شنبه 30 آبان 1394-14:39

در بیست و سومین همایش تکریم از فعالان عرصه کتاب عنوان شد:

مدرسه اینترنتی برای آموزش‌های کتابخوانی راه‌اندازی می‌شود

در همایش تکریم از فعالان عرصه کتاب مطرح شد: شبکه‌های اجتماعی نباید وقت ما را به صورت کامل دربرگیرد/ 30هزار جلد کتاب به تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد / مدرسه اینترنتی برای آموزش‌های کتابخوانی راه‌اندازی می‌شود/ وضعیت معیشتی کارکنان نهاد کتابخانه ها مطلوب می‌شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: ربیع فلاح در بیست و سومین مراسم تکریم از کتابداران که در سالن اجتماعات هلال احمر مازندران برگزار شد، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیج شوند.

وی با بیان اینکه کتاب باید در سبد روزانه خانوار قرار گیرد، تصریح کرد: افرادی که به عنوان چهره‌های موفق در جوامع شناخته می‌شوند، کسانی هستند که با کتاب مانوس بودند.

فلاح با اشاره به اینکه امروز از کتاب دور شدیم و کتاب کمتر در سبد روزانه خانوار قرار دارد، ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی نباید وقت ما را به صورت کامل دربرگیرد چراکه باعث می‌شود از مسیر اصلی زندگی خارج شویم.

وی با بیان اینکه امروز در فضای اجتماعی، با بمباران اطلاعات مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: همه اینها نمی‌تواند جای کتابخوانی و کتابخانه‌ها را بگیرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه کتابخوانی باید در راس همه امور قرار گیرد، اظهار کرد: از نظر فضای کتابخانه‌ای هم فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم.

این مسئول با بیان اینکه مازندران از استان‌هایی است که خیران نقش ویژه‌ای در حوزه گسترش فضای کتابخانه‌ای دارند، افزود: از این خیران باید قدردانی کنیم.

ورود جوانان به عرصه کتابخوانی

در ادامه این مراسم نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به کتاب توجه نشده است، گفت: در جای جای قران به موضوع کتاب اشاره شده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری با بیان اینکه آینده روشنی در پیش رو داریم و جوانان ما باید در عرصه کتاب و کتابخوانی ورود بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: مجلس هم در این زمینه گام‌های لازم را برمی‌دارد.

کتابخانه مرکزی مازندران نیازمند حمایت دولت

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران هم در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به حوزه کتاب امروز در اینجا گردهم آمدند تا به جایگاه کتاب در جامعه ارج گذارند، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته هفت کتابخانه عمومی را با کمک خیران و اعتبارات استانی به بهره برداری رساندیم.



وی با بیان اینکه برای افتتاح45  پروژه و همچنین پروژه کتابخانه مرکزی مازندران، نیازمند حمایت دولت هستیم، تصریح کرد: 6 کتابخانه دیگر نیز در ماه‌های گذشته تجهیز و بازسازی شدند.

مرتضی عمرانی با اشاره به اینکه 30هزار جلد کتاب به تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد و افزایش 15 هزار نفری اعضای کتابخانه‌ها را هم شاهد بودیم، ادامه داد: همچنین در هفته کتاب و کتابخوانی بیش از 300 عنوان برنامه در سطح استان برگزار شد.


وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران در بیست و سومین دوره تکریم کتابداران کشور رتبه دوم را کسب کرد، افزود: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به نهاد کتابخانه‌ها شده است و  سخنگوی دولت هم اعلام کرد که از سال95فاصله‌ها از بین رفته، حقوق کارکنان این نهاد  نیزهمانند بقیه دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود.

ایجاد مدرسه اینترنتی آموزش کتابخوانی

در ادامه مدیرکل  برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی  با بیان اینکه به زودی وضعیت معیشتی کارکنان این نهاد مطلوب می‌شود، گفت: آموزش‌های تخصصی برای ترویج کتابخوانی و سهولت دسترسی کتاب در سطح نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شد.

سیامک محبوب با اشاره به اینکه اینکه کتابداران به عنوان مروجان فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستند، افزود: مدرسه اینترنتی برای آموزش‌های کتابخوانی راه‌اندازی می‌شود.



وی با بیان اینکه کتابداران به عنوان مروجان فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستند، گفت:
با اجرای طرح‌های آموزشی چون مشاوره کتابدار و ترویج خواندن به صورت مجازی، بستر مناسب برای توانمندی کتابداران فراهم شده است .

این مسئول با اشاره به آموزش یکهزار کتابدار در دوره آموزشی مشاوره کتابدار، گفت: 6 هزار و 500 نفر  از کتابداران کشور در دوره‌های آموزشی ترویج خواندن به صورت مجازی شرکت خواهند کرد .

مدیر کل برنامه ریزی نهادکتابخانه‌های عمومی کشوراز برنامه و سیاست جدید این نهاد برای تامین و ارسال کتاب‌های موردنیاز به کتابخانه‌های کشور خبرداد  و گفت: با اعمال این رویه کتاب‌های موردنیاز هر منطقه به کتابخانه‌ها ارسال شده و دراختیار افراد قرار می‌گیرد .