چهارشنبه 5 اسفند 1394-15:48

خبط آقای شهردار

دو یادداشت درباره فعالیت حزبی، سیاسی و انتخاباتی شهرداری ساری/ برای اثرگذاری در انتخابات (که با اقدامات اخیر، قصد شهردار ساری و دوستانش بر کسی پوشیده نیست)، راه های معقول و منطقی دیگری داشت که می توانست ضمن افزایش محبوبیت خود، راه رسیدن به اهداف و برنامه های بلند مدتش را هموار سازد./ چرا امشب عبوری به نفع نامزدهای مورد حمایت شهرداری سخنرانی خواهد کرد؟ او که 3 ماه پیش گفته بود لیست نخواهد داد و بی طرف باقی خواهد ماند؟ آیا سایر اظهارات و ادعاهای مجموعه شهرداری نیز این گونه سسست و بی پایه است؟


 مازندنومه، سرویس سیاسی: حمایت علنی شهردار جوان ساری از دو کاندیدای محترم انتخابات مجلس، واجد پیام ها و البته پیامدهای گوناگونی خواهد بود که مشخص نیست تیم ناپخته و البته پر هزینه مشاوران عبوری با ملاحظه عواقب این تصمیم، اقدام به مشاوره ایشان پرداختند یا خیر.

طبق قانون حمایت مسئولان و مقامات رسمی عنوان دار از کاندیداها خلاف بوده و شاید قانونگذار فارق از قبح قانونی در استفاده از موقعیت اداری به نفع فردی یا گروهی در انتخابات، تقبیح اخلاقی به حراج گذاردن سرمایه اجتماعی موقعیتها و منصبها به پای منافع فردی و گروهی، را مد نظر داشت.

ممکن است مقامات و مسئولان گرایش هایی به برخی کاندیداها داشته باشند، اما علنی کردن آن و اصرار بر افزایش غلظت آن، تا حدی که این حمایت را بیشتر از آنکه ایجابی باشد، شائبه سلبی بودن و فقط در جهت نفی و رد کاندیدای دیگر را بیشتر به ذهن ها متبادر می سازد.

این نوشته در پی درستی و یا نادرستی اقدام شهردار جوان نیست که قضاوت آن حتما به عهده قانون و مردم شریف است. اما آنچه مد نظر است، بررسی عواقب این تصمیم البته با اتکا مختصر به نیت و اهداف احتمالی چنین اقدامیست.

1- عبوری جوان در حالی به حمایت از دو کاندیدا (ابراهیمی اصولگرا - یوسف نژاد اصلاح طلب) اقدام کرد که پیشتر اصلاح طلبانی که یقینا عبوری برای عبور از موانع پیش روی برای رسیدن به اهداف استراتژیکش نیاز به اقناع و حمایت ایشان دارد، بنا بر مصلحتها و اقتضائات موجود، به زوج ( دامادی- یوسف نژاد) رسیده بودند، تا بلکه بتوانند با اتکا به آرای طبقه متوسط شهری که اتفاقا با حوزه نفوذ جناب عبوری همپوشانی دارد، در تشکیل مجلسی با مخرج مشترکی از اصلاح طلبان و اعتدالیون نقش داشته باشند. اما این اقدام عبوری اگر در 8 اسفند بتواند اصلاح طلبان را نه تنها از هدفشان دور کند، بلکه موجب توفیق حضور کاندیدای رقیب شود، به یقین روزهای پر تنشی را در رابطه عبوری- اصلاح طلبان رقم خواهد زد.

2- عبور عبوری جوان از مطالبات قومی و منطقه ای دو بخش عمده شهرستان ساری از نظر جمعیت و نفوذ (چهاردانگه و دودانگه) در بهرمندی از داشتن نماینده، ( اگرچه ممکن است مطالبه ای عقلایی نباشد) به یقین حمایت این گستره جغرافیایی شهر را از دست خواهد داد که با هزینه فایده کردن ابتدایی نیز می شد از این شکاف عاطفی و حمایتی پرهیز کرد.

3- حمایت عبوری از آقای ابراهیمی که طبق آمار و نظرسنجی ها، شانس قابل توجهی در کسب رای لازم و رسیدن به آدرس بهارستان ندارد، ممکن است ابراهیمی را تا رتبه های بالاتر به نسبت رقبای دیگر برساند، ولی حتما این واقعه موجب ثبت رتبه پایین (حقیقی) عبوری از منظر اقبال عمومی خواهد شد و یقینا رای بالاتر یوسف نژاد هم به پای توانمندی و اقبال خودش تعبیر، و یوسف نژاد را هم از دین عبوری خارج خواهد کرد.

 به همین راحتی با امعان نظر به موارد بالا و البته مواردی که پس از 7 اسفند هویداتر خواهد شد، می توان فهمید که مشاوره اشتباه مشاوران ناپخته و البته پر سروصدا به شهردار جوان، ایشان را بازنده مغموم این انتخابات خواهد کرد.

ایشان حتی برای اثرگذاری در انتخابات ( که با اقدامات اخیر، قصد او و دوستانش بر کسی پوشیده نیست)، راه های معقول و منطقی دیگری داشت که می توانست ضمن افزایش محبوبیت خود، راه رسیدن به اهداف و برنامه های بلند مدتش را هموار سازد.

اینجاست که باید ضمن قید قانونی و اخلاقی در پرهیز حمایت علنی مقامات از کاندیداهای خاص، قید عواقب ناشی از تصمیمات غیر عاقلانه را نیز به آن افزود.

باشد که درس گیریم...

*یادداشت دوم

 با نزديك شدن به روز جمعه و برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، فضای ملتهب شهری و سیاسی سبب شد تا به سمت و سوی تخریب بعضی‌ها به مردم و نامزدهای انتخاباتی، باشیم.

برخی نهادهای شهری از این هم پای خود را فراتر از بی اخلاق نهاده و اقدام به بازگشایی ستاد کردند.

در فضایی که تخریب علیه برخی نامزدها شدت می یابد، مسعود پیری عضو شورای شهر ساری که خود را عضو جریان عملگرایی و سخنگوی شهردار ساری می داند به همراه کیادهی مشاور شهردار با حضور در ستاد علی اصغر یوسف نژاد از انتخاب وی به عنوان اولین گزینه جریان عملگرایی نام می برد.

وی در روز حضور در ستاد یوسف نژاد از دیگر کاندیدای جریان عملگرایی نامی نمی برد و می گوید گزینه دوم پس از بررسی اعلام خواهد شد که بعدا" نام عباسعلی ابراهیمی به عنوان نفر دوم لیست شهرداری و شورای شهر ساری انتخاب شد.

از طرف دیگر یوسف نژاد هم در اظهاراتی خود را از جریان اصلاح طلبی فاصله می دهد و می گوید تن به ائتلاف دروغین نمی دهم. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در حالی این ادعا را مطرح می کند که  محمد رضا عارف و حتی رهبر اصلاحات در سخنی صریح با اصلاح طلبان واعتدالگرایان تاکید می کند به لیست پایبند باشید.

صادق زیبا کلام از تئوریسین های اصلاح طلبان کشور هم با حضور در ساری وحمایت از لیست اصلاح طلبان از یوسف نژاد، دامادی به عنوان کاندیدای این حزب نام می برد و تاکید می کند به لیست پایبند باشید و حتی اگر خاتمی تایید صلاحیت شد به او رای ندهید! وی تاکید می کند عده ای نقشه شوم جهت ایجاد شکاف در اصلاح طلبان دارند.

انتشار لیست و فعالیتهای تبلیغی علیه و له برخی نامزدها توسط جریان موسوم به عملگرایی(جریان شهردار ساری) برخلاف قانون، در حالی است که در تاریخ  ۱۳۹۴/۹/۲ به نقل از "وارش" شهردار ساری مدعی شد: در انتخابات آتي، شهرداري ساري از هيچ فردي حمايت ‌نمي‌كند.



عبوری در آن مصاحبه با تاكيد بر اين‌كه در هيچ رده‌اي از شهرداري نبايد در ستادهاي انتخاباتي نامزدها عضويت پيدا كرده و فعاليت كنند، تأكيد کرد: ما بايد عزت، اقتدار و جايگاه خود را حفظ كنيم و زيرپا نگذاريم.

 عبوري آن روز با اشاره به درپيش‌بودن دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز خبرگان و مجلس شوراي اسلامي گفت: براي شهرداري ساري هيچ تفاوتي نمي‌كند كه چه افرادي حایز اكثريت آرا شده و به مجالس خبرگان و شوراي اسلامي راه يابند زيرا همه تأييد شده شوراي محترم نگهبان هستند و به همين دليل مورد وثوق و احترامند، بنابراين هر فردي كه پيروز انتخابات شود دراصل نماينده تمامي مردم ساري محسوب شده و شهرداري ساري براي آنها احترام قایل است.

 مدیر مسئول نشریه تمشک و از نزدیکان شهردار هم در مصاحبه ای از ائتلافی به نام جریان عملگرایی نام برد و چند روز بعد اقدام به بازگشایی ستاد انتخاباتی کرد.

 وی که پیش از این در مطلبی با "عنوان ببین عبوری چی میگه!" در ستون داستانک نشریه خودش در لفافه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و گوش به زنگ بودن به انتخاب گزینه های عبوری اشاره کرد.


اینکه 3 ماه پیش شهردار جوان ساری ادعای بی طرفی کرد و اکنون لیست می دهد چیزی جز بازی با افکار عمومی نیست و دم خروس پیدا شده است. به راستی چرا امشب عبوری به نفع نامزدهای مورد حمایت شهرداری سخنرانی خواهد کرد؟ او که گفته بود لیست نخواهد داد و بی طرف باقی خواهد ماند؟ آیا سایر اظهارات و ادعاهای مجموعه شهرداری نیز این گونه سسست و بی پایه است؟

 *مطلب مرتبط:

آیا وظیفه شهردار دادن لیست انتخاباتی است؟