چهارشنبه 5 اسفند 1394-16:55

استعفای عبوری و 5 نکته

دو یادداشت/ برخی ناظران اقدام امروز شهردار ساری را نوعی فرار به جلو و ژست سیاسی تلقی می کنند و بر این باورند عبوری با این مظلوم نمایی، با توجه به محبوبیت نسبی که بین مردم طبقه متوسط و پایین تر دارد، قصد امتیازگیری، آن هم امتیازگیری انتخاباتی برای دو مهره خود دارد.(ویرایش دوم)


مازندنومه، سرویس سیاسی: مهدی عبوری -شهردار جوان ساری- به دلیل آن چه فشار بر مدیریت شهری نامیده، استعفا داد. درباره این استعفا که هنوز مورد پذیرش شورای شهر قرار نگرفته چند نکته قابل عرض است:

 1- شهردار ساری مشخص نکرد فشار بر مدیریت شهری دقیقا" چیست و این فشارها امروز و این هفته به وجود آمد یا زمینه قبلی داشته است؟ آیا این که برخی نهادهای ناظر احتمالا" مانع سخنرانی انتخاباتی او در ستاد منسوب به خودش شده اند یا برخی اقدام های انتخاباتی مجموعه شهرداری را رصد کرده اند، فشار بر مدیریت شهری تلقی می شود؟

 2- برخی ناظران اقدام امروز شهردار ساری را نوعی فرار به جلو و ژست سیاسی تلقی می کنند و بر این باورند عبوری با این مظلوم نمایی، با توجه به محبوبیت نسبی که بین مردم طبقه متوسط و پایین تر دارد، قصد امتیازگیری، آن هم امتیازگیری انتخاباتی برای دو مهره خود دارد.

 3- استعفای شهردار را شورای شهر بررسی و تایید نکرده، بنابراین اگر او امشب بخواهد در ستاد موسوم به عملگرایی سخنرانی کند، هم چنان با عنوان شهردار ساری نمی تواند و به نوعی تخلف قانونی محسوب می شود. او می تواند با عناوینی چون: خانواده شهید، خدمت گذار مردم و... سخنرانی انتخاباتی کند و اشکال قانونی با عناوینی غیر از شهردار وجود ندارد.

4-استعفای 9 عضو شورای شهرساری نیز شنیده شده است که چون با این استعفا، شورای شهر مرکز استان از حیز انتفاع خارج می شود و استعفا باید تک تک بررسی و سایر اعضا به آن رای مثبت دهند؛ این موضوع نیز از دستور خارج و استعفای 9 نفره غیر قانونی تلقی می شود. یادمان نرود که چند عضو شورا به خاطر شرکت در انتخابات مجلس، استعفا داده اند و نیروهای علی البدل کافی نیز اکنون در مجموعه شورای شهر ساری وجود ندارد.

 5-اقدام امروز عبوری در دادن استعفای چند سطری و صوری، آن هم در ساعت های حساسی که تا هفتم اسفندماه باقی مانده به هر دلیل که باشد مناسب نبود و زمان سنجی نشده است. این استعفا می توانست مدتی قبل یا مدتی بعد از انتخابات انجام شود تا شائبه های  تاکتیک سیاسی، شوی تبلیغاتی و امتیازگیری برای نامزدهای دوگانه شهرداری ایجاد نشود.

 عبوری فعلا" شهردار است و شهردار می ماند.

*یادداشت دوم:برداشت‌ها و پیامدهای احتمالی از استعفای عبوری

مهدی عبوری شهردار ساری در کمتر از 48 ساعت باقی مانده به برگزاری دو انتخابات مهم در کشور، استعفای خود را از طریق پیامک اعلام کرد.

 اگرچه در عصر پسا ارتباطات قرار داریم و گرایش‌ها به سمت فضای مجازی و همچنین ابزار ارتباطی مدرن است اما طبق قانون استعفای شهردار باید به صورت مکتوب ارائه شود.
از این شیوه استعفا، تصور می‌کنیم که استعفای شهردار ساری فقط جنبه شانتاژ دارد و قصد و نیت بر استعفای رسمی نیست.

اما چرا عبوری در آستانه انتخابات و در حالی که بدون توجه به قانون، از جایگاه حقوقی خود به نفع برخی کاندیداها استفاده می‌کند استعفا ارائه می‌دهد، این چنین برداشت می‌کنیم که اقدام او به نوعی برای تحت تاثیر قرار دادن جریان انتخابات است، انتخاباتی که دولت مجری آن است و این فشار، از سویی هم به دولت وارد شود.

بخواهیم یا نخواهیم مهدی عبوری طرفدارانی دارد (اندک یا انبوه فرقی ندارد) و در این شرایط وقتی اعلام می‌کند به خاطر فشارها، استعفا کرده است این امکان وجود دارد طرفداران او مانند سال 92 که در مقابل شورای شهر تجمع کردند، باز هم در دفاع از شهردار خود، دست به چنین تجمعی بزنند آن هم در زمان حساس برگزاری انتخابات.

این اقدام اگر نگوییم اقدام علیه امنیت است اما می‌تواند اقدامی برای درخطر انداختن برگزاری انتخابات باشد، این استنباط، پیامد خوبی برای عبوری ندارد حتی اگر فقط یک تصور باشد.

در شرایط این چنینی که نیازمند وحدت بیشتر هستیم و همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت حداکثری تاکید دارند این اقدام شهردار، رفتاری در جهت خلاف جریان حاکم است.