چهارشنبه 28 بهمن 1394-8:36

ساری، بابل و قائمشهر میزبان سه رویداد فرهنگی و هنری

اکران «اویا» و «مادرکشی» در ساری و بابل، حضور منتقدان مطرح سینما در قائمشهر

در مراسم نمایش و نقد و بررسی «اویا» در ساری قرار است «سید احمد طاهرپور» به بررسی فیلم بپردازد/فیلم 76 دقیقه‌ای «مادرکشی» با حضور کمیل سوهانی کارگردان فیلم و محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نمایش داده می‌شود/ امیر قادری و حسن بریجانی در مراسم رونمایی از کتاب‌های انتشارات میلکان»  حضور دارند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: دومین مراسم نمایش و نقد و بررسی فیلم، پنج شنبه این هفته در سالن زنده‌یاد «سلمان هراتی» مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار می‌شود. اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد و انجمن سینمای جوان ساری برای این نشست نمایش و نقد فیلم، مستند «اویا» به کارگردانی «مریم رزاقی» را انتخاب کردند.

رزاقی با این فیلم در هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پروین اعتصامی» جایزه بهترین کارگردان زن را کسب کرد. «اویا» روایتی از زندگی یک پیرمرد مازندرانی به نام «اسماعیل آقایی» است که با وجود مشکلات جسمی و بیماری‌اش امیدوارانه در دل جنگل به زندگی ادامه می‌دهد.

سری برنامه‌های نمایش، نقد و بررسی فیلم از ماه گذشته با تلاش اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد و انجمن سینمای جوان ساری آغاز شد.

در این برنامه‌ها قرار است طی هر فصل 4 فیلم با حضور کارگردان و منتقدان و هنرمندان به نمایش درآید تا هم علاقه‌مندان به سینما و آثار هنرمندان مازندرانی فرصت دیدن این فیلم‌ها را داشته باشند و هم فضایی برای تبادل اندیشه‌های هنرمندان و هنرجویان سینما در استان ایجاد شود.

نخستین مراسم نمایش و نقد فیلم 24 دی ماه در ساری با اکران مستند تحسین شده «زمناکو» به کارگردانی «مهدی قربانپور» -کارگردان بابلی سینمای مستند ایران- برگزار شد.

در مراسم نمایش و نقد و بررسی «اویا» قرار است «سید احمد طاهرپور» -هنرمند پیشکسوت استان، عکاس و منتقد سینما- به بررسی فیلم بپردازد.

این مراسم ساعت 16 روز پنج شنبه آغاز می‌شود و حضور برای همه شهروندان آزاد است.

*نقد و بررسی مستند «مادرکشی» در بابل

گروه محیط زیست بنیاد علمی حریری با همکاری اتاق فکر استان مازندران، فردا برنامه نمایش و نقد مستند مادرکشی را سالن بنیاد علمی حریری برگزار می‌کند.

 فیلم 76 دقیقه‌ای «مادرکشی» با حضور «کمیل سوهانی» کارگردان فیلم و «محمد فاضلی» معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نمایش داده می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«مادرکشی» مستند تحسین شده جشنواره سینما حقیقت در سال جاری است که در نقد فرآیند توسعه در ایران با تاکید بر وضعیت آب تولید شد.

 نمایش این فیلم از ساعت 16 آغاز می‌شود و حضور برای همه شهروندان آزاد است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این مستند و حضور در مراسم نقد و بررسی به بابل، خیابان مدرس، خیابان شهید رسولی 24، سالن بنیاد علمی حریری مراجعه کنند.

*شهر کتاب قائمشهر میزبان منتقدان مطرح سینما

شهر کتاب قائمشهر فردا میزبانی تعداد زیادی از منتقدان سینمایی مطرح کشور خواهد بود. به بهانه رونمایی از کتاب‌های انتشارات «میلکان» قرار است تعدادی از مترجمان، منتقدان و هنرمندان در این محل حضور یابند.

«انتخاب‌های سخت» به نویسندگی «هیلاری کلینتون» و ترجمه «امیر قادری»، «دختر گمشده» اثر «گیلین فلین» با برگردان «آرش خیروی» و «دختری در قطار» نوشته «پائولا هاوکینز» با ترجمه «محبوبه موسوی»  تعدادی از این کتاب‌ها هستند که با حضور مترجم‌ها رونمایی می‌شوند.

 «امیر قادری» روزنامه‌نگار، مترجم و منتقد سینما، تعدادی از منتقدان مطرح کافه سینما و «حسن بریجانی» برنده جایزه بهترین بازیگر سوئد از مهمانان گردهمایی فرهنگی فردای شهر کتاب قائمشهر هستند.

این جشن امضا و رونمایی کتاب عصر فردا در شهرکتاب قائمشهر واقع در طبقه زیرین مجتمع تجاری هیرادسنتر این شهر برگزار می‌شود.

*این خبرها در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.