چهارشنبه 26 خرداد 1395-10:20

تولیدات جدید هنرمندان جوان مازندرانی؛

ساخت مستند «کهن شهر آمل» و فیلم کوتاه «لاک صورتی»

مستند «کهن‌شهر آمل» به سفارش شبکه مستند توسط «آرمین رحمتی» هنرمند جوان اهل این شهر، این روزها مرحله فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد/ ماجد آهنگر» کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر مازندران مشغول انجام کارهای پیش‌تولید نخستین فیلم خودش -لاک صورتی- است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: مستند «کهن‌شهر آمل» به سفارش شبکه مستند توسط «آرمین رحمتی» هنرمند جوان اهل این شهر، این روزها مرحله فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد. رحمتی که پیش از این تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و فعالیت در پشت صحنه برخی پروژه‌های فیلمسازی را داشت، قصد دارد نخستین تجربه مستندسازی خود را در شهر خودش مقابل دوربین ببرد.

این هنرمند جوان آملی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: در این مستند 45 دقیقه‌ای قرار است تمرکزی بر سبک زندگی مردم آمل در گذشته داشته باشیم. حدود 15 دقیقه از مستند به شناساندن جاذبه‌های آمل و خلاصه‌ای از تاریخ این شهر اختصاص دارد و باقی زمان فیلم به حضور در بین کهنسالان روستاهای آمل پرداخته خواهد شد.

 «آرمین رحمتی» اظهار کرد: لوکیشن اصلی مستند در یکی از روستاهای آمل است که این روزها مشغول فیلمبرداری در آن روستا هستیم. تلاش کردیم تا با همراهی اهالی روستا و اطلاعاتی که ا بزرگترها و منابع دریافت شد، در این مستند نمایی کلی از زندگی مردم آمل در دهه‌های گذشته را نمایش دهیم.

 وی افزود: توجه به بازی‌های بومی و محلی، بیان فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه، معرفی مشاغل بومی و خوراکی‌هایی که بیشتر در جشن‌ها مورد مصرف قرار می‌گرفت محتویات اصلی مستند را تشکیل می‌دهند.

  کارگردان مستند «کهن‌شهر آمل» اظهار کرد: قرار است این فیلم پس از تولید برای پخش در اختیار شبکه مستند قرار بگیرد. با توجه به این‌که نخستین کار مستند من به شمار می‌آید، همه تمرکزم را بر این معطوف کردم که مستند کیفیت مناسبی داشته باشد.

  رحمتی درباره ساختار اجرایی مستند گفت: در مستند هم راوی خواهیم داشت و هم مجری حضور دارد. راوی روی صحنه به بیان جزییات می‌پردازد و مجری یا گزارشگر هم در زندگی مردم وارد می‌شود و به گفت‌وگو با آن‌ها می‌پردازد. البته برای بخش بازی‌های محلی بازسازی صحنه هم خواهیم داشت که با حضور بچه‌های نسل امروز اجرا می‌شوند. اما سعی بر این است که در بخش زندگی مردم، عمده تصاویر مستند باشند و کمتر به بازی‌سازی بپردازیم. از تصاویر آرشیوی هم تا حد امکان استفاده نخواهم کردم. بیشتر به دنبال این هستم که تصاویر تولیدی را در اثر داشته باشم. ضمن این‌که جز راوی، زبان جاری فیلم با توجه به بکر بودن زندگی روستایی و حضور ساکنان روستا در فیلم محلی خواهد بود.

«علی حسین‌زاده»(دستیار تهیه)، «پیام حقیقت»(مدیر فیلمبرداری)، «محمدرضا فلاح»(دستیار کارگردان)، «محسن اشرفی»(عکاس)،  «دانیال واعظی»(راوی و آهنگساز) و «شبنم محمدتبار»(مشاور کارگردان) در ساخت «کهن شهر آمل» با رحمتی همکاری می‌کنند.

*«لاک صورتی»؛ دروازه ورود کارگردان مازندرانی تئاتر به سینما

«ماجد آهنگر» کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر مازندران که حدود 15 سال کار در زمینه تئاتر را در کارنامه دارد، این روزها مشغول انجام کارهای پیش‌تولید نخستین فیلم خودش است. «لاک صورتی» نام فیلمی است که آهنگر قصد دارد در قالب یک فیلم کوتاه بسازد. مانند عمده نمایش‌های کارگردانی شده توسط این کارگردان تئاتر استان، «فاطمه مکاری» نویسنده این اثر او بوده و «ایمان ایمانی» به عنوان دستیار کارگردان آهنگر را همراهی می‌کند.

«محسن رضایی»، «سحر مشرفی»، «مهوش مشرفی»، «خشایار سام»، «سینا قاسمی» و «ماهتینار احمدی» هنرپیشگان این فیلم هستند. «سحر مشرفی» علاوه بر هنرپیشگی به عنوان بازیگردان نیز در پروژه با آهنگر همکاری دارد. «محمدجواد خزایی» فیلمبرداری این فیلم کوتاه را به عهده دارد و «مسعود محسنی» صدابرداری این کار را بر عهده دارد. «امین وطنی»(طراحی تیتراژ)، «سارا رمضانی»(منشی صحنه)، «ماهتینار احمدی»(عکاس)، «ایمان ایمانی»(صداگذاری و جلوه‌های ویژه) و «امیر بابازاده» و «شایان رضایی»(تدارکات) دیگر عوامل تولید این فیلم هستند.

کارگردان «لاک صورتی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که این فیلم موضوعی اجتماعی دارد، گفت: «لاک صورتی» نقدی به یک سری باورها و اعتقادات نادرست رایج در جامعه اشاره دارد که بسیاری از ما درگیر آن‌ها هستیم.

«ماجد آهنگر» درباره لوکیشن این فیلم خاطرنشان کرد: این فیلم با توجه به موضوع اجتماعی‌اش در مناطق مختلف شهر فیلمبرداری خواهد شد. داروخانه، آرامگاه، مغازه و اماکن مختلف شهر صحنه‌هایی هستند که در آن‌ها فیلمبرداری خواهیم داشت.

وی درباره این‌که «لاک صورتی» برای ارائه به چه جشنواره یا شبکه‌ای تولید می‌شود گفت: فعلا برنامه‌ای برای این فیلم مد نظر ندارم. همچنین با توجه به این‌که نخستین فیلم من است تمام تمرکزم بر این است که به بهترین شکل آن را بسازم. برای ارائه اثر پس از پایان ساخت، برنامه‌ریزی خواهم کرد. در فعالیت‌های تئاتری هم شیوه کارم به همین شکل بود. معمولاً از ابتدا مشخص نمی‌کرذدم که کار برای اجرای عموم یا جشنواره تولید می‌شود. هر زمان که کار آماده می‌شد برای ارائه آن برنامه‌ریزی می‌کنم.

 این هنرمند هنرهای دراماتیک خاطرنشان کرد: فعلا در مرحله پیش‌تولید هستیم و در صورتی که همه کارها طبق برنامه زمانبندی پیش برود، تا پایان این ماه فیلمبرداری را آغاز خواهیم کرد. این روزها مشغول تمرین پیش از بازی با بازیگران هستیم تا در زمان فیلمبرداری زمان را برای آزمون و خطا هدر ندهیم.

 البته وجود برخی مشکلات در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عادی شده و باید در برنامه‌ریزی‌های خودمان روی این مشکلات و موانع هم حساب کنیم. متاسفانه انتظاری که در این زمینه از مسئولان فرهنگی و هنری داشتیم برآورده نشد و امروز کمتر هنرمندی هست کبه نزدیک شدن و آشنایی مسئولان با مسائل فرهنگ و هنر و تولیدات هنری امید داشته باشد.

 آهنگر انتقادی به برخی از مانع‌سازی در مسیر تولیدات هنری هنرمندان کرد و افزود: یکی از مسائلی که باعث شد 15 سال با وجود علاقه‌ام به فیلمسازی وارد این عرصه نشوم وجود همین مشکلات و موانع بود. از سال‌ها پیش، حتی قبل از آغاز کار تئاتر علاقه خیلی زیادی به کارگردانی سینما داشتم. اما به هر دلیلی امروز وقت این کار فرا رسید. شاید چاره‌ای جز این وقفه 15 ساله نبود. به هر حال خوشحالم که بالاخره به این علاقه‌ام پاسخ مثبت دادم. ضمن این که تجربه 15 ساله فعالیتم در تئاتر قطعا امروز برای ساخت یک اثر تصویری به کمک من خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در سال‌های آغاز فعالیت من و حضورم در کلاس‌های استاد ابوالحسنی، شرایط فرهنگی و تولیدات هنری اوضاع خوبی داشت. اتفاقات خوبی در فرهنگ و هنر داشت می‌افتاد. موضوعات جدید و اندیشه‌های به روزی وارد این هنر شده بود. فیلم‌ها و تئاترهای خوبی در آن سال‌ها تولید می‌شد و این فرصت را داشتم که در آن شرایط مساعد هنری و فرهنگی نگاه‌های خوبی را از اساتید دریافت کنم. اما طی یک دهه اخیر که زمان مناسبی برای آغاز فعالیتم در سینما بود، چالش‌ها افزایش یافت و به همین دلیل نتوانستم وارد این عرصه شوم.

این هنرمند مازندرانی با بیان این‌که هنر از جامعه جدا نیست و خوراک خودش را از متن جامعه دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی جامعه واکنش خوبی از سوی متولیان امور فرهنگی به تولیدات نبیند، طبیعتاً برای این تولیدات فرصت دیده شدن هم فراهم نمی‌شود. پایان فیلم «لاک صورتی» ممکن است برای مخاطب تلخ باشد. اما من فکر می‌کنم فضای حمایتی از هنرمندان ما بسیار تلخ‌تر از پایان نخستین فیلم من است.

آهنگر درباره فعالیت‌های تئاتری خود نیز اظهار کرد: من همچنان و همیشه خودم را یک تئاتری می‌دانم و در شرایط مطلوب حتما اجرای دوباره‌ای خواهم داشت. اما اکنون تمرکزم به سمت تصویر و سینما و تجربه در کار فیلم است. امیدوارم 5 سال دیگه که 40 ساله شدم، از این‌که در سال 95 ورود به دنیای سینما را انتخاب کردم پشیمان نباشم و راجع به امروز وضعیت هنر در کشورم با افسوس حرف نزنم.