يکشنبه 24 آبان 1394-20:45

سخنگوی شورای اصلاح طلبان ساری:

مسئله شخصی با ربیع فلاح نداریم/استاندار زودتر از این ها باید فرماندار ساری را برکنار می کرد

رضا زرین کمر گفت: هدف ما برای مجلس آتی این است که یک مجلس اصلاح طلب تر، متعادل تر و نزدیک تر به تفکردولت شکل بگیرد/قرار نیست که با خط کش یا کاغذ دوز اصلاح طلبی نامزدها را اندازه بگیریم/با شخص آقای فلاح مشکلی نداریم، اما از نحوه اداره استان گله مندیم/مسئله شخصی با آقای فلاح نداریم، موضوع شخص فلاح نیست بلکه بحث بر سر استاندار مازندران است/حالا که توانایی سامان بخشی برای سفر را نداشتید چرا با یک عضو تسویه حساب می کنید، چرا شما این همه مدیری که از دولت قبل وجود دارد را تحمل کردید اما در این مورد خاص اینگونه عمل کردید؟/ فلاح زودتر از این ها باید فرماندار ساری را برکنار می کرد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: سخنگوی شورای اصلاح طلبان ساری در گفتگویی با دو رسانه مازندنومه و مازندمجلس به سوالات آنها پاسخ گفت.

رضا زرین کمر با بیان اینکه پروسه کلی شورای اصلاح طلبان چند سال قبل زیرنظر آقای موسوی لاری و رئیس دولت اصلاحات شکل گرفت، اظهار داشت: تشکیل این شورا فقط مختص پروژه های شهرستانی و یا برگزاری انتخاباتی مانند مجلس نیست.

وی گفت: انتخابات ساری بعد از یک مدت طولانی در 9 مرداد 94 در سالن هلال احمر برگزار شد، تقریبا 30 نفرکاندیدا و 15 نفر به عنوان عضو اصلی و 3 نفر هم به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

سخنگوی شورای اصلاح طلبان ساری ادامه داد: شورای موقت به سرپرستی آقای روزبهی در 15 مرداد تشکیل شد و شورا تحویل اعضای منتخب و فعالیت به شکل رسمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه از زمانی که شورا شکل گرفت تاکنون 10 جلسه تشکیل شده است، افزود: تصویب اساسنامه و تدوین شرح وظایف و همچنین معرفی اعضا برای شورای استان از جمله اقدامات این شوراست.

زرین کمر با اشاره به ایجاد توازن خوب در اعضای شورای اصلاح طلبان ساری اظهار داشت: در ترکیب معرفی شده به شورای استان هم جوان و هم افراد باتجربه حضور دارند.

وی گفت: فکر می کنم تنها شورایی در استان و کشور هستیم که ریاست شورا را یک خانم بر عهده دارد، جدای از تبعیض های سیاسی و اجتماعی، خانم کاشی با رای کامل اعضای شورا به عنوان رئیس انتخاب شدند.

سخنگوی شورای اصلاح طلبان با اشاره به پنج کرسی این شورا اظهار داشت: آقای نیکزاد به عنوان نائب رئیس، آقای مهدوی دبیر، بنده به عنوان سخنگو و آقای باغبان به عنوان کارپرداز انجام وظیفه می کنیم.

وی گفت: آقایان اسدی، عشوری، رمضانی، بهمنش ، قاسمی و فلاح هم به عنوان نمایندگان شورای اصلاح طلبان ساری به شورای استان معرفی شدند.

زرین کمر با بیان اینکه رویکرد ما مشروط به نظر اعضا نیست، افزود: کار ما سامان بخشیدن اعضای اصلاح طلب است که فضا را برای یک مشارکت سیاسی باز آماده می کنیم.

وی ابراز داشت: سعی می کنیم فضای سیاسی شفاف و سالم را برای همه اعضا فراهم کنیم.

*به دنبال مجلسی اصلاح طلب تر

سخنگوی شورای اصلاح طلبان ساری مشخص شدن شرح وظایف کمیته ها و شناسایی اعضای گوشه نشین اصلاح طلب را یکی دیگر از رویکردهای اصلاح طلبان در شورا عنوان کرد و گفت: در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بحث هایی در شورا شده است اما با توجه به مشترک بودن نامزدها در دو حوزه ساری و میاندورود، بنا است که چهارشنبه آتی جلسه مشترکی با اعضای شورای اصلاح طلبان میاندورود هم برگزار شود تا بتوانیم نظرات را جمع بندی کنیم.

وی گفت: در دیدار و گفتگو با نامزدها مطلقاً وارد مصدایق نشدیم و قرار شد ما تنها شاخص هایی را تعیین و معرفی کنیم و اگر لازم شد وارد مصادیق شویم.

زرین کمر با بیان اینکه هدف ما مشارکت بیشتر مردم و اثر بخش بودن آرای مردم است، افزود: هدف ما برای مجلس آتی این است که یک مجلس اصلاح طلب تر، متعادل تر و نزدیک تر به تفکردولت شکل بگیرد.

این مسئول با اشاره به تعدد گزینه های اصلاح طلب اظهار داشت: تلاش می کنیم تا با یک هماهنگی و هم افزایی برای اولین بار زمینه های تصدی هر دو کرسی مجلس را فراهم آوریم.

زرین کمر در ادامه به سوالات پاسخ گفت.

*قرار نیست با خط کش یا کاغذ دوز اصلاح طلبی نامزدها را اندازه بگیریم

در همایش مجمع عمومی در مرداد ماه مطرح شده بود که دخالت های بالا به پایینی در این دوره مصداق نداشته باشد و شهرستان ها خودشان تصمیم گیر باشند، اگر از بالا لیستی ارائه شود و یا افرادی مورد تایید بزرگان اصلاح طلب بودند، شورا به چه شکل عمل خواهد کرد؟

زرین کمر: قرار است معرفی نامزدها در این دوره فارغ از هر گونه لابی و بازی های سیاسی باشد، البته مقرر شد که اگر شورا دچار اختلاف شود مثلا اگر میان شورای اصلاح طلبان ساری اختلاف پیش آید؛ شورای اصلاح طلبان استان دخالت کند و اگر در بین شورای اصلاح طلبان استان نیز اختلاف باشد شورای مرکز وارد می شود.

تعیین مصادیق صرفاً بر عهده این شورا نیست، اتفاقا به همین دلیل شورای احزاب شکل گرفت و قرار شد که شورای اصلاح طلبان، شورای احزاب و اعضای شاخص اصلاح طلبان در این خصوص تصمیم بگیرند.

ما قرار نیست که با خط کش یا کاغذ دوز اصلاح طلبی نامزدها را اندازه بگیریم بلکه می خواهیم مجلسی توانمند، متخصص و نزدیک به اراده مردم شکل بگیرد، موازی کاری ها حذف شود و این اجماع نیز به همین منظور است که افراد دو یا چند مرجع قدرت برای انتخابات نداشته باشند.

•  در خصوص سفر رئیس جمهور به مازندران، دعوت نکردن بسیاری از اصلاح طلبان، اعضای ستاد استقبال مردمی و حتی دعوت نکردن از برخی رسانه های حامی دولت در استان برای پوشش جلسات سفر و حاشیه هایی که به وجود آمد؛ اصلاح طلبان استان و ساری مواضعی اتخاذ کردند و به نوع مدیریت استاندار مازندران نقد داشتند، مخصوصاً بعد از اینکه استاندار مدیرکل سیاسی انتخابات که یکی از معدود نیروهای اصلاح طلب به بازی گرفته شده در استانداری بود، عزل شد، این مواضع شدیدتر شد. بفرمایید چرا اندکی با تاخیر بیانیه صادر شد؟

زرین کمر: بیاینه را با فاصله مقطعی از سفر صادر کردیم تا حباب های احساسی و موج ایجاد شده بخوابد و بیانیه واقعی باشد. ما با شخص آقای فلاح مشکلی نداریم، اما از نحوه اداره استان گله مندیم، ما از ابتدا موضع داشتیم و همچنان هم این موضوع پابرجاست. مواضع ما با استاندار رویکردی است و ربطی به این ندارد که سهمی به اصلاح طلبان در مدیریت ها داده شده است یا خیر.

در واقع ما نگران بازگشت تفکر گذشته در عرصه مدیریت استان هستیم و معتقدیم این مدل مدیریت ممکن است موجب نارضایتی مردم از عملکرد دولت و پایه های حضور مردم در انتخابات آتی سست شود.

•  عده ای اعتقاد دارند استقبال مردم از رئیس جمهوری و هیات دولت کمرنگ بوده، نظر شما چیست؟

زرین کمر: حضور دکتر روحانی را در دو مقطع می توانیم بررسی کنیم. حضور قبل از انتخابات ایشان که بسیار گرم بود، حماسه مسجد جامع ساری که جو بسیار عجیب و غریبی ایجاد شده بود که البته خوش اقبالی ما هم بود که بعد از حمایت های آیت الله هاشمی و کنار رفتن آقای عارف به نفع آقای روحانی، مردم ساری و مازندران شروع کننده موج حمایت از روحانی باشند، البته همگرایی خوبی در استان ایجاد شده بود. اما موج حضور مردم به گونه ای بود که برنامه ریزی برنامه ها از دست ما خارج شد و آقای روحانی دو ساعت با تاخیر وارد شدند اما مردم بیش از 4 ساعت سراپا ایستاده و شعار می دادند، این حس لااقل برای من عجیب بود.

اما بعد از انتخابات بحران پیچیده هسته ای و معطوف بودن بخش قابل توجهی از توان دولت به این موضوع که البته در نهایت دستاورد بزرگی برای ملت داشت، باعث شد تا دولت در بعضی زمینه ها حضورش کمرنگ شود. البته دولت نارسایی های بزرگ دیگری هم دارد که برای رفع شدن این مشکلات نیازمند گذشت زمان هستیم.

بحث بر سر این است که نسبت به عملکرد دولت این نگرانی وجود دارد که اگر این عملکرد به صورت بخشی هم ضعیف باشد، ممکن است فضا در آینده روشن نباشد و پیش نرود. بنا بر این نباید از هیچ فرصتی را برای حمایت از دولت از دست داد، سفر یک فرصت بزرگ بود که می شد به درستی مدیریت کرد. متاسفانه با توجه به اینکه مازندران تقریبا در صف استان های انتهایی سفر هیات دولت بود، در این فاصله طولانی زمانی هم شاهد تحول استانی و برنامه ریزی درست نبودیم. طرح های اساسی تعریف نشد و بحث تحول مازندران با ایجاد منطقه آزاد هم درست تعریف نشد و این فرصت از دست رفت.

دولت قبل از هر چیزی مسئول زندگی و تامین نیازهای اولیه مردم است که اگر درست تبیین نشود ممکن است موجب ایجاد نارضایتی شود.

ما هم مسئله شخصی با آقای فلاح نداریم، موضوع شخص فلاح نیست بلکه بحث بر سر استاندار مازندران است که توقع ما از آن چیز دیگری است. همانطور که گفتید طیف های متعددی انتقاد نسبت به استاندار داشتند اما متاسفانه ایشان صبوری نداشت و ادبیاتی به کار بردند با الفاظ عجیب و غریب که به نظر می رسد تحت هیجانات به کار رفته باشد.

در قضیه سفر و شروع بیانیه های اصلاح طلبان نظر ما این نیست که به دلیل حضور نیافتن در سفر و یا مثلا دعوت نشدن در مراسم نخبگان بخواهیم اعتراض داشته باشیم، بلکه اصلا این موضوع را حق واحد سیاسی و استاندار می دانیم که از بین نخبگان عده ای را گلچین کنند، اما حرف ما این است که در قبال سفر باید امتیازاتی به استان برسد که این گونه نشد. اینکه استاندار ناکارآمدی های اداری و سوء مدیریت را در یک عضو ستادی استانداری تعریف و ایشان را عزل کردند، کار شایسته ای نبود.

بحث ما اولا بحث پاسخگویی مستقیم است که به جای آن یک عضو ستادی را حذف کردند و بحث دوم این است که نحوه کنار گذاشتن افراد و یا عزل و نصب ها باید با حفظ کرامت انسانی افراد باشد و همانگونه که با احترام آمدند با احترام بروند که متاسفانه این گونه عزل و نصب ها ما را به یاد عزل و نصب های رئیس دولت قبل می اندازد که وزیر خارجه یک کشور را با آن روش از کار برکنار می کنند.

یا برای مثال رئیس جمهوری دولت قبل در ورزشگاه می گوید که اگر استاندار تخطی کند گوشش را می کشم و مدیری که کار نکند را به پارکینگ شهرداری می اندازم، تحمل این مدل سخن گفتن برای ما سخت است و اتفاقا بحث ما بر سر این نوع مدیریت است، حالا که توانایی سامان بخشی برای سفر را نداشتید چرا با یک عضو تسویه حساب می کنید، چرا شما این همه مدیری که از دولت قبل وجود دارد را تحمل کردید اما در این مورد خاص اینگونه عمل کردید.

به هر حال گله هایی از استاندار داشتیم که در موضوع این عزل و نصب سرباز کرد.

* استاندار باید زودتر از این ها فرماندار ساری را برکنار می کرد

•  بعد از سفر با فشارهایی که ایجاد شد و انعکاس بسیاری از مطالبات ما شاهد این موضوع بودیم که مدیر کل سیاسی و انتخابات از بین اصلاح طلبان انتخاب می شود و در اقدام دیگر هم فرماندار اصولگرای ساری کنار گذاشته می شود، عده ای اعتقاد دارند که این تصمیم شخص استاندار نبوده و دستور از بالا برای عزل فرماندار ساری صادر شده. بفرمایید فضایی که با انتصاب آقای حسین زادگان در ساری به وجود آمده را چطور ارزیابی می کنید؟

زرین کمر: اینکه آقای فلاح راساً اقدام کرده یا تحت فشار تصمیم گرفته بر من پوشیده است اما اگر فلاح می توانست به تنهایی چنین تصمیم بگیرد، زودتر از اینها باید اینکار را می کرد به هر حال این موضوع را به فال نیک می گیریم.

یکی از امتیازات این دولت به کارگیری افراد متخصص است؛ برای مثال شما در وزارت خارجه می بینید که با آوردن نیروهای متخصص در عرض کمتر از دو سال مشکل هسته ای کشور حل می شود، در سطح استان نیز ما از این موضوع استقبال می کنیم و اعتقاد داریم که کار اجتماعی با هم افزایی انجام می شود.

در مورد آقای مهرداد ابراهیمی بسیار خوشحالیم، چرا که در این زمینه خیلی بحث اصلاح طلبی مطرح نیست بلکه ایشان یک نیروی قدیمی و بومی در استانداری است. در مورد آقای حسین زادگان باید عرض کنیم که ایشان جزو شاخص ترین چهره های ساری و استان هستند. ویژگی های منحصر به فردی دارند ، شما ببینید ایشان در یک دوره انتخابات با سنی اندکی بیش تر از 30 سال در انتخابات مجلس ششم شرکت می کند و رای شاخصی هم می آورد یا در فرمانداری ساری هم عملکرد قابل توجهی داشته است.

نقش حسین زادگان را بسیار فعال تر از وضع کنونی می بینیم و امیدواریم در فعالیت ها با هم افزایی و کمک گرفتن از نخبگان موفق باشند و فضای مدیریتی ساری بسیار موفق تر از گذشته باشد. امیدواریم که به NGOها و تشکل های عمومی و مردم نهاد در این دوره بیشتر میدان داده شود تا نقش میانجی آنها در رابطه دولت و ملت پررنگ تر شود.

*سرمایه ما اعتماد عمومی اصلاح طلبان است

•  با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شورای اصلاح طلبان ساری چه برنامه هایی برای پرشور کردن فضای انتخاباتی دارد؟

زرین کمر: پدیده ای که در انتخابات مهم است فضای سیاسی پیرامونی آن است، روند انتخابات همواره از پیروز انتخابات مهم تر بوده است. وظیفه خودمان می دانیم که تنور انتخابات را مثل همیشه گرم کنیم. البته برنامه های انتخاباتی ما همان طوری که گفتم بعد از جلسه مشترک ما با شورای اصلاح طلبان میاندورود اطلاع رسانی خواهد شد.

در مورد ماهیت شورا نکته ای عرض کنم و آن هم اینکه ما سازمان اداری نیستیم، نمودار هرمی نداریم و سرمایه ای جز اعتماد عمومی اصلاح طلبان نداریم. سرمایه ما مجمع عمومی اصلاح طلبان است که به سرعت ظرف یک دو ماه آینده مجمع را تشکیل و اساسنامه تنظیم شده را به رای خواهیم گذاشت تا رابطه خود با بدنه اصلاح طلبی شهرستان را تقویت کنیم.