يکشنبه 25 بهمن 1394-10:15

رأی مازندرانی ها در 7 اسفند به کدام صندوق می رود؟

نظرسنجی ها در حالی از گرایش به اعتدالگرایان در هفتم اسفند خبر می دهند که مازندرانی نیز در انتخابات 92 بیشترین رأی را در صندوق اعتدال ریختن/ در فهرست اصلاح طلب ها که شب گذشته منتشر شد، نام تعدادی از اعتدالیون در غیاب چهره های شاخص اصلاح طلب که رد صلاحیت شدند، دیده می شود که برخی از این چهره ها بخت نخست حوزه انتخابیه شان قلمداد می شوند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: اگر آن بخش از رأی های مردم را که معمولاً به دلایل قومی و قبیله ای به افراد آشنا داده می شود،کنار بگذاریم، بخش بزرگی از رأی ها به دلایل حزبی و سیاسی داده می شود.

در انتخابات سال 94 مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد با چند گروه سیاسی بزرگ مواجه هستیم که می توان آنها را در سه دسته اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو تقسیم بندی کرد. در این میان باید دید در هفتم اسفند رأی مردم مازندران بیشتر به صندوق کدام تفکر سیاسی ریخته می شود؟ آیا مردم مازندران همچون انتخابات سال 92 بیشترین رأی خود را به صندوق اعتدال می ریزند؟

مازندران با دارا بودن بیش از سه میلیون نفر جمعیت 12 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که داوطلبان در 9 حوزه انتخابیه اصلی برای راه یابی به مجلس با هم رقابت خواهند کرد.

چیزی به انتخابات اسفندماه 94 نمانده و شور به نسبت زیادی بین مردم به راه افتاده است. نامزدها یکی پس از دیگری خود را به مردم معرفی  و هر کدام سعی می کنند نهایت تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم در انتخابات 7 اسفند به کار گیرند.

تعداد داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی در استان ما 305 نفر است که از این تعداد 169 نفر تأیید صلاحیت نهایی شدند. با این حساب برای هر کرسی مجلس در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران 14 نفر رقابت می‌کنند.

نتایج نظرسنجی ها درباره انتخابات

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی از احتمال پیروزی طرفداران دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد. بر اساس یک نظرسنجی که اواخر آذرماه توسط یک سازمان معتبر در سراسر کشور صورت گرفته، شانس پیروزی ائتلافی از طرفداران دولت و اصلاح طلبان در انتخابات هفتم اسفند افزایش یافته است.

۲۴درصد از افرادی که در این نظرسنجی در سراسر کشور شرکت کرده اند، گفته اند که به اعتدال گرایان طرفدار دولت رای می دهند. ۲۲ درصد نیز از نامزدهای اصلاح طلب حمایت کرده و ۲۱ درصد نیز اعلام کرده اند که به جریان اصولگرا رای خواهند داد.

نتایج این نظرسنجی در تهران اندکی متفاوت از دیگر استان های کشور است. در تهران ۲۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که به نامزدهای اصلاح طلب، ۲۲درصد به اعتدال گرایان طرفدار دولت و ۲۰ درصد به نامزدهای اصولگرا رای می دهند. اما در نظرسنجی در سراسر کشور، اصلاح طلبان با ۲۹ درصد، اعتدال گرایان با ۱۹ و اصولگرایان با ۱۶ درصد، به ترتیب در رده اول تا سوم حمایت مردمی قرار دارند.
 
 نظرسنجی دوم که توسط یک نهاد معتبر پیش از این صورت گرفته نتایجی تقریبا مشابه دارد. در این نظرسنجی، ۳۰ درصد از پرسش شوندگان گفته اند که در انتخابات آینده مجلس به اعتدال گرایان طرفدار دولت، ۲۷ درصد به اصلاح طلبان و ۱۵ درصد به اصولگرایان رای خواهند داد. ۱۵ درصد نیز گفته اند که هنوز تصمیم شان برای انتخابات مشخص نیست.

گرایش به اعتدال در مازندران

در باب علت یابی این رفتار انتخاباتی مردم مازندران تحقیقات دامنه داری نیاز است تا مشخص شود چرا مردم مازندران در نوع انتخاب سیاسی تا این حد تنوع خواه هستند. برای مثال تا یک ماه پیش از انتخابات 24 خرداد سال 1392 کمتر کسی فکرش را می کرد که مردم مازندران بیشترین رأی را در حمایت از نامزد دولت تدبیر و امید روانه صندوق ها کنند. رأیی که حتی خود شخص رئیس جمهوری از آن قدردانی کرد.

آنچه مهم جلوه می کند این است که مردم مازندران به دولت اعتدال گرا روی آورده اند. به همین دلیل از دولت اعتدال و نماینده عالی آن در استان انتظار دارند که بر منش معتدل حرکت کند.

پرسش های مهم آن است که آیا این اعتدال گرایی نیز بخشی از همان تنوع خواهی همیشگی مازندرانی ها در رفتار سیاسی است؟ یا حقیقتاً به منش اعتدال اعتقاد پیدا کرده و خواهان ثبات و آرامش در نظام مدیریتی استان هستند؟

پاسخ به این دو پرسش تا حد زیادی دشوار است، اما مردم خواهان ثبات، آرامش، نظم، دوری از رفتارهای هیجانی، نبود شتابزدگی، طمأنینه، عقل گرایی، برنامه ریزی و مفاهیمی از این دست در مدیریت کلان استان و کشور هستند.

با این تحلیل به نظر می رسد رأی مردم مازندران در مجلس دهم به نامزدهای اعتدالگرا باشد. در میان نمایندگان مازندران در مجلس نهم چند نماینده  به اعتدال نزدیک بوده و در طول نزدیک به سه سال عمر دولت یازدهم در برابر دلواپسان ایستادند. از میان آنها محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود و هادی حسینی نماینده قائمشهر و سوادکوه بیشترین موضع گیری را در دفاع از دولت مخصوصا در تصویب برجام داشتند.

در فهرست اصلاح طلب ها نیز که شب گذشته منتشر شد، نام تعدادی از اعتدالیون در غیاب چهره های شاخص اصلاح طلب که رد صلاحیت شدند، دیده می شود که برخی از این چهره ها بخت نخست حوزه انتخابیه شان قلمداد می شوند.