سه شنبه 1 دی 1394-10:53

نماینده اسبق مجلس:

هزینه های میلیاردی در انتخابات، رانت خواری می آورد

حجت الاسلام عباسعلی بهاری گفت: چنانچه دوستان بنشینند (البته دوستان همفکر و هم سلیقه) و با نگاه به مصلحت حوزه انتخابیه استان و شهرستان تصمیمی بگیرند، عقلا تمکین می کنند/وقتی نامزدی اعلام می کند که من با فلان میلیارد تومان آمدم ، این کارهای رانت خواری را در پی خواهد داشت/سید حسن خدمت رهبری ارادت دارد و رهبری هم به ایشان عنایت دارند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام عباسعلی اردشیر بهاری -نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه ساری- است. او صاحب امتیاز روزنامه بشیر و یکی از نیروهای قدیمی اصلاح طلب مرکز استان به شمار می رود. او نامزد احتمالی انتخابات مجلس آینده از حوزه ساری و میاندورود است. با دکتر بهاری در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان گفتگو کردیم.

*معتقد به عقل جمعی هستم

مازندنومه: فضای انتخاباتی مرکز استان را در این دوره از انتخابات مجلسین چگونه می بینید؟

حجت الاسلام بهاری: از نظر کثرت نامزدهای انتخاباتی و همچنین تنوع سبک و سیاق این دوره از انتخابات نسبت به دوره های قبل بهتر است و البته امیدواریم که جامعه هم با چشمان باز انتخاب کند.

مازندنومه: یعنی به عقیده شما با تنوع سلایق سیاسی حاضر در انتخابات تصمیم گیری برای مردم سخت تر است؟

حجت الاسلام بهاری: ببینید اصل رای دادن یک حق است اما بنده کیفیت رای دادن و نحوه نگارش را یک تکلیف می دانم. معتقدم کسی که انتخاب می کند تکلیف دارد که دقت کند تا کسانی که شرایط بهتر و بالاتری دارند انتخاب شوند.

مازندنومه: این شرایط از نظر شما شامل چه خصوصیاتی است؟

حجت الاسلام بهاری: تخصص، تعهد، کاربلد بودن، باتجربه بودن و اینکه نماینده آشنا به امر نمایندگی و همچنین تبیین نقش و جایگاه خود در مجلس باشد. نامزد انتخابات باید به منافع ملی و کشور بیندیشد، اگر به منافع خود یا بخشی از مردم بیندیشد رانت خواری شکل می گیرد.

مازندنومه: در همین رابطه شاهد ریخت و پاش های بدون حساب و کتاب هم هستیم.

حجت الاسلام بهاری: بله، وقتی نامزدی اعلام می کند که من با فلان میلیارد تومان آمدم ، این کارهای رانت خواری را در پی خواهد داشت. اعتقاد دارم انسان اخلاق مدار باید امین و راستگو باشد. متاسفانه یکی از موارد نامطلوبی که شکل گرفته است همین دروغ گویی و از دست رفتن قباحت دروغ است. البته ممکن است بعضی ها اهل صداقت نباشند اما برای یک مسئول و مدیر صادق بودن و امانتدار بودن شرط است.

مازندنومه: آقای بهاری با توجه به تعدد نامزدهای انتخابات از جناح اصلاح طلب در ساری اگر اجماعی شکل بگیرد، شما به آن تمکین خواهید کرد یا تا پایان در عرصه رقابت ها خواهید ماند؟

حجت الاسلام بهاری: البته بنده معتقد به عقل جمعی هستم و اعتقادم این است که مشورت کردن خوب است. چنانچه دوستان بنشینند (البته دوستان همفکر و هم سلیقه) و با نگاه به مصلحت حوزه انتخابیه استان و شهرستان تصمیمی بگیرند، عقلا تمکین می کنند. اگر انسان عاقل باشد و به منافع جمعی بیندیشد تمکین خواهد کرد. باید مجموعه افرادی هم که انتخاب می شوند صالح و غیر منفعت طلب باشند. البته در حالت کلی این جریان و آن جریان بودن زیاد تفاوتی ندارد و مهم نیست ؛ آنچه مهم است دین مداری، اخلاق مداری و دلسوز بودن برای ملت و مملکت و جامعه است.

مازندنومه: در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و ورود جوان تر های حوزه به عرصه رقابت های انتخابات نظرتان چیست؟

حجت الاسلام بهاری: در ارتباط با مجلس خبرگان باید همه دست اندر کاران این واقعیت را جستجو کنند که برای خبرگان ملت، دیانت، اخلاص ، آگاهی، مسلط بودن بر علوم اسلامی و منابع فقهی وشرعی مهم است. اگر در این بین جوانی از مجموع این شرایط برخوردار باشد می تواند موثر باشد چوان شادابی جوان باعث تحرک است. البته در خصوص ورود افراد جوان امیدوارم که نگاه ها تشریفاتی نباشد.

سیدحسن آقای خمینی از کسانی است که در حوزه قم درس خارج فقه می گوید و ظاهراً مقبول دست اندرکاران اهل تشخیص است. ایشان خدمت رهبری ارادت دارد و رهبری هم به ایشان عنایت دارند و اگر شرایط این چنینی در افراد نسبتاً جوان باشد مطلوب است که در کنار سایر بزرگان موثر خواهد بود و مورد استقبال مردم هم قرار خواهد گرفت.