جمعه 3 ارديبهشت 1395-9:27

مدیرکل امور بانوان و خانواده مازندران از برنامه های خود می گوید:

سلامت بانوان، تحکیم بنیان خانواده و توجه به بانوان روستایی

مریم جمشیدی گفت: پرداختن به بخش سلامت و ورزش دختران روستایی، تسهیلات کارآفرینی زنان روستایی و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستا باید امسال محقق شود/ اداره کل امور بانوان وخانواده دستگاه اجرایی نیست. ما یک دستگاه سیاستگذاری هستیم و دستگاه‌های اجرایی هم اجرا کننده سیاست‌های این نهاد هستند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در دو سال اخیر تلاش کرده تا وضعیت بهتری را برای بانوان استان ایجاد کند. از برپایی نمایشگاه‌های مختلف ویژه دستاوردهای بانوان سرپرست خانوار گرفته تا انعقاد تفاهمنامه‌های بین دستگاهی برای توجه بیشتر به امور بانوان اعم از شاغل و خانه‌دار و همچنین شهرنشین و روستایی.

چندی پیش نیز نخستین نمایشگاه تخصصی بانوان استان با عنوان نمایشگاه علمی پژوهشی ابداعات و اختراعات و نوآوری‌های بانوان در مجتمع نمایشگاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مدت 3 روز برگزار شد. این نمایشگاه با هماهنگی بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها برپا شد که در آن بانوان شاخص که افتخارات علمی و هنری و رتبه‌های را کسب کردند در بیش از 40 غرفه برای اولین بار در استان دستاوردهای خود را ارائه کردند.

به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده مازندران این برنامه‌ها روندی مستمر و دائمی دارند و نمی‌توان پایان یک سال را پایان اجرای یک برنامه دانست.

«مریم جمشیدی» درباره وضعیت اجرای برنامه‌های ویژه بانوان در سال گذشته اظهار کرد: ابتدای سال گذشته با رصد اوضاع دست به یک سری برنامه‌ها زدیم که به عنوان محور فعالیت‌ها مد نظر قرار گرفت. تحکیم بنیان خانواده با هدف بهبود زندگی خانوادگی مردم، افزایش ارتقای آگاهی زنان استان در زمینه پژوهش و ارتقای فناوری، توجه به زنان سرپرست خانوار استان و یک سری مقوله‌های فرهنگی که به صورت کلی به نفع زنان و خانواده استان است در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت.

وی افزود: یکی دیگر از سرفصل‌ها توجه ویژه به سلامت بانوان بود. این مصوبه در سال 94 محقق شد و برای این که به سرانجام برسد لازم است در سال 95 مستمر پیگیری شود. مثلاً برای بحث سلامت خانواده و بانوان تفاهمنامه‌ای با ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی منعقد کردیم که در ارتباط با ایجاد زمینه لازم برای برگزاری همایش و تربیت مربی و کارهایی که به درد بانوان و خانواده می‌خورد است. یا در بحث آموزش کارگاه‌های مختلف آموزشی را در زمینه‌های مختلف داشتیم. آسیب‌های تکنولوژی نوین، مدیریت مصرف انرژی و ارتباط فرزند و والدین از این قبیل موضوعات مورد نظر هستند. اما برنامه‌های ما منحصر به یک سال و یک هفته نیستند. ماهیت کار این اداره کل کیفی است و کار کیفی هم به مرور زمان نتیجه خود را نشان می‌دهد.

 این مسئول درباره جمع‌بندی سال 94خاطرنشان کرد: با وجود همه محدودیت‌ها و کمبود امکانات و محدودیت‌هایی وجود داشت سال خوبی بود. چون راهی را آغاز کردیم که روشن هست و در درازمدت می‌شود به نتایج خوبی رسید. هر چند خیلی از کارهای ما فواید آنی خود را در سال 94 نشان داد. مثل تلاشی که برای تسهیلات به زنان سرپرست خانوار برای کارآفرینی داده شد تعداد قابل توجهی از بانوان را از چتر حمایت کمیته اماداد امام(ره) خارج کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران درباره برنامه‌های سال 95 و اولویت‌های این سال نیز گفت: با تاکید بر برنامه‌های گذشته، در سال جدید هم اولویت‌هایی داریم. وضعیت سلامت جسمی و روحی زنان، تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق هست، توجه به نیازهای دختران و زنان روستایی با همکاری اداره کل امور روستایی و دهیاری‌های استان و پیگیری راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی اولویت‌های سال 95 هستند. امیدواریم در پایان امسال شرایطی فراهم شود تا خیلی از خانم‌های ما که به خودکفایی رسیدند مکان دائمی داشته باشند.

جمشیدی با بیان این‌که اقدامات انجام شده برای برپایی نمایشگاه و بازارچه ویژه بانوان سرپرست خانوار در سال 94 گسترده و مناسب بود، اظهار کرد: بازارچه‌های ما هر چند دائمی نبود، اما آن‌قدر در طول سال داشتیم که به نوعی حالت دائمی خود را یافت. در هیچ فصلی نبود که به بهانه‌ای بازارچه‌هایی در شهرهای استان برگزار نشده باشد. امسال هم این روند ادامه دارد. اما این که بازارچه در شهرهای استان دائمی شود به همکاری همه نهادهای شهری از جمله شهرداری‌ها نیاز دارد.

وی افزود: تحقق برپایی بازارچه‌های دائمی بانوان سرپرست خانوار کار خیلی سخت و شاقی نیست. فقط به همت مدیران نیاز دارد و این که این نیاز در نگاه مدیران ضرورت دیده شود. اگر مدیران بپذیرند که با اشتغال بانوان سرپرست خانوار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کم می‌شود، قطعا با انگیزه و تلاش بیشتری وارد کار می‌شوند. زنان سرپرست خانوار آسیب نیستند. بلکه معلول آسیب‌های روزگار هستند که باید به معیشت آن‌ها توجه شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از زمان حضور در این اداره کل یکی از اولویت‌های اصلی را بر این گذاشتیم که سطح نگاه مدیران به مسائل مربوط به خانواده و بانوان را ارتقا دهیم. خوشبختانه ادارات هم واکنش خوبی نشان دادند. ماننده اداره کل امور روستایی که برنامه‌های زیادی را با همکاری این نهاد می‌توانیم در روستاها انجام دهیم. مهم‌ترین بحث آموزش است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید با همان ظرفیت‌هایی که در روستا هست برای این مناطق برنامه‌ریزی کرد. پرداختن به بخش سلامت و ورزش دختران روستایی، تسهیلات کارآفرینی زنان روستایی و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستا باید امسال محقق شود.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده درباره توجه و نگاه ویژه این نهاد به مراکز حضور بانوان از جمله آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها و احتمال آسیب‌پذیری بانوان در این مراکز، گفت: سال گذشته هم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشتیم. با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی نهادهای دیگر کارگاه‌های زیادی را برای خانم‌هایی که در این فضاها هستند برگزار کردیم. در سال 95 نیز این برنامه‌ها استمرار خواهد داشت. بحث پیشگیری و کاهش اعتیاد در بانوان هم با سندی که در سال 94 تصویب شد پیگیری می‌شود. کارهای فرهنگی کوتاه مدت نیستند و باید در طول یک برنامه‌ بلندمدت پیگیری شوند.

 جمشیدی با بیان این‌که تعامل مدیران خیلی خوب است، گفت: اداره کل امور بانوان وخانواده دستگاه اجرایی نیست. ما یک دستگاه سیاستگذاری هستیم و دستگاه‌های اجرایی هم اجرا کننده سیاست‌های این نهاد هستند. امیدواریم نهادهای اجرایی استان بودجه‌های لازم برای طرح‌های مد نظر مرتبط با بانوان و خانواده را تخصیص دهند.

 وی از اجرای طرح توان‌افزایی مسئولان و ادارات برای افزایش فعالیت‌ها در امور بانوان و خانواده در سال 95 خبر داد و افزود: سرفصل‌های این طرح توسط معاونت بانوان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت کشور تعیین شده و قرار است در استا‌ن‌ها اجرا شود. برای اجرای این طرح مازندران میزبان دو استان همسایه یعنی گیلان و گلستان است. در این طرح که هم‌زمان با سراسر کشور تیر ماه برگزار می‌شود، همه خانم‌های مدیر این سه استان اعم از مدیران کل و اعضای شورای شهر و مدیران اجرایی در دوره آموزشی حضور خواهند داشت.

*این گفتگو در روزنامه همشهری مازندران منتشر و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.