جمعه 24 ارديبهشت 1395-13:50

انتخابات شائبه دار هلال احمر ساری؛ از استعفای 6 نامزد تا رای دامادی

صبح جمعه علی رغم استعفای تعدادی از نامزدها، انتخابات اعضای اجرایی و بازرسان هلال احمر ساری با حضور محمد دامادی در سالن هلال احمر مرکز استان برگزار شد+توضیحات مدیرعامل هلال احمر مازندران


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر دیروز خبری با عنوان «با استعفای شش کاندیدای شورای اجرایی، انتخابات هلال احمر شهرستان ساری لغو شد» در فضای مجازی منتشر شد.

انتخابات هیات اجرایی و بازرسان جمعیت هلال احمر ساری و میاندورود که قرار بود صبح جمعه در سالن هلال احمر ساری برگزار شود، با استعفای شش نفر از نامزدهای انتخابات در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

شش نامزد انتخابات طی نامه ای در هفت بند مبنی بر برگزاری غیر اصولی انتخابات و دخالت مجریان ذی نفع از نامزدی انتخابات کناره گیری کردند.

در دلایل استعفای این افراد آمده است:

1- عدم رعایت بند 8 و دستورالعمل اجرایی آیین نامه انتخابات که اعتقاد داریم بسیاری از داوطلبان فعال و اعضا از گروه های مختلف که حتی سال ها برای هلال احمر زحمت کشیده اند از پست حذف گشته اند.

2- بر اساس دستورالعمل فوق الذکر داوطلبان و اعضای هلال احمر که از پست خارج شده اند حق اعتراضی ندارند، در صورتی که به آنان ابلاغ نشده است تا اعتراضی نمایند.

3- اکثر آنانی که برای آن ها کارت شرکت در انتخابات صادر شده است افرادی هستند که در سال 94 به صورت هدایت شده و برنامه ریزی شده و مشکوک به عضویت هلال احمر در آمده اند.

4- طبق ماده 74 و 75 کارکنان جمعیت هلال احمر حق تبلیغ له یا علیه نامزدها را ندارند و حق ندارند از امکانات هلال احمر برای تبلیغ نامزدها استفاده کنند در صورتی که در هلال احمر شهرستان ساری بعضی از پرسنل، هم تبلیغ له و هم تبلیغ علیه می کردند و اوج این تبلیغ که در حضور صدها تن از اعضا انجام گرفت، مدیریت جمعیت هلال احمر در زمان تبلیغات در تاریخ 21/5/95 مرتکب خلاف آشکار انتخاباتی می شود و یکی از نامزدها را برای سخنرانی در جمع داوطلبان آن هم در محل جمعیت استان دعوت می کند و وقتی مورد اعتراض قرار می گیرد اعلام می دارد این نامزد به خاطر مسئولیتش دعوت به سخنرانی شده است یعنی قانون فقط باید برای کاندیدای غیر مسئول رعایت شود.

5- به نظر ما در این دوره از انتخابات اشکالات فراوانی وجود دارد که به نظر می رسد مجموعه هلال احمر استان و شهرستان آن را یک طرفه هدایت می کنند تا فقط نامزدهای مورد نظر آنان که از اول به صورت لیستی، خودشان را مطرح کرده اند، انتخاب شوند.

6- صلح و دوستی، آلام بشری، اقدانات بشردوستانه و کلمه جمعیت که نشان از خردجمعی است در این انتخابات توسط مدیریت استان و شهرستان بنا به مستندات کاملا نادیده گرفته شده است و به نظر می رسد انتخابات باید در زمان دیگر و با برچیدن تمامی موانع برگزار شود.

7- ضمناً اینجانبان به عنوان اعضایی که حق رای هم داریم به نشانه اعتراض در انتخابات فرمایشی شرکت نخواهیم کرد.

آقامیری، محمدی کیادهی، خانم فتحی، خواجه وندی، جعفرزاده و رضایی استعفای خود را به هیئت اجرایی انتخابات تقدیم کردند. با انتشار این خبر در فضای مجازی مدیرکل جمعیت هلال احمر مازندران با صراحت از قانونی بودن انتخابات و برگزاری آن در صبح روز جمعه در سالن هلال احمر ساری خبر داد.

صبح جمعه علی رغم استعفای تعدادی از نامزدها، انتخابات اعضای اجرایی و بازرسان هلال احمر ساری با حضور محمد دامادی در سالن هلال احمر مرکز استان برگزار شد

در این انتخابات نماینده مردم ساری و میاندورود هم رای خود را به صندوق انداخت.

اکبری ـمدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران- در گفتگویی کوتاه با مازندنومه اظهار داشت: انتخابات با حضور و مشارکت اعضای هلال احمر ساری و میاندورود برگزار شد.

وی با بیان اینکه در هر انتخاباتی عده ای استعفا می دهند و ایرادی هم ندارد، افزود: استعلامی در این خصوص به تهران نفرستادیم چرا که قانون برگزاری انتخابات را می دانیم.

این مسئول گفت: در این انتخابات ۴ نفر به عنوان اعضای اصلی، دو نفر بازرس و یک نفر هم عضو علی البدل انتخاب شدند.

اکبری در پاسخ به این سوال که تکلیف عضو دوم علی البدل با عنایت به اینکه تنها ۵نفر نامزد انتخابات شده اند، چه می شود افزود: عضو علی البدل برای شرایط اضطرار است و اگر عضوی از اعضای اصلی خدای نکره فوت کند یا استعفا دهد، اگر علی البدل داشته باشد جایگزین خواهد شد و اگر نداشته باشد دوباره انتخابات برگزار می شود.

وی تاکید کرد: انتخابات هیچ مشکل قانونی ندارد و حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات هم وجود دارد.

این اظهارات در حالی است که مطابق ماده 31 آیین نامه برگزاری انتخابات جمعیت هلال احمر آمده است: مجمع شهرستان باید از میان خود چهار نفر را به عنوان عضو اصلی شورای اجرایی شهرستان و دو نفر را به عنوان عضو علی البدل شورای اجرایی، یک نفر بازرس اصلی و یک نفر هم بازرس علی البدل را با اکثریت نسبی آرای حاضر در جلسه رسمی انتخاب کند.

در تبصره این ماده قانونی هم ذکر شده است که در صورت فوت، استعفا، انصراف و یا برکناری هر یک از منتخبان اصلی به ترتیب آرا از اعضای علی البدل جایگزین خواهد شد.

گفتنی است در لیست معرفی نامزدهای انتخابات نام علی اصغر رضایی هم دیده می شود که در نامه استعفا نیز نام و امضای او قید شده است.

در این انتخابات نام دو نفر به عنوان نامزد برای انتخاب بازرس مشاهده می شود که با برگزاری انتخابات یکی به عنوان اصلی و دیگری به عنوان عضو علی البدل انتخاب می شود اما در برگزاری انتخابات شورای اجرایی تنها نام 5 نفر مشاهده می شود که یکی از آنها علی اصغر رضایی است که نام و امضایش در نامه استعفا نیز قید شده است، اینکه چرا نامش هم در نامه استعفا وجود دارد و هم در روز انتخابات بدون توجه به استعفا نامش در میان نامزدها است جای سوالی است که بی پاسخ مانده است.

  در هر حال انتخابات شورای اجرایی با مشارکت 5 نفر برگزار شد که تنها یک نفر به عنوان علی البدل می تواند انتخاب شود و تعداد نامزدها برای معین کردن عضو دوم علی البدل به حد نصاب نرسید.