جمعه 25 دی 1394-9:7

با حضور افشین مقدم؛

کتاب تاریخ تحلیلی ترانه فارسی رونمایی شد

افشین مقدم و مهدی موسوی میرکلایی در ساری بیان کردند: برخی بعد از بازنشستگی به شورای شعر و مکان هایی نظیر آن می روند و شروع به سنگ اندازی و تخریب چهره شاعران جوان و برجسته کشور می کنند/ ترانه امروز ترانه عینی است/ کتاب تاریخ تحلیلی ترانه فارسی که از دوران باستان تا امروز ترانه فارسی را در بر می گیرد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: عصر پنج شنبه 24 دی ماه 94، به همت انجمن قلم شمال، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ تحلیلی ترانه فارسی اثر مهدی موسوی میرکلایی با سخنرانی افشین مقدم - ترانه سرای برجسته کشور- و با حضور برخی چهره های فرهنگی و ادبی، در سالن آمفی تئاتر بهزیستی مازندران برگزار شد.

* برای تعیین فرصت، قالب تعیین نمی کنیم

حمید رضا عشریه -رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ساری- با بیان اینکه در دولت تدبیر وامید به دنبال آن هستیم تا کمی و کاست های گذشته را جبران کنیم، گفت: ترانه عامه پسند و مورد استقبال اقشار مختلف جامعه  است وجنبه موسیقیایی دارد.

وی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد به خاص وعام در کنار هم توجه دارد، تاکید کرد: ما برای تعیین فرصت، قالب تعیین نمی کنیم واین بدان مفهوم است که لازم نیست تا فردی حتما تحصیل کرده دانشگاه تهران باشد تا از او حمایت کنیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ساری با اشاره به برخی نمونه های ملموس فرهنگی و هنری که فاقد سواد دانشگاهی هستند، اظهار کرد: معیار ما محتویات وظرفیت هنری افراد است و باید تاکید کنم موسیقی سنتی و محلی، هویت ما است.

عشریه در پایان برای استادان طیبی، محسن پور وعظیمی- از برجستگان فرهنگ وهنر استان مازندران که در بستر بیماری هستند- سلامت آرزو کرد.

*می ترسم شعر بخوانم

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شاعران بسیاری از سرزمین تبرستان خوش درخشیدند، خاطر نشان کرد: امیدواریم با ظهور و بروز شاعران جوان شاهد ارتقا و نو شدن در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه شعر زمان جنگ و صلح متفاوت است، اظهار کرد: در زمان جنگ از استعاره هایی استفاده می شد که شاید در زمان صلح کاربردی نداشته باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شعر شاعرانی نظیر فردوسی، سعدی و مولوی در هر عصر و زمانی قابل لمس و نو است، خاطر نشان کرد: موسیقی پاپ و سنتی نیاز جامعه است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پیش از نمایندگی شعرهای بسیاری را در حافظه داشتم، گفت: از زمانی که نماینده شدم به دلیل اینکه می ترسم ابیات شعری را فراموش کرده باشم ، جرات ندارم تا شعری را از حفظ بخوانم.

سید رمضان شجاعی کیاسری با اشاره به شاعران برجسته ای نظیر غلامرضا کبیری اظهار کرد: در زمان مدیریتم در صدا وسیما از کارگروه شعر وموسیقی برای ساخته شدن قطعات هنری بهره می گرفتیم.

 *افشین مقدم یکی از سه ضلع نوین ترانه سرایی عصر حاضر است

در ادامه دکتر مهدی موسوی میرکلایی نویسنده کتاب تاریخ تحلیلی ترانه فارسی وافشین مقدم -ترانه سرای برجسته کشور- دعوت شدند تا برای سخنرانی و معرفی کتاب به روی صحنه بروند.
 مقدم با بیان اینکه من متولد چالوس هستم وخود را یک مازندرانی اصیل می دانم، گفت: بحث کلیشه ای شرق وغرب مازندران را قبول ندارم و همه جای مازندران سرای من است..

موسوی هم با بیان اینکه گذشته ما سه ضلع داشت که توانست ترانه را وارد دنیای نوین کند، اظهار کرد:  آقای مقدم یکی از سه ضلع ترانه امروز است و خوشحالم که ایشان قرار است کتاب من را معرفی کند.

کیوان ملکی -شاعر و مجری مراسم- با بیان اینکه در نزدیکی به ایام یک اتفاق و جریان سیاسی هستیم، گفت:  حضور افراد سیاسی در این مراسم خوب است اما هر جا برویم این اتفاق سیاسی ما را رها نخواهد کرد.

در پایان این بخش به پیشنهاد افشین مقدم برای رفع خستگی حاضران چند ترانه سرا وشاعر به روی سن رفته وشعر خواندند.

*مقدم مرا با خانه ترانه آشنا کرد

موسوی با بیان اینکه افشین مقدم باعث آشنایی من با خانه ترانه در سال 80 شد، گفت: این ترانه سرا بالغ بر 20 ترانه خاطره ساز برای نسل ما دارد.

این ترانه سرا با اشاره به کتاب تاریخ تحلیلی ترانه فارسی که از دوران باستان تا امروز ترانه فارسی را در بر می گیرد، اظهار کرد:  هرچند در این کتاب سعی شد نگاه عمومی بر نگاه شخصی قالب شود، باید گفت مولف، ماشین نیست و یک انسان است.

وی تاکید کرد: به بخش بعد از انقلاب این کتاب جدی تر و عمیق تر نگاه شده است .

* ترانه سرا باید کلام را بشناسد

مقدم با بیان اینکه پتانسیل مازندران برای شعر و ترانه بیش از آنچه در سالن می بینیم است، گفت: موسوی در شعر سپید، ترانه ، رمان و پژوهش، استعداد و پتانسیل بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در کتاب " از لاله زار در جمهوری" چهار ترانه من توسط او چاپ شد، اظهار کرد: برخی خورده می گیرند وفکر می کنند ما به هم نان قرض می دهیم در حالی که نیازی به آن نداریم و گاهی اختلاف نظرات زیادی با هم داریم.

مقدم با تاکید بر اینکه  در خاطر ندارم که مهدی موسوی از من لینک اتصال به خواننده ای را خواسته باشد، خاطر نشان کرد: در سال 73 تا 76 بیشتر سرود شنیده می شود و فضای بازی برای ترانه وجود نداشت.

این ترانه سرا با بیان اینکه دسترسی به آرشیو ترانه ها در آن زمان بسیار دشوار بود، اظهار کرد: به دلیل علاقه به حوزه ترانه و موسیقی بیش از سه دفتر سیصد صفحه ای از طریق پیاده کردن اشعار نوار و کاست ها برای پیدا کردن فرم شعرهای خوانندگان پیاده کرده بودم که گاه بی نتیجه می ماند.

وی با بیان اینکه افرادی نظیر سعید کریمی کتاب هایی نظیر مکث در ترانه و مبانی ترانه سرایی را منتشر کردند، تصریح کرد: در این کتاب ها بیش تر به وزن و زیبایی شناسی اشاره شده است و کم تر به سوالات در زمینه تاریخ ترانه فارسی پاسخ داد اما کتاب موسوی اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.



  مقدم با بیان اینکه بسیاری از ترانه ها محاوره است که  توسط آهنگساز حس و حال می گیرد، اظهار کرد: دلیل ضعف بسیاری از آهنگ ها وشباهت آن ها با هم این است که برخی توجه نمی کنند باید ترانه سرا کلام را بشناسد و با فرم کلام خواننده آشنا باشد.

*سه ضلعی ممیزی!

موسوی در این بخش با بیان اینکه سه ضلعی نامش را نبر دهه پنجاه " شهیار قنبری، جنتی عطایی و اردلان سر افراز" بودند، اظهار کرد:  به اعتقاد من یغما گلرویی، پیمانی و افشین مقدم سه ضلعی امروز عرصه ترانه کشور هستند.

*تقابل دو نسل در تخریب

مقدم با بیان اینکه یکی از راه های رسیدن به موفقیت در ترانه سرایی گوش کردن ودنبال کردن موسیقی است، تصریح کرد: برای کار کردن با یک خواننده باید متفاوت تر از ترانه سراهایی بود که با او فعالیت کردند، در تهران به برخی چهره میکروفن نمی دادند اما در حال حاضر من افشین مقدم  شهرستانی در تهران مشغول به فعالیت هستم.

وی با بیان اینکه تقابل دو نسل در ترانه سرایی بر خلاف ورزش که در انتقال تجربه به کار می رود در تخریب هزینه می شود، اظهار کرد: در عرصه ادبیات برخی بعد از بازنشستگی به شورای شعر و مکان هایی نظیر آن می روند و شروع به سنگ اندازی و تخریب چهره شاعران جوان و برجسته کشور می کنند.

این ترانه سرا با بیان اینکه هر کس دوران فراز و فرودی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: دیروز آن ها در اوج بودند، امروز امثال من و فردا دیگری؛ بنابراین باید برای پیشرفت این حوزه در کنار هم تلاش کنیم.

مقدم با بیان اینکه ترانه امروز ترانه عینی است، اظهار کرد: نمی توان تجربه های امروز را با تجربه های دیروز و دهه 50 مقایسه کرد.

وی با تاکید بر آنکه 20 سال سکوت موسیقی و ترانه سرایی کمک شایانی به دهه قبل کرد، افزود: اگرچه برخی در رسانه ها علیه من موضع می گیرند اما من دست آن ها را حتی اگر توهین وتخریب کنند، می بوسم.

در ادامه این مراسم مقدم چند ترانه از جمله: شمالم تا جنوبم عشق، چه خاک و گندمی دارم/ صدام یاری کنه باید بگم چه مردمی دارم، بگم این حق هیچکس نیس که با ثروت فقیر باشه/ کسی که فرش می بافه نباید رو حصیر باشه و کنارم هستی اما دلم تنگ میشه هر لحظه/ خودت می دونی عادت نیست فقط دوست داشتنه محضه را خواند و موسوی هم به خواندن یک ترانه از آثار خود اکتفا کرد.

 در پایان هم گروه هنری تم به هنرنمایی پرداخت.