جمعه 28 اسفند 1394-9:50

نامه یک فعال دانشجویی به رییس جمهوری؛

غرب مازندران به تغییر نگاه نیاز دارد

غرب مازندران براي پيشرفت و توسعه همه جانبه، نيازمند بودجه هاي كلان نیست، بلكه صرفا اراده و توجه بیشتر و تغيير نگاه را مي طلبد. اين منطقه قابليت دارد كه با جذب سرمايه هاي عظيم خارجي در صنعت گردشگری، شمال كشور را تحت الشعاع خود قرار دهد و از بودجه ي دولتي بي نياز کند.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: آن چه در پی می آید نامه «ايمان اسلامي بين» -فعال دانشجویی اهل نوشهر- است که خطاب به رییس جمهوری نوشته شده است. او در این نامه مشکلات اصلی غرب مازندران را بررسی وراه کارهایی نیز ارائه داده است. بخوانید:

***

رياست محترم جمهوري اسلامي ايران، جناب دكتر حسن روحاني

با سلام

 غرب مازندران با وجود فرهنگي غني، بهشتي گم شده و محروم است. اين منطقه با وجود دارا بودن سرمايه هاي بي بديل خدادادي طبيعي و انساني و شخصيت هاي ارزشي و فرهيخته مانند حاج احمدناطق نوري، شيخ علي اكبرناطق، مهندس يدالله طاهرنژاد، دکتر انوشيروان محسني، مهندس اكبرطاهايي و... و ساكناني صبور و انقلابي و وطن پرست، با بزرگ منشي و درك و فهم بالا از وضعيت كشور، هميشه با كمبودها و كاستي ها ساخته اند؛ لیکن مازندران هميشه بهشت مسولان منفعل و ناكارامد بوده و هست.

مهم ترین مهمترين چالش ها و مشکلات توسعه ای اين منطقه به شرح زیر است:

١. تكميل نشدن آزادراه تهران شمال: اين آزادراه توسط حضرت آيت الله اكبرهاشمي رفسنجاني -رییس جمهوری وقت جمهوري اسلامي ايران- و در زمان وكالت نماينده ي متخصص و محبوب مردم مهندس يدالله طاهرنژاد كلنگ زني شد ولي متاسفانه پس از گذشت بيش از دو دهه از ان روز مبارك، هنوز اتفاق خاصي در اين طرح ملي رخ نداده است. اين در صورتي ست كه سالانه ميليون ها گردشگر داخلي و خارجي از اين مسير استفاده می کنند و هر سال ميلياردها تومان خسارات مالي و جاني توسط اين جاده ي غير استاندارد و قديمي به كشور تحميل می شود.

مسافران و گردشگران به خصوص در فصل های پاييز و زمستان بايد هنگام عبور از اين مسير انواع مخاطرات مانند تصادف، پرت شدن به دره، پرتاب شدن سنگ از كوه، ماندن در كولاك و بهمن، نبود امكانات راهداري و نبود آمبولانس مجهز و مرکز درمانی را به جان بخرند و در فصل هاي گرم سال نيز مسير سه ساعته را دوازده ساعت در ترافيك سنگين باشند.

٢. وجود قوانين غير كارشناسي و ناهماهنگ: ساكنان  و سرمايه گذاران اين منطقه همواره با دو قانون متناقض روبرو هستند:

الف- منطقه ي حفاظت شده ي البرز مركزي
ب- قانون كاربري كشاورزي

روح قانون منطقه ي حفاظت شده ي البرز مركزي بيانگر اين مساله است كه احداث و راه اندازي صنايع و معادن در اين منطقه ممنوع و بايد بكر و توريستي باقي بماند، ولي براي ايجاد منطقه ي گردشگری به معناي واقعي بايد صنايع پاك و سالم مانند هتل ها و شهركهاي توريستي گردشگري را متصور شد كه به محض ورود در اين عرصه با قانون كاربري كشاورزي مواجه مي شويم.

اين قانون قسمت بزرگی از زمين هايي را كه مستعد سرمايه گذاري در بخش صنعت گردشگری است، مربوط به بخش كشاورزي مي داند؛ اين درصورتي ست كه عملا كشاورزي در اين مناطق تعطيل و زمين ها بلاتكليف مانده اند.

 اين قانون ضرر ديگري براي دولت دارد، چرا كه هرگونه ساخت و ساز در اين مناطق شامل خدمات آب و برق نمي شود و افراد مجبور به سرقت شبكه برق كشي و برداشت آب از سفره هاي زيرزميني شده، يا بايد به واسطه ها مبالغ زيادي جهت اين خدمات پرداخت می کنند.

 بيش از هفتاد درصد زمين های منطقه ما خشك شده و عملا كشاورزي در آن تعطيل است، لیکن در مناطق شرقی و مرکزی استان کشاورزی وضعیت به مراتب بهتری دارد.

٣. نبود هتل هاي مجهز و با كيفيت: در اين منطقه به تعداد انگشت هاي يك دست، هتل هاي قديمي كه توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي (هتل ملك و هتل كوروش در چالوس) و هتل هاي دولتي ( پارسيان در هچيرود و هتل رامسر) وجود دارد كه متاسفانه به دليل نبود حمايت هاي معنوي و ايجاد بروكراسي اداي مختلف و قوانين دست و پاگير، درحال تعطيلي و تغيير شغل توسط مالكان هستند.

٤. نبود خدمات بهداشتي و درماني: منطقه ي غرب مازندران باتوجه به موقعيت طبيعي، مي تواند سالانه در بخش گردشگری سلامت، ميلياردها دلار درآمد ارزي نصیب کشور کند اما متاسفانه چنين عزم و اراده اي وجود ندارد.

جناب آقاي دكتر روحاني:

غرب مازندران براي پيشرفت و توسعه همه جانبه، نيازمند بودجه هاي كلان نیست، بلكه صرفا اراده و توجه بیشتر و تغيير نگاه را مي طلبد. اين منطقه قابليت دارد كه با جذب سرمايه هاي عظيم خارجي در صنعت گردشگری، شمال كشور را تحت الشعاع خود قرار دهد و از بودجه ي دولتي بي نياز کند.

 چهار پيشنهاد براي چالش هاي عنوان شده ارائه مي شود:

١- اعطاي پروژه ي آزاد راه تهران شمال( طراحي مجدد، ساخت و بهره برداري) به شركتهاي بين المللي معتبر در قالب قرارداد هاي BOT

٢-لغو قانون كاربري كشاورزي و اعلام غرب مازندران به عنوان منطقه اي با كاربري توريستي و در مقابل تقويت قوانين حفاظتي محيط زيستي

٣- ايجاد حمايتهاي معنوي و رفع موانع در جهت نوسازي، ساخت و نگهداري در صنعت هتلداري

٤. دعوت سفيران كشورهاي خارجي  و فعالان اقتصادي بين المللي در زمينه ي صنعت توريست و گردشگري به اين منطقه و معرفي و غرب مازندران به توريستهاي خارجي

رونوشت:

١. حاج احمدناطق نوري
٢. مهندس يدالله طاهرنژاد
٣. دکتر انوشيروان محسني
٤. دكتر اسماعيلي منتخب مردم نور و محموداباد
٥. دكتر شريعت نژاد منتخب مردم تنكابن و رامسر