سه شنبه 31 فروردين 1395-17:28

معاون تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران:

بسته های حمایتی تهیه کرده ایم/ تعدیل نیروی زیادی نداشتیم

ابراهیم یعقوبی گفت: سازمان صنعت برای برخی از واحدهائی که مشکل پرداخت صورت حساب آب ، برق ، گاز و... دارند بسته های حمایتی تهیه کرده است/ تعداد واحدهائی که تعطیل شده و بعضا دست به تعدیل نیرو زده اند زیاد نیست.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، ادریس پوردهقان: هنوز یکماه از سال جدید را پشت سر نگذاشتیم که تعدادی از شرکت ها و کارخانجات زیر بار مشکلات و موانع تولید شانه خم کرده و به اجبار تصمیم به بستن بنگاه تولیدی شان گرفته اند. تعدادی هم که با سیلی صورت خود را سرخ داشته اند، راهی جز تعدیل نیرو پیدا نکرده و در کارخانه را برای خروج کارگران باز گذاشته اند.

بهمن ماه گذشته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران رفع موانع تولید صنایع مازندران را دغدغه مهم کارگروه تسهیل دانست و اکنون صدای پای تعدیل برخی کارگران را می شنویم.

  اکنون که در شرایط خاص و مثبت پساتحریم هستیم باید سریعا بسته‌های حمایتی موثری از سوی دستگاه های مجری مثل سازمان صنایع و معادن برای توانمند سازی طبقات ضعیف و افزایش سطح رفاهی آن‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.

بی‌شک تلاش برای افزایش توان تولید ملی و استفاده بهینه از کار و سرمایه داخلی نیازمند تمهیدات و الزاماتی است که متاسفانه تاکنون از سوی برخی از دستگاه های اجرائی و نظارتی به طور جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

کم توجهی دولت ها در سال‌های گذشته و باز کردن مرزهای کشور برای ورود کالاهای بی‌کیفیت تولید خارج و اعمال تحریم‌های اقتصادی باعث ایجاد بحران گسترده‌ای در تمام صنایع و کارخانجات شده است.

  اجرای سیاست طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه تولید و همچنین بی‌توجهی به تولید ملی هم نتیجه‌ای جز فروپاشی اقتصاد ملی، کارآفرینی و اشتغال در کشور نداشته است.

کارگران امروز نگرانند؛ چرا که بیم آن می‌رود در شرایط پس از تحریم ورود بی‌حساب و کتاب به جریان جهانی‌سازی و اتخاذ سیاست‌های ورود بی‌رویه سرمایه‌گذاران خارجی در محیط نابرابر اقتصادی، باعث ورود بیشتر کالاهای تولید خارج شود و اگر این شرایط پیش بیاید، آنچه در این میان قربانی خواهد شد اقتصاد ملی و اشتغال کارگر ایرانی است.

کارگران خود را در کنار دولت تدبیر و امید می‌دانند بنابراین دولت باید برای بالا بردن توان تولید ملی تلاش کند و برای حفظ اشتغال‌های موجود و حمایت از تولید داخلی و پاسداری از سرمایه کشور اقدامات موثر بیشتری انجام دهد.

جامعه کارگری نیز باید هوشیار باشد و از دولت به عنوان متولی رفاه جامعه، مطالبات اصلی و پایه‌ای خودشان را پیگیری کند.

* زیر ساخت لازم برای توسعه تجارت و ارتقای توسعه مازندران وجود دارد،

معاون تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با ما ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تعطیلی برخی از شرکت ها و کارخانجات گفت: جلسات مکرری برای رفع موانع تولید در سازمان صنعت و استانداری مازندران برگزار کردیم و تا نیمه دوم امسال به مشکلات قابل توجیه و کارشناسی شده بسیاری از این تولیدی ها پاسخ داده می شود.

ابراهیم یعقوبی ریکنده درباره تعدیل نیروی کار برخی واحدهای صنعتی و کارخانجات اظهار داشت: مطالبی به صورت جسته و گریخته به گوش مان رسیده است که حتما درصدد پیگیری و حل آن بر می آییم. باید بدانیم که تعدیل و اخراج نیروی کار به واسطه مشکلات و معضلاتی است که یک واحد صنعتی و یا تجاری دارد.

وی ادامه داد: ما امسال ارائه بسته های حمایتی را برای واحدهای راکدی که محصول شان توجیه فروش دارد، یعنی بازار خواهان تولیدات شان هست در بودجه گنجاندیم که به طور نمونه باید به بسته تشویقی صادرات اشاره کرد.

  معاون تجارت سازمان صنعت مازندران با بیان این که وجود دو بندر امیر آباد و نوشهر و خطوط ریلی و پایانه ای ما جزو موارد پیشتازی مازندران در ارائه محصولات در کشورهای حوزه دریای خزر و تقویت صادرات است، تاکید کرد: در بحث لبنی همچنان پیشتاز و پیشگام صادرات و تجارت هستیم، مرکبات و برخی از محصولات کشاورزی دیگر هم جز محصولات دارای برند در برخی از کشورهای خارجی هستند.

وی با بیان این که در بخش صنایع، صنایعی مثل پروفیل هنوز در بازارهای داخلی و برون مرزی خواهان دارند، تصریح کرد: صنعت طیور مازندران هم همچنان پیش قراول صادرات است.

  یعقوبی با اشاره به این که زیر ساخت لازم برای توسعه تجارت و ارتقای توسعه مازندران وجود دارد، تاکید کرد: تولید کننده باید مطالعه کند، بازار را بشناسد و برند سازی کند و ما نیز در این امر کمک حال شان خواهیم بود.

وی ادامه داد: من می توانم واحد های صنعتی زیادی را نام ببرم که با تحقیق و پژوهش و حمایت دولت و استاندار محترم و حمایت همه جانبه سازمان صنعت و معدن و تجارت به بازارهای جهانی معرفی شدند.

یعقوبی با اعلام اینکه سازمان صنعت برای برخی از واحدهائی که مشکل پرداخت صورت حساب آب ، برق ، گاز و... دارند نیز بسته های حمایتی تهیه کرده، خاطر نشان کرد: تعداد واحدهائی که تعطیل شده و بعضا دست به تعدیل نیرو زده اند زیاد نیست. البته اگر فرض بر این باشد که تعدادشان هم زیاد است، اول باید کارشناسی شود که آیا مشکلات شان قابل رفع است یا خیر. یا اصلا موضوع تعطیلی به بحث مالی بر می گردد یا نه تا بعد از انجام مراحل کارشناسی نسخه ای برای درمان و دوباره احیا شدن آن واحد در نظر گرفت.

*این گفتگو در روزنامه دیارسبز منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.