جمعه 20 فروردين 1395-20:10

دکتر منوچهر ستوده درگذشت

ویرایش دوم/ دکتر منوچهر ستوده -ایران شناس برجسته- جمعه شب در بیمارستان طالقانی چالوس درگذشت.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: دکتر منوچهر ستوده جمعه شب در سن 103 سالگی در بیمارستان طالقانی چالوس دار فانی را وداع کرد.

خبر زیر ساعاتی پیش از درگذشت استاد ستوده تنظیم و در مازندنومه منتشر شده بود:

نام و آثار استاد منوچهر ستوده را بسیاری از مردم ایران شنیده اند. ایران شناس، جغرافی دان تاریخی و پژوهشگر برجسته مازندرانی که پنجم فروردین ماه امسال در سن ۱۰۳ سالگی بر اثر بیماری عفونت ریه به بیمارستان طالقانی چالوس منتقل و بستری شد.  

شاگردان و علاقه مندان دکتر ستوده نگران حال عمومی او هستند که روز به روز ناامیدکننده تر می شود.

امروز لطف الله آجدانی -مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران- با همراهی مهدی حیدری -مستند ساز زندگی استاد ستوده- و عباس قاسم نژاد -فیلمبردار این مستند- با استاد برجسته تاریخ و جغرافیای تاریخی در بخش آی سی یو بیمارستان طالقانی چالوس ملاقات کردند.

وی در گفت و گوی تلفنی با مازندنومه تصریح کرد: دکتر ستوده از دو هفته پیش در بیمارستان طالقانی چالوس بستری شده است که پس از بستری شدن، مسوولان و کارکنان بیمارستان و تیم پزشکی با نهایت دقت برای مراقبت از استاد و درمان ایشان در تلاش هستند.

آجدانی با اشاره به این که ستوده نه فقط افتخار مازندران، بلکه فخر دانش و ادب ایران است، افزود: علاوه بر تاکید استاندار مازندران برای انجام هرگونه اقدامات لازم و پیگیری های درمانی برای تلاش در سلامت دکتر ستوده، دکتر نوبخت -رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت- و نیز دکتر پارسا -رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران- تاکید و پی گیری های ویژه ای را برای تلاش در جهت درمان استاد ستوده دارند.

وی با بیان این که به رغم تلاش و اقدامات گسترده پزشکی، وضعیت جسمانی استاد ستوده رضایت بخش نیست و باید برای سلامت ایشان دعا کرد، ادامه داد: استاد ستوده که وارد صد و سه سالگی خود شده است، هم اکنون در کما قرار دارد و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کند.

آجدانی تاکید کرد: مفاخر و چهره هایی مانند ستوده، نادره دوران و گوهر کمیابی هستند که مادر دهر چون آن ها نخواهد آورد.



منوچهر ستوده متولد ۲۸ تیر ۱۲۹۲ در تهران اما اهل مازندران(نور) است.

او ایران‌شناس، جغرافی‌دان تاریخی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و پژوهشگر مطرح چند دهه ی ایران است.

دکتر ستوده تابستان‌ها در روستای کوشکک لورا در جادهٔ چالوس و زمستان در خانهٔ دیگری که بسیار ساده است در سی‌سرا (سلمان شهر) زندگی می‌کند.

فهرست کتاب‌های دکتر ستوده ۵۲ جلد است و تعداد مقالات دکتر ستوده تا به امروز به ۲۸۶ رسید.

    از آستارا تا استرآباد در ده جلد، شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان و مازندران و گلستان که هر کدام قریب به هشتصد صفحه‌ است، فرهنگ گیلکی با مقدمهٔ ابراهیم پورداود، دیوان امیر پازواری (تصحیح) با همکاری محمد داودی، تاریخ گیلان و دیلمستان، قلاع اسماعیلیه در رشته‌کوه‌های البرز، فرهنگ سمنانی، سرخه‌ای، لاسگردی، سنگسری، شهمیرزادی و اسناد خاندان خلعتبری با مقدمه مجتبی رضوانی گیل کلایی بخشی از آثار استاد ستوده است.