يکشنبه 2 اسفند 1394-18:33

یوسف نژاد: فضای سیاسی یخ زده است/ زیباکلام:مجلس نهم در حد زیر صفر است

نامزد انتخابات مجلس دهم: مجلس در بعد نظارتی ضعیف عمل می کند چرا که نمایندگان مجلس شخصیت و کاراکتر مدیریتی شان پایین است/ استاد دانشگاه تهران: این انتخابات در حقیقت رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست، بلکه انتخاب بین دو خط است. مجلس نهم در امور کلان کشور در حد زیر صفر حضور داشت.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: علی اصغر یوسف نژاد در نطق انتخاباتی خود در مسجد جامع ساری اظهار داشت: نقش مردم در ایجاد یک مجلس معتدل بسیار حساس است.

وی با بیان اینکه مردم در سال 92 با انتخاب دکتر روحانی به دولت تدبیر و امید آری گفتند، افزود: دولت هم با برنامه های خود ذهن مردم را با خود همراه ساخت و در ابعاد داخلی و خارجی موفق بود.

نماینده سابق مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس شرایط منطقه، دولت در بعد خارجی تمرکز و سرمایه گذاری کرد و با حمایت های رهبری در این امر توفیق یافت.

وی با بیان اینکه دولت با این کار تضاد و تقابل را به تعامل تبدیل کرد، گفت: جنگ نزدیک ما بود اما اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده است که دنیا فرش قرمز برای مردم ایران پهن کرده است.

یوسف نژاد ابراز داشت: شرایطی بود که نفت می فروختیم و پول وارد کشور نمی شد، تعداد کشورهای موافق با ما وارد صحنه های بین المللی کمتر از انگشتان دو دست بود اما اکنون هیات های تجاری، بازرگانی و اقتصادی در کشور می شوند و فضای تحریم از ایران برداشته و اوضاع مثبت و موثر شده است.

وی با بیان اینکه برجام یک تفاهم نامه بین المللی است و باید اقدام اساسی دولت در دیپلماسی خارجی را مجلس آینده پاسخگو باشد، افزود: مجلس آینده باید در مورد مسایل داخلی اظهار نظر کند، بیکاری عمده ترین مشکل جامعه است و نیاز حداقلی جوانان تحصیل کرده باید پاسخ داده شود.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه اصلی ترین مساله مجلس آینده موضوع اشتغال است، گفت: مجلس دهم باید برای مسایل مختلف پاسخگو باشد، برای برجام باید اقدام عملی اجرایی را پیشنهاد دهد و برای بیکاری فرمول به صورت قانون تصویب کند.

وی ادامه داد: تداوم مجلس با این ترکیب نخواهد توانست چنین اهدافی را دنبال کند، چرا که اگر این مجلس همکاری می کرد نتیجه برجام در یکسال و نیم قبل مشخص بود.

معاون سابق پارلمانی و مجلس وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مجلس آینده باید قوی، مقتدر و متخصص باشد و شما مردم در این انتخاب سهیم هستید، افزود: نقش و حضور مردم برای جمهوریت و اسلامیت نظام مهم است و نباید مجلس را ساده گرفت.

وی بی تفاوت بودن، بی انگیزگی و بی احساسی نسبت به موضوع انتخابات مجلس را نادرست دانست و گفت: مردم باید نشان دهند که قدرت درک و استدلال شان از مسایل سیاسی در این 37 سال رشد کرده و همان گونه که در همین مکان دکتر روحانی آمد و رای گرفت و مردم به او اعتماد کردند، در گام دوم یعنی تشکیل یک مجلس معتدل و همراه نیز با دولت همزبان شوند.

یوسف نژاد با بیان اینکه اقدامات دیپلماسی اگر اجرایی نشود بی فایده است، گفت: فضا از نظر سیاسی و انتخاباتی یخ زده است و نقش مردم در آن بسیار مهم است، صدا و سیما و رادیو نیز بیشتر به جنبه های منفی عدم حضور می پردازند در صورتی که باید شوق و شور باشد، وقتی رهبری بر اهمیت انتخابات تاکید می کنند همه مسئولان و همه دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند تا مشارکت مردم افزایش یابد.

نامزد انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی به اهمیت نماینده مرکز استان اشاره کرد و گفت: نماینده مرکز استان یک سر و گردن باید از نمایندگان دیگر استان بالاتر باشد، چرا که اکثر نهادهای سیاسی، اجرایی و اداری در مرکز استان است.

وی با بیان اینکه اصلا اهمیت ساری با دیگر شهرها نباید قابل مقایسه باشد، افزود: اتفاقاً اگر ساری ابراز وجود کند و قابلیت های اداری، اجرایی و مدیریتی خود را نشان دهد، شهرهای دیگر نیز خود را به تراز ساری خواهند رساند و آن زمان است که استان پیشرفت می کند.

یوسف نژاد با اشاره به مسیری که مردم شهرهای دیگر مانند کرمان، اصفهان، تبریز و کرمانشاه رفتند، افزود: آنها آمدند و به دور از تعصبات قومی و قبیله ای افرادی را به مجلس فرستادند که تراز شهرستان را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه باید از هویت و موجودیت خودمان دفاع کنیم گفت: وقتی یک نماینده تازه وارد در مسیر اداری و اجرایی در مسند نمایندگی قرار بگیرد، وزیر با تجربه و مدیر با تجربه او را فریب می دهد .

گزینه اصلاح طلبان مازندران اظهار داشت: یک وضعیت این است که نماینده ای در مجلس حرف بزند و در واقع صندلی ساری در مجلس باید حرف بزند و بیانگر مشکلات مردم باشد اما  وضعیت دیگر هم این است که نماینده بی صدا و ساکت باشد و تحرکی از خود نشان ندهد که قطعاً مردم خواستار حالت اول هستند.

وی با بیان اینکه مجلس عملگرا به ساختمان و تجیهزات نیست بلکه به انسان هایی است که در جایگاه نمایندگی مجلس قرار می گیرند، افزود: قبل از اینکه مجلس قوی شکل بگیرد باید نماینده قوی داشته باشیم و قبل از اینکه نماینده قوی داشته باشیم باید سطح فهم سیاسی مردم بالا باشد و فرصت حضور نماینده متخصصی را در مجلس بدهند که شان و جایگاه شهر و استان شان را ارتقا بخشد.

یوسف نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور تریبون های متعدد برای دولت برای پاسخگویی اظهار داشت: مردم تنها یک صدا بیشتر ندارند و آن هم نماینده مجلس است، اگر نماینده در چنین جایگاه مسئولیتی، عملکرد مناسبی نداشته باشد انگیزه حضور مردم در انتخابات بی معنا است.

وی گفت: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید رسالت خود را به درستی انجام دهد و اگر نتواند یا نخواهد و یا در بیان گرفتاری ها و مشکلات مردم از خود ضعف نشان دهد حضور نماینده در مجلس مفهومی ندارد.

یوسف نژاد به دو بعد قانون نویسی و نظارت مجلس هم اشاره ای کرد و گفت: نظارت در دستگاه های اجرایی به معنای عزل و نصب نیست، بلکه نظارت بر کارهای اجرایی دستگاه ها و سازمان ها هم به معنای ایراد گرفتن از نوع عملکرد و هم راهنمایی مدیر دستگاه است.

وی با تاکید بر اینکه تجربه و تخصص یک نماینده باید بالاتر از مدیرکل و استاندار باشد، افزود: مدیرکل و رئیس دستگاه باید از نماینده مجلس واهمه داشته باشد، البته نه از هیبت او بلکه از اقتدار، تجربه، تخصص و تعهد نماینده باید بترسد تا کار را به درستی انجام دهد.

نماینده سابق مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نماینده مرکز استان برای انجام رسالت و مسئولیت خود باید ابراز وجود کند، گفت: می توان با انواع و اقسام روش ها، وسایل و ابزارهای نادرست و جو مسموم تبلیغاتی نماینده شد، اما انجام رسالت و مسئولیت نمایندگی از نماینده شدن بهتر و سخت تر است، چرا که مجلس بیش از 290 نماینده دارد اما تنها 40 نماینده موثرند و مابقی نمی توانند مسئولیت نمایندگی را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکلات در سیستم اداری، تبعیض و بی عدالتی های موجود و همچنین گرفتاری های جامعه اظهار داشت: نماینده ممکن است قانونی بنویسد که بیش از 60 سال در این کشور جاری باشد و در سایه این قانون استعدادهایی نتواند شکوفا و فعال شود.

یوسف نژاد با بیان اینکه یکبار نماینده خوب، موثر و با کیفیت به مجلس بفرستید تا در آینده به کسانی که نامزد انتخابات می شوند افتخار کنید، افزود: وزن نمایندگی مجلس اگر بالا برود و نماینده به درستی به تکالیف خود عمل کند در آینده کسانی نامزد انتخابات خواهند شد که شما با رای به هر یک از آنها به خود افتخار می کنید.

وی اظهار داشت: اگر مجلس قوی و موثر شکل بگیرد و جنبه نظارتی مجلس بالا رود اختلاس نداریم، تخلفات مالی نخواهیم داشت و فساد سه هزار میلیاردی نداریم. اگر نمایندگان مجلس قوی باشند به وزیر ضعیف رای نمی دهند، فسادها و رانت ها شکل نمی گیرد، امثال بابک زنجانی ها به وجود نمی آیند ، متاسفانه باید عرض کنم که مجلس در بعد نظارتی ضعیف عمل می کند چرا که نمایندگان مجلس شخصیت و کاراکتر مدیریتی شان پایین است.

یوسف نژاد ابراز داشت: بنده به عنوان صاحب نظر عرض می کنم که مجلس اگر قوی باشد قانون گریزی و تخلفات مالی به ودجود نمی آید و اگر می خواهید مجلس در رای امور باشد باید قابلیت های مجلس در راس امور را داشته باشد و آن مجلس، مجلس کنونی نیست و قطعاً مجلس آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم باید در شکل گیری مجلس معتدل، متخصص و با فرهنگ از خود همت نشان دهند، افزود: افراد افراطی و کسانی که چوب لای چرخ دولت و دستگاه های اجرایی بگذارند باید بروند و استراحت کنند.

نامزد انتخابات مجلس دهم از حوزه ساری و میاندورود ابراز داشت: بنده با اینکه نماینده تابع دولت باشد مخالفم و با دولتی هم که تابع نمایندگان باشد مخالفم، بلکه هر کدام در عین استقلال می توانند در جهت منافع مردم موثر باشند و این می تواند راهکار درستی برای آینده کشور باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به صبغه مدیریتی و اجرایی خود اظهار داشت: بنده به عنوان یک شهروند در سن 26 سالگی در این شهر شهردار و بعد از آن با اعتماد مردم دو دوره نماینده شدم و پس از آن هم معاونت یک وزارتخانه را عهده دار بودم.

یوسف نژاد با بیان اینکه این روند بیش از 30 سال طول کشید که یک جوان تحصیل کرده به معاونت یک وزارتخانه رسید، افزود: سرمایه شما مردم بودم و البته کارهایی هم برای این شهر و استان انجام دادم .

وی با بیان اینکه کمتر کسی معاونت وزیر را که نقد است رها می کند و به کار نسیه اعتماد مردم روی می آورد، گفت: من نمی خواستم نماینده باشم، چرا که قبلا نماینده بودم بلکه می خواستم نماینده ای باشم که با کار و تلاشم مردم سرزمین و استانم به وجود خودشان و من افتخار کنند.

نامزد اصلاح طلبان ساری ادامه داد: در این دو سال که معاونت پارلمانی وزیر را عهده دار بودم به اندازه 25 سال گذشته تجربه کسب کردم و دانشم افزوده شد و اکنون موقع باردادن و کار کردن است.

یوسف نژاد با بیان اینکه ساری مشکلات بسیاری دارد و اقدامات خاصی در این مدت در شهر انجام  شد، افزود: در امور شهری در ریل و در مسیر توسعه قرار داریم، البته کمک هایی هم شده است، بارهای آقای عبوری و اعضای شورای شهر به دفتر بنده آمدند و ما هم کمک کردیم.

یوسف نژاد با بیان اینکه تلاش ما این است که با اتحاد بین مدیران شهری، نمایندگان و نمایندگان دولت سبب بهبود وضعیت مرکز استان شویم، افزود: دوست داشتیم که همه دوستان در عرصه حضور داشتند تا شور و شوق بیشتری در فضای انتخاباتی برقرار بود.

* انتخاب بین دو خط 

صادق زیبا کلام نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم که مردم ساری به لیست اصلاح طلبان یعنی یوسف نزاد و دامادی رای دهند.

وی با بیان اینکه این انتخابات در حقیقت رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست، گفت: اکنون انتخاب بین دو خط است.

زیبا کلام با اشاره به خط رادیکال فکری که صندلی های قدرت را بین سالهای 84 تا 92 در دست داشت، گفت: شاهد سیاست های نادرست این طیف بودیم اما طرف دیگر خط اعتدال و میانه روی است که شامل اصلاح طلبان و اعتدالیون، از جمله اصولگرایان معتدل است.

وی با بیان اینکه لیست هایی که در هفته گذشته چه در استان شما و چه در تهران و دیگر استان ها بیرون آمد نتیجه تلاش های زیادی بود، افزود: روزها، هفته ها و ساعت ها بر سر این اسامی و لیست بحث و جدل بود تا بتوانیم از بین کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند، نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان را شناسایی کنیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه اصولگرایان هر آنچه تاکتیک داشتند علیه اعتدال و میانه روها به کار گرفتند و رد صلاحیت های گسترده صورت گرفت.

وی ادامه داد: اگر دقت کنید در ایران از 22 خرداد 88 به این سو تلاش زیادی صورت گرفت که داستان فتنه فراموش نشود و هدف از این روشن نگه داشتن هم بهره برداری سیاسی برای رد صلاحبت های گسترده در انتخابات مجلس بود.

زیباکلام با بیان اینکه بنده از ماه ها قبل در سخنرانی ها و در مناظره ها همواره بر این نکته تاکید می کردم که مانند باد خزان رد صلاحیت می کنند، افزود: آنچه در عمل اتفاق افتاد از باد خزان هم تندتر و شدیدتر بود به طوری که تا به امروز در کل کشور تعداد اصلاح طلبان شناسنامه دار به 100 نفر نمی رسد و این اولین تاکتیک بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه با وجود این شرایط بنده به شدت این فکر را تقویت کردم که نباید صحنه را خالی کنیم، افزود: از حدود چهار هزار نفر اصلاح طلب درست است که تعداد اندکی باقی ماندند، اما باید به سمت کسانی برویم که اصلاح طلب نبوده و امروز نامزد بالقوه هستند.

وی گفت: ما اینها را در مناطق مختلف کشور شناسایی کردیم و از بین آنها خوش فکرها و تحصیل کرده ها را که در آینده می توانند نیروی بالنده اصلاح طلب باشند، مورد حمایت قرار دادیم.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: درست است که بعضی از این افراد اصلاح طلب نیستند و خیلی از دوستان هم موافق این تاکتیک نبودند، چرا که اعتقاد داشتند اگر جریان اصلاحات از این افراد حمایت کند اعتبار خودش زیر سوال می رود، اما نهایتاً پس از بررسی های طولانی فکر حمایت از این افراد قوت گرفت.

وی با بیان اینکه در همین لیست تهران شما افرادی را می بینید که بیش از دو سوم آنها ناشناخته هستند و حتی اصحاب رسانه نیز آنها را نمی شناسند، افزود: اما بعد از تلاش های زیاد تصمیم بر این شد که این سیاست رو به جلو حرکت کند و نگذاریم که ناامیدی تداوم یابد.

زیباکلام در تشریح لیست تهران ابراز داشت: این لیست شامل اصلاح طلبان شناسنامه دار مانند دکتر عارف، نیروهای معتدل طرفدار دولت و جریان سوم هم اصولگرایان معتدل و میانه رو هستند به همین دلیل افرادی مثل آقای جلالی و آقای مطهری هم وارد لیست شدند.

وی با بیان اینکه تاکتیک جناح راست این بود که با رد صلاحیت ها حریف را غافلگیر کند، گفت: تاکتیک بعدی اصولگرایان بازی با تایید صلاحیت شدگان و نشده هاست، به این شکل که ما سرگرم تایید صلاحیت شدن یا نشدن افراد شویم.

استاد دانشگاه علوم سیاسی تهران اظهار داشت: تاکتیک دقیقه 90 اصولگرا نیز این است که بعد از اینکه لیست های اصلاح طلبان بسته شد، افرادی را تایید صلاحیت کنند و آن افراد به جهت شناسنامه دار بودن قاعدتاً انتظار دارند که در لیست جای بگیرند و این لیست دستخوش تغییر شود و بین اصلاح طلبان شکاف به وجود آید.

وی گفت: به هر حال یک اصلاح طلب شناسنامه دار انتظار و توقع حمایت دارد، اما وقتی برنامه ریزی ها از قبل انجام شده، لیست در اولویت است و همه باید مراقب باشند که فریب نخورند و نباید به این دام افتاد.

زیباکلام ادامه داد: لزوماً این لیست اصلاح طلب نیست بلکه ما می خواهیم شان و جایگاه مجلس باز گردد.

وی با بیان اینکه مجالس هفتم، هشتم و نهم به طور منظم رو به افول بود، افزود: مجلس نهم در امور کلان کشور در حد زیر صفر حضور داشت .

این فعال و تحلیلگر سیاسی ابراز داشت: در فاصله 84 تا 92 اصولگراها تمام قدرت را در اختیار داشتند اما در مجلس هشتم و نهم حتی یکبار هم از آقای احمدی نژاد سوال نکردند که شما در موضوع هسته ای چه می کنید؟ یا از آقای جلیلی نپرسیدند شما که برای 6 سال است که مذاکره می کنید چه کاری انجام دادید؟ آیا جز این بود که تحریم ها اضافه شد؟

وی گفت: هدف انتخاب چهره ها و اهدافی هستند که مستقل از اصلاح طلب و اصولگرا بودن افراطی نباشند و بتوانند مجلس را از این حالت خارج کنند تا مجلس به جایگاه خود بازگردد.

* فریادهای کمال

گفتنی است در حاشیه این مراسم کمال آقامیری -فعال سیاسی و از نزدیکان شهردار ساری- در همان آغاز سخن زیبا کلام که او از یوسف نژاد و دامادی به عنوان لیست مورد حمایت اصلاح طلبان نام برد و از همه خواست که به آنها رای دهند، با صدای بلند گفت: آقای زیباکلام ، دامادی اصلاح طلب نیست. کسی که دست احمدی نژاد را می بوسد و بعد از قالیباف حمایت می کند نمی تواند اصلاح طلب باشد.

این موضوع در پایان مراسم هم با اعتراض چندتن دیگر از مستمعین جمع همراه بود که یوسف نژاد پشت تریبون رفت و گفت: اینها نظرات شخصی ایشان بوده است، به هر حال ساری نیز شورای اصلاح طلبان دارد و مردم نیز به موضوع آگاه هستند.

 آقا میری در حال متفرق شدن مردم پشت تریبون رفت و گفت: اصلاح طلبی جریان شناسنامه دار است و مردم به معامله گران رای نمی دهند.