پنجشنبه 16 ارديبهشت 1395-11:31

معرفی یک ورزش ناشناخته در مازندران

پیلاتس؛ به علاوه 18

سعید رمضانپور، مربی بین‌المللی پیلاتس مازندران: پیلاتس به سنین زیر 18 سال توصیه نمی‌شود/ یوگا خارج از حوصله افراد میان سال و جوان است، اما در پیلاتس علاوه بر حرکات کششی، حرکات قدرتی و تعادلی نیز اجرا می‌شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری: «پیلاتس»از ورزش‌هایی است که در چند سال اخیر گرایش محسوسی نسبت به آن در جامعه دیده شده است. گرایش به انجام این ورزش در شهرهای مازندران و به ویژه در بین بانوان رو به افزایش است.

 پیلاتس از سال 1385 وارد کشور ایران شد، اما در  دنیا در سال 1920 توسط «ژوزف پیلاتس» پایه‌گذاری شد.

این ورزش متشکل از ورزش‌هایی است که روی پیشرفت، انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن را بدون حجیم کردن عضلات تمرکز دارد.

در واقع تقویت فاكتورهای قدرت، تعادل و انعطاف با انجام حرکات پیلاتس در فرد ورزشكار مهم‌ترین ویژگی‌های این ورزش است.

در این ورزش همه حرکات به آهستگی، آرام و با کنترل ذهن اجرا می‌شود. همچنین پیلاتس تمرین ذهنی خوبی برای افراد ورزشکار است.

*دانش کنترل بدن

«سعید رمضانپور» مربی بین‌المللی پیلاتس مازندران و عضو شورای راهبردی انجمن پیلاتس کشور در گفت‌وگو با همشهری این ورزش را بیشتر معرفی کرد.

 آقای رمضانپور، چرا پیلاتس را دانش کنترل بدن می‌دانند؟

نامش را دانش کنترولوژی بدن نامیده‌اند، زیرا بدن و ذهن را حسابی درگیر می‌کند. به مرور زمان حرکات پیلاتس سبب شناخت بدن توسط مغز شده و هماهنگی بین عصب و عضله به خوبی انجام می‌شود. اصولاً کسانی که ورزش تک بعدی انجام می‌دهند فقط فن رشته را اجرا می‌کنند. اما در پیلاتس تمامی حرکات به آهستگی، آرام و با کنترل ذهن انجام می‌شود. یعنی شخص چند کار را به‌طور همزمان انجام می‌دهد.

    این رشته ورزشی چه فوایدی برای ورزشکاران حرفه‌ای دارد و چه کمکی می‌تواند به آن‌ها کند؟

از آنجایی که تناسب‌اندام از مهم‌ترین اهداف و آیتم‌های پیشرفت فردی است، با حرکات پیلاتس بدن بدون آسیب‌دیدگی قوی شده و حجیم نمی‌شود. تمام حركات ورزشی در پیلاتس به صورت خوابیده، ایستاده، نشسته بدون جهش، پرش و طی مسافت است. آسیب‌های ناشی از حرکات مفصلی در این ورزش كاهش می‌یابد. حرکات پیلاتس هنگام چربی‌سوزی به صورت هماهنگ انجام می‌شود و کاهش چربی در تمام نقاط سبب استقامت بدن می‌شود. فاكتورهای قدرت، تعادل و انعطاف با انجام حرکات پیلاتس در فرد ورزشكار تقویت خواهد شد و بدن بهتر شناخته می‌شود. همچنین تمرین ذهنی خوبی برای این افراد است.

2 دسته پیلاتس کار داریم؛ دسته نخست آماتورها هستند که سعی در هماهنگی بین جسم و روح خود دارند. اما دسته دوم ورزشکاران حرفه‌ای محسوب می‌شوند که به چربی‌سوزی و تناسب اندام فکر می‌کنند.



می‌توان گفت که پیلاتس با یوگا شباهت دارد؟

تحرک بیشتری در ورزش پیلاتس نسبت به یوگا وجود دارد. یوگا بیشتر در حوزه مدیتیشن انجام می‌شود. تخصصی در زمینه یوگا ندارم. اما راه اساسی پرورش تمرکز و فکر در تمرین‌های یوگا خلاصه می‌شود. یوگا خارج از حوصله افراد میان سال و جوان است. زیرا بیشتر دارای حالت استراحت و حرکات کششی است.
اما در پیلاتس علاوه بر حرکات کششی حرکات قدرتی و تعادلی نیز انجام می‌شود. بنابراین پیلاتس تنوع حرکتی بیشتری نسبت به یوگا دارد. تنفس پیلاتسی وجه تمایز این ورزش نسبت به بقیه رشته‌ها است. در تنفس پیلاستی شکم به سمت داخل نگه داشته می‌شود و به دنده، قفسه و سینه فشار آمده و با انجام این کار اکسیژن‌گیری بیشتری صورت می‌گیرد.

همه رده‌های سنی می‌توانند این ورزش را انجام دهند؟
 
نه. از آنجایی که پیلاتس باعث افزایش قدرت، تعادل و انعطاف به همراه تمرکز می‌شود یک ورزش کامل است. افراد در سنین میان سالی به دلیل کم‌تحرکی در ورزش یوگا از آن استقبال بیشتری دارند. ژیمناستیک به عنوان رشته مادر و پایه رشته‌ها معرفی شده است. کودکان از سنین ۳ تا ۴ سالگی به ژیمناستیک روی می‌آورند که البته بهترین سن برای آغاز نیز همین سن است. اما پیلاتس به سنین زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. زیرا کارشناسان نظرشان این است که بدن باید به تکامل وجودی، نسبی و رشدی برسد. اما از 18 سالگی تا هر سنی که توان انجام آن باشد می‌تواند ادامه داشته باشد.

 روش تمرین پیلاتس چگونه است؟

در این ورزش دویدن، نشستن و جهش نداریم. حرکات به صورت نشسته، خوابیده و ایستاده انجام می‌شود. با رعایت 8 اصل اولیه پیلاتس و نکات درست ورزشی، پیلاتس منجر به چربی‌سوزی در بدن می‌شود. در پیلاتس تنفس، تمرکز و اجرای روان حرکات بدون ضربه به صورت آرام و آهسته انجام می‌شود. تفکیک اندام‌ها و عضله با هماهنگی عضله دیگری اجرا می‌شود. هماهنگی، تمامی حرکات با هماهنگی تنفس مرحله به مرحله و طبق دستور صورت می‌پذیرد. پیلاتس بیش از 400 نوع حرکت دارد. طبق اساسنامه حرکات به 4 سطح تقسیم می‌شود که سطح یک مشکل‌تر از دیگر سطح‌ها است. در هر حرکتی 3 مدل مبتدی، متوسط و پیشرفته داریم.

 با توجه به استقبال از این رشته ورزشی اگر این رشته به‌درستی انجام نشود چه آثاری برای اشخاص دارد؟

توصیه من به عنوان یک مربی به بانوان و آقایان این است که ورزش را زیر نظر مربی رسمی و با تجربه که با نظر فدراسیون قوانین را آموزش دیده فرا گیرند و تکنیک‌ها را بدون آگاهی انجام ندهند. زیرا اجرای نادرست حرکات سبب آسیب در بدن می‌شود.

پیلاتس به دلیل تاثیر‌گذاری بر روی بدن و ذهن افراد در کنار بالا بردن انعطاف و قدرت در تمام اندام‌ها مورد استقبال بانوان هم قرار گرفته است. آقایان هم بیشتر به عنوان مکمل رشته‌های خود پیلاتس را انجام می‌دهند.