دوشنبه 16 فروردين 1395-8:13

وضعیت انتخابات مرحله دوم مجلس در مازندران

اصلاح طلبان بدون گزینه

اصلاح طلبان مازندرانی در مرحله دوم انتخابات مجلس در دو حوزه بابل و قائم شهر به گزینه سکوت رسیدند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: اینک هر کدام از 4 نامزد انتخابات مرحله دوم مجلس که دهم اردیبشهت ماه برگزار می شود، به خوبی می دانند قرار گرفتن در فهرست اصلاح طلبان یعنی احتمال بالای برد آنان؛ به همین دلیل در هفته های گذشته تلاش کرده اند با واسطه و بی واسطه خود را به جریان اصلاحات نزدیک کنند.

*حوزه قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ

با وجود این که هر 4 نامزد این دوره با تلورانسی جزو طیف اصولگرا و منتقد دولت کنونی محسوب می شوند، در قائم شهر اما یکی از دو نامزد نزدیک به جبهه پایداری -کمال علیپور- علاوه بر این که به جلسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان می رود، خود را به ولی رعیت -نامزد اصلاح طلب رد صلاحیت شده این حوزه- چسبانده تا از بسیج نیروها و حامیان رعیت  برای برد خود استفاده کند.

علیپور در جلسه اصلاح طلبان این منطقه ژست اعتدال گرفت و ادعای مخالفتش را با برجام یک بداخلاقی انتخاباتی توصیف کرد و گفت که در زمان طرح بحث برجام در مجلس به دلیل مسافرت اصلا در مجلس حضور نداشت!

علیپور امضا زدن طرح استیضاح فرجی دانا را هم مبتنی بر مطالبات حوزه و بومی دانست که به دلیل ساختمان پیام نور و نیز رشته های مرتبط با پزشکی در قائم شهر و این که فرجی دانا یکی از 5 کاندیدای طرح شده در خصوص ریاست دانشگاه مازندران را نپذیرفت، به استیضاحش رای داد.

او در این جلسه وعده داد که حتما از دولت دکتر روحانی حمایت خواهد کرد و از دوران مدیریتش در زمان کرباسچی تاکنون همواره از مدیران شایسته و کاربلد اصلاح طلب بهره برده است!

علیپور در آن جلسه گفت: به شهادت مسئولان انتصابات در استانداری مازندران بیشترین همراهی را با آن ها داشته است.

ادعاهای این نماینده کنونی مجلس در حالی در جلسه اصلاح طلبان مطرح شد که در یک نمونه اردی بهشت سال 1393 در نطق میان دستور خود گفته بود: «...پس از افتضاحات توزیع سبد کالا که موجب خدشه دار شدن عزت ملی ما شد، دولت نه تنها از آن عبرت نگرفته بلکه در مورد هدفمندی نیز به همان شیوه عمل می‌کند... دولت بداند که محبوبیتش بسیار کاهش یافته است؛ دولت باید نگاهش به داخل باشد نه به آن سوی مرزها...سیاست‌های دولت در قبال دانشگاه‌ها بسیار نگران‌کننده است چراکه در حال حاکم کردن افراد خشونت‌طلب و مرتبط با فتنه بر سرنوشت علم و دانش کشور است... در سیاست خارجی نزول داشته‌اید، در بحث هسته‌ای وادادگی به خرج داده‌اید، در انتصابات فتنه‌گران را حاکم کرده‌اید و در ملاقات هیأت اروپایی با عناصر فتنه نیز هیچ جای دفاعی برای شما نمانده است؛ بفرمایید دولت شما در چه بخشی موفق عمل کرده است؟... قرار بود صد روزه موفق شوید اما امروز رکود در تولید موجب افزایش بیکاری شده است... در استان مازندران پروژه‌ها تعطیل است و مردم می‌پرسند آیا دولت قصد کار کردن ندارد؟ چرا بیمارستان‌های فرسوده بازسازی نمی‌شود و کمترین امکانات لازم به آنها اختصاص داده نمی‌شود؟... مردم می‌پرسند آیا تیم اقتصادی دولت توان درآمدزایی بیشتر در استان مازندران ندارد؟ مگر سال مدیریت جهادی نیست؟ پس چرا مدیران استان در خواب زمستانی هستند؟...»

همین نماینده اسفندماه سال 1392 نیز به نماینده عالی دولت در مازندران تنها چند ماه پس از انتصابش خرده گرفت و گفت: «فلاح با عذرخواهی از مردم استعفا دهد... اوضعیف ترین استاندار مازندران پس از انقلاب است... تا تغییر استاندار پیش می رویم ...»

از موضع گیری شفاف و بی پرده این نماینده کنونی مجلس و نامزد مرحله دوم انتخابات در حوزه قائم شهر و سوادکوه و جویبار علیه دولت یازدهم که بگذریم، کاندیدای رقیب او -علی ادیانی- نیز به اردوگاه اصولگرایان تعلق دارد و بنابراین اصلاح طلبان شهرستان و استان به این نتیجه رسیدند که در این حوزه اعلام بی طرفی کنند.

در حوزه قائم شهر، سوادکوه و جویبار هر گزینه ای به مجلس برود در فراکسیون حامیان دولت و اصلاح طلب ها جای نخواهد گرفت. تنها شائبه و تک روی در این حوزه، حمایت آشکار و پنهان برخی حامیان ولی رعیت از کمال علیپور است که البته جواد حق نظر -رییس شورای اصلاح طلبان قائم شهر- آن را رد کرده است: «...امروز عصر برای تبریک عید خدمت آقای رعیت رفتیم. در مورد اعلام حمایت ایشان از احدی از کاندیداهای حوزه بیان داشت که هرچه شورا اعلام کند نظر ما هم همان خواهد بود، لذا از اعلان نظرات غیر موثق لطفا خودداری فرمائید.»

در نهایت در این حوزه احزاب و گروه های اصلاح طلب، پس از بحث و گفتگوی مفصل پیرامون انتخابات مرحله ی دوم مجلس و تحلیل مطالب مطروح شده از سوی دو کاندیدا، با اکثریت قاطع آرا به گزینه سکوت و حمایت نکردن رسمی از علیپور و ادیانی رسیدند و هیچ حزبی هم حق حمایت انفرادی از این دو نفر را هم نخواهد داشت.

 *حوزه بابل و بندپی

در حوزه بابل حرف و حدیث ها از قرار گرفتن همت الله طاهرنژاد در فهرست اصلاح طلبان حکایت داشت که در نهایت این گونه نشد.

شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل دیروز جلسه تشکیل داد و اعلام بی طرفی کرد و در این شهر هم حامیان دولت به گزینه سکوت رسیدند.

 در  نشست"خانه اصلاحات بابل" درمورد نحوه مشارکت اصلاح طلبان درچرخه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بحث و گفتگو شد و در انتها از کل 45 رای ماخوذه 36 نفر با نظریه بی طرفی در مرحله دوم انتخابات موافقت کردند و 9 نفر هم رای مخالف دادند.

اینک با نظر شورای اصلاح طلبان مناطق 9 گانه شهرستان بابل مبنی بر سکوت، رقابت در این حوزه بین طاهرنژاد و نیازآذری برابر شده است.

این در حالی است که هر کدام از این دو نفر -طاهرنژاد و نیاز آذری- در روزهای گذشته با قراردادن عکس خود کنار دکتر عارف و پخش آن در فضای مجازی، تلاش کردند خود را به طیف اصلاح طلبان نزدیک نشان کنند، ولی علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دکتر عارف آب پاکی را ریخت و اعلام کرد:

«آن گونه که مطلع شدم برخی از کاندیداهای محترم بابل در دور دوم، با انتشار عکس دو نفره با دکتر عارف در حاشیه دیدار نوروزی آقای عارف، مدعی حمایت ایشان از کاندیدای محترم شدند. این در حالی است انتشار یک عکس نمی تواند سندی بر حمایت از یک فرد باشد. به عنوان یکی از نزدیکان دکتر عارف و مسئول روابط عمومی دفتر ایشان اعلام می کنم حمایت اصلاح طلبان از یک کاندیدا ساز و کار مشخصی دارد که مهمترین آن اعلام نظر شورای اصلاح طلبان شهرستان است که تا آنجا که من مطلع شدم شورای اصلاح طلبان بابل در این خصوص تصمیم به عدم حمایت از کاندیدای خاصی گرفته است و تشخیص را بر عهده مردم بزرگوار بابل گذاشتند.»

*نتیجه

برخی تحلیلگران پخش عکس های این دو نامزد مجلس با دکتر عارف و نزدیکی آن ها را با جریان اصلاح طلب، همین طور حضور نامزدهای قائم شهر در جلسه اصلاح طلبان و توجیه عملکرد گذشته خود و ادعای همکاری با دولت یازدهم را به نوعی برد و وزن سیاسی بالای طیف حامی دولت در استان تلقی می کنند.

«کمال علیپور» -نماینده دوره نهم- و «سید علی ادیانی» -نماینده دوره هشتم- حوزه قائم شهر به ترتیب با 46 هزار و 512 رأی و 47 هزار و 203 رأی نتوانستند حد نصاب آرا را در مرحله نخست انتخابات مجلس دهم کسب کنند.

حسین نیازآذری با کسب ۵۸ هزار و ۸۳۸ رأی و همت‌الله طاهرنژاد لداری هم با کسب ۵۵ هزار و ۳۳۱ رأی مرحله نخست، اینک در حوزه بابل رقابت دارند.

این 4 نفر اینک بدون یاری یک طیف سیاسی مهم در استان یعنی اصلاح طلبان باید مردم را به بسیج گری و حضور حداکثری و جلب آرا به سمت خود تشویق کنند. دهم اردی بهشت ماه نزدیک است و فعلا" تنور انتخابات در این دو حوزه گرم نیست.