دوشنبه 27 مهر 1394-19:50

سامرا امروز(4)

سامرا؛ غریب و مظلوم

گزارش روزانه مازندنومه از عراق/ با عقب نشینی داعش، امروز به سامرا رفتیم. زایران می توانند برای تهیه بلیط های سامرا 12 دینار عراقی و همچنین برای تهیه بلیط کاظمین 7 دینار عراقی که -هر دینار عراقی معادل تقریبا 30000 ریال ایران است- بپردازند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عراق این روزها سیاه پوش عزای فرزند فاطمه است و مردم خود را برای عزاداری روز عاشورا و همچنین پیاده روی بزرگ اربعین حسینی آماده می کنند.

در چند سال گذشته به دلیل ناامن بودن جاده بغداد به سامرا توفیق زیارت امامان عسکریین را نداشتم، اما امسال با عقب نشینی داعش از سامرا و کنترل شهر توسط نیروهای حشد الشعبی عراق، زایران به زیارت این امامان مظلوم می روند.

عتبه الحسینیه برای رفاه حال زایران اقدام به بلیط فروشی در روز قبل از سفر به زایران می کند و صبح روز بعد، پس از فریضه نماز صبح اتوبوس ها و ماشین های ون، زایران را به سامرا می برند.

در سال های قبل استقرار ماشین ها در گاراژ سمت خیمه گاه حضرت سیدالشهدا بود اما امسال مکان این گاراژ در ضلع شرقی حرم حضرت عباس(ع) و نزدیک مقام صاحب الزمان است که زایران می توانند برای تهیه بلیط های سامرا 12 دینار عراقی و همچنین برای تهیه بلیط کاظمین 7 دینار عراقی که -هر دینار عراقی معادل تقریبا 30000 ریال ایران است- بپردازند و عازم زیارت ائمه معصومان شوند.

فاصله کربلا تا سامرا بیش از 222 کیلومتر است که با توجه به وضعیت بد جاده های عراق و همچنین ایست و بازرسی های متعدد در مسیر این فاصله در حدود چهار ساعت زمان خواهد برد.

در ابتدا زایران در چهل کیلومتری سامرا در منطقه دجیل به زیارت قبرمطهر امامزاده سید محمد - فرزند امام هادی(ع) و برادرامام عسکری (ع)- می روند که در میان اهالی این منطقه به سبع الدجیل (شیر دجیل) معروف است.

سیدمحمد در 228 ه. ق به دنیا آمد و در 252 ه.ق، دو سال قبل از شهادت امام هادی (ع) از دنیا رفت. برادر بزرگ اش امام حسن عسکری (ع )در فوتش گریبان چاک زد.

پس از زیارت یک ساعته این امامزاده واجب التعظیم، زایران به زیارت امامان عسکرین می روند.

نکته جالب توجه در دو سوی مسیر تخریب مغازه ها و خانه ها در اثر تیراندازی است. این مسیر که در موارد متعدد بین نیروهای عراق و داعش دست به دست شده است و بارها تا نزدیک حرم نیز نیروهای داعش رسیدند اما خوشبختانه نتوانستند محاصره را بشکنند و کنترل شهر را در دست گیرند.

مسیر خالی از سکنه و خانه و بناهای ویران شده به همان شکل دست نخورده باقی مانده است و طول مسیر تا سامرا نیز پر از ایستگاه های نظامی و بازرسی و همچنین استقرار نیروهای امنیتی با ماشین های نظامی است.

حکایت سامرا اما چیز دیگری است، اینکه غربت از سر و روی این شهر می بارد و امامان غریب شیعه در این شهر در مظلومیت کامل به سر می برند. هر چند پس از تخریب گنبد ضریح مطهر در حال حاضر تنهایک گنبد بزرگ برای معصومین ساخته شده است و کار ساخت آن نیز به پایان رسیده است، هنوز مسیر ورودی به حرم و همچنین محوطه صحن به شدت در کنترل نیروهای امنیتی است.

خادمان از زایران که عموما نزدیک ظهر به این مکان شریف می رسند با چای و نهار مختصری پذیرایی می کنند و مردم نیز با نیروهای نظامی و امنیتی عکس یادگاری می گیرند.

سرداب صحن و صحن ضلع غربی حرم در حال ساخت و تکمیل است و قبور مطهر امام هادی و امام عسکری علیهما السلام و همچنین نرجس خاتون مادر امام زمان و حکمیه خاتون – خواهر امام عسکری و عمه امام زمان(عج)- در این مکان شریف است.

سامرا اگر چه غریب و مظلوم است، شیعیان ایران، هندوستان، پاکستان و سایر کشورهای اسلامی به زیارت ائمه مدفون در این حرم می شتابند و این نکته که با وجود جنگ و ناامنی شیعیان امامان خود را رها نمی کنند، خواری به چشم دشمنان و تکفیری ها و گروه تروریستی داعش است که این روزها در اثر حملات روسیه در سوریه نیز اقدام به عقب نشینی کرده اند.