جمعه 21 خرداد 1395-18:8

با حضور استاندار و برخی مدیران کل دستگاه های اجرایی استان؛

کارگروه گفتمان و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران تشکیل شد

حاضران در جلسه کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران، اصلاح الگوی مصرف٬ تغییر سبک زندگی٬ حمایت از تولید داخلی و کیفی سازی آن٬ حمایت از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی٬ توجه به اقتصاد غیر نفتی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان و فناوری های نوین را بعضی از مهم ترین اصول و‌ مبانی اقتصاد مقاومتی دانستند که نیازمند گفتمان سازی و فرهنگ سازی است.


 مازندنومه، سرویس اقتصادی: با صدور احکامی از سوی ربیع فلاح -استاندار مازندران- و امیدعلی پارسا -رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران- صادق علی مقدسی -مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران- و لطف الله آجدانی -مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران- به عنوان رییس و دبیر کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران منصوب شدند.

اولین جلسه این کارگروه روز جمعه ۲۰ خرداد به ریاست استاندار مازندران و با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران٬ معاون اقتصادی استاندار٬ مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران، مدیر آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران٬ رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان٬ مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مازندران٬ رییس اتاق بازرگانی مازندران، مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان و معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سالن شماره ۲ استانداری برگزار شد.

*دستگاه های تبلیغی پای کار بیایند

به گزارش مازندنومه، استاندار مازندران در این جلسه با تاکید بر عزم و وفاق گسترده مدیریت استان برای تحقق و پیشبرد اقتصاد مقاومتی در استان٬ اقتصاد مقاومتی را راهبرد توسعه همه جانبه و فراگیر کشور و استان خواند و به تشریح اهمیت گفتمان سازی و فرهنگ سازی در این زمینه پرداخت.

فلاح جلودار مردمی کردن اقتصاد، توانمند کردن بخش خصوصی٬ اقتصاد دانش بنیان٬ حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی٬ ترویج فرهنگ کار و تشویق کارآفرینان و اصلاح الگوی مصرف را برخی از مهم ترین اصول اقتصاد مقاومتی خواند و همکاری همه ی مدیران و دستگاهها و نهادهای اجرایی و حاکمیتی استان را با این کارگروه در راستای گفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی خواستار شد.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: باید دستگاههای تبلیغی و رسانه ای به ویژه صدا و سیمای مازندران تلاش مضاعف کنند تا اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان غالب و فراگیر تبدیل شده و این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

*نقش مردم و خانواده ها در تحقق اقتصاد مقاومتی جدی است

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با تاکید بر ضرورت همگرایی و عزم و همکاری همه مسوولان استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی٬ استفاده از ظرفیت های همه دستگاههای اداری و اجرایی و رسانه ها به ویژه صدا و سیما را برای تولید گفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی یک ضرورت دانست.

پارسا در این جلسه با تاکید بر تلاش و مدیریت جهادی و تدوین و اجرا و پیگیری منظم و مستمر برنامه های عملیاتی و اثربخش در پیشبرد فرایند توسعه در مازندران٬ نقش و جایگاه کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم و آن را مکمل و تقویت کننده دیگر کارگروههای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قلمداد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران همجنین بر اتخاذ راهکارها و برنامه های کارآمد مبتنی بر خردجمعی مدیران دستگاههای اجرایی و نخبگان علمی و دانشگاهی استان برای تببین اصول و اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی و فرهنگ سازی آن در جامعه تاکید و نقش همه ی مردم و خانواده ها را در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و جدی دانست.

وی تولید و نهادینه کردن گفتمان و فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در میان مردم مهم ترین وظیفه این کارگروه معرفی کرد.

*صدا وسیما آماده است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران و رییس این کارگروه نیز با تاکید بر اهمیت نقش گفتمان سازی و فرهنگ سازی در تحقق و پیشبرد اقتصاد مقاومتی از آمادگی کامل صدا و سیمای مرکز مازندران برای تببین اصول و اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی با هدف گفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی خبر داد.

رییس کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان٬ همگرایی و عزم عمومی مسوولان و مردم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی یک ضرورت دانست و بهره گیری از همه ی ظرفیت های موجود در دستگاههای اجرایی و مشارکت بخش خصوصی را در فرایند توسعه ی استان بسیار مهم برشمرد.

* مشارکت بدنه اجتماعی ضروری است

 مدیر آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران و دبیر کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان نیز در سخنان خود با اشاره به ضرورت مشارکت بدنه اجتماعی در هر حوزه از تغییر سیاست ها و برنامه های کلان ملی و منطقه ای٬ تحقق ضرورت مشارکت بدنه اجتماعی در حوزه اقتصاد مقاومتی را نیازمند پیوست گفتمان سازی و فرهنگ سازی دانست.

آجدانی در تعریف گفتمان سازی تاکید کرد: وقتی از پیوست گفتمان سازی در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی سخن به میان می آید٬ منظور اطلاع رسانی برنامه های اقتصاد مقاومتی نیست. اطلاع رسانی ابزاری بسیار مهم برای گفتمان سازی است٬ اما گفتمان سازی در واقع تبدیل برنامه به ادبیات حاکم بر تفکر و رفتار و زندگی مخاطب است.

آجدانی با تفکیک جامعه هدف گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی به سه حوزه مدیران نهادهای حاکمیتی٬ نخبگان و توده مردم٬ تاکید کرد: این گفتمان جز در حوزه مدیران نهادهای حاکمیتی که تا حدود زیادی مبتنی بر نظام دستوری و بخشنامه ای است٬ در حوزه نخبگان تابع و مبتنی بر شیوه های استدلالی و اقناع فکری و در حوزه عموم مردم مبتنی بر اقناع فطری است.

دبیر این کارگروه، گفتمان سازی را یک نوع زبان دانست که می کوشد تا مجموعه ای منسجم از معانی و مفاهیم را در باره یک حیطه ی موضوعی مهم تولید و توزیع کند.

مدیر آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان٬ اصلاح الگوی مصرف٬ تغییر سبک زندگی٬ حمایت از تولید داخلی و کیفی سازی آن٬ حمایت از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی٬ توجه به اقتصاد غیر نفتی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان و فناوری های نوین را بعضی از مهم ترین اصول و‌ مبانی اقتصاد مقاومتی دانست که نیازمند گفتمان سازی و فرهنگ سازی است.

آجدانی با تاکید بر ضرورت شناخت و استفاده درست از ابزارهای گفتمان ساز و شیوه های گفتمان ساز٬ صدا و سیما و رسانه های مکتوب و مجازی را مهم ترین ابزارهای گفتمان ساز خواند و بر استفاده از دیگر ابزارهای گفتمان ساز از جمله دانشگاهها و حوزه های علمیه  نماز جمعه ها٬ آموزش و پرورش و تشکلها و سازمان های مردم نهاد استان تاکید کرد.

وی همچنین تولید و توزیع صحیح و فراگیر برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه ای مکتوب و مجازی٬ آموزش کارکنان دولت و مردم و برگزاری همایش ها و تالارهای گفت و گو برای تببین اصول و مبانی و اهداف اقتصاد مقاومتی را از مهم ترین شیوه های گفتمان ساز در این حوزه خواند و از آمادگی کامل دبیرخانه کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان برای مشارکت جدی در تحقق اهداف توسعه ای استان در حوزه اقتصاد مقاومتی خبر داد.

همجنین در این جلسه٬ رازجویان معاون اقتصادی استاندار٬  نوربخش و ولی پور و کریمی از معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران٬ مظفری مدیرکل روابط عمومی استانداری٬ بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و‌گردشگری ٬ حیدرنیا مدیرکل جهاد کشاورزی ٬ محمد پور رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت٬ مهاجر رییس اتاق بازرگانی و موسوی مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان نیز هر یک به ارایه دیدگاه خود در باره اقتصاد مقاومتی و ضرورت گفتمان سازی و فرهنگ سازی آن پرداختند.