يکشنبه 15 آذر 1394-0:52

18 دی 94 در روستای سیف کتی قائم شهر؛

جشنواره نیشکر برگزار می شود

روستای سیف کتی قائم شهر 18 دی ماه امسال، با برگزاری جشنواره نیشکر، میزبان مردم سراسر مازندران است+فهرست برنامه ها


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری، عباد طیبی: با فرارسیدن برداشت نیشکر از مزارع مازندران، روستای سیف کتی قائم شهر، 18 دی ماه میزبان جشنواره نیشکر خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره نیشکر و بوم گردی، این مراسم را در راستای تقویت همدلی و همزبانی مردم مازندران عنوان و بیان کرد: این جشنواره با هدف معرفی محصول نیشکر و خاصیت های آن برگزار می شود.

وی با بیان این که نیشکر(لله شیرین) خواص دارویی و فرآورده های جانبی بسیاری دارد، تاکید کرد: بررسی زمینه رشد اقتصاد مبتنی بر محصولات بومی، ترویج فرهنگ و آئین های محلی و توسعه گردشگری با حفاظت از میراث تاریخی – طبیعی جزو هدف های برپایی جشنواره نیشکر است.

عباد طیبی سیف کتی افزود: جشنواره نیشکر با پیشنهاد و همکاری شورای اسلامی، هیأت امنا و پایگاه مقاومت بسیج روستای سیف کتی قائم شهر و حمایت فرمانداری، بخشداری، اداره جهاد کشاورزی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر، شهرداری و اهالی روستاهای همجوار اجرا می شود.

وی تاکید کرد: این مراسم با همراهی اداره کل دفتر امور روستایی استانداری و برخی تشکل های فرهنگی مازندران همچون گروه آیین زندگی سوادکوه، موزه مردم شناسی خانه ریحانه کوتنا، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو، شرکت پیشرو نمایش کاسپین، انتشارات شلفین، انجمن دوستداران کوه دماوند، شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، انجمن رفتگران طبیعت مازندران، انجمن قلم شمال، کانون ادبی بامداد(کتابخانه های عمومی قائمشهر)، انجمن سوادکوهی های ساکن تهران و انجمن توسعه پایدار قائمشهر برپا می شود.

 دبیر اجرایی جشنواره نیشکر و بوم گردی سیف کتی، با اشاره به برنامه های اصلی و جنبی این جشنواره اظهار داشت: در این مراسم برنامه هایی از قبیل برپایی کارناوال شادی، صله رحم، تجلیل از خانواده شهدا، دانش آموزان و فرهیختگان روستا، موسیقی و شعرخوانی، نمایش چیدمان سفره هفت سین در استقبال از نوروز و بازی های محلی اجرا خواهد شد.

طیبی افزود: بازارچه فروش محصولات بومی، پخت انواع غذای های محلی، بازدید از نقاط دیدنی و پاکسازی محیط زیست از زباله بخش دیگری از برنامه های این جشنواره است.

روستای سیف کتی در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائم شهر در منطقه ای تپه ای جنگلی قرار دارد که از جنوب به جنگل، از سمت غرب به روستای چِپی، از شمال به روستای ریکنده، از شرق به روستای سیدابوصالح و از شمال شرقی به روستای پرچینک متصل می شود.

این روستا حدود 60 خانوار دارد که به كشاورزي مشغولند.

خردادماه امسال جشنواره تمشک و بوم گردی در این روستا برگزار شده بود که عکس های آن را می توانید اینجا تماشا کنید.