يکشنبه 26 مهر 1394-12:53

کربلا امروز(3)

ساخت وساز شبانه روزی در حرم سیدالشهدا

گزارش روزانه مازندنومه از کربلا/ در حال حاضر ساخت و ساز در اطراف حرم سیدالشهدا ادامه دارد. در سمت غربی باب القبله ساخت نمای صحن و ایجاد آسانسور زیرزمینی برای تردد زایران در حال اتمام است که با تکمیل آن شلوغی عبور و مرور روز عاشورا در این نقطه رفع خواهد شد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: کشور عراق همسایه جنوب غربی ایران است که سال ها است مردم این کشور رنگ آرامش را به خود ندیده اند.

از پایانه مرزی مهران که خارج می شویم، ساختار ویرانه ای روبروی ماست که از همان ابتدا ذهن انسان را درگیرمی کند.

عراق با اینکه یکی از کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس و نفت خیز جهان است، هنوز آثار ویرانی و عقب ماندگی در آن مشهود است.

نداشتن جاده، خانه های خشتی و گلی و گرد و غبار مسیر به شدت آزار دهنده است و علی رغم اینکه در سالهای اخیر ساخت و سازها به سبک مهندسی رواج یافته، هنوز با خروج از ویرانی و تبدیل به شهرهای درجه چندم، چند ده سال فاصله دارد.

به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب در حوزه راه، پیمودن فاصله اندک بین شهرها ساعت ها طول می کشد، البته در بعضی از مناطق شرکت های راهسازی ایرانی حضور فعال دارند، اما اکثر پیمانکاران و سرمایه گذاران بخش خصوصی ایرانی در حوزه ساخت و ساز ساختمانی مشارکت می کنند.

*طرح توسعه حرم سیدالشهدا در حال اجراست

این روزها شهر کربلا نیز نسبت به سال قبل شلوغ تر است و زوار بیشتری از خود عراق و هم از کشورهای دیگر برای عزاداری به اینجا می آیند.

شب اول محرم شب تعویض پرچم حرم سیدالشهداست و عراقی ها از شهرهای مختلف برای این مراسم به کربلا می آیند و فریاد یکصدای لبیک یا حسین فضای حرم را طنین انداز می کند.

در حال حاضر ساخت و ساز در اطراف حرم سیدالشهدا ادامه دارد. در سمت غربی باب القبله ساخت نمای صحن و ایجاد آسانسور زیرزمینی برای تردد زایران در حال اتمام است که با تکمیل آن شلوغی عبور و مرور روز عاشورا در این نقطه رفع خواهد شد.

در سمت باب قاضی الحاجات، باب الشهدا، باب الرجا و باب الکرامه هم در زیرزمین و هم در طبقه اول صحن سیدالعلماء با طرح و معماری ایرانی جهت افزایش گنجایش پذیرایی و استفاده زایران تکمیل و اکنون نیز مورد استفاده زایران است.

در اطراف قبه حضرت امام حسین(ع) نیز بخشی از صحن اطراف ضریح در حال گسترش است که با عذرخواهی از زایران کار ساخت وساز شبانه روز در حال انجام است.

اطراف حرم حضرت عباس (ع) نیز شاهد تکمیل باب امام هادی(ع)، باب امام جواد(ع) و باب امام موسی(ع) هستیم اما در باب القبله و باب الفرات هنوز ساخت و ساز در حال انجام است.

طرح افزایش ارتفاع گنبد و گلدسته حرم مطهر امام حسین (ع) نیز در دستور کار است.

همچنین برای بین الحرمین طرح سفینه النجاة به وسعت هزارمترمربع فضای سرپوشیده، تدارک دیده شده که حرم مطهر حضرت عباس (ع) و حرم امام حسین(ع) را به هم وصل می کند و ظرفیت پذیرش 160 هزار زایر را خواهد داشت.

در این طرح بزرگ، تمامی حرمین شریفین در میان صحن بزرگ در میان صحن بزرگ قرار می گیرند؛ وسعت این صحن به گونه ای طراحی شده که مقام هایی مانند تل زینبیه، در شمال غربی حرم امام حسین(ع) و کف العباس(ع) در جنوب غربی حرم حضرت ابوالفضل (ع) را نیز در بر می گیرد و بین الحرمین به صورت زیرزمینی مسقف و فضای بالای آن، به عنوان صحن ارتباط دهنده دوحرم، با دو طبقه مجزا خواهد بود.

این روزها کربلا در سوگ حسین ابن علی(ع) عزادار است. شبها آیت الله شیخ مرتضی قزوینی در صحن امام حسین(ع) برای عزاداران عرب سخنرانی می کند. در این چند سال سخنرانی شب اول او در حمایت از امام خمینی(ره) بی سابقه بوده است.

مراجع و خطبا مردم و جوانان را برای رفتن به جبهه های جنگ با داعش تشویق می کنند و هر شب نیز مراسم تشییع یک یا چند شهید در داخل صحن امام حسین(ع) برگزار می شود.