دوشنبه 3 اسفند 1394-19:35

سه نکته

یوسفی، دامادی و یوسف نژاد بخوانند

از کوروش یوسفی -مرد اخلاق ساری- انتظار داریم به دلیل اینکه لیست اصلاح‌طلبان در ساری نهایی شده، خود پیش قدم شود و به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اعلام کند که به نفع لیست، کنار می‌رود/ دامادی و یوسف نژاد به جای طرح دعواهای حیدری-نعمتی و دادن خرد و اختیار خود به افراطیون ستادشان، به این موضوع فکر کنند که خطر تندروها جدی است؛ تندروهایی که از قضا رابطه خوبی با شهردار ساری هم ندارند و این تقابل، دوسر باخت است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم  فلاحی: 1-در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، وضعیت ناگواری برای اصلاح‌طلبان به واسطه ردصلاحیت‌ها رقم خورد و این طیف موثر سیاسی که خواهان حضور گسترده در انتخابات هستند، به نامزدهای حداقلی روی آورده و از حامیان خود خواسته‌اند طبق لیست رای دهند.

نبود نظام حزبی در برگزاری انتخابات، مشکلاتی را در دوره‌های مختلف برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به وجود آورده است. انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به خوبی نشان داد اگر در یک جناح، اجماع وجود داشته باشد با قاطعیت پیروز میدان خواهد بود و در انتخابات سال 88 که اصلاح‌طلبان به اجماع نرسیدند پدیده احمدی‌نژاد دوباره روی کار آمد.

در چند سال اخیر شناسایی اصلاح‌طلبان از اصولگرایان کمی با شک و تردید همراه شده است و در واقع ما با دو تفکر و خط مواجهیم، نه مبنای سنتی و کلاسیک چپ و راست.

گاهی علی مطهری و علی لاریجانی و علی اکبر ناطق نوری هم جامه اصلاح طلبی می پوشند و گاه فلان چهره مثلا اصلاح طلب شناسنامه دار، در جرگه اصولگراها در می آید.

اصلاح‌طلبی در عملکرد افراد است. بسیار نمایندگان اصولگرا که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با نامزد دیگری همراهی کردند، اما بعد از اعلام نتایج آرا، رئیس‌جمهوری را در رسیدن به اهداف و سیاست‌ها یاری کردند، اقدام این دسته از نمایندگان و سیاسیون اقدامی اصلاح‌طلبانه است.

2- در حالی که در مازندران لیست حداقلی اصلاح‌طلبان در برخی شهرها تکمیل شده بود، گزینه‌های جدیدی هم تایید صلاحیت دریافت کردند و شاید انتظار دارند که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان، آنها را جایگزین یکی از افراد لیست کند. در این بحث به ویژه روی سخن ما با کوروش یوسفی ساداتی، کاندیدای اصلاح‌طلب از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود است که در چند روز اخیر توانست تایید صلاحیت خود را دریافت کند.

وقتی یوسفی تایید صلاحیت خود را دریافت کرد رسانه‌ها نوشتند "مرد اخلاق آمد". ما هم معتقدیم که کوروش یوسفی مرد با اخلاق است و ایامی که در شورای شهر ساری عضویت داشت هیچ رفتاری که نشان از بی‌اخلاقی باشد از او سر نزد. صدای بلندی از او نشنیدیم و یا سخنی که بیهوده باشد.

از مرد اخلاق ساری انتظار داریم به دلیل اینکه لیست اصلاح‌طلبان در ساری نهایی شده، خود پیش قدم شود و به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اعلام کند که به نفع لیست، کنار می‌رود.

در این برهه حساس، کوروش یوسفی باید هوشمندانه عمل کرده و با انصراف از ادامه انتخابات، حمایت خود را از دو نامزد انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود اعلام کند و به حامیان خود هم بگوید که به لیست رای دهند.

3- اگر دیروز صادق زیباکلام ابتدا به مراسم انتخاباتی یوسف‌نژاد و سپس به مراسم دامادی رفت، نه به خاطر نام این دو نفر بلکه فقط به خاطر جریان اصلاح‌طلبی است که از دامادی و یوسف‌نژاد حمایت کرد و از مردم خواست به لیست رای دهند.

دامادی و یوسف‌نژاد هم باید به حامیان خود اعلام کنند که باید از لیست اصلاح‌طلبان حمایت کنیم. ساعت‌های طولانی، نخبگان اصلاح‌طلب دور هم جمع شده و این لیست را ارائه کرده‌اند و به خاطر حب و بغض‌های شخصی یا به خاطر فرد سوم، نباید نسبت به تخریب نامزد اصلاح‌طلب، توسط حامیان این دو نامزد اقدام شود.

از انشقاق امروز اصلاح‌طلبان فقط اصولگرایان تندرو بهره می‌برند و حسرت برای آنهایی باقی می‌ماند که به نظر شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بی‌توجه بوده و فقط در لفظ، اصلاح‌طلب بودند.

دامادی و یوسف‌نژاد برای جلوگیری از این انشقاق، باید هرچه زودتر ائتلاف خود را اعلام کنند تا هواداران آنها بدانند این دو نامزد انتخابات در کنار یکدیگر هستند نه در مقابل هم.

اگر از داد و قال یکی از حامیان یوسف نژاد در همایش دیروز که با حضور زیباکلام تشکیل شده بود بگذریم، از این اظهار نظر یوسف نژاد نمی شود گذشت که: «تن به ائتلاف دروغین نمی دهم، شورای اصلاح طلبان چگونه به گزینه ای رسیده است که نه ریشه در اصولگرایی (که اگر چنین بود شایسته تر بود) بلکه به گزینه ای رسید که متعلق به جریان احمدی نژادیسم است.»

در آستانه انتخابات این تقابل و شمشیر از رو کشیدن آن هم در قواره چهره ای باتجربه به اسم اصغر یوسف نژاد به هر دلیل که باشد(مثلا" بهره گیری از محبوبیت و امکانات خاص شهردار ساری برای کسب رای بیشتر) بسیار مایوس کننده و ضد اصلاح طلبی است. نمی شود هم در اردوگاه اصلاح طلبی بود و در لیست این طیف قرار گرفت و هم علیه آن داد سخن گفت!

   دامادی و یوسف نژاد به جای طرح دعواهای حیدری-نعمتی و دادن خرد و اختیار خود به افراطیون ستادشان، به این موضوع فکر کنند که خطر تندروها برای جریان اصلاحات و مردم ساری جدی است؛ تندروهایی که از قضا رابطه خوبی با شهردار ساری هم ندارند و این تضاد و تقابل، دوسر باخت است.

امیدواریم آرامش به اردوگاه اصلاحات برگردد و اگر هم اختلاف و تفاوت دیدگاهی وجود دارد، بماند برای بعد از هفتم اسفندماه.