شنبه 9 آبان 1394-19:41

منتقدان استاندار ورشکسته نیستند/ فلاح با اصلاح طلبان مذاکره کند

امروز ربیع فلاح منتقدانش را ورشکستگان سیاسی خواند که باید گفت یا آقای استاندار منتقدانش را نمی شناسد یا واقعا" نمی داند ورشکسته چه معنایی دارد/ استاندار و اطرافیان او اگر توان خاموش کردن آتش را ندارند، نباید بر شعله ور شدن بیشتر آن بدمند/ عاقلانه ترین کار ممکن در این شرایط آرام کردن اوضاع است و اینکار جز با شنیدن نقطه نظرات اصلاح طلبان ممکن نیست/ اصلاح طلبان نه ورشکسته هستند و نه بی برنامه و بی دست و پا، بلکه قدرت بسیج گری و پروپاگاندا هم دارند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: حال و روز مدیریتی این روزهای مازندران خوش نیست. پس از سفر ریاست جمهوری به مازندران، نظم مدیریتی در این استان به هم ریخته است.

استاندار مازندران که به اخلاق مداری معروف است، به شدت از فضاسازی به وجود آمده در جریان سفر هیات دولت به مازندران از جانب مقامات بالادستی تحت فشار بود و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری را ناگاه عزل کرد و اخلاق را در خصوص این مدیر اصلاح طلب رعایت نکرد.

اقدام استاندار مازندران در کنار بها ندادن به نیروهای حامی دولت و ستاد استقبال مردمی از رییس جمهوری در جریان سفر و برخی انتصابات گذشته او موجب شد کارد به استخوان جریان اصلاح طلب در مازندران و ساری برسد.

استاندار مازندران که انتظار برخورد قاطع از سوی اصلاح طلبان را نداشت، اکنون بر سر چند راهی مانده است.

اصلاح طلبان به کمتر از رفتن فلاح جلودار راضی نیستند و در این راستا تمام توان خود را به کار گرفته اند. همین موضوع، منازعات سیاسی را در استان و پایتخت تشدید و فضا را برای استاندار به شدت شکننده کرده است.

معاون سیاسی وزارت کشور چند روز قبل در نشست خبری خود از اختیار استاندار در انتخاب همکاران خود سخن گفت، اما کانال های ارتباطی وزارت کشور سیگنال های دیگری را به سوی اصلاح طلبان گسیل می کند.

رسانه های منتقد و مخالف دولت در استان که از ابتدا با آمدن فلاح جلودار مخالف بودند و در دو سال گذشته بارها او را آزار دادند، این روزها یا ساکت اند و یا درانتظار شفاف شدن اوضاع نشسته اند، اما رسانه های همسو با دولت که در موارد گوناگون از سوی شخص استاندار و روابط عمومی اش مورد بی مهری واقع شده، از جریان خبررسانی در سفر معاون اول و حتی سفر ریاست جمهور حذف شدند، این روزها در تشریح واقعیات جامعه قدم های روشنی را بر می دارند.

*اصلاح طلبان ورشکسته نیستند

حتی اصلاح طلب ها هم می دانند پروسه تغییر استاندار شرایط خاصی دارد که هر چند همه الزامات آن فراهم شده باشد، مجموعه هیات وزیران و دولت در موارد متعدد نشان داده است که بر امری از روی احساس و یا فشارهای سیاسی تن نمی دهد.

لذا با در نظر گرفتن شرایط سیاسی حاکم بر کشور و در پیش بودن انتخابات مجلس، در حال حاضر تغییر استاندار اندکی دشوار به نظر می رسد، اما نباید از این موضوع غافل شد که اصلاح طلبان و حامیان واقعی دولت در استان هر چند در این امر توفیق نیابند، فضا را برای ماندن ربیع فلاح جلودار بسیار سخت و او را ضعیف خواهند کرد.

برای تغییر استاندار، عوامل و افراد بسیاری تاثیر گذارند که در این فرصت چهار ماهه تا انتخابات، به وجود آمدن وفاق استانی برای رسیدن به این هدف بعید به نظر می رسد اما در عالم سیاست نیز هیچ موضوعی را نمی توان رد کرد.

اکنون یک راه برای ربیع فلاح باقیست تا از این شرایط خلاصی یابد و آن هم گفت و گوی رودررو و صریح با منتقدان قدرتمند اصلاح طلب خویش است تا امتیازاتی بدهد و امتیازاتی کسب کند و از مهلکه برهد.

مشاوران استاندار این روزها به جای دادن اطلاعات و مشاوره نادرست و غیرمنطقی باید به دنبال تلطیف فضا باشند، ولی سخنان امروز استاندار در جلسه شورای برنامه ریزی، پرده ی دیگری از اعتماد به نفس کاذب خط دهندگان به استاندار را رو کرد.

امروز ربیع فلاح منتقدانش را ورشکستگان سیاسی خواند که باید گفت یا آقای استاندار منتقدانش را نمی شناسد یا واقعا" نمی داند ورشکسته چه معنایی دارد! افرادی مثل علی اسدی، حسین روزبهی، عباسعلی بهاری، قاسمعلی ایرانمنش، احمد رادمنش، اسفندیار عشوری، جواد حق نظر و... که این روزها به بهانه عزل حسن نژاد علم مخالفت با فلاح را بلند کرده اند، افرادی امتحان پس داده هستند؛ همانانی که با برنامه ریزی و ابتکار این ها خرداد 1392 حماسه ای بزرگ در مسجد جامع ساری خلق شد.

استاندار و اطرافیان او اگر توان خاموش کردن آتش را ندارند، نباید بر شعله ور شدن بیشتر آن بدمند. عاقلانه ترین کار ممکن در این شرایط آرام کردن اوضاع است و اینکار جز با شنیدن نقطه نظرات اصلاح طلبان ممکن نیست.

ربیع فلاح باید بداند که در تحقق این امر هر چه تعلل کند فضا برای کار کردنش دشوارتر خواهد شد؛ چه این طیف سیاسی نه ورشکسته هستند و نه بی برنامه و بی دست و پا، بلکه قدرت بسیج گری و پروپاگاندا هم دارند.

* ترمیم سیستم مدیریتی استان

امروز فرماندار فریدونکنار به جای حسن نژاد مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران شد. شنیده ها حاکی از آن بود که احمد حسین زادگان هم معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران خواهد شد.

با توجه به اتمسفر سیاسی موجود در استان و این که حتی بخشی از اصلاح طلب ها هم با آمدن حسین زادگان موافق نیستند، کمی بعید به نظر می رسد که جریان حاکم تصمیم به حضور او در مازندران بگیرد.

  برخی می گویند اگر قرار به فعالیت حسین زادگان بود و او به عنوان یکی از عناصر تاثیرگذار در روی کار آمدن دولت دکتر روحانی در تجمیع آرای مردم مازندران به سبد دولت تدبیر و امید تلاش کرد، چرا این همکاری از آغاز به کار دولت انجام نشد و حالا که اختلافات و شایعات تقویت شده، از او چنین درخواستی می شود؟

می دانیم در وزارت کشور وزیری روی صندلی فائقه نشسته که دل در گرو اصلاح طلب ها ندارد و نسبت به روی کار آوردن نیروهای حامی دولت و حذف مدیران منسوب به دولت گذشته چسبندگی دارد.

  حل مشکلات جز از راه تعامل درست و منطقی امکان پذیر نیست، توجیه بخش هایی از مجموعه تحت مدیریت، تغییر نگاه نسبت به حامیان دولت تدبیر و امید، بها دادن به رسانه های حامی دولت و به انزوا نکشاندن آن ها و تعامل با جریان منطقی اصلاح طلبی از جمله مواردی است که استاندار مازندران باید در سیستم مدیریتی خود آن را ترمیم کند، در غیر این صورت اختلافات کماکان باقی خواهد ماند.

پیامبر عظیم الشان اسلام فرموده است که یک ساعت عدالت یک حاکم اسلامی برتر از هفتاد سال عبادت است.