دوشنبه 3 خرداد 1395-1:20

کلان شهر؛ پر/ مدیریت شهری ساری پوزش بخواهد

کلان شهر شدن حالا حالاها برای ساروی ها همچنان باید در حد رویا باقی بماند، رویایی که بلندپروازی بی پشتوانه برخی مدیران با حمایت رسانه ای و تبلیغاتی نسنجیده در ذهن شهروندان این شهر بی یال و  دم و اشکم کاشته شده است.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: تبدیل ساری به کلان شهر را نخستین بار یکی از خبرگزاری ها پنجم خرداد 93 از قول مهدی عبوری شهرداری ساری مطرح کرد و مدعی شد که با این کار ساری با شهرهایی چون مشهد و شیراز هم رتبه می شود.

استناد شهردار ساری برای اعلام عمومی این خبر و کاشتن نهال رویای کلان  شهری در ذهن شهروندان ساری، ارتقای رتبه شهرداری این شهر از 10 به 11 بود .

عبوری که به نوشته رسانه منتشر کننده خبر تلفنی با خبرنگارش گفت و گو می کرد، گفته بود: رتبه شهرداری ساری از 10 به 11 ارتقا یافته و با تایید وزیر کشور، شهر ساری به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور تبدیل شده است.

شهردار ساری این را هم اضافه کرده بود که "با تبدیل شدن ساری در ردیف کلان شهرهای کشور، مرکز مازندران در ردیف سایر کلان شهرهای کشور نظیر تهران، مشهد، کرج، اهواز، شیراز قرار گرفت ".

عبوری حتی با جزییات بیشتری وارد موضوع شد و  گفت: شهرداری ها رتبه بندی می شوند و هر شهری که به کلان شهر تبدیل شود رتبه 11 را دریافت می‌کند که این اتفاق برای ساری هم صورت گرفته و  دستاورد این رخداد بزرگ آن است که از این پس ساری نیز بودجه دولتی دریافت خواهد کرد و با استفاده از آن می تواند عمران و آبادانی خود را سرعت ببخشد.

شهردار ساری البته یادش نرفت تا بابت خبری که از ابتدا هیچ سند معتبری برایش نداشت، از  اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان شهرداری هم قدردانی کند و این چنین گفت: ساری در  20 ماه اخیر با همکاری مردم، شورای اسلامی شهر و همکاران بزرگوارم در شهرداری در این زمینه آنچنان عملکرد درخشانی داشت که وزارت کشور با درخواست تبدیل ساری به کلان شهر موافقت کرد.

وی تاکیدکرده بود: به هر تقدیر تبدیل ساری به کلان شهر یک رخداد بی نظیرتاریخی بوده که این حقیر آن را به مردم بزرگ این شهر و همه خادمان آن تبریک و شادباش می‌گویم.

*  کلان شهر؛ پر

شهردار ساری و روابط عمومی این نهاد و دیگر نهادهای شهری هیچگاه این خبر را تکذیب نکردند، بلکه هر گاه فرصتی یافتند از این موضوع به عنوان یکی از عملکردها درخشان شان یاد کردند تا شهروندان ساروی قدردان شان باشند.

این موضوع در دو سال گذشته همچنین یکی از موضوع های مهم مورد بحث در محافل مردمی ساری بود و احتمالا بسیاری خودشان را برای برخورداری از مزیت های زندگی در "کلان شهر ساری" آماده کرده بودند، حتی اگر شیطنت را کنار بگذاریم و تصور نکنیم که بخش تبلیغاتی شهرداری تعداد زیادی تابلوی خوشامدگویی به مسافران و میهمانان با عنوان کلان شهر ساری آماده نکرده باشد.

اما همه این تبلیغات بی پشتوانه که در دو سال گذشته با هدف آبیاری نهال بی ریشه کاشته شده در ذهن شهروندان ساروی صورت گرفته بود، ششم اردیبهشت ماه امسال با ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر ساری نقش بر آب شد و مشخص شد که کلان شهری به نام ساری سرابی بیش نبوده است .

* تعریف کلان شهر

در تعریف بین‌المللی که سازمان ملل متحد از آن ارائه داد، کلان‌شهر یا مادرشهر به شهرهایی گفته می‌شود که بیش از هشت میلیون نفر جمعیت داشته باشد. بر اساس این تعریف در ایران تنها شهر تهران به عنوان کلان‌شهر شناخته می‌شود.

تعریف کلان شهر در ایران اما با تعریف سازمان ملل متفاوت است و این موضوع هم امری طبیعی محسوب می شود .

آخرین بار کلان شهر در سال 1387 در شورای عالی شهرسازی و معماری تعریف شد و بر این اساس کلان شهر به شهری گفته می شود که  بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد.
اگر چه این شورا جمعیت بیش از نیم میلیون  نفری را مبنای تعریف کلان شهر قرار داد، ولی در عمل تنها شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند از مزایای قانونی بهره بیشتری ببرند.

بر این اساس نیز در حال حاضر شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم به صورت رسمی کلان‌شهر محسوب می‌شوند .

* طرحی برای 400 هزار نفر جمعیت

طرح جامع شهر سازی هم اکنون ابلاغ شده است. در این طرح برای افق 1405 یعنی تا 10 سال دیگر برای ساری جمعیت 440 هزار و 156 نفری در نظر گرفته شده است.  این جمعیت باید در محدوده ای به مساحت سه هزار و 517 هکتار و حریم 12 هزار و 959 هکتاری سکونت کند.

شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید کرده است که از تاریخ ابلاغ مصوبه برابر ماده ۷ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این طرح لازم الاجراست و تمامی اقدامات شهرداری در خصوص توسعه و برنامه های اجرایی آن در چارچوب اسناد و مدارک ذیربط امکان پذیر است .

همچنین ایجاد تغییر در اسناد و برنامه های طرح جامع (اعم از مغایرت های اساسی و غیر اساسی) منوط به رعایت ضوابط آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران شهری و سایر مصوبات شورای عالی خواهد بود.

* شاید  وقتی دیگر

اکنون با ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پرونده بی مدرک و سند کلان شهر شدن ساری بسته  شده است، پرونده ای که شاید بهتر بود از ابتدا باز نمی شد .

به هر صورت به قول معروف آب رفته از جوی را نمی شود برگرداند، ولی می توان جبران مافات کرد و این جبران کردن هم هزینه زیادی برای شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری در پی نخواهد داشت که نیازمند مصوبه و افزایش درآمد باشند، هزینه جبران مافات تنها "صداقت" است .

مدیران محترم و رسانه های وزینی که در دو سال گذشته ذهن شهروندان ساری را با شعار کلان شهر شدن پر کردند و گاهی که نه بلکه همواره بر آنان منت نهادند که بی نظیرترین اقدام تاریخ بشریت را برای رساندن ساری به رتبه کلان شهری انجام دادند، اکنون لازم است با جرات مختومه شدن پرونده را اعلام کنند .

البته تاکید کرده ایم که جبران مافات هزینه اش صداقت است، و دقیقا صداقت در چگونگی اعلام مختومه شدن پرونده مشخص خواهدشد، این که آیا مدیران محترم و رسانه های منتسب این بار وزارت کشور را بابت کلان شهر نشدن ساری سرزنش خواهند کرد یا فرمانداری ساری را و یا استانداری مازندران را؟

اگر ما جای شهردار محترم ساری بودیم، همین فردا مصاحبه مطبوعاتی ترتیب می دادیم و  ضمن پوزش خواهی از شهروندان ساروی این گونه به آنان توضیح می دادیم :

«کلام کلان شهر شدن ساری از همان ابتدا یک اشتباه محاسباتی ناشی از کمبود اطلاعات من و دیگر مدیرانم و مشاورانم بود که ارتقای رتبه شهرداری ساری از 10 به 11 را به معنای تبدیل شدن به کلان شهر تعبیر کردیم، در حالی که تبدیل شدن به کلان شهر معیارهایی دارد که یکی از آنها ارتقای رتبه است و در کنارش معیارهای دیگری مانند تعداد جمعیت و برخورداری از مرکزیت سیاسی - اقتصادی ناحیه ای (استانی) یا ملی نیز باید وجود داشته  باشد.»

شهردار  محترم اگر خواستند اشتباه خود و همکاران شان را قیاس کنند تا مطلب بهتر برای شهروندان جا بیفتد می توانند گرفتن دیپلم و رفتن به دانشگاه درجه یک کشور برای تحصیل رشته پزشکی را مثال بزنند. یعنی همان طور که برای رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه درجه یک داشتن دیپلم لازم است، ولی صرف گرفتن دیپلم کسی را راهی چنین دانشگاهی نمی کند، بلکه باید بعد از آن در کنکور شرکت کردند، رتبه احتمالا تک رقمی یا دو رقمی کسب کنند و بعد بتوانند به عنوان دانشجوی پزشکی ادامه تحصیل بدهند.

به هر صورت پرونده کلان شهر شدن ساری عجالتا تا افق 1405 بسته شده است، ولی به قول معروف "نشد، نشد، ولی اگه می شد چه می شد!؟"