دوشنبه 17 اسفند 1394-16:4

هوای نوروزی در نگارخانه‌های مازندران

همه اتفاقات هنری نگارخانه های استان؛ از گنجینه بابل تا  رنگ و ترنگ تنکابن و...


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: این هفته و هفته آینده بیشتر نگارخانه‌های استان و فعالیت‌های نمایشگاهی معطوف به نوروز است. هفته گذشته دو نمایشگاه در نوشهر برگزار شد. نمایشگاه تصویرسازی «فاطمه عسگرپور» با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری مهرآماج از 8 تا 14 اسفند در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر برپا شد.

نمایشگاه گروهی نقاشی نیز با آثاری از «شیرین کاظم‌نیا»، «یگانه فتوحی»، «مرجان الکایی»، «نازنین آبایی»، «زهرا پورحسنی»، «فاطمه الکایی»، «زهرا نشتایی»، «فاطمه ابراهیمی» و «نسیم واحدی» از 12 تا 15 اسفند در کارگاه نقاشی «مکتب» این شهر برگزار شد.

در سوادکوه نیز نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرآموزان موسسه فرهنگی و هنری شکوه سوادکوه برپا شد. شهرداری ساری نیز در پارک روشن بازارچه نوروزی هنرمندان را برپا کرده که قرار است هر روز تا 29 اسفند از ساعت 10 تا 22 دایر باشد.

سفر بناهای قدیمی آمل و بابل

نمایشگاه عکس میراث معماری بابل و آمل که از سه‌شنبه هفته گذشته به مدت 3 روز در گنجینه بابل برگزار ‌شد، از دیروز به بابلسر رفت و در دانشگاه مازندران برپا شد. این نمایشگاه مجموعه عکس‌هایی از بناهای قدیمی بابل و آمل را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. «میراث معماری بابل و آمل» قرار است تا 17 اسفند در دانشگاه مازندران مستقر باشد و از 18 تا 21 همین ماه در کافه کاوه آمل برای شهروندان این شهر برپا می‌شود.

هفت‌سین و مثنوی در «رنگ و ترنگ»

نگارخانه «رنگ و ترنگ» تنکابن از امروز میزبان نمایشگاه هفت‌سین می‌شود. در این نمایشگاه تعدادی از دست‌ساخته‌های هنرمندان این شهر به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه تا 18 اسفند پذیرای علاقه‌مندان به هنرهای دستی مربوط به سفره نوروز است. گالری «رنگ و ترنگ» تنکابن واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به تلاتری، نبش کوچه گل مینا از ساعت 15 تا 19 میزبان بازدیدکنندگان است. «رنگ و ترنگ» روز دوشنبه 17 اسفند از ساعت 13 تا 15 نشست فلسفه عمومی با محوریت فلسفه یونان باستان و از ساعت 15 برنامه خوانش مثنوی را برگزار می‌کند. این برنامه با همکاری «اردشیر منصوری» برگزار می‌شود.

سومین اکسپوی هنرمندان مازندران در گالری هنر ساری

سومین اکسپوی فروش آثار هنرمندان مازندران از جمعه گذشته در گالری هنر ساری آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه تعدادی از آثار هنرمندان سراسر استان پس از تایید شورای هنری گالری هنر برای فروش در اکسپو انتخاب شد. این نمایشگاه تا 25 اسفند برای بازدید و خرید آثار هنری هنرمندان استان برپا خواهد بود. گالری هنر واقع در خیابان فرهنگ، انتهای سعدی از ساعت 16:30 تا 20 میزبان هنردوستان است.

چهار هنر در هفت‌افرنگ

نگارخانه «هفت‌افرنگ» قائمشهر این روزها میزبان آثار هنری 4 بانوی هنرمند است. کاشی شکسته، چرم، ویترای و زیورآلات 4 دسته از آثار هنری هستند که به ترتیب توسط خانم‌ها سیفی، متانی، فتاحی و رجبی از 14 اسفند برای عرضه در این نگارخانه قرار گرفته‌اند. این نمایشگاه تا 18 اسفند از ساعت 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان است. نگارخانه هفت‌افرنگ قائمشهر در خیابان بابل، کوچه پارسا، کوچه دوم سمت راست قرار دارد.

سومین جشنواره تخم‌مرغ رنگی در ساری

موسسه فرهنگی و هنری«هفت‌آینه»وانجمن هنرهای تجسمی با همکاری شهرداری وشورای شهرساری سومین جشنواره نقاشی روی تخم مرغ‌های بزرگ را در روزهای ۱۹،۲۰ و۲۱ اسفند برگزار می‌کند. طرح‌های هنرمندان به گالری «هفت‌آینه» تحویل شده و این جشنواره پایان همین هفته برگزار می‌شود.

معماران نقاش در کامو

گروه معماری و هنر «کوبو» نمایشگاهی از آثار نقاشی تعدادی از معماران را در کافه گالری «کامو»ی آمل برپا کرده است. این نمایشگاه تا پایان اسفند هر روز از ساعت 16 تا 23 برپاست. کافه گالری کامو در خیابان هرازِ آمل، بین آفتاب 8 و 10 قرار دارد.

«پنجره» میزبان صنایع دستی

نگارخانه «پنجره» بابل از 13 اسفند محل برپایی نمایشگاهی از آثار صنایع دستی 4 بانوی هنرمند است. «میثمه پرآور» که چندی پیش با مجسمه‌ها و نقاشی‌های خود نمایشگاهی را در پنجره برگزار کرده بود این بار با آثار چرم خود وارد «پنجره» شد. آثار چوبی «فلاحتی»، زیورآلات نقره و میناکاری «صفری» و بافته‌های کرچال «مهدی‌زاده» تا 18 اسفند از ساعت 16 تا 20 برای بازدید و فروش به علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید. «پنجره» در کمربندی شرقی، بوستان 14، کوچه استخر ولیعصر واقع شده است.

نمایشگاه عکس خیریه «آرزوهای من» در حوزه هنری

«مهدی معصومی گرجی»، «امیرعلی رزاقی»، «مصطفی کاظمی»، «مصطفی شانچی» و «حامد فرج‌الله» با مشارکت انجمن همیاران زندگی مازندران، نمایشگاه گروهی عکس «آرزوهای من» را در گالری سوره حوزه هنری برپا کردند.

این نمایشگاه که شامل 30 قطعه عکس رنگی، سیاه‌و‌سفید و دیجیتال در ابعاد 50x70 با موضوع طبیعت و مناظر مازندران است، خیریه بوده و تمام عواید حاصل از فروش آثار برای امور خیریه هزینه می‌شود. این نمایشگاه تا 21 اسفند هر روز از ساعت 10 تا 19 میزبان هنردوستان و نیکوکاران است.

نمایشگاه آثار گرافیست فقید مازندرانی

نمایشگاهی از آثار منتخب طراحی جلد زنده‌یاد «رضا جمشیدی شهمیری» هم‌زمان با نمایشگاه عکس «آرزوهای من» در گالریه سوره حوزه هنری آغاز به کار کرد که فردا پایان می‌یابد. ‌«رضا جمشیدی شهمیری» از هنرمندان فعال گرافیست استان مازندران بود که ماه گذشته به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در منزلش جان باخت.طی 15سال فعالیت درعرصه طراحی پوستر، نشریه و جلدکتاب،موفق به آفرینش آثار به‌یادماندنی زیادی شد و عناوین متعددی نیز کسب کرد. وی طراحی جلد بیش از 50 جلد از کتاب‌های نویسندگان مازندران را به عهده داشت. فردا مراسمبزرگداشتیازطرفچندنهادفرهنگیوهنریبهیادآنهنرمندفقیدبرگزارمی‌شود.

سلفی با بناهای تاریخی بابل

مؤسسه فرهنگی هنری «باغ ارغوان» با همکاری انجمن میراث شهرستان بابل، فراخوان عکس‌های سلفی با بناهای تاریخی شهر بابل را منتشر کرد. برای شرکت در این نمایشگاه باید تا 22 اسفند عکس‌های سلفی ثبت شده با حجمِ حداکثر 25 مگابایت همراه با مشخصات کامل عکاس به رایانامه baghearghavan1@gmail.com فرستاده شود. عکس‌ها در صفحه اینستاگرام برای همه مخاطبان صفحه به نمایش درمی‌آید. زمان برگزاری نمایشگاه عکس‌های سلفی برگزیده با بناهای تاریخی بابل نیز فروردین 95 است.

«دانه» میزبان سفالینه‌ها

آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی «دانه» قائمشهر از دیروز نمایشگاهی از آثار سفال و سرامیک 5 بانوی هنرمند مازندران را برگزار کرد. «ریحانه گرجیان»، «فاطمه حیدری»، «اکرم یزدانیان»، «سمیه یزدانی» و «ترنم زاهدی» در این نمایشگاه گروهی تعدادی از آثار خود را عرضه کرده‌اند. درب این نمایشگاه تا جمعه این هفته از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 20 به روی بازدیدکنندگان باز است. «دانه» در خیابان ساری، خیابان مهمانسرا، کوچه فضیلت واقع شده است.

بازارچه نوروزی هنرجویان آمل

دومین بازارچه نوروزی هنرجویان 3 هنرستان «تجن جاری»، «رازی» و «پردیس» آمل از فردا در محل دائمی نمایشگاه هنرستان‌های آمل برگزار می‌شود. گشایش این نمایشگاه فردا ساعت 10 صبح خواهد بود و ساعت بازدید از نمایشگاه، 9 تا 13 و 15 تا 19 در نظر گرفته شد. این نمایشگاه تا 27 اسفند در ساختمان اوقاف، روبه‌روی بانک ملی مرکزی برپاست.

نمایشگاه صنایع دستی در آمل

سالن مجتمع امام خمینی(ره) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، واقع در خیابان هراز، آفتاب 36، از 10 اسفند میزبان نمایشگاه نوروزی صنایع دستی شامل انواع هفت‌سین، ویترای، مجسمه‌های تزیینی، فرفورژه و سایر آثار هنری و تزیینی است. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 21 پذیرای شهروندان است.

نمایشگاه پوسترهای تجربی دانشجویان گرافیک

تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک دانشگاه غیرانتفاعی مازیار رویان نمایشگاهی از پوسترهای تجربی خود را در خانه هنر آمل برگزار کردند. آثار «گلناز موسوی»، «مستانه موسوی»، «رعنا شایان»، «صحرا زاهدی»، «محمدرضا حافظی»، «عادله حاج طالبی»، «هما بهرام‌پرور»، «علیرضا اسماعلی‌نیا»، «مینا ابوالحسنی»، «نیلوفر آقامحمدی»، «انسیه آقاجان‌نژاد» و «ریحانه آقازاده» پس از انتخاب توسط «دانیال اسدی» از پنجشنبه 13 اسفند در خانه هنر آمل به نمایش درآمد.افتاب  این نمایشگاه تا فردا برپاست و از ساعت 16 تا 20 امکان بازدید از آثار وجود دارد. خانه هنر آمل در خیابان هراز، آفتاب 31، کوچه شهید درزی3، پلاک 35 واقع شده است.

آثار گنجوی در «رهگشا»

نمایشگاه نقاشی‌های «صادق گنجوی» از دیروز در نگارخانه «رهگشا»ی ساری برپا شد. این نمایشگاه با عنوان «پرواز را به خاطر بسپار» تا 19 اسفند در این نگارخانه برپا بوده و از ساعت 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان است. نگارخانه «رهگشا» در خیابان قارن، ساختمان قارن کلینیک، طبقه سوم قرار دارد.

*این گزارش در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.