به ویژه در سالهای بعدی در کشور حادث شد، با بلوغ و رشد و عقلانیتی که از خود نشان دادند در خرداد 1392 به طور نسبی بهره و نتیجه آن را که یک برد ملی بود، به دست آوردند.

 از آنجایی که اصلاح ­طلبی یک جریان اجتماعی ریشه­ دار در لایه­ های مختلف جامعه است، هرگاه اراده خود را برای بهبود سرنوشت خویش و اعمال حق خداداد آن، نشان دهند می ­توانند از طریق صندوق­ های رای به حاکمیت راه پیدا کنند. از فضایی که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پدید آمد، برای سامان ­بخشی و سازماندهی این جریان قوی اجتماعی استفاده کردند.

 امروز در همه استان­های کشور اصلاح­ طلبان با سازوکارهای متفاوت متشکل شدند. در استان ما (مازندران) هم در یک مدل کاملاً دموکراتیک در شهرستان­ها و استان شورای اصلاح ­طلبان شکل گرفت. در کنار آن احزاب و تشکل­ هایی که در قالب شورای هماهنگی عمل می­ کردند هم به طور فعال در عرصه سیاسی و انتخاباتی حضور دارند.

  از آنجا که امکان موازی­ کاری و برخی از ناهماهنگی­ ها متصور بود و ممکن بود عده­ ای از آن در جهت ایجاد شکاف بهره ­برداری کنند بر اساس همان بلوغی که اشاره کردم و در راستای اجماع کامل با هماهنگی شورای هماهنگی و شورای راهبردی که ذیل شورای مشورتی رئیس محترم دولت اصلاحات تشکیل شده بود، قرار است شورای سیاستگذاری انتخابات اصلاح ­طلبان سازماندهی شود که تقریباً در مرحله نهایی کار قرار دارد.

 نکته کانونی، در این خط ­مشی معطوف به تصمیم­گیری و برنامه­ ریزی اصلاح­ طلبان هر حوزه انتخابیه  است.

همه نحله­ ها و جریان­ها و گروه­ها و احزاب و شخصیت­های اصلاح ­طلب رهبری معنوی جناب آقای خاتمی را قبول دارند. امیدوارم که این وفاق و اجماع آثار و برکات خویش را در راستای تقویت همدلی و وفاق ملی پدید آورد.

 * در اندیشه شما نامزد و نماینده برتر انتخابات مجلس چه ویژگی هایی دارد؟

 - به نظرم با توجه به اینکه در سوال اول تا حدودی به جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی اشاره کردم و با عنایت به اصل شصت و هفتم قانون اساسی و متن سوگندی که نمایندگان پس از انتخاب در نخستین جلسه مجلس یاد می­ کنند، ویژگی­ های یک نماینده برتر عبارت است از : امینی عادل در پاسداری از ودیعه­ای که ملت به آنها سپرده است، رعایت امانت و تقوی در انجام وظایف وکالت، پای بندی مستمر به استقلال و اعتلای کشور، حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم، دفاع از قانون اساسی  و توجه به آزادی مردم و تامین مصالح آنها ....

 بدیهی است که اهتمام به موارد پیش­ گفته، انسان­های مومن، شجاع، خردورز، با تجربه و برخوردار از سلامت و کرامت اخلاقی، توانا در فهم منافع ملی و حقوق مردم را طلب می کند.

 پیگیری مطالبات محلی کمترین وظیفه نمایندگان است که متاسفانه در جریان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی برجسته می شود.

* شما در دهه 60 در حوزه انتخابیه قائم شهر سمت مدیریتی داشتید. به نظر ما شناخت خوبی هم از این حوزه انتخابیه دارید. می خواستیم دیدگاه شما را در این باره بدانیم.

 - من به دلیل اینکه از سال 59 تا 63 معاون فرماندار و بخشدار مرکزی و از سال 67 تا 69 به عنوان فرماندار در شهرستان قائم­شهر توفیق خدمت به مردم خوب و صمیمی آن داشتم که آن موقع شهرستاهای جویبار و سیمرغ در حوزه فرمانداری قائم شهر قرار داشتند و علاوه بر آن دو دوره معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مازندران و یکسال سرپرست استانداری مازندران شاید، جز معدود مدیرانی باشم که فکر می کنم شناخت نسبتاً خوبی از حوزه انتخابی قائم شهر و سواد­کوه داشته باشم.

  حوزه انتخابیه قائم شهر به دلیل پیشینه سیاسی و  دیرینه ­ای که از سالهای اولیه تاسیس حزب توده، جریان بهائیت و  حادثه قلعه شیخ طبرسی، محیط کارگری و چشم داشت گروه­های مارکسیستی و نیز حضور گروهک‌های معاند و محارب پس از انقلاب همواره در جای‌گاه یکی از سیاسی­ترین شهرستان­های استان قرار داشته است. انتخاب ها و رقابت­ها همیشه در این حوزه از حرارات و شور بیشتری برخوردار بوده است. تعدد و تنوع نامزدهای انتخاباتی و رقابت جدی آنها مشارکت پرشمار شهروندان را هم رقم می ­زد. خوشبختانه در این دوره تا آنجا که من اطلاع دارم دوستان زیادی با گرایش‌های مختلف سیاسی حضور و تحرک انتخاباتی دارند.

  یکی از این دوستان آقای ولی رعیت است که این جانب از زمانی که در قائم شهر معاون فرماندار و بخشدار بودم ایشان را می­ شناسم و تا به امروز این آشنایی و دوستی به‌طور صمیمانه ادامه دارد. علاوه بر آن توفیق داشتم که مدت سه سال با ایشان در سازمان بازرسی کل کشور همکار باشم. من مدیر کل برنامه ­ریزی سازمان و ایشان مدیر گروه بازرسی صنایع و معادن بودند. انصافاً یکی از کارآمدترین و موثرترین گروه­ های بازرسی بود که تعامل سازنده و در عین حال حفظ جایگاه نظارتی با بخش صنعت و معدن داشت. نظرات کارشناسانه و در عین حال کارگشای ایشان همواره هم رضایت رئیس سازمان را در برداشته و هم عرصه فعالیت بخش صنعت و معدن را تسهیل و روان می­ کرد.

 تجربه دو دوره موفق مجلس شورای اسلامی چه در جایگاه مقام تفنین و اظهار نظرهای دقیق کارشناسی و چه نطق­های قبل دستور همواره از ایشان چهره­ای موجه، معتدل و پیگیر  مطالبات و حقوق مردم و شهروندان حوزه انتخابیه به جای گذاشته است. در کنار آن باید تجربه قضایی بالای ایشان از دادیاری تا شعب دادستانی کل و دیوان عالی کشور را هم به آن اضافه کرد.

 البته آنچه که اهمیت دارد، رعایت اخلاق و تقوای سیاسی در کارزار انتخابات است که نامزدها و طرفداران آنها از تخریب و توهین به یکدیگر اجتناب کنند و از افتادن در ورطه بی انصافی، هتاکی، افراط ، دروغ و... جداً خودداری کرده، به رقابت سالم و نتیجه نهایی قانون­مند آن تن دهند.

* سفر رییس جمهوری به مازندران به تازگی انجام گرفت. درباره این سفر، عملکرد تیم دولت در استان و دستاوردهای سفر اگر توضیحی دارید بفرمایید.

 بنده فقط از طریق رسانه­ ها و صحبت­های ریاست محترم جمهوری از مصوبات سفر ایشان مطلع شدم و در خصوص عملکرد مدیریت مجموعه دولت در استان، با توجه به سوابق حضور در استان و  وزارت کشور بنا به ملاحظاتی از اظهار­نظر کردن معذورم. معمولاً دیدگاه­ها و نظراتم را در برخی از دیدارها با مقامات ارشد دولت تدبیر و امید ابراز میدارم.

 کلاً به دلیل اینکه ما خود را متحد این دولت می ­دانیم بنای ما مساعدت و کمک به مجموعه دولت است و برای همکاران عزیزمان هم در استان آرزوی موفقیت دارم.