سه شنبه 12 آبان 1394-22:47

در مراسم پاسداشت آئین تیر ماه سیزده شو در قائم شهر؛

استاد حجت الله حیدری تجلیل شد

گزارش مازندنومه از مراسم تیرماه سیزده شو در قائم شهر+ تجلیل از استاد حجت الله حیدری+ رونمایی از دو کتاب


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: همزمان با روز مازندران از ساعت 18:30 دقیقه روز سه شنبه 12 آبان ماه 94، مراسم پاسداشت آئین تیر ماه سیزده شو به همراه بزرگداشت استاد حجت الله حیدری سوادکوهی، رونمایی از دو کتاب قائمشهر و جاذبه ها و سوادکوه میراث کهن در محل سالن حر شهرستان قائم شهر برگزار شد.

در این مراسم که در آن چهره های برجسته فرهنگ وهنر مازندران نظیر محمدعلی سرایداری (گویا)، ابوالحسن خوشرو، محمدعلی کاظمی، اسدالله عمادی، سیروس مهدوی، محسن علی نژاد قمی، رحمت الله حسن پور، علی حسن نژاد و برخی دیگر حضور داشتند، حسین اسلامی به عنوان نخستین سخنران گفت: در کشور بنا شد تا فرهنگ هر قوم را در یک روز عرضه کنیم که برای مازندران آئین تیر ماه سیزده شو برگزیده شد.

این مورخ با بیان اینکه مازندران با فرهنگ و تاریخش توانست درس ایران مداری و وحدت بدهد، اظهار کرد: زبان مازندرانی به دلیل برخوداری از 2000 لهجه و گویش از زبان های غنی به شمار می رود که هرگز نغمه جدایی از ایران سر نداد.

رییس شورای سیاست گذاری روز مازندران با بیان اینکه مردم مازندران بنا بر پژوهش های تاریخی در این روز به صحنه آمدند، افزود: آرش قهرمان اسطوره ای که در منظومه فخرالدین اسعد از آن نام یاد شده است، از مردمان این استان بود.

اسلامی با بیان اینکه حکومت علویان در مازندران 60 سال حکومت کردند، اظهار کرد: در 30 سال اول آنها مورد حمایت مردم مازندران بودند و در 30 سال دوم حمایتی از سوی مردم مازندران از این حکومت صورت نگرفت که منجر به سقوط آنان شد.

مدیر مرکز ساری شناسی با تاکید بر انکه حفظ زبان و تاریخ مازندران ضروری است، تصریح کرد: ملتی که زبان خود را به ورطه فراموشی بسپارد خواهد مرد.

اسلامی با انتقاد از پیروی نسل جدید از دیدگاه گذشتگان که فکر می کردند با فارسی حرف زدن" گت آقا" –مرد بزرگ- تحویل جامعه داده می شود، تصریح کرد: با فراموشی زبان مازندرانی "خورد آقا" - مرد کوچک- هم نشدیم!

  این پژوهشگر با بیان اینکه تقسیمات سیاسی یک بازی است، اظهار کرد: مازندران برای من از تجریش تا دیوار سمنان، از الموت تا دیوار بجنورد است و من کاری با تمامیت ارضی ندارم.

اسلامی ضمن تاکید بر آنکه مازندران از دید من فرهنگی است که باید فرهنگ و آداب ورسوم آن حفظ شود، افزود: استاد حجت الله حیدری مرد بزرگی است که در جهت غنای این فرهنگ خدمات شایسته ای عرضه کرده است و قله نشین شعر مازندرانی و فردوسی مازندران است.

رییس شورای سیاست گذاری روز مازندران با بیان اینکه اساس شعرهای کچکه سوت، مثنوی، غزل مازندرانی و حتی شعر نیمایی توسط استاد حیدری نهاده شده است، تصریح کرد: تجلیل امروز تنها تلنگر کوچک و سر آغازی برای قدردانی های بعدی از مفاخر مازندران است.

مدیر پژوهشگاه ساری شناسی با بیان اینکه در شعر مازندرانی شاعرانی نظیر گوران، حیدری، کاظمی و حسن پور به ندرت یافت می شوند، اظهار کرد: حضور چهره های فرهنگی در آیین تجلیل از استاد حیدری که با جمع آوری آثار آنان در این مکان به بالغ بر 500 مجموعه اثر در خصوص مازندران می رسیم، نشان از جایگاه رفیع استاد حیدری دارد.

*اولین شعر مازندرانی را از زبان حیدری شنیدم

در ادامه مراسم گروه آیینی به اجرای نمایش لال شو پرداختند و قطعاتی از موسیقی مازندرانی هم توسط برادران محمدی اجرا شد.

  سپس محمدعلی کاظمی -سراینده منظومه چکل- به عنوان دومین سخنران پشت تریبون رفت.

وی تصریح کرد: برای من به عنوان شاگرد ریش سفید استاد حجت الله حیدری، حضور در این مراسم و بزرگداشت بسیار فرخنده است.

کاظمی با بیان اینکه از سال 53- 54 که حیدری به عنوان رییس فرهنگ مینودشت مشغول به خدمت بود، این شخصیت والا را می شناسم، اظهار کرد: اولین شعر به زبان مازندرانی را از زبان ایشان شنیدم و امیدوارم تا این بزرگداشت مقدمه ای برای قدردانی از معلمی چون حیدری توسط شاگردانش و ادامه روند خدمات شایسته او به فرهنگ مازندرانی باشد.

او سپس  دو شعر به زبان های مازندرانی و فارسی قرائت کرد.

*خاله طاهره روی سن

در ادامه مراسم رونمایی از کتاب های قائم شهر و آثار باستانی اثر پژوهشگر جوان مهدی خلیلی و کتاب سوادکوه میراث کهن اثر احمد باوند و فصل نامه ندای مازندران با حضور اسدالله عمادی، سیروس مهدوی و علی علوی رییس فرهنگ و ارشاد شهرستان قائم شهر انجام گرفت.

در بخش بعدی مراسم رحمت الله حسن پور-شاعر سوادکوهی- دو قطعه شعر خواند و در ادامه مهدی محمدی فرماندار قائمشهر، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران و احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران وارد سالن شدند.

 در ادامه مراسم احمد باوند -پژوهشگر سوادکوهی- به همراه خاله طاهره روی صحنه رفت تا آخرین فرزند کهن سال محمد علی شعرخون به اجرای آنچه از گذشته در ذهن دارد، بپردازد.

باوند در معرفی خاله طاهره گفت: او فرزند اولین هژبرخوان های مازندران یعنی محمدعلی شعر خوان است که در سال 1313 به نام خانوادگی رد در آمد.

این پژوهشگر با بیان اینکه در جریان پژوهش ها با این مادر کهن سال سوادکوهی آشنا شدم، تصریح کرد: طاهره خاله مجموعه های هژبر، زینب و طالب و زهره را به همراه اشعار دیگری در حافظه دارد.

بعد از این معرفی اجمالی، طاهره خاله برای اولین بار قسمت کوتاهی از منظومه هژبر و زینب را زنده اجرا کرد و سپس مورد تشویق و قدردانی قرار گرفت.

*قول های امروز شبیه گذشته نباشد

بعد از هنرنمایی این بانو، نوبت به مراد نعمتی –خبرنگار و پژوهشگر بازی های مازندرانی- رسید. او هنگام بالا رفتن از سن کفش های خود را از پا در آورد و گفت: دیروز برای فقرم کفش نداشتم و امروز برای احترام به مادران این سرزمین نظیر طاهره خاله کفش هایم را از پا در می آورم.

وی گفت: بالغ بر 3000 روستا را برای پیدا کردن بازی های مازندرانی و گنجاندن آن در باورهای مازندرانی طی کردم.

  فرماندار قائم شهر هم گفت: آرزو داریم تا سالنی در شان مردم شهرستان قائم شهر بسازیم تا شرمنده عزیزان هنرمند نباشیم و به همین منظور دست نیاز خود را به سمت مدیر کل فرهنگ وارشاد استان مازندران و مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان دراز می کنیم.

مهدی محمدی با بیان اینکه قدردان بزرگانی نظیر استاد حیدری هستیم، اظهار کرد: این بزرگان سبب حفظ آداب و رسوم استان مازندران شدند که باید از آنان قدردانی کرد.

در ادامه مراسم علی حسن نژاد -شاعر و مسئول گروه آیینی زندگی- گفت: در ضمیر خاطره دارم 18 - 19 سال پیش هم عزیزانی بودند که قول چاپ آثار بزرگان و ساخت سالن را دادند، اما این مهم تا امروز محقق نشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم قول های امروز شبیه گذشته نباشد، تصریح کرد: باید از اصحاب فرهنگ و هنر حمایت های شایسته ای صورت گیرد.

در بخش آخر مراسم هم میزگرد بررسی آثار استاد حجت الله حیدری سوادکوهی و نقد و بررسی آن در سه وقت هفت دقیقه ای توسط محمود جوادیان کوتنایی، عیسی کیانی حاجی و مهران نوری برگزار شد.

  این مراسم تا ساعت 22 شب ادامه داشت و در بخش پایانی از استاد حجت الله حیدری قدردانی شد.