سه شنبه 11 خرداد 1395-7:13

نامه فعالان نشریات دانشجویی به معاون فرهنگی وزیر علوم

رویه های غیرقانونی در دانشگاه ها اصلاح شود

آقای دکتر سید ضیاء هاشمی؛ آیا مطلعید که بسیاری از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، اساسا کمیته ناظر بر نشریات ندارند و یا کمیته را با ترکیب غیرقانونی تشکیل می دهند و یا مصوبات و تصمیمات شگفت انگیزی ابداع می کنند که بر خلاف نص صریح مقررات موجود است و یا با فعالان نشریاتی و نشریات دانشجویی، آن چنان برخوردهای غیرقانونی ای می کنند که دیگر سراغ فعالیت دانشجویی-فرهنگی نیایند؟+اسامی نشریات دانشجویی دو دانشگاه مازندران که این نامه را امضا کرده اند


 مازندنومه، سرویس سیاسی: آن چه در پی می آید نامه نزدیک به 400 تن از فعالان دانشجویی دانشگاه های مختلف کشور، از جمله تعدادی از دانشجوهای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خطاب به معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. در این نامه صاحبان امتیاز و مدیران مسئول، سردبیران و اعضای هیات تحریریه نشریات دانشجویی، به رویه و وضعیت موجود و فشارهای آشکار و پنهان بر این نشریات انتقاد کرده اند. متن نامه به این شرح است:

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

باسلام

احتراما هنوز چند ماه از نگارش نامه 813 نفر از دست اندرکاران نشریات دانشجویی سطح کشور به رئیس جمهوری نگذشته است که نه تنها شاهد بهبود وضعیت سابق نبوده ایم، نشریات دانشگاهی به مراتب حال و روزی نامساعدتر نسبت به گذشته پیدا کرده اند؛ نامه ای که علی رغم تأیید مفاد آن از سوی وزیر علوم و دستور موکد ایشان برای پیگیری، متأسفانه با بی توجهی جناب عالی و مسئولین فرهنگی وزارت علوم مواجه شد و حتی آن چنان که از نمایندگان خود در شورای مرکزی ناظر بر نشریات شنیدیم، علی رغم درخواست اختصاص یک جلسه برای بررسی خواسته های موجود در آن نامه و مطالبات فعالان نشریات دانشجویی، نه تنها هیچ گاه چنین فرصتی در اختیار نمایندگان مان قرار نگرفت، فشارهای غیرقانونی بر اهالی قلم در دانشگاه ها فزونی یافت.

آقای دکتر سید ضیاء هاشمی

نشریات دانشجویی نه تنها در ماه های اخیر به کرات به زیر تیغ تیز توقیف رفته اند، بلکه روند گزارش های برخی محافل خاص دانشگاهی به مراجع قضایی و نهادهای بیرون از دانشگاه ها افزایش یافته و بر احضارها و تهدیدها و ... افزوده شده است.

البته هر روز هم بهانه های جدیدی برای این فشارها و برخوردهای غیرقانونی تراشیده می شود؛ یک روز بر خلاف نص صریح قوانین و نظر اکثریت شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، انتشار تبلیغات انتخاباتی (البته در عمل فقط برای یک طیف سیاسی) بهانه برخورد با نشریه ای و روز دیگر انتشار نام یا تصویر رئیس جمهور دوران اصلاحات، مستمسک بستن در نشریات دانشجویی می شود. دردآور آنجاست که مسئولین فرهنگی در دانشگاه ها در حالی این چنین با نشریات دانشجویی برخورد می کنند که رئیس دولت از نبود ممنوعیت انتشار تصویر یا نام آقای خاتمی سخن گفته است، اما شما در این میان در برابر استعلام چندین و چندباره دانشگاه ها، حتی حاضر به پاسخ گویی کتبی وفق مقررات موجود نمی شوید!

ریاست شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم

پرسش ما از جناب عالی، پرسشی شفاف و واضح است؛ آزادی بیان و قانون محوری ای که بارها و بارها در سخنان و اظهارنظرات شما شنیده شده است، در کجای کارنامه چندساله عملکرد معاونت فرهنگی وزارت علوم مشهود است؟ کجا مجموعه مدیریت فرهنگی وزارت علوم از حقوق فعالان نشریاتی در برابر هجمه نهادهای بیرون از دانشگاه حمایت کرده است؟ کجا در اختلاف میان برخی مسئولان قانون گریز و دانشجویانی که پناهگاهی جز قانون ندارند، طرف قانون و قانون مداری را گرفته است؟

چند بار به مسئولان فرهنگی دانشگاه ها به دلیل نقض مکرر مقررات و اعمال نظارت های غیرقانونی و سانسور نشریات قبل از انتشار و یا ندادن پروانه امتیاز انتشار نشریه به دانشجویان و یا عدم تأسیس یا تشکیل کمیته ناظر و یا رعایت نکردن ترکیب قانونی آن و یا نبود حمایت مادی و معنوی از نشریات دانشجویی تذکر داده است؟ با کدام برخورد غیرقانونی کدام مسئول فرهنگی در کدام دانشگاه برخورد کرده و کجا قاطعانه بر صیانت از اصل 24 قانون اساسی پافشاری کرده است؟!

آقای دکتر هاشمی

اکنون چندین سال است که از تصدی سمت معاونت فرهنگی توسط شما می گذرد؛ این حق دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی است که بدانند کارنامه شما در این عرصه چیست و شاخص های مهمی همچون آزادی بیان و یا امنیت حرفه ای و روانی و یا حمایت مادی و معنوی از نشریات دانشجویی در دوران شما چقدر افزایش یافته و آیا هم اکنون در مسیر اوج و اعتلاست و یا در سرازیری کاهش و سقوط قرار گرفته است؟

 آیا با حمایت نکردن مادی از نشریات در دانشگاه ها و ایجاد محدودیت های غیرقانونی در انتشار تبلیغات و استقرار نیافتن مکان هایی برای فروش نشریه، می خواهید در بالندگی فضای نشریات دانشجویی کوشا باشید یا تصور می کنید اختصاص رقم نجومی یکصد هزار تومان به هر نشریه دانشجویی (آن هم در حالی که گاهی هزینه انتشار فقط یک شماره از یک نشریه دانشجویی به چند میلیون تومان می رسد) تحولی عظیم را به همراه خواهد داشت؟!

 آیا با سنگ اندازی های مکرر برخی مسئولان دانشگاهی بر سر راه نشریات دانشجویی و احضارهای غیرقانونی به کمیته ناظر و شورای انضباطی، می خواهید فعالان نشریاتی در دانشگاه ها دلگرم شوند یا تصور می کنید با تکرار مکرر عبارات زیبایی مانند آزادی بیان و انتقاد، گوش برخی مسئولان قانون شکن دانشگاهی بدهکار حرف های شما خواهد شد؟

 آیا با تأکید شفاهی بر مسیر رشد علمی در دانشگاه ها به دنبال ارتقای سطح علمی نظام آموزش عالی هستید یا واقعا راهکاری عملیاتی برای رفع مشکلات حاکم بر نشریات دانشجویی علمی دارید؟

چگونه از قانون مداری سخن می گویید در حالی که در دانشگاه های زیرمجموعه شما، قانون امری مهجور است و به دردنخور و یا دست و پاگیر دانسته می شود؟ آیا مطلعید که بسیاری از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، اساسا کمیته ناظر بر نشریات ندارند و یا کمیته را با ترکیب غیرقانونی تشکیل می دهند و یا مصوبات و تصمیمات شگفت انگیزی ابداع می کنند که بر خلاف نص صریح مقررات موجود است و یا با فعالان نشریاتی و نشریات دانشجویی، آن چنان برخوردهای غیرقانونی ای می کنند که دیگر سراغ فعالیت دانشجویی-فرهنگی نیایند؟ در یک کلام آیا از وضع وخیم نقض مکرر اصل 24 قانون اساسی در دانشگاه های سطح کشور مطلعید؟

معاون فرهنگی وزیر علوم

بی شک نظارت بر فعالیت مسئولان میانی فرهنگی و پافشاری بر اجرای مقررات در دانشگاه ها و پیگیری حقوق و مطالبات دانشجویان از زمره وظایفی است که بر عهده شماست.

حضور جناب عالی در چنین سمتی از آن روست که پشتیبان عملی و محافظ سرسخت آزادی های قانونی ما دانشجویان باشید، نه اینکه صرفا در مجامع و محافل عمومی از برخی حقوق و آزادی های ما سخن بگویید اما در عمل نشانه ای از رعایت و تحقق آنها در سطح دانشگاه ها دیده نشود. لذا ما جمعی از فعالان نشریات دانشگاهی از شما تقاضا داریم که برای یک بار هم که شده گامی عملی و جدی در زمینه تأمین آزادی ها و احقاق حقوق نشریات در مجموعه آموزش عالی کشور بردارید.

شما خود به خوبی از مشکلات و مسائل حاکم بر نشریات دانشجویی مطلعید و بیان موردی آنها، تنها تکرار مکررات است. فقط لازم است مطالبات و خواسته های قانونی مان را در دستور کار جلسات شورای مرکزی ناظر قرار داده و با برگزاری سلسله جلسات فشرده و پی در پی، ابهامات موجود در مقررات را رفع و شیوه نامه های اجرایی لازم را تهیه و تصویب و بر روند کار مسئولان فرهنگی و کمیته های ناظر دانشگاه ها، نظارت دقیق، جدی و مستمری داشته باشید و راهکارهای اجرایی فوری برای حل مشکلات مالی و افزایش حمایت های معنوی از نشریات اندیشیده و اهتمام جدی تری به امر آموزش و فراهم کردن محافلی برای گردهمایی و تبادل نظر میان فعالان نشریاتی (مانند جشنواره ها و ...) داشته باشید.

ان شاا... همچنان که خود مدتی پیش در نهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور گفتید، روزی برسد که واقعا «دانشجویان بتوانند طبق قوانین دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.»

گفتنی است این نامه 393 امضا دارد و که فعالان نشریات دانشجویی افق، کاج، نسیم، بهمن، حامی و وحدت از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و نشریات سیاه و سفید، ققنوس و گلابی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هم آن را امضا زده اند.