جمعه 15 آبان 1394-17:0

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی مازندران:

استاندار به جای متهم کردن دیگران، مسئولیت را شخصا بپذیرد

اسفندیار عشوری گفت: مازندران ناموفق ترین استان در اجرای سیاست های دولت بوده است/ روحانی در مبارزات انتخاباتی گفت راه من ادامه راه هاشمی و خاتمی است اما این قول حتی ذره ای در مازندران محقق نشد/شخص اول استان چطور می گوید به کسی اجازه دخالت نمی دهم ولی آن طرف مسئولیت را نمی پذیرد؟/منطقه آزاد بهترین فرصت برای شرایط پساتحریم بود که به لطف ضعف و سوء مدیریت استاندار از آن محروم شدیم!/آیا کسانی که دوسال نجابت به خرج دادند و ضعف ایشان را نادیده گرفتند، ورشکسته سیاسی هستند؟


مازندنومه، سرویس سیاسی: او که از جوان ترین مدیران اجرایی دولت اصلاحات به شمار می آمد، اداره کل راه و ترابری آن روزها را با جهشی معنادار به یکی از موثرترین نهادهای اجرایی در سطح کشور بدل کرد. نیز به احزاب در استان جانی تازه داد و به واسطه حضورش در شورای شهر ساری از هیچ تلاشی برای تحقق شعار جامعه مدنی فروگذار نکرد.

پس از پایان دوران باشکوه اصلاحات او راه خانه خویش را در پیش گفت و مشغول رتق و فتق امور عمرانی در شرکت خصوصی اش شد

کارنامه شکست خورده استانداری مازندران در دوسال گذشته و عزل و نصب های ابن الوقتی و بدون تدبیر، عشوري را كه مدتهاست مسئولیت حزب کارگزاران سازندگی در مازندران بر عهده اوست، به واکنش وا داشت.

عشوری معتقد است انتقادها باید عاری از هرگونه سهم خواهی و توهین باشد، اما جدیت و تعقل، فوری ترین نیاز استان مازندران است.

عشوری نیز همچون بسیاری از رجال سیاسی استان سفر رئیس جمهوری و همراهانش را به مازندران شکستی بزرگ برای استان می داند و با گلایه از نبود دستاوردهای روشن و ملموس این سفر، با توجه به نقش مازنی ها در پیروزی روحانی، از اظهارات اخیر استاندار مازندران که منتقدان را «ورشکستگان سیاسی» خواند، اظهار تعجب و تاسف می کند.

----------------------

    *  دوسال از حاکمیت دولت تدبیر و امید در قوه مجریه گذشته است. کارنامه این دولت را چطور ارزیابی می کنید؟
 
با توجه به مشکلات فراوان نظیر «یارانه ها، درآمدهای گم شده، ولخرجی های بدون سند، وام های فرمایشی، فساد گسترده و قرار گرفتن اقتصاد ایران در لبه پرتگاه سقوط» که از دولت قبل به آقای روحانی به ارث رسید، نمی توان انتظار تغییری جدی و معجزه داشت. ما در منطقه ای پرآشوب زندگی می کنیم و خطر تروریسم بیش از هرزمان دیگری تمدن بشری را تهدید می کند که خوشبختانه نسخه استادانه و هوشمندانه ما در سیاست خارجی نه تنها ایران را از این موضوعات مصون نگاه داشته، ما را به بازیگری فعال و اثرگذار در منطقه بدل کرده است. در مجموع تعامل با دنیا، کنترل اقتصادی، حاکم شدن عقل و تدبیر و بازتر شدن فضای سیاسی از دستاوردهای دولت آقای روحانی بوده است. اهمیت مسئله هسته ای باعث شد دولت تمرکز اصلی خود را بر آن بگذارد.
 
* اما حداقل در مازندران توقعات سیاسی و شعارهای آقای روحانی محقق نشده است؟

بله! متاسفانه مازندران ناموفق ترین استان در اجرای سیاست های دولت بوده است. البته آقای روحانی دولتش را اصلاح طلب نمی داند، ولی حداقل انتظار می رفت در راستای تحقق وعده هایش از کسانی کمک بگیرد که به شعارهای دولت پایبند باشند، نه اینکه مدیریت استان همچنان در انحصار مدیریت تیم قبلی باشد و تنها برخی جابجایی ها صورت بگیرد و مثلا مدیرکل وابسته به تفکر احمدی نژاد به فرمانداری برود یا فلان فرمانداری که برای تحقق گفتمان دولت قبل قسم خورده بود، از این شهرستان به آن شهرستان منتقل شود. ما نمی گوئیم فقط اصلاح طلبان را به کار بگیرید، خواسته ما شایسته سالاری است. آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی گفتند راه من ادامه راه هاشمی و خاتمی است اما این قول حتی ذره ای در مازندران محقق نشد.

* دلایل این تحقق نشدن را در چه می دانید؟

لابی مجلس برای استاندار قوی بود. فلاح اولین استاندار منتخب و در واقع ضعیف ترین آنها نیز بود. دولت فکر می کرد چون فلاح در ستاد بوده و سابقه مدیریتی هم داشته، موفق می شود. شاید انتخاب فلاح در آن مقطع که کاغذ سپیدی بود، درست بود اما به مرور زمان دیدیم که وی تابع سیاست های دولت نیست و همکارانش هم بعضا در ضدیت با دولت هستند و همین مسئله باعث شد مازندران لطماتی شدید و جبران ناپذیر را متحمل شود که اصلی ترین آن، فاصله گرفتن مردم از دولت و کاهش شدید محبوبیت آقای روحانی در مازندران است. استقبال سرد مردم از رئیس جمهوری و وزرایش در ساری و شهرستان ها موئد همین امر است.
 
* بهتر است در موضوع سفر کمی دقیق تر شوید. قرار بود آقای روحانی در این سفر دین خود را به مردم مازندران ادا کند و مردم نیز رویاهای شرینی داشتند اما...؟

به عقیده من دستاوردهای سفر تاسف آور بود. مردم به مدیریت ضعیف آقای فلاح واکنش نشان دادند و بعید می دانم شخصی به زیرکی آقای روحانی این موضوع را درک نکرده باشد.

استاندار البته این استقبال سرد را به گردن اطرافیانش می اندازد که این یک پارادوکس بزرگ است. اینها منصوبین خود آقای استاندار بودند. ضمن اینکه این حرف ها فرار به جلوست. عزل های شبهه برانگیز بعد از سفر آقای روحانی و کنار گذاشتن یک نفر از هر معاونت آن هم بدون هماهنگی معاونان چه معنایی دارد.

ایشان شخص اول استان است چطور می گوید به کسی اجازه دخالت نمی دهم ولی آن طرف مسئولیت را نمی پذیرد؟ این تناقض است و البته ایشان براي بقاي خود در سمت استاندار، طبيعي است که ديگران را قرباني كند، اما حیف مازندران که در این دوسال فرصتی طلایی را از دست داد. من فکر کنم مردم استان و رسانه ها هیچ وقت نام آقای فلاح را فراموش نکنند.
 
* نقش اصلاح طلبان در این میان چیست؟

ما نقش مان را از خرداد 92 در مسجد جامع ساری تا سفر رئیس جمهوری در پائیز 94 ادا کردیم. مثلث خاتمی، هاشمی و عارف بود که آقای روحانی را به پاستور فرستاد. اجازه بدهید

* اگر جزئی نگرتر شویم باید گفت انتظارات سفر اصلا برآورده نشد، درست است؟

در کشاورزی و گردشگری چه شد؟ استانداری اصلا برنامه ای برای این سفر نداشت. عمده ترين مصوبات دولت افزايش اعتبار براي سه محور كندوان، هراز و سوادكوه بود كه عملاً كاركرد ملي دارد. در حال حاضر راههاي درون استاني با مشكل جدي مواجه است، ايا اعتبار سيصد ميليارد توماني پاسخگوي حل مشكلات شبكه حمل و نقل استان است؟

نيازسنجی ها درست نبود. دریا و جنگل همچنان بلاتکلیف است. کشاورزی سنتی است و طرحی برای مدرن سازی آن ارائه نکردند.به مردم بگوئید در سفر منهای پروژه های مصوب(تخصیص بسیاری از پروژه های مصوب صفر است) چه شده است؟ برای عام مردم مهم اسم استاندار نیست، عملکرد مهم است. این دوسال برای مردم و کسب و کار آنها و جذب گردشگر چه کردید؟ عزل سه مدیر ساروی آیا اتفاقی است؟ سهم شهروندان ساروی از مدیریت استان چیست؟

بگذارید در مورد منطقه آزاد هم بگویم. ما در کل کشور فقط 7منطقه آزاد داریم. شما آقای استاندار چطور توقع داشتید با معرفی سه منطقه آزاد در شورای عالی و مجلس موافقت شود؟ آیا بهترتر نبود با کارشناسان صاحب صلاحیت، مکان یابی درستی می شد و محکم و با ایجاد انسجام بین همه استان، آن را مصوب می کردید؟

ايشان مطالعه منطقه ازاد را بجاي اينكه به مشاور صاحب صلاحيت بسپارند به يك شخص سپردند كه تخصصي در اين خصوص نداشت و اخيراً بعد از سفر، همان فرد پيگير عقد قرارداد از طرف دانشگاه مازندران با اداره كل راه و شهر سازي شده است .

منطقه آزاد بهترین فرصت برای شرایط پساتحریم بود که به لطف ضعف و سوء مدیریت استاندار از آن محروم شدیم!

آقای فلاح گزارشي از عملكرد دوساله خود در جذب سرمايه گذاري توسعه بخش كشاورزي، گردشگري، صنعت و زيرساخت ها به مردم بدهند. او باید در تصمیمات گذشته بازنگری و مدیران را درست انتخاب کند تا حضور مردم در انتخابات آینده پرشکوه باشد. استاندار به جای متهم کردن دیگران مسئولیت را شخصا بپذیرد.

      * اگر آقای فلاح این کار را نکرد چه؟

اميدواريم دولت هر چه زودتر تدبيري به حال استان و اميدي دوباره را در دل مردم مازندران ايجاد كند. او در آخرین سخنرانی اش به «ورشکستگان سیاسی» اشاره کرده که نشان می دهد نه تنها قصد تغییر ندارد، بر سوء مدیریتش پافشاری می کند و حالا به ادبیات احمدی نژادی برای حمله به منتقدان روي اورده است.

به نظر بنده اين ادبيات دور از شان استاندار دولتي است كه شعار تكريم مي دهد و نه تهديد. دکتر روحانی در آغاز به كار دولت به جهانيان اعلام مي كند با ملت بزرگ ايران با زبان تكريم صحبت كنيد نه تهديد.

منظور آقای استاندار از ورشکستگان بازندگان انتخابات ٩٢ است یا آنهایی که زمان ایشان صاحب پست و منصب نشدند؟ بهتر است این ورشکستگان را معرفی کند و به جای کلی گویی جزء شود و واضح حرف بزند.

آیا کسانی که دوسال نجابت به خرج دادند و ضعف ایشان را نادیده گرفتند، ورشکسته سیاسی هستند؟ این حرف ها هیچ نتیجه ای جز سست تر شدن زمینی ندارد که او در آن بازی می کند.

ورشکسته سیاسی کسی است که توان کنترل وضعیت را ندارد و یارگیری اش از جناح مخالف دولت نتوانست سياست ها و شعار هاي این دولت را در استان اجرايي كند و موجب فروپاشی نظام مردمی حامی دولت شده است.

* در پایان گفتگو سراغی هم از کارگزاران بگیریم. حال کارگزاران در کشور و مازندران چطور است

کارگزاران از سال 75 تا به حال همیشه منشور اعتدالی داشته وبه دنبال منافع ملی بوده است و تغییر مجلس چهارم به پنجم در زمانی که تقریبا جناح چپ در انزوا بود به تحقق مردمسالاری و انتخابات 76 کمک کرد و نقش بی بدیلی در انتخاب خاتمی داشت.

تلاش ما عملگرایی و توجه به معیشت همه جانبه مردم بود. در این دولت هم این نقش بی بدیل را مخصوصا در اقتصاد و سیاست ادامه داده است. به دولت کمک می کند و اخیرا در پیش کنگره حزب در مرداد شعار مذاکره ملی را اعلام کرد که همه دلسوزان انقلاب برای توسعه ایران همراه شوند و از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

در استان نیز شورای مرکزی شکل گرفته است و شوری شهرستان ها هم به زودی آغار به کار می کند. ما همراه ساير گروهها و احزاب اصلاح طلب مردم را به شركت در انتخابات تشويق مي كنيم و امیدواریم شاهد مجلسی اعتدالی و نگاهی آشتی جویانه باشیم.

ما از استاندار انتظار داریم شرایط را برای انتخاباتی رقابتی فراهم کند و به ویژه فرمانداران در انتخاب هیات های اجرایی دقت نظر و بی طرفی داشته باشند تا مشارکت حداکثری فراهم شود. این مسئولیت مستقیم استاندار و معاون سیاسی است.

اگر حس کنیم ترکیب هیات های اجرایی به کاهش مشارکت می انجامد و منویات مقام معظم رهبری برای حضور گسترده را به مخاطره می اندازد اعلام موضع می کنیم. بايد در انتخابات با انتخاب افرادي كه منافع ملي و نظام را بر منافع جناحي ترجيح مي دهند بيش از پيش جمهوریت و اسلامیت نظام را با حضور حماسي و حداكثري به جهانيان نشان دهيم .