پنجشنبه 6 اسفند 1394-9:52

مجمع نمایندگان مازندران اعتدالی می شود؟

بررسی شهر به شهر حوزه های انتخابیه مازندران+ تحلیل+ پیش بینی ها+ معرفی رقیبان اصلی در شهرهای مختلف استان


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: انتخابات هفتم اسفندماه در شرایطی برگزار می شود که در حوزه های مختلف انتخابیه کشور، شاهد حضور حداقلی اصلاح طلبان هستیم، در حالی که از سوی دیگر، حضور چند برابری نیروهای اصولگرا، دست دوستداران این تفکر سیاسی را برای انتخاب باز گذاشته است.

مازندران نیز از این سیاست کلی مستثی نیست، به گونه ای که شاید شاخص ترین نامزد اصلاح طلب تایید شده از این استان علی اصغر یوسف نژاد از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود باشد.

چهره های شاخصی چون بهاری اردشیری، ولی رعیت، رحمانی خلیلی، برزگر نژاد، گرزین، کریمی، رضوی، پروین، فاطمی، میرتبار، طاهرنژاد و بسیاری دیگر از چهره های متعادل اصلاح طلب نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان گذر کنند و در بسیاری از حوزه ها ظاهراً قرار بر این است که مسابقه تنها با یک اسب برگزار شود!

در این میان سیاست شورای اصلاح طلبان شهرستان ها و استان حمایت از نیروهای نزدیک به جناح اصلاح طلب و یا حمایت از نامزدهای معتدل اصولگرا است، البته آنچه که عقلانی به نظر می رسد نیز همین موضوع است که با درنظر گرفتن شرایط فعلی، از ظرفیت های معتدل در راستای تشکیل مجلسی همسو با سیاست های دولت و منافع ملی استفاده شود تا چهار سال، استرس و تنش بین نمایندگان مجلس و دولتی ها، افکار جامعه را درگیر نکند.

*ساری

در مرکز استان علی رغم حضور چهره های متعدد منتسب به اصلاحات همگی با دیوار بلند شورای نگهبان روبرو شده، نتوانستند مجوز حضور در عرصه رقابت ها را دریافت کنند.

سید رمضان شجاعی کیاسری هم نامدارترین چهره معتدل اصولگرا از این حوزه بود که علیرغم لابی های بسیار و رایزنی های متعدد موفق به اخذ نظر شورای نگهبان نشد. در خصوص مستندات مربوط به رد صلاحیت این نامزد انتخابات موارد متعددی در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح است که موضوع این گفتار نیست. پیشنهاد می شود برای رد و رفع این شایعات خود شجاعی دلایل رد صلاحیت اش را به رسانه ها اعلام کند.

جریان های سیاسی در ساری و میاندورود تا قبل از اعلام نتایج شورای نگهبان، تقریباً در خصوص دو مرحله ای شدن انتخابات اجماع داشتند، اما با رد صلاحیت ها جریان های اعتدالگرا و حامی دولت تنها دو نام را مطرح کردند: علی اصغر یوسف نژاد و محمد دامادی.

یوسف نژاد، چهره شناخته شده نزدیک به اصلاح طلب هاست که به گفته خود افتخارش این است که در تمام ادوار انتخابات با برند اصلاح طلبی وارد شده و این بار نیز باز هم به گفته خودش گزینه اول اصلاح طلبان است.

او نماینده دو دوره پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی است که در آخرین حضور خود در مجلس بیش از 760 بار به عنوان موافق و مخالف در تریبون مجلس سخن گفت و در بیش از نیمی از آنها نظر اکثریت مجلس را با خود همراه ساخت.

یوسف نژاد معاونت پارلمانی وزارت اقتصاد و دارایی دولت تدبیر و امید را هم عهده دار بود. علی طیب نیا- وزیر اقتصاد و دارایی- در مراسم معارفه یوسف نژاد گفته بود:"در ارتباط با مجلس، معرفی نماینده وزارتخانه بسیار مهم است و همانند دوران جنگ تحمیلی باید همه در یک جبهه واحد باشیم، به همین دلیل انتخاب معاون پارلمانی برای من از حساسیت و اهمیت بالایی بر خوردار بوده است و براساس بررسی های صورت گرفته آقای دکتر یوسف نژاد ویژگی های مورد نظر را در حد اعلا دارا هستند، هیات رئیسه مجلس و عموم نمایندگان ایشان را پیشنهاد داده اند و در بین اعضای دولت نیز سه تا چهار وزارتخانه کلیدی و معاونت پارلمانی ریاست جمهوری متقاضی آقای دکتر یو سف نژاد بودند، اما آقای یوسف نژاد به خاطر اهمیت وزارت اقتصاد، خدمت دراین وزارتخانه را انتخاب نمودند".

به هر حال طرفداران یوسف نژاد او را به مرد تقنین و تدبیر می شناسند، اما جریان های چند سویه اصلاح طلبی مخصوصاً پس از اعلام حمایت او از سوی شهردار ساری و تیم مدیریت شهری نقدهایی بر او وارد کردند. البته اصلاح طلبان تلاش می کنند تا با حمایت خود از یوسف نژاد به حداقل روزنه های امید خود در مجلس امیدوار باشند.

محمد دامادی دیگر گزینه اصلاح طلبان در ساری و میاندورود است، او در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیش از 90 هزار رای به عنوان اولین انتخاب مردم راهی بهارستان شد.

دامادی دور نهم مجلس شورای اسلامی در لیست جبهه متحد اصولگرایان بود اما با ورود به مجلس و پس از کش و قوس های نیروهای افراطی در خانه ملت، افکار اصلاح طلبانه ای پیش رو گرفت، عده ای رویکرد او را تغییر اندیشه از اصولگرایی به اصلاح طلبی می دانند و عده ای دیگر معتقدند او با همین اندیشه در لیست اصولگرایان بود اما انحراف آنها از واقعیات و مطالبات واقعی مردم ، مورد پذیرش دامادی جوان نبود و او کار خود را در میدانی دیگر پی گرفت.

درگیری جریان موسوم به عملگرا با او در ساری و بعضاً نقدهای یکسویه و تخریب گونه این جریان در تریبون های مختلف علیه دامادی موجب شد تا مردم در دو راهی محبوبیت بین او و شهردار جوان ساری بمانند، اما به نظر می رسد با عدم احراز صلاحیت شجاعی و سایر گزینه های محتمل شهردار و شورای شهر، شرایط بهتری برای دامادی ایجاد شده است.

حمایت دامادی از برجام و همراهی با دولت تدبیر و امید او را در لیست حامیان اصلاح طلبان مرکز استان جای داده است، جایی که اصولگرایان این بار ترجیح دادند تا از منصورعلی زارعی و سیدباقر پیشنمازی حمایت کنند.

تقابل بین عبوری و دامادی در واقع تقابل بین افراطیون حامی دو جریان است، چرا که هر مدیری و هر نماینده ای به این موضوع اذعان دارد که پیشرفت و توسعه در سایه همدلی و همراهی امکان پذیر است و اگر هر مسئولی در ساری در هر جایگاهی دلی در گرو پیشرفت شهر دارد، باید بداند که توفیق زمانی حاصل می شود که تقابل به تضارب بدل شود و به جان هم انداختن جوان ها و جریان های حامی هر دو جناح راه به جایی نخواهد برد.

شرایط در حال حاضر به گونه ای رقم خورده است که تمامی نامزدهای رد صلاحیت شده پشت یوسف نژاد ایستاده اند و در واقع چاره ای هم جز این نیز نداشتند، به هر حال باید پذیرفت که عقل سلیم هر جریانی در این شرایط حکم به حمایت از یوسف نژاد می داد و او نیز در راستای همراهی این جریان اندک کنایه هایی به شکل کلی مطرح ساخت که باز هم افراطیون جریان عملگرا، از آن در راستای تخریب دامادی استفاده کردند. یوسف نژاد در نطق دو شب قبل خود در ستاد مرکزی با نام بردن از سید محمد آقا میری و فرامرز نقیبی و تشکر از حمایت آنها، نامی از کمال آقا میری نبرد؛ فردی که از مدیران شهردار ساری است و در حضور صادق زیباکلام داد و فریاد راه انداخت. این سیاست یوسف نژاد، جمعی را که یکصدا فریاد "سردار سازندگی، کمال آقا میری می دادند" متعجب ساخت.

او مصاحبه جنجالی اش با روزنامه وارش که علیه دامادی اظهارنظر کرده بود، تایید یا تکذیب نکرد و این یعنی جهت گیری های حاضر، صرفاً انتخاباتی است.

  زیباکلام در جریان سخنرانی انتخاباتی یوسف نژاد در مسجد جامع ساری با نام بردن از لیست مورد حمایت اصلاح طلبان تاکید کرد که به یوسف نژاد و دامادی رای دهید، اما همان طور که گفته شد این افراطیون بودند که بدون در نظر گرفتن جایگاه مهمان جلسه به تنش های درون شهری دامن زدند.

اما شاید سیاسی ترین سخنرانی نامزدهای انتخابات در سیاسی ترین مسجد ساری یعنی مسجد دارالسلام(شکوهی) انجام شد، جایی که دوشب قبل حامیان پرشمار دامادی شاهد سخنرانی آرام اما کنایه آمیز این نامزد انتخابات بودند.

دامادی به درستی می داند که تقابل در این شرایط به نفع او نیست و به همان کنایه ها بسنده کرد. او از فساد سیستماتیک در کشور سخن گفت و با کنایه ابراز داشت:"عده ای که دکه ای در شهر نداشتند امروز خانه های میلیاردی دارند."دامادی هر چند حرفهای بسیاری برای گفتن دارد اما سیاست به او آموخته است که گاهی سکوت، بسترساز پیروی است.

یوسف نژاد نیز در نطق انتخاباتی خود در این مسجد اجازه سخنرانی به بعضی از عناصر افراطی جریان عملگرایی و وابسته به شهرداری ساری نداد و باز هم این بار در تریبون مسجد شکوهی علی رغم تشویق های مکرر عده ای هوادار خاص که همواره سر و صدا می کنند، نامی از او نبرد تا به درستی او را توجیه کند که وامدار این فرد خاص نیست.

شهردار ساری گزینه دومی نیز دارد و او حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی است که اقبال چندانی برای رای آوری ندارد. اینکه چرا عبوری علی رغم همسو نبودن سایر اعضای شورا او را انتخاب کرده است، می توان این گمانه زنی ها را کرد: سفارش ویژه از سوی برخی افراد ذی نفوذ که ابراهیمی به آن ها متصل است، بالانس کردن لیست جریان موسوم به عملگرا با کنار هم قرار دادن یک اصلاح طلب و یک اصولگرا، کم کردن سبد آرای مهم ترین گزینه اصولگرایان که منصورعلی زارعی است و مخالف جریان عملگراست با آوردن یک گزینه از این طیف(ابراهیمی) و سرمایه گذاری روی او، کسب محبوبیبت از دست رفته نزد بزرگان اصولگرای حامی خود که به خاطر حمایت عبوری از یوسف نژاد از او ناخرسندند.

شهردار ساری بسیار نگران موقعیت و جایگاه مدیریتی خود است و ترجیح می دهد از گزینه ای حمایت کند که در صورت پیروزی، حامی تیمش در مدیریت شهری باشد اما نباید از این نکته نیز غافل بود که ریزش آرای نامزد دوم اصلاح طلبان -محمد دامادی- تنها به ضرر مطلق جریان عبوری منتهی خواهد شد.

  تردیدی نیست خطر زارعی برای عبوری بسیار جدی تر از خطر دامادی برای او است، کنار آمدن با دامادی بسیار آسان تر از کنار آمدن باز زارعی است؛ اما چون در طول این مدت زارعی خارج از سیستم بوده، شهردار ساری نسبت به دامادی زاویه بیشتری دارد و با او بیشتر مخالفت می کند.

  عبوری اما در آخرین بازی سیاسی خود قبل از برگزاری انتخابات سعی داشت با برگزاری همایش عملگرایی از دو نامزد مورد نظر خود اعلام حمایت و در دفاع از آن ها سخنرانی کند اما این فرماندار ساری بود که مطابق قانون در برابر این بی قانونی شهردار ایستاد و به او مجوز سخنرانی نداد.

این حرکت حسین زادگان به استعفای فرمایشی عبوری و بعضی از اعضای شورای شهر منتهی شد که به نظر می رسد تنها در راستای اعمال فشار برای اخذ مجوز سخنرانی باشد و کارساز نبود.

عبوری و حامیانش که بسیار ناپخته و رو بازی می کنند و به آسانی دست شان را می شود خواند، باید بدانند که زارعی به واسطه ارتباط سیستمی و جریانی که به آن دلبستگی دارد قطعاً خطرناک تر از دامادی و امثال اوست و با ورودش به مجلس شاید پاشنه های مدیریت عبوری را لرزان کند.

کوروش یوسفی -نامزد تازه تایید شده- نیز که تصور می کرد در لیست حامیان شهردار قرار می گیرد، در روزهای باقی مانده می توانست انصراف بدهد و امتیار بگیرد که به هر دلیل، صلاح خود دانست تا آخر بماند.

میاندورود نیز دیگر شهرستان تاثیرگذار در این دوره از انتخابات است، در انتخابات چهار سال قبل، میاندورود 35هزار و 634 رای داشت و در انتخابات دو سال قبل نیز میاندورود رای 37 هزار تایی را تجربه کرد.

زارعی از همان چهار سال قبل که با اختلاف آرای اندک نسبت به نفر دوم از راهیابی به مجلس باز ماند، کار خود را شروع کرد. او خانه به خانه در میاندورود گشت، محفل و مجلسی نبود که برگزار شود و نرود، این بار مردم میاندورود تنها به دلیل بعضی بی مهری ها شاید اقبال بیشتری به دو گزینه بومی این منطقه نشان دهند.

او در برخی نظرسنجی ها مانند چهار سال قبل، بعد از یوسف نژاد در میاندورود دوم است و دامادی در رتبه سوم ایستاده است. اما در ساری یوسف نژاد و دامادی پیش هستند و زارعی در رتبه بعدی قرار دارد.

میاندورود رای قابل توجهی دارد و به تنهایی تاثیرگذار ترین حوزه سیاسی در مناسبات انتخاباتی است، شاید به همین دلیل است که هم فضای این شهرستان به شدت سیاسی و حزبی است و هم ایجاد موج در این منطقه در آرای ساری تاثیرگذار است.

*بهشهر، نکا و گلوگاه

در حوزه انتخابیه نکا، بهشهر و گلوگاه همچنان نیروی جبهه پایداری و البته اصولگرایی یعنی احمدعلی مقیمی حضور دارد. او در موارد متعدد به دولت حمله کرده است، به گونه ای که در یک مورد به علت تغییر مدیر آموزش و پرورش یک منطقه، وزیر آموزش و پرورش را به استیضاح تهدید کرد.

البته او در دولت قبل، قدرت مانور بیشتری داشت. گزینه های مطرح اصلاح طلبان در این حوزه همگی رد صلاحیت شدند.

 علی محمدشاعری از طیف اعتدال اصولگرایی و سیداحمد میری قلعه سری و همچنین قلی پور از گزینه های باقیمانده اصلاح طلبان و اعتدالیون برای حمایت بودند که در نهایت اصلاح طلبان ترجیح دادند که از میری حمایت کنند. او در نشست خبری مرداد ماه امسال، خود را نامزد اعتدالگرای مستقل معرفی کرد.

با تحلیل شرایط این دو شهرستان و پایگاه اجتماعی نامزدها شاید به طور قطع نتوان گزینه نهایی مردم برای بهارستان را در این حوزه به آسانی پیش بینی کرد، اما آنچه که در جریان سازی اقبال مردم نقش خواهد داشت حمایت نامداران اصلاح طلبی از گزینه نهایی اصلاح طلبان است که به طور قطع در صورت اجماع، رای قابل ملاحظه ای به سبد میری ریخته خواهد شد، اما چند دستگی هایی که هم اکنون نیز در بهشهر و نکا وجود دارد، تحقق این احتمال را کمرنگ خواهد کرد.

برای نمونه همین دیشب داوود کشاورزیان –استاندار اسبق مازندران و معاون فعلی وزیر راه و شهرسازی- در بهشهر در راستای حمایت از قلی پور سخنرانی کرد- که با وجود این اختلافات بین اصلاح طلبان در سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه، تقابل بین دو جریان اصولگرایی معتدل و افراطی تعیین کننده گزینه نهایی است؛ یعنی رقابت اصلی بین مقیمی و شاعری است و بعد میری قلعه سری و قلی پور.

جریان حامی دولت با دادن دو گزینه(میری و قلی پور) در لیست های استانی و شهرستانی و حفظ این وضیت عملا" باعث افتراق شدند تا هیچ کدام از این دو گزینه راهی بهارستان نشوند. می توان گفت از هم اکنون پیروزی اصولگراها در شرق استان قابل پیش بینی است.

*قائم شهر، سوادکوه و جویبار

در حوزه قائمشهر نیز با حذف رعیت و گرزین راهی جز حمایت از سیدهادی حسینی و رضیان برای اصلاح طلبان باقی نمانده است. البته رویکرد حسینی در دوسال اخیر همراهی با دولت بوده و می توان به استمرار این همراهی امیدوار بود.

کمال علیپور -نمانیده رایکال اصولگرا و منسوب به جبهه پایداری- است که به شدت مواضع ضددولتی و ضد حسن روحانی دارد، او هم در استان و هم در مجلس بارها دولت و رئیس جمهوری را با نطق های مخالف و تند خود، آزار داد.

عبدالله رضیان -گزینه ناگزیر اصلاح طلبان- در میان مردم شناخته شده نیست و به نظر می رسد حامیان جریان اصلاحات در قائمشهر باید برای شناخت و پیروزی این حقوق دان که اکثر مسئولیت هایش نیز در همین خصوص است، تلاش بیشتری می کردند، چرا که ادیانی و علیپور و جریان های اصولگرایی در قائمشهر به شدت تبلیغ و رایزنی کرده اند.

در نبود رعیت، در واقع رقابت اصلی در این منطقه بین حسینی، علیپور، رضیان و ادیانی است.

*بابل

در حوزه انتخابیه بابل جایی که نامزدهای اصولگرا حضور دارند، نام حسینعلی قاسم زاده و نجفی خوشرودی در لیست اصلاح طلبان قرار گرفت.

اصلاح طلبان در بابل نیروی شناخته شده و درجه یک ندارند تا بتوانند روی او مانور دهند، بنابر این به نظر می رسد تلاش خواهند کرد تا در شکل گیری مجلسی تعاملی و همسو با دولت به جریان معتدل از جریان اصولگرایی اقبال نشان دهند هر چند در چند روز اخیر با حمایت چهره های شاخص و سرشناسی چون نریمان، فاطمی، سروش و... از نجفی خوشرودی موجی در بابل به راه افتاد و امکان به هم خوردن معادلات در بابل وجود دارد.

 البته نیازآذری، سعادتی و طاهرنژاد نیز در بابل از آرای قابل توجهی برخوردارند. حسین نیازآذری -نماینده کنونی- در دوسال اخیر مواضعی به نسبت متعادل اتخاذ کرده و خیلی چهره تند سیاسی و ضددولتی محسوب نمی شود. به همین دلیل او در برخی لیست های اعتدالیون قرار گرفته است.

رقابت اصلی در این حوزه بین نیازآذری، نجفی خوشرودی، سعادتی و ناصری است.

*آمل

در شهرستان آمل اما تنها یک گزینه عرصه را در اختیار دارد و او کسی نیست جز عزت الله یوسفیان ملا. او در دوره های هفتم،هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم آمل بود و به نظر می رسد در این دوره نیز رقیب قدرتمندی برای رقابت نداشته باشد.

یوسفیان ملا را می توان جزو جریان اصولگرایان معتدل دانست که علاقه بسیاری به عزل و نصب دارد و در این زمینه بارها با مسئولان استانی درگیر شده است. او هر که را بخواهد در آمل جابجا می کند و شاید یکی از علت های نبود مدیرکل ستادی و یا استانی از آمل حضور شخص یوسفیان ملا و سیاست کوتوله پروری اوست.

حوزه سیاسی استانداری چند روز پیش به دلیل حمایت مطلق بخشداران آمل از نماینده فعلی، آنها را از سمت خود عزل کرد، اما در مجموع باید پذیرفت که یوسفیان ملا غیر از این موارد، گزینه قدرتمندی برای مجمع نمایندگان مازندران به شمار خواهد رفت.

او چند روز قبل طی مصاحبه ای با مازندنومه به بعضی از شبهات پاسخ داد و در نهایت نیز به عنوان گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان در آمل شناخته شد. رقیب اصلی او عبدالله حسینی است که بعد از تایید صلاحیت در روزهای گذشته با شعارهای اعتدال و حتی اصلاح طلبی وارد کارزار شده، ولی فعالان سیاسی آمل این حرکت او را بازی سیاسی و نقاب گذاری تعبیر کرده اند.

در آمل و لاریجان حسینی، کاظمی دینان، خضرایی و حاجی پور هر چه می دوند، به یوسفیان نمی رسند!

*بابلسر و فریدونکنار

در بابلسر و فریدونکنار گزینه اصلاح طلبان سیدابراهیم هاشم ورزی است. البته در برخی فهرست های اعتدال نام سردار نانواکناری قرار دارد.

هاشم ورزی که از مدیران وزارت بهداشت است، به نظر می رسد تحت الشعاع ولی الله نانوا کناری باشد که در قیاس با او از پایگاه اجتماعی و شانس کم تری برای رفتن به بهارستان دارد.

  مقداد نجف نژاد -نماینده فعلی بابلسر- جزو طیف افراطی های مجلس قلمداد می شود که ظاهراً با توجه به موضوعات حاشیه ای که در رسانه ها به آن دامن زده شد، اقبال خوبی از سوی مردم نخواهد داشت و یکی از نمایندگانی است که باید با بهارستان خداحافظی کند.

تنش ها در این دو شهرستان بسیار بالا و شاید یکی از معدود شهرستان های استان است که حتی شاهد زد و خورد فیزیکی دو جریان، در ادوار مختلف برگزاری انتخابات است.

رقایت اصلی در این حوزه بین نانواکناری، نجف نژاد و هاشم ورزی است.

*نور و محمودآباد

در شهرستان نور و محمود آباد گزینه اصلاح طلبان حمایت از یزدانی است که در دوره قبل حدود 15 هزار رای را به خود اختصاص داد. البته صفرعلی اسماعیلی نیز در این حوزه انتخابیه تا چند روز پیش در فهرست رد صلاحیت شده ها قرار داشت وخیلی دیر به عرصه رقابت برگشت. با این وجود علی اسماعیلی پایگاه رای بالاتری نسبت به یزدانی دارد و باید دید که تلاش های دیرهنگام او برای جذب حداکثری آرا به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

عبدالوحید فیاضی -نماینده فعلی مردم نور و محمود آباد در مجلس- فردی رادیکال و مواضع ضد دولتی او مشهور است. او یکی از ارکان اصلی استیضاح وزرای علوم و آموزش و پرورش بود.

در این حوزه رقابت بین علی اسماعیلی، فیاضی و فرزانه است.

*نوشهر و چالوس

در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس نیز با رد صلاحیت طاهرنژاد اصلاح طلبان در استان به نام قاسم احمدی لاشکی -نماینده فعلی- رسیدند و اصلاح طلبان شهرستان نیز حمزه علی ریاحی را در لیست خود قرار دادند.

در واقع رقابت درون گروهی در این حوزه وجود دارد و از بین احمدی و ریاحی، یک نفر به بهارستان می رود.

احمدی لاشکی نسبت به دیگر نماینده های اصولگرا و اعضای جبهه پایداری مواضع متعادل تری داشت و مدتی نیز در دوران اصلاحات فرماندار چالوس بود.

  رد صلاحیت ها در این حوزه نیز به نفع احمدی لاشکی تمام شده است و به نظر می رسد مدت حضور او در مجلس، چهار سال دیگر تمدید شود.

*رامسر و تنکابن

در نبود چهره های شاخص اصلاح طلب، نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان در حوزه رامسر و تنکابن شمس الله شریعت نژاد -نماینده فعلی مجلس- است. او که در دور قبلی انتخابات مجلس در وقت اضافی تایید صلاحیت خود را دریافت کرده بود، به دلیل تخلفات رخ داده و ابطال انتخابات در حوزه مذکور توانست در انتخابات میاندوره ای به بهارستان راه یابد.

به نظر می رسد هفتم اسفندماه او برای ورود به مجلس رقبای سرسختی را پیش رو ندارد و اجماع اصلاح طلبان و پایگاه اجتماعی او به فاصله آرای او با دیگران کمک خواهد کرد. علی شمس، غلامرضامشایخی و رستم زرودی از رقیبان اصلی شریعت نژاد محسوب می شوند.

*پیش بینی:

-از 12 نماینده کنونی مازندران احتمال باقی ماندن حداقل 6 و حداکثر 9 نماینده قابل تصور است

-از مجموع 12 نماینده مازندران در مجلس دهم پیش بینی می شود 8 تا 9 نفر در فهرست اصلاح طلبان و لیست های جبهه اعتدال و نزدیک به دولت قرار داشته باشند