پنجشنبه 26 آذر 1394-21:39

با حضور احمد مسجد جامعی؛

«زمناکو»ی قربان پور رونمایی شد

مستند بلند «زمناکو» ساخته مهدی قربان پور -فیلم ساز بابلی- با حضور احمد مسجد جامعی -وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران- رونمایی شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: احمد مسجد جامعی -وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران- با حضور در مراسم رونمایی مستند بلند «زمناکو»، به تماشای آن نشست.

در این مراسم که پنج شنبه شب برگزار شد، چهره ها و هنرمندانی چون کامبوزيا پرتوی، واروژکريم مسیحی، شمس لنگرودی، اسماعیل جنتی، آيدا پناهنده، مهدی میامی، مهرداد اسکویی، فرشاد فرشته حکمت، ارد زند و نمایندگان سفارت عراق در تهران حضور داشتند .

این مراسم در سالن شماره 1سينما فلسطین تهران و در محل برگزاری نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت برگزار شد

زمناکو پیش از این تندیس بهترین فیلم و بهترین پژوهش را از هفدهمین جشن خانه سینما دریافت کرده بود.

مستند بلند «زمناکو» در مدت زمان ۷۰ دقیقه تولید شده و به مدت دو سال و بیش از ۳۰ جلسه در شهرهای تهران، مشهد، حلبچه و سلیمانیه عراق تصویربرداری شده است.

در خلاصه فیلم مستند «زمناکو» که درباره‌ از دست رفتن هویت کودکی در یک فاجعه جهانی است، آمده: روز ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) حلبچه شهری مرزی در اقلیم کردستان عراق توسط صدام بمباران شیمیایی شد که این اتفاق باعث جدایی کودکی ۴۰ روزه از آغوش مادرش می‌شود و....

گفتنی است مهدی قربان پور ساخت بیش از20 عنوان فیلم مستند و کوتاه را در کارنامه خود دارد که پیش از این آثارش در مرکز فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، فستیوال بین المللی فیلم کودکان لندن، فستیوال فیلم ملل ابنز اتریش، فستیوال فیلم اوپسالا سوئد و جشنواره بین المللی آسیا تک رم به نمایش در آمده و جوایز یرا نیز از جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده است.